Sairaalakassin siältö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nannanella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miun kassissa tulee olemaan hammasharja ja -tahna, hammaslankaa, deodorantti, hiusharja, pampuloita, imetysliivit ja liivinsuojia, kotiinlähtövaatteet itselle ja vauvalle, vauvan turvakaukalo, tutti, pehmolelu, cd:itä, aromaterapiaöljyjä synnytystä varten, äitiysneuvolakortti, sisätossut :)
*muoks* Tosiaan shampoo on varmaan hyvä olla mukana :D Ja onnea tuomaan mukaan lähtee myös pikkuinen neulottu nukke, jonka miun äiti on tehnyt 18v. sitten laitoksella synnyttäessään miun pikkusiskoa :heart:

Saanko vastata, vaikka en kuulu odottajiin. Haaveissa olisi pikkukakkonen ja sillä käyn välillä täälläkin lukemassa. Esikoinen on nyt reilut 9kk. Enkä ole nyt lukenut tuota "mitä vastasyntynyt tarvitsee" ketjua, että jos tulee toistoa...

Itse piti laittaa mies ostamaan ja hakemaan imetysliivit sekä liivinsuojia. Nimittäin kaikki sanoi, että älä osta liivejä etukäteen, koska kuppikoko voi muuttua niin hurjasti. Niinkin voi tosiaan olla, mutta mulla ei nyt niin kauheasti se koko muuttunut. Kuppikokoa yhden isommat liivit oli passelit. Mutta kun maitoa alkoi tulla, niin oli vaatteet tai se "yöpaita" koko ajan märkänä. Ei kiva. Ja sairaalasta ei liivejä saanut, joten siis piti laittaa mies asialle. Hyvin osasi. Eli ne liivit ja liivinsuojat.

Minä halusin omat alusvaatteet ja olikin tosi kiva olla niillä. Siis pikkupöksyt, ei niitä sairaalan verkkohousuja. Ja omat sukat, kun ne sairaalan sukat ei kestäneet jalassa. Mutta kukin tavallaan.

Jälkivuotoon olin varautunut ja ostanut etukäteen hirveesti yösiteitä jne, mutta käyttämättä jäi. Tavallisilla pikkuhousunsuojilla ja pienillä päiväsiteillä pärjäsin hyvin. Tiputtelua oli niin vähän. Ihme kyllä, mutta mulla takana sektio.

Namia teki hirveesti mieli. Kannattaa varata mukaan.

Ja kamera, että saa pikkuisesta heti kuvia.

Ja nyt jos joskus sen pikkukakkosen saamme, niin varaan hänelle jo oman myssyn sinne mukaan, jonka saa laittaa päähän. Sairaalan myssyt oli niin isoja. Ja pesisin mukaan vielä jonkun ihan pikkuisen pehmon, jonka saisi pitää siinä "kärryssä". Aika monella olikin ja mullekin sisko eli vauvan "täti" halusi tuoda sellaisen ja se olikin kiva ylläri.

Ja oma pesusieni mulla oli mukana, kun en tykkää myöskään niistä pesulapuista... Ihana oli päästä kunnon suihkuun ja saada itsensä kunnolla puhtaaksi.

Neuvolakortti, pesupussiin mitä kukin itse tarvitsee, imetysliivit ja suojia, pillimehuja tms. jano on armoton ja pelkkä vesi ei aina riitä. Kotiutumisvaatteet itselle ja vauvalle.
Oikeastaan kaiken muun paitsi neuvolakortin voi toimittaa mies tai joku muu jälkikäteenkin, ainakin ne tavarat mitä tarvitsee vasta kotiutuessa, sairaalan säilytystilat on rajalliset.

lisäys: huulirasva!

Aika hyvin tuossa on tullutkin jo kaikkea, mutta itse omaan kassin otan vielä nännirasvaa (saa sitä varmaan laitoksellakin) ja jotain ihan perusvoidetta muuhun kropan rasvaamiseen. Sen lisäksi ajattelin pakata naamanpuhdistuspyyhkeitä, jos ei heti pääse sängystä pesulle, niin saa helposti naaman ainakin puhtaaksi. Ja sitten olen miettinyt tuon maidonkerääjän ottamista, helpottaa imettäessä ettei kaikki paikat ole maidossa. Ja ehkä rintakumit.. Niitä olisin kaivannut ensimmäisellä kertaa.
Sekä omat tossut.

Vauvalle joku pehmolelu ihan vain muuten, tosin esikoinen on sanonut haluavansa tuoda sellaisen vauvalle, joten käyvät varmaan isän kanssa sellaisen valitsemassa..

Ja ne imetysliivit tosiaan kannattaa olla omasta takaa!!

Täällä on aikaisemmissa vastaavissa keskusteluissa suositeltu sitä, että omat ja vauvan kotiutumisvaatteet kannattaa pakata pussiiin, jonka laittaa turvakaukaloon ja kun mies tulee hakemaan laitokselta niin hän ottaa sitten turvakaukalon pusseineen mukaan kotoa. Sairaalan kaapit niin pieniä, ettei sinne mahdu paljon tavaraa turvakaukalosta puhumattakaan.

meillä oli tosiaan esikoisen kotiutumisvaatteet pussissa ja pussi turvakaukalossa kotona odottamassa käskyä hakea meidät kotiin. itseasiassa pakkasin kaksi pussia, toiseen kokoa 50 ja toiseen kokoa 56 vaatteita :laugh:

TAYSissa saa nännejä varten Lansinoh-nimistä rasvaa, joka monella auttaa. mulle kuitenkin punainen Bepanthen oli imetyksen tuki ja turva. sitäkään ei tartte pestä pois.

Hienoa, että tällainenkin lista on tehty! Neuvolasta saadussa Odottajalle-kirjasessa oli lueteltu jotain tarvikkeita, mutta kokosin myös tähän asti tulleet yhdeksi listaksi. Jokainen taas muistaa tässäkin, että ottaa mukaan ne tarvikkeet, joita itse tarvitsee. :)

äitiysneuvolakortti!!
sisätossut tms.

shampoo + hoitoaine
hiusharja ja -kampa, pampuloita / pinnejä
hammasharja + tahna + lanka
deodorantti
kasvojen puhdistusaine tai -puhdistusliinoja + kasvovesi
kasvovoide, vartalovoide, silmänympärysvoide, käsivoide
huulirasva
bepanthen tms. nänneille (käy myös huulirasvasta)
(meikit, JOS haluaa ehostaa itseään)

parit imetysliivit + liivinsuojia
(maidonkerääjä, rintakumit)
(omia alushousuja ja sukkia, sairaalastakin saa toki käyttöön)

tutti
pehmolelu
(vauvan myssy)

käsityö / lukemista / cd-levyjä
kirjepaperia + kuoria + kyniä + postimerkkejä
(päiväkirja tms.)
namia / suklaata tms. :)
pillimehuja tms.

kännykkä + laturi
kamera (+ varapatterit / -akut ja muistikortti)
(ladyshave)

Miehen / hakijan tuotavaksi sairaalasta kotiuduttaessa:
vauvan turvakaukalo
kotiutumisvaatteet itselle ja vauvalle

minä pakkasin omaani vaatteeet joilla lähen eiman vauvamasua sairaalasta.. omia pikkuhousuja kun sairaaalan on niin karut ja epämukavat,imetysliivit yhet jotka laitoin vasta kun sairaalasta lähettiin,jotain eväitä kun synnytys käynnistettiin niin pysty napostelemaan.. mies toi sitten myöhemmin vauvalle vaatteet mutta olisi ne voinut mukanakin olla. joo ja älä unoha KAMERAA ja LATURIA,niitä tulet tarvitsemaan.. ja lompakko jos sairaalasta halua kuvat vauvasta.. jorvissa oli semmonen mahollisuus..

Kiitos paljon kun tälläisen listan laaditte:)
taas on paljon apua!!!!!!

täytyy varmaan miehellekkin ottaa puhdasta vaatetta ja hammasharjat yms.
meillä ku on reippaasti yli tunnin matka synnärille.
mites muilla tilanne,onko sairaalaan matkaa ja onko suunnitelmissa että mies olis siellä melkein koko sairaala ajan??(anteksi kun menee asian vierestä!)

*muok*mun varmaa viisainta ottaa turvakaukalo+vauvan vaatteet sitten mukaan ku lähtö tulee!!!

Alkuperäinen kirjoittaja milla-maria:
mites muilla tilanne,onko sairaalaan matkaa ja onko suunnitelmissa että mies olis siellä melkein koko sairaala ajan??(anteksi kun menee asian vierestä!)

Meillä on sairaalalle reilu 20km, että nopeesti ajelee sinne. Haluttaisiin kuitenkin yhden hengen huone, jossa mieskin voisi yöpyä ja saataisiin olla perheenä yhdessä alusta asti. Pienessä keskussairaalassa on kuitenkin yhden hengen huoneet kortilla :/ ja ne yleensä annetaan syöpäpotilaille, joita hoidetaan samalla osastolla (yhdistetty synnytys- ja naistentautien osasto).

meillä on sairaalaan pari kilometriä, autolla menee noin 10 minuuttia. esikkoa mies meinasi lähteä synnyttämään potkurilla puiston läpi :laugh:

tosin mulla on vielä PIIIITKÄ aika siihen kun pikkukakkosen saan syliin, toivottavasti huhtikuussa :heart:

Sairaalakassin pakkaan vkon 30 jälkeen

Ja sinne pakkaan

- neuvolakortin
- raskausajan päiväkirja,kynän
- kasvoveden ja maidon + pumpulilappuja, topseja
- naamarasvan, silmänympärysvoiteen
- shampoon ja hoitoaineen
- hammasharjan ja tahnan
- huulirasvan
- dödön
-puhelin + laturi
-kamera+pattereita,pari muistikorttia :D

- parit imetysliivit
- pussi liivinsuojia
- maidonkerääjät
- RINTAKUMIT (kaikilla tarvinnut)

(täällä ainakin saa kaikki voiteet sairaalasta)

Lähtöä varten

-omat vaatteet
- yösiteitä
- meikkipussi

vauvalle
- body
- ½potkarit
- väli asuksi haalari tai housut ja paita
- ulos haalari, tumput, tossut ja myssy

ISÄ TUO turvakaukalon hakiessaan :)

Eli
-äitiysneuvolakortti
-imetysliivit ja liivinsuojia
-kamera+varapatterit
-kännykän laturi
-shampoo, hoitoaine, suihkusaippua
-naamarasva, huulirasva (ihan must tuo jälkimmäinen!!!)
-minimeikkipussi(ripsari, luomiväri, puuteri)
-hiusharja, pinnejä ja hiuslenksuja
-dödö
-hammasharja&tahna
-omat pikkarit (sairaalan versiot ei passaa ainakaa mulle)
-suklaalevy, ristikkolehti ja isommille lapsille pienet lahjat "vauvalta"
-taskurahaa

miehelle oli mukana suklaata, energiajuomapullo ja purkkaa

Vauvalle oli vaatteet kaukalossa odottamassa ja mies toi koko paketin sit ku tuli hakeen meidät kotiin.

Turhiksi koin omat lukemiset, korvalappustereot yms ajankulut.

Oisin tarvinnu vielä lisäksi omat kynsisakset :)

Toivon mukaan tulevalla kolmannella kerralla mukana on kaikki tarpeellinen ja tarpeeton jääköön kotiin..

Mä koin ehdottoman tärkeinä huulirasvan ja punaisen Bepanthenen. Jorvista sain ekalla kerralla (en enää toisella kertaa) sitä Lansinoh -rasvaa, mutta mä en tykännyt siitä lainkaan.

Kameroita oli mukana 2, kun mies illalla vei digikameran kotiin että sai laittaa sähköpostitse tuoreet kuvat tutuille enkä mä malttanut olla räpsimättä vauvasta kuvia sinä aikana. Mies ei myöskään ollut kakkosen syntymän jälkeen laitoksella niin paljon kuin esikoisen kohdalla; esikoisen kanssa piti touhuta/laittaa ruokaa yms. kotosalla. (Tämä toinen kamera oli siis ikivanha tavallinen kamera ja hyvin ajoi asiansa) Kakkosen kohdalla mulla olikin välillä laitoksella "tylsää" kun vauva vaan nukkui ;) Itseäni ei nukuttanut enkä oikein osannut keskittyä mihinkään ristikoihinkaan. Ekalla kertaa tätä "ongelmaa" ei ollut, mä vaan nukuin aina kun voin. Saa nähdä millaiseksi kolmas kerta muodostuu :)

Kaikkea pintä syömistä mulla oli mukana ja ne maistuivat. Ekalla kerralla mulla oli mukana jopa monta pussia luumuja, kun en tajunnut että laitokselta voi pyytää ummetuslääkettä :)

Rintakumit mulla oli mukana kummallakin kertaa (Jorvista sain kyllä ekalla kertaa), mutta toisella kerralla ne olivat turhat. Mutta sitähän en voinut tietää etukäteen ;)

Paplareita mulla oli mukana, että sain tukasta järkevämmän näköisen. En nyt ehkä ollut järkevän näköinen niiden kanssa, mutta ehkä sen jälkeen sitten ;)

Mäkään en tykännyt niistä sairaalan verkkopöksyistä, mutta vuotoa oli sen verran että olin lopulta niihin tyytyväinen eivätkä omat pöksyt sitten kärsineet vahinkoja.

Omista kotiintulovaateista sen verran, että mä en ainakaan mahtunut omiin, tavallisiin housuihin vaan tulin kotiin äitiyspöksyissä ja -pikkareissa.

Tämmöisiä muistoja edellisiltä kerroilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Jimena:
Omista kotiintulovaateista sen verran, että mä en ainakaan mahtunut omiin, tavallisiin housuihin vaan tulin kotiin äitiyspöksyissä ja -pikkareissa.

Tää on hyvä neuvo! Ei kantsi kaikkeist pienimpiä farkkuja ottaa kotiintulohousuiks, kun ei se masu pakosti niin pian häviä.

Niin meinasinki just lisätä et mammahousut paluumatkallekkin. Jos tehdään sektio niin voivat olla viel pitkään ainoot mukavat (kuulemma)

Ja sit kannattaa ottaa vauvalle parit sellaset tumput ettei raavi naamaansa verille. Ainakaa s.joen sairaalassa ei sellasia oo omille pienille löytyny ja tokalla kerralla otin omat mukaan ja tarpeen oli =)

Mä en oo jotenkaan edes muistanut, että pitäis itellekin sinne sairaalaan tavaraa pakata :whistle: Kiitos siis muistutuksesta :hug:

Esikolla mä tulin äippähousuissa kotiinkin, ei mun maha juur pienempi ollut ja sektiohaava lisänä.
Muuten otan mukaan perus hygienia-kamat. Rasvat ja rintakumit sain viimeks sairaalasta. Laturit kameraan ja kännyyn pitää kans muistaa, vaikka saahan tuo iskä ne sit perästäkin tuotua..
Eiköhän sitä pärjää :)

Kiva näitä listoja lueskella ja muokata itelle omaa :)

Joku tässä kyseli matkaa synnärille... meillä se on vaivaiset 460km :whistle: tarkoitus ois lähteä lähemmäs sairalaa ihan ajoissa mutta saa nähdä miten käy, eihän sitä voi vielä tietää mitä yllätyksiä matkan varrella vielä tulee... toistaiseksi kaikki mennyt todella hyvin...

kokonaan en lukenut, mutta esikoisen kanssa joutui mies kynsiviilan tuomaan mulle heti seuraavana aamuna. Pitkillä kynsillä kun niin helposti raapi pikkuista.

Ja nyt kun tammikuussa synnytän, otan kyllä villasukat mukaan!! :)

Matkaa synnyttään on alta puoli kilometriä ja mä olen kyllä sanonut että jos oikein pikanen lähtö tulee niin mä vaikka konttaan sinne :laugh: Tässä kirjottaessa tuli kyllä mieleeni että sitähän vois kyllä oikeesti vaikka kävellä sinne synnyttään, kun viimeks tuo istuminen sattu ihan hirmusti.

Yhteistyössä