Sain tietää että kaverillani on kromosomihäiriö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jepjep
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jepjep

Vieras
hän sai itse tietää asiasta 3vuotta sitten ja on nyt 24v. Onko tuo ollut reilua lasta kohtaan salata asia lapselta aikuisikään saakka ja antaa vaan ihmetellä miksi on joutunut aina olemaan erikoisluokalla.

Itsekin hämmästyin uutista, koska kaverini ulkonäössä ei ole mitään ihmeellisempää huomioitavaa.
hänellä on siis yksi kromosomi enemmän kuin muilla. Onko tällä poikkeavuudella jonkinlainen nimityskin?

Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
hänellä on siis yksi kromosomi enemmän kuin muilla. Onko tällä poikkeavuudella jonkinlainen nimityskin?

Yksi kromosomi enemmän kuin muilla - tyrsk.
Hehehehee, oot ollut tosi tarkkana koulussa biologian tunnilla :D

On sille varmasti nimikin. Tarkoitatkohan sitä, että hänellä on jotain kromosomia kahden sijaan kolme? Nimi määrittää sitten siitä, minkä kromosomiparin kohdalla tämä "kolmikko" on...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Heko heko itsellesi, tuonhan tietää lapsikin. Sinä olet se, joka on missannut biologian :laugh:

???? Veikkaisin Turnerin syndroomaa jossa siis naissukupuolen määrittävät kromosomit eivät olekaan kuten tavallisesti eli XX vaan triplat XXX.
Oireet vaihtelevat... Ei välttämättä juuri mitään, lapsettomuutta kylläkin. Googleta.

Trisomia se on nimeltään. Jotain kromosomia kolme kahden sijasta. Mikä on ylimääräinen kromosomi? Ylimääräisistä sukupuolikromosomeista on tietääkseni vähiten harmia.

????Oletko itse? Mikäköhän tuossa naurattaa?

Aloittajalle? Onko kaverisi mies vai nainen. Esim. Klinefelterin oireyhtymässä on yksi ylimääräinen kromosomi XXY.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

???? Veikkaisin Turnerin syndroomaa jossa siis naissukupuolen määrittävät kromosomit eivät olekaan kuten tavallisesti eli XX vaan triplat XXX.
Oireet vaihtelevat... Ei välttämättä juuri mitään, lapsettomuutta kylläkin. Googleta.

Turnerissa kromosomeja on yksi liian vähän (tytöillä siis) eli kromosomisto on XO ei siis trisomia

vieras tyrskähtelee siellä ihan keskenään koska tämä kaveri minulle itse sanoi että hänellä on yksi kromosomi enemmän kuin muilla! vittu ku täällä palstalla osataan vaan pilkkua n*ssia...

Mii, kai se tarkoitti tuota ei tarkemmin selostanut...

Hänellä on joku näistä.
Lukase ton linkin takaa näistä sairauksista, mikä täsmää kaveriisi

Tai onko sen nyt väliä, jos kerran hän on ystäväsi ja hyvin juttuun tulette tai kysy suoraan, niin selviää

"
Trisomia voi esiintyä missä tahansa kromosomiparissa. Yleisimmät ihmisen trisomiatyypit, jotka eivät aiheuta keskenmenoa ovat autosomeissa:

* 21-trisomia (Downin oireyhtymä)
* 18-trisomia (Edwardsin oireyhtymä)
* 13-trisomia (Pataun oireyhtymä)
* 12-trisomia (ennustaa leukemiaa)
* 9-trisomia
* 8-trisomia (Warkanyn oireyhtymä)

ja sukupuolikromosomeissa:

* XXX (XXX-syndrooma)
* XXY (Klinefelterin oireyhtymä)
* XYY (XYY-syndrooma)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Trisomia

"

Siis ylimääräinen X-kromosomi naisella?
Niitä kai suurin osa kromosomihäiriöistä on...

Aloittaja ei kertonut mitään oleellista tietoa, joten vähän hakuammuntaa vastailla tällaiseen kysymykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
vieras tyrskähtelee siellä ihan keskenään koska tämä kaveri minulle itse sanoi että hänellä on yksi kromosomi enemmän kuin muilla! vittu ku täällä palstalla osataan vaan pilkkua n*ssia...

Mii, kai se tarkoitti tuota ei tarkemmin selostanut...

Niin, kaverillas on trisomia, MUTTA et kertonut kaveristas enempää.
Oletan, että kyseessä on ylimääräinen X kromosomi.
Trisomia jossain muussa parissa olisi todennäköisesti sen verran pahempi juttu, että vanhemmat eivät olisi sitä voineet mitenkään salata. Että ei ihan pilkun VIILAAMISTA.

Mun lapsella on jotain häikkää kromoseimmas. Kuulimme kesäkuun lopussa, mutta on kuulemma joku "uusi" vika, kun vastaavaa ei kuulemma ole ennen löytynyt ja tämäkin jostain uudesta tutkimuksesta. Ei kuulemma vielä tiedetä mihin vaikuttaa. Lapsi kuitenkin on vasta 5½v oppinut puhumaan jonkin verran. Ei osaa puhua vieläkään kunnolla. Juttua tulee hyvin vähän, koska sanoja ei ole ja sanoista puuttuu loppu.

Lueskelin nuo ja yhdellä luokkakaverillani taisi olla tämä: http://fi.wikipedia.org/wiki/XYY-syndrooma . Oli hitsin pitkä, siis puoli metriä pidempi kuin muut, tuplaili luokkia, oli mun luokalla seiskalla. Ja ei osannut oikeasti kunnolla lukea vielä silloinkaan.

Saattoihan se olla Klinefelterin syndroomakin, mutta oli kyllä hanakka tappelemaan.

kaverini otti aika raskaasti asian... :( Miettii omalle kohdalle! Vaikka itsekin olen ollut tuon ihmisen kanssa tekemisissä jo melkein 20vuotta olen ajatellut, että hänellä on vain keskittymishäiriö. Ei pysty keskittymään, kun hermostuu/turhautuu alkaa raapia päätään ja ihoaan, saa kauheita raivokohtauksia joskus mitkä kuuluvat myös tähän asiaan...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kaverini otti aika raskaasti asian... :( Miettii omalle kohdalle! Vaikka itsekin olen ollut tuon ihmisen kanssa tekemisissä jo melkein 20vuotta olen ajatellut, että hänellä on vain keskittymishäiriö. Ei pysty keskittymään, kun hermostuu/turhautuu alkaa raapia päätään ja ihoaan, saa kauheita raivokohtauksia joskus mitkä kuuluvat myös tähän asiaan...
Kamalaa antaa lapsensa uskoa, että vaikeudet ovat ns. "omia vikoja". Toivottavasti ajan myötä helpottaa.

Meillä vasta 17 vuoden sinnikkään työn tuloksena löytyi kromosomipoikkeavuus, joka on tehnyt lapsestamme "poikkeavan".
koko ikänsä-
Me emme ole asiaa salailleet, olisimme olleet tyytyväisiä, jos itse olisimme asian tienneet jo aiemmin.

Yhteistyössä