Sain porttikiellon ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ennätys?!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja kysyy:
millälailla se on ekalta myyjältä pois, joka kuitenkin sai sen hinnan mitä itse pyysi?

Kauppa ei enää käy, kun yleinen hintataso nousee. Kirpputori ei enää toimi tavaran hämittämiseen, vaan helpompaa on viedä kaikki roskiin.

empä usko. ainahan noita trokaajia on ollut, ja kirppisbisnes vaan kukoistaa silti. luulempa että vielä vaan helpommin pääsee ittse eroon kirppiskamoistaan kun tuonkin "alan" tekijöitä on liikkeellä.

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
millälailla se on ekalta myyjältä pois, joka kuitenkin sai sen hinnan mitä itse pyysi?

Kauppa ei enää käy, kun yleinen hintataso nousee. Kirpputori ei enää toimi tavaran hämittämiseen, vaan helpompaa on viedä kaikki roskiin.

Kyllä mä ainakin käyn myymässä kirppiksellä ja myös ostamassa.... Pyydän sen mitä haluan (en yleensä paljoakaan ) ja hyvin onmennyt kaupaksi. Enkä tod. välitä vaikka seuraavana päivänä olisivat myynnissä jossain muualla kovemmalla hinnalla.

just näin, mul oli kerran järkky kasa lasten vaatteita kirpparil myynnis, kaik oli menny, mitään ei tarvinu kotiin kantaa takas, mistä olin enemmän ku tyytyväinen.

Ainut vaan että, ne "mun" vaatteet oli järjestäen hetkeä myöhemmin myynnissa toisessa pöydässä puolet kalliimmalla. SO what, mä pääsin eroon ja se oli mun tavote, jos joku niillä teki voittoa ni hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Mä en kyllä ymmärrä, mitä väärää trokauksessa on sinänsä. Sitten, jos kirppis todella oli jotenkin vähävaraisille tarkoitettu, niin ymmärrän ongelman.

Ehkäpä tällaiselle kirppikselle pitäisi olla jonkinlainen "pääsylupa", esim. soskun lappu?

Trokaus on väärin (erityisesti tässä tapauksessa), koska helluntaiseurakunta ei ole voittoa tavoitteleva yritys -> he myyvät kirpputorivaatteet ns. sisäänostohintaan. Eli vähävaraiset voivat sieltä käydä ostamassa markkinahintaa halvemmalla itselleen vaatetta. Onko oikein, että sitten joku bisnestä yrittävä käy ostamassa nämä tarkoituksella alihinnoitellut tavarat ja myy ne markkinahintaan?

Toinen ongelma trokauksessa on tietynlainen monopoliasema trokaajan pöydässä. Kun yksi käy hakemassa kaikki parhaat vaatteet toisista pöydistä omaansa myyntiin, hän voi pitää niillä niin kovia hintoja kuin haluaa, koska muissa pöydissä ei enää niin hyviä vaatteita ole. Näin nousee hinnat, ja sitä myöten ihmisten halu käydä kirpputoreilla.

Kirpputorin tarkoitus on alunperin ollut se, että ihmiset saavat kamat pois kaapeista, ja toiset ihmiset nimellisellä hinnalla ne itselleen. Trokarit vesittävät tämän periaatteen, he tekevät hyväntekeväisyydestä kovaa bisnestä, vetävät välistä itselleen palkan.

Minun mielestäni kirpputoreilla pitäisi ihan lukea: "ei jälleenmyyjille". Näinhän on monen kaupan tarjoustuotteissakin, eli jälleenmyyjät saavat hankkia tavaransa jostain muualta!

minusta ihan oikein että estävät trokaamisen koska kuitenkin myynnissä on ihmisten lahjoittamia tuotteita myytäviksi, lahjoittajalla on se mielikuva että joku tarvitseva saa edullisesti/puoli-ilmaiseksi vaatetta perheelleen..

tuttavani sukulainen kerää alueella köyhille ihmisiltä tavaraa ja kertoo lahjoittavansa ne hyväntekeväisyyteen, keräysjutuista aina parhaat vie päältä omat lapset (kaikki työssäkäyviä ja hyvätuloisia) ja muut tuttavat, köyhille päätyy sitten mikä heille ei kelpaa. Ei kyllä minun moraalillani tuollaista harrastettaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuskin:
Helluntaiseurakunta tuskin pitää kirpparia rahoittaaksen trokarin elämää. Oot ehkä käsittäny hyväntekeväisyyden vähän väärin, siellä myydään halvalla vähäosaisille. Jos ne nostais hintojaan niin paljon että pääsis tollasista trokareista eroon, niin ne vähäosaset ei vois enää löytää sieltä mitään.

No rajoittaisivat sitten ostajat jotenkin,vaikka että todista vähäosaisuutesi ennen kuin ostat mitään.Ja joka trokaa,niin eikö hänkin ole vähäosainen kun joutuu toimeentuloaan tuollaisella hankkimaan?

Eikös ne just niin tee, kun trokari sai porttarin?

Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaannuin:
No mielestäni ei ole oikeaa että ostat halvalla kirppurorilta vaatteita ja sitten myyt kalliimmalla eteenpäin, vai?! :/

Mikä sen määrittää? Periaate? Onko tästä säädetty joku laki tms?
Miksi kirpputoreilla ei sitten lue, että kuka niitä saa ja kuka ei saa ostaa?

Mun mielestä on pieni ero hyväntekeväisyyskirpparilla ja ihan kaupallisella kirpparilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Mä en kyllä ymmärrä, mitä väärää trokauksessa on sinänsä. Sitten, jos kirppis todella oli jotenkin vähävaraisille tarkoitettu, niin ymmärrän ongelman.

Ehkäpä tällaiselle kirppikselle pitäisi olla jonkinlainen "pääsylupa", esim. soskun lappu?

Niin, tokihan a) köyhät joutaa juoksennella soskussa jonottamassa lupalappuja kirpparille b) köyhät on velvollisia esittelemään helluntaiseurakunnalle tulotasonsa c) sosku joutaa kirjottelemaan kirpparilappuja kävijöille ja selvittelemään kirpparille halukkaan tulotasoa

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
minusta ihan oikein että estävät trokaamisen koska kuitenkin myynnissä on ihmisten lahjoittamia tuotteita myytäviksi, lahjoittajalla on se mielikuva että joku tarvitseva saa edullisesti/puoli-ilmaiseksi vaatetta perheelleen..

tuttavani sukulainen kerää alueella köyhille ihmisiltä tavaraa ja kertoo lahjoittavansa ne hyväntekeväisyyteen, keräysjutuista aina parhaat vie päältä omat lapset (kaikki työssäkäyviä ja hyvätuloisia) ja muut tuttavat, köyhille päätyy sitten mikä heille ei kelpaa. Ei kyllä minun moraalillani tuollaista harrastettaisi.

Tämä on kyllä eri asia.... Meinaan että en itsekään oikein tykkää näistä jotka keräävät vähävaraisille ja ottavat helmet itse päältä. Ja ehkäpä hyväntekeväisyys kirppiksiltä ei ole niin "oikein" ostaa jälleenmyyntiin.... mutta tavalliselta kirppikseltä ostaminen ja jälleenmyyntiin laittaminen ei ole mun mielestä väärin.

Mä en edelleenkään näe - enkä tule näkemään mitään väärää siinä mitä teen. Ensinnäkin kyse on TODELLAKIN vaan noin 20 vaatteesta - ei siis mistään sadoista vaatteista.

Ja toinen juttu on se, että jos mä maksan sen hinnan mitä pyydetään niin vaate on minun. Mä saan tehdä sillä ihan mitä mä haluan. Käyn ostamassa kaupasta litran maitoa ja kaadan sen kaupan pihalle - okei... se on ehkä väärin jotain köyhää kohtaan, mutta se ei liikuta mua.

Sitä minäkään en ymmärrä, että samalla kirpparilla myydään sieltä halvalla ostettua vaatteita, mutta tässä tapauksessa en toimikaan niin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:

^^ Meinaan tätä. Mun mielestä kertoo ihan kaiken henkilöstä.

Mä en edelleenkään näe - enkä tule näkemään mitään väärää siinä mitä teen. Ensinnäkin kyse on TODELLAKIN vaan noin 20 vaatteesta - ei siis mistään sadoista vaatteista.

Ja toinen juttu on se, että jos mä maksan sen hinnan mitä pyydetään niin vaate on minun. Mä saan tehdä sillä ihan mitä mä haluan. Käyn ostamassa kaupasta litran maitoa ja kaadan sen kaupan pihalle - okei... se on ehkä väärin jotain köyhää kohtaan, mutta se ei liikuta mua.

Sitä minäkään en ymmärrä, että samalla kirpparilla myydään sieltä halvalla ostettua vaatteita, mutta tässä tapauksessa en toimikaan niin ;)

Mä en oikein ymmärrä sun logiikkaa että on väärin myydä samalta kirpparilta ostettua mutta ihan jees viedä toiselle. :D

Ja toki vaate on sun jos sen ostat. Ja toki hyväntekeväisyyskirpparilla on oikeus rajata asiakkaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Toki:

Mä en oikein ymmärrä sun logiikkaa että on väärin myydä samalta kirpparilta ostettua mutta ihan jees viedä toiselle. :D

Ja toki vaate on sun jos sen ostat. Ja toki hyväntekeväisyyskirpparilla on oikeus rajata asiakkaansa.

Ai on? Millä perusteella?
Mä vähän veikkaan, että ei OIKEASTI ole. Ne voi sanoa mitä haluaa, mutta niillä ei ole takanaan mitään oikeaa perustetta asialle.

Ja onhan siinä nyt helvetti iso ero, että ostatko joltain kirpputorilta ja viet viereiseen pöytään myyntiin tai viet vaikka naapurikaupunkiin!! Haloo!! Sinähän se tässä et ymmärrä...

Yhteistyössä