Sairaalaan töihin ilman palkkaa "harjoittelemaan"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peppi85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Peppi85

Aktiivinen jäsen
28.04.2005
4 115
0
36
Voikohan mennä, mitähän olisivat mieltä? :whistle: Koulutus kyllä on (lähihoitaja), mutta työkokemusta sairaalassa osastoilla ei ole. Nyt oon päässyt kuitenkin semmoseen "firmaan", joka välittää sijaisia keikkahommiin eri osastoille eri kohteisiin. Palkka on hyvä. Työtarjouksia on tullut paljonkin, mutta mä en vaan uskalla ottaa niitä vastaan :ashamed: :snotty: Kun ei ole kokemusta niin pelkään, että osaanko mitään siellä tehdä ja onko musta siellä enemmän haittaa kuin hyötyä :o Ja palkkaa siitä kuitenkin maksetaan ja vieläpä hyvin.

Niin sit mietin, et mitähän sanoisivat, jos kysyisin, että voisinko mennä sinne kattomaan, mitä lähihoitaja siellä tekee ja joku opastaisi mut siihen työhön :whistle: :D Ja siitä ei tarvis sitä palkkaa maksaa...

En mä tiiä, onko tässä nyt mitään järkeä :D Mut kun kiinnostais se työ siellä sairaalassa ja olis siitä varmasti apua, kun hakee kouluun taas keväällä, vois sanoa, että on sitä keikkatyötä sairaalassa tehnyt.

Eikun ehdottomasti palkka työstä, ei kannata alkaa ehdottelemaan ilman palkkaa työn tekemistä. Kun sulla on koulutus, niin osaat pääasiat, ja jokaisessa työpaikassa on oikeus ja velvollisuus vaatia perehdytystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Eikun ehdottomasti palkka työstä, ei kannata alkaa ehdottelemaan ilman palkkaa työn tekemistä. Kun sulla on koulutus, niin osaat pääasiat, ja jokaisessa työpaikassa on oikeus ja velvollisuus vaatia perehdytystä.

Juuri näin. Koska sulla on jo koulutus, miksi ihmeessä menisit työhän palkatta :)

No en osaa sairaalassa pääasioita. Joskus vuodeosastolla sain harjoitella imua, katetrointia jne. Mut siitä on jo monta vuotta ja TIEDÄN, etten niitä enää osaa :ashamed: Kyllä se tuntuu vaikeelta sinne mennä, kun ei mitään osaa, kuuluis kuitenkin osata, kun sinne on lähetetty sijaiseksi. Työhaastattelussakin sanottiin, että ne kyllä olettaa, että sen työn osaa tehdä, kun ovat sinne sijaista hakemassa. Mut silti ottivat mut työhön ja pyytävät tekemään erilaisilla osastoilla töitä...

Osaan mä toki sängyn pedata, syöttää ja pestä potilaan, mut en sit noita letkuhommia yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:

Juuri näin. Koska sulla on jo koulutus, miksi ihmeessä menisit työhän palkatta :)

Sen takia, että oppisin sen työn ja sit jatkossa voisin siitä hyvän palkan ottaa :D Mä pelkään niitä akkoja, jotka olettavat siellä mun osaavan homman, jota en sit kuitenkaan osaa :ashamed: :laugh:

Etkö pääsis jonnekin sairaalaan suoraan työsuhteeseen, jonka alussa perehdytettäis takaisin työelämään? Mun sh-sisko oli 7v kotona ja kun palasi takaisin työelämään, niin sai alussa muutaman viikon perehdytyksen uusiin juttuihin ja vanhojen osaltakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä siellä töissä oppii ja kyllä ovat velvollisia opastamaan kunnolla työhön ja ainahan voi kysyä jos ei tiedä jotain asiaa, en lähtis ilman palkkaa...

No ovatko? Jos joka päivä menen uuteen paikkaan, enkä ole siellä yhtä vuoroa pidempään kerralla niin ovatko ne onko niillä oikeesti velvollisuus mut siihen työhön opastaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Peppi85:

No en osaa sairaalassa pääasioita. Joskus vuodeosastolla sain harjoitella imua, katetrointia jne. Mut siitä on jo monta vuotta ja TIEDÄN, etten niitä enää osaa :ashamed: Kyllä se tuntuu vaikeelta sinne mennä, kun ei mitään osaa, kuuluis kuitenkin osata, kun sinne on lähetetty sijaiseksi. Työhaastattelussakin sanottiin, että ne kyllä olettaa, että sen työn osaa tehdä, kun ovat sinne sijaista hakemassa. Mut silti ottivat mut työhön ja pyytävät tekemään erilaisilla osastoilla töitä...

Osaan mä toki sängyn pedata, syöttää ja pestä potilaan, mut en sit noita letkuhommia yms.

Aina voi pyytää konsultaatioapua kollegalta tai osaavammalta työkaverilta. Näin sanon sillä kokemuksella, että itse olen mennyt n. vuosi sitten semmoiseen työhön, josta en tiennyt yhtään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Etkö pääsis jonnekin sairaalaan suoraan työsuhteeseen, jonka alussa perehdytettäis takaisin työelämään? Mun sh-sisko oli 7v kotona ja kun palasi takaisin työelämään, niin sai alussa muutaman viikon perehdytyksen uusiin juttuihin ja vanhojen osaltakin.

En mä vakituista työtä voisi ottaa. Oon jo osa-aikaisena muussa työssä. Lapset hoidetaa kotona. Mulla on mahdollisuus tehdä töitä parina päivänä viikossa...

sun ei tarvitse lähihoitajana SAIRAALASSA tehdä perushoitoa kummempaa (voi toki olla dreenin poistoja tai haavan hoitoja) mutta noita ed. tehdään vasta kun on opeteltu. Sairaanhoitaja on vastuussa noista letkujutuist, imeminen ei ole vaikeaa jos vain osaat nappia painaa ja tiedät minkä kokoisella imet. ROHKEASTI mene vain ja ota se palkka, se kuuluu sulle :D

En kysy pahalla, mutta kuinka uskallat ilmoittautua työnhakijaksi jos tuntuu että taidot pahasti ruosteessa? Jospa ne siellä osastolla muistuisikin mieleen, vähän niin kuin polkupyörällä ajo joka on jo kerran opittu...

No ei sinua ihan takuulla kylmiltään laiteta katetroimaan tai imuja tekemään, mä oon siitä ihan saletti. Ja yleensähän nuo hommat onkin sairaanhoitajien tehtäviä. Ja reilusti sanot mitä osaat ja mitä et, työn kautta sitä oppii!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä siellä töissä oppii ja kyllä ovat velvollisia opastamaan kunnolla työhön ja ainahan voi kysyä jos ei tiedä jotain asiaa, en lähtis ilman palkkaa...

No ovatko? Jos joka päivä menen uuteen paikkaan, enkä ole siellä yhtä vuoroa pidempään kerralla niin ovatko ne onko niillä oikeesti velvollisuus mut siihen työhön opastaa?

Miten ajattelit sitten, että jollakin olisi velvollisuus opastaa sinua, jos olisit siellä ilman palkkaa? En tunne sairaaloitten systeemejä, mutta olettaisin, että opiskelijoita opetetaan ja uusia työntekijöitä perehdytetään, mutta en olisi niin varma, että oltaisiin niin innokkaita ottamaan "jalkoihinsa pyörimään" joku vapaaehtoinen. =) Kertokaa, että olen väärässä ja kyyninen. Toivottavasti saat tarvimasi lisäopin ja pääset pian työelämään mukaan =)

Kyllä niihin töihin pitää perehdyttää!!! Ja yleensä sairaanhoitajat tekee sairaalassa noi katetroinnit tms. Mä en edes koskaan ole katetrointia kokeillut, vaikka lh:na olen sairaalassa ollut.

Tässä on myös se pointti, että palkkaa vaatimalla arvostat itse osaamistasi (vaikka nyt vaikuttaakin siltä, ettet arvosta sitä kuitenkaan - ainakaan tarpeeksi) ja itseäsi. Annat huonomman kuvan itsestäsi, jos tarjoudut ilman palkkaa tekemään työtä.

Rohkeasti vaan töihin! Ihan normaalia, että vähän jännittää kun ei ole vähään aikaan tehnyt, mutta kyllä se siitä sujuu.
Kyllä meilläkin töissä aina kysellään toisiltamme eri jutuissa. Mutta voithan sinä kysellä sairaalasta, että voisitko yhtenä päivänä mennä sinne perehtymään näihin toimenpiteisiin.

En jaksa nyt jokaiselle erikseen vastata..

No siis, alunperin laitoin hakemuksen lastenhoitotyöhön (hoito kodeissa, kun lapset ovat kipeinä ja vanhempien pitää mennä töihin), ja siitä kokemusta onkin, valmistuin lasten ja nuorten koulutusohjelmasta, tai siihen suuntauduin. Hetken mielijohteesta laitoin hakemuksen myös kotihoitoon, sekä sairaalaan keikkahommiin... Haastattelussa avoimesti kerroin, ettei mulla ole sieltä kokemusta, työ kiinnostaa, mutta jännittää, kun sitä kokemusta tosiaan ei ole... Ilmeisesti se ei heidän mielestään sit ollut este, kun työtarjouksiakin on tullut paljon.

Kaveri tekee keikkatyötä tuonne myös ja on kertonut jonkun verran, mitä siellä on tehnyt. Kun mä oon lypsänyt sitä tietoa ;) On riippunut paljon paikasta, mut on tullu vähän semmonen kuva, että joissain sairaaloissa/osastoilla närkästytään, jos sitä apua/opastusta kysytään. Ja oletetaan, että se homma osataan, niinku kai pitäiskin, jos kerta sinne töihin on menossa?

En mä oikeesti tiiä, että olisinko tosissani ollut minnekään menossa ilman palkkaa, mut se on käynyt mielessä, kun kiinnostus ko työtä olis tehdä, mut kun tuntuu, ettei sitä osaamista sit kuitenkaan ole sen vertaa, että uskaltaisin mennä :D

Joo, totta. En arvosta osaamistani tässä hommassa, kun en ole sitä ennen tehnyt :D Ei kai se mitenkään outoa ole? Kyllä mä lähihoitaja olen, mutta ei se tarkota sitä, että osaisin työskennellä jokaikisessä paikassa, jossa lähihoitaja voi työtä tehdä, jos en ole sellaisessa paikassa koskaan ollut. Edes harjoittelemassa.

Kyllähän lähihoitaja katetroinnit ja imut tekee.

En mä ole ajatellut, että kenelläkään olis velvollisuus mua opastaa yhtään mihinkään, mut sitähän mä tässä kysyin, että mitähän olisivat mieltä, jos moista ehdottaisin :o Kun musta tuntuu, että menisinkö mä sinne nyt PALKKAA vastaan sitten vaan jalkoihin pyörimään...

Ei ne taidot mun mielestä sinällään ruosteessa ole, kun en vaan koko 3 vuotisen koulutuksen aikana ole niitä kovinkaan paljoa opetellut. Ehkä kerran avustettuna. Ehkä mun siis pitäisi se muistaa ja osata, kun sillon 16 kesäisenä sen tein :/

Tarkoittaako se sitä, että jos mä olen ollut kotona 2,5v niin en voi enää töihin hakea, kun on taidot ruostuneet? Kiva kiva. No, ehkä olis pitänyt olla hakematta. Tai ainakin tekemättä tää aloitus tänne :laugh: Pitäis kai vaan luottaa itteensä enemmän tai siihen, että mua siellä sitten opastettaisiin :saint:

Tässä on myös se pointti, että palkkaa vaatimalla arvostat itse osaamistasi (vaikka nyt vaikuttaakin siltä, ettet arvosta sitä kuitenkaan - ainakaan tarpeeksi) ja itseäsi. Annat huonomman kuvan itsestäsi, jos tarjoudut ilman palkkaa tekemään työtä.

Tästä mä olen samaa mieltä. Ja lähihoitajia ei välttämättä muutenkaan arvosteta sairaalamaailmassa kovin korkealle. Ilman palkkaa töihin suostuminen ei ainakaan asiaan auta.

Sitten on vielä se puoli etten tiedä miten muut hoitajat suhtautuu...Tästä ei pitkä aika ollut, kun hoitajat tappeli sen puolesta että palkka nousisi. Ääneen ei ainakaan voinut sanoa, että olisi palkkaansa tyytyväinen. Ei välttämättä katsota kovin hyvällä, jos joku tekee sitä työtä ilmaseksi...Tuo sairaalamaailma on muutenkin vähän kieroutunutta jossain paikoissa. Ja saatat olla ihan yhtä huonolla ohjauksella, vaikka ilmaseksi menisitkin ja joutua tekemään sielä ihan samat asiat kun palkallakin. Ei ne työkaverit kuitenkaan sitä palkkaa maksa ja joka paikassa ei kunnon ohjausta saa. Niin se on usean opiskelijankin kohdalla, vaikka sielä ilmaseksi ovatkin. Nämähän tietenkin riippuu ihan osastosta. Mutta jos ohjaus ja muu on kunnossa niin ohjausta saa kyllä palkankin lisäksi...

Ymmärrän kyllä epävarmuutesi. Mä halusin aikoinaan lähihoitajana vanhustyöhön, mutta en ollut suuntautunut siihen. Olin tehnyt ihan erityyppistä työtä (päihdepuolella). Menin sitten sellaseen vanhustenhuollon puolen vuoden lisäkoulutukseen ja sitä kautta vanhusten pariin töihin. Lähihoitajalle ei kyllä vastaavaa taida sairaalamaailmaan löytyä...

joka osastolla on omat tavat, jotka opetetaan uudelle työntekijälle eli perehdytetään. Ja tottakai otat palkkaa. Jokaisen työpaikan tehtävä on perehdyttää uusi työntekijä. olet aluksi toisen hoitajan mukana...ja edelleen palkan kanssa

Mä vielä korostan sitä, että ikävä kyllä joissakin paikoissa närkästytään jos ohjausta kysytään ja oletetaan, että pitäisi osata. Mutta niin ne tekee saat palkan tai et. Ja on ihan luonnollista ettet osaa sairaalassa toimia, kun et sielä ole töissä ollut. On kyllä sen toisen hoitajan tyhmyyttä, jos ei sitä ymmärrä. Mä olen lh ja sh. Somaattisella puolella olen sairaanhoitajana ollut vain ja ainoastaan työharjottelut. Jos nyt menisin niin ei musta olisi samantien yksin tekemään kaikkia ammattiini kuuluvia toimenpiteitä. Mun olisi pakko saada ohjausta. Ei ne muutama harjottelu mihinkään riitä.

Yhteistyössä