Sain perinnöksi maatilan, mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen vieras

Vieras
Isäni kuoli yllättäen, ja häneltä jäi meille vanha talo pihapiireineen. Mietinkin, mitä tekisitte asemassani??

Me asumme usean sadan kilometrin päässä talosta, emmekä ole sinne muuttamassa, talo on maaseudulla, joten korkeintaan kesänviettopaikkana sitä käyttäisimme. Tosin meillä on jo mökki, joten varmastikaan tuolla ei tulisi paljoa oltua. Oma rahatilanteeni ei ole erityisen kaksinen, olen tällä hetkellä opiskelija. Tilalla on kyllä jotain tuloja (lähinnä pellon vuokrat), joilla voisi kuluja maksella, en tosin tiedä riittävätkö vuokratulot kulujen kattamiseen. Ylläpitosähkö talveksi olisi varmaan sadan euron hujakoilla per kk.

Toisaalta talolla/tilalla on mulle jonkinlainen tunnearvo, mutta suurin syy, miksi sen pitäisin itselläni, on se, että isäni toivomus ei tuskin olisi ollut myynti. Isäni sisko vastustaa ehdottomasti sukutilan myyntiä, ja saisin varmaankin hänen ikuiset vihansa niskaani. Hän on myös vähän sellainen päällepäsmäri luonteeltaan, että ei varmasti jättäisi minua asian tiimoilta rauhaan - hullua, mutta pelkään hänen reaktiotaan, jos päättäisin luopua tilasta.

Talo on tosiaan jo aika vanha, ja juoksevien ylläpitokulujen lisäksi maksettavaksi tulisi tietysti erilaiset verot, mutta talo vaatisi myös remonttia, mm. kattoremontin ja tässä lähitulevaisuudessahan tulisi myös jätevesijärjestelmien uusiminen, ei mitään pikku menoeriä siis. Lisäksi tietysti vanhassa talossa muutenkin tulee yllättäviä menoja, ja paikka on jo nyt päästetty hieman repsahtamaan.

Vaihtoehdot:

1. talon myynti. Kovin suurta rahallista arvoa talolla ei ole sijainnista ja kunnosta johtuen.

2. talo vuokralle. Vuokran suuruus ei voisi olla juuri juoksevia kuluja suurempi (tilan kunnosta ja syrjäisestä sijainnista johtuen).

3. talon pitäminen itsellä, vaatii talveksi ylläpitosähkön. Toisaalta talo ei varmasti tyhjillään seistessä kunnoltaan parane.

Myymistä/vuokrausta hankaloittaisi se, että talo on tosiaan aika syrjässä.

Mitä te tekisitte minun housuissani?

Perintöverosta en osaa vielä sanoa, kun taloa ei ole arvotettu. Kyllähän siihen veroja tulee kuitenkin aika lailla, kun tilaan kuuluu myös metsää.

Pitääkin varmaan ehdottaa myyntiä tuolle isän siskolle..

Vuokrauksen hyöty tuskin loppujen lopuksi olisi meille kovinkaan suuri, lisäksi vuokranantajan maksettavaksihan tulee kaikki talon korjauskulut, esim. tuskin kukaan haluaa olla vuokralla talossa jossa katto vuotaa. :(

Kauppaapa tädillesi jos hänellä on talolle ylitsepääsemättömät tunnesiteet!

Mutta ei kiva tilanne! Pitäisi vaan osata ajatella järjellä, kulut tulevat oikeasti suuriksi vielä jos ei todellista käyttöä talolle ole! Ja voithan harkita vaikka pelkkien peltojen myyntiä, jos talo on kovin tärkeä. Kulut tosin jää...

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Paljonko on perintövero?

Mitä merkitystä sillä on? Tai siis, eihän ap siitä mitään kysynyt.

Vaikuttaa päätökseen, ainakin minun silmissäni. Se rahahan on jostain revittävä, eli myyminen saattaisi olla joskus ainoa järkevä ajatus, joskus taas pankkilaina.

Minä myisin. Ensiksi ehdottaisin sukulaisille että ostakoot jos haluavat tilan pitää suvussa, ja jos eivät osta niin sitten ihan ulkopuoliselle. Vaikka isäsi kuinka tahtoisi sinun pitävän tilan, hän tuskin tahtoisin tilan pitämisestä tulevan sinulle vaikeuksia.

Ehkä myisin.. ja ensimmäiseksi tarjoaisin sukulaisille.. varsinkin sille tädille.
Jos sinun rahatilanteesi on huono korjaukset ym. kulut tulevat olemaan varmaan liian suuret.
Voit ainakin unohtaa omat lomailusi ym ekstrat.. ainakin muualla kuin hommissa kotitilalla.
Itse asun vanhassa talossa.. eikä tämä ole edes huonossa kunnossa, mutta ylläpitokorjaukset nielevät hurjasti rahaa ja kokoajan on jotain korjattavaa.
Jos talo pääsee kovin huonoon kuntoon asumattomana sen rahallinen arvo laskee myös kuin lehmän häntä.
Ennen vieraalle myyntiä voisin kyllä koittaa löytää kunnollista vuokralaistakin ainakin vähäksi aikaa niin jäisi pidempi aika miettiä talon kohtaloa.
Ehkä lähisuku haluaisi vuokrata paikan yhteiseksi lomapaikaksi?

Tilanne on oikeasti ihan kamala. :( Tarpeeksi hirveää on se, että menetän isäni tapaturmaisesti 24-vuotiaana, mutta vielä kamalamman tilanteesta tosiaan tekee nämä taloon liittyvät asiat ja isän siskon niskaan hönkäily.

Talo on Itä-Suomessa pikku paikkakunnalla.

Alkuperäinen kirjoittaja olava:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Onko lähelläkään Lahtea tai heinolaa?
Anteeksi ku surun hetkellä kyselen :hug: mutta minkä kokoinen tila on?

Ei se ole siellä päin ollenkaan.. Parin-kolmen tunnin ajomatkan päässä, ellei kauempanaki.

Alkuperäinen kirjoittaja olava:

Onko lähelläkään Lahtea tai heinolaa?
Anteeksi ku surun hetkellä kyselen :hug: mutta minkä kokoinen tila on?

Ei se ole siellä päin ollenkaan.. Parin-kolmen tunnin ajomatkan päässä, ellei kauempanaki.

oi voi... miehen vanhemmat asuu heinolassa ni olis ollu kiva asua siellä päin... nyt asutaan kans n. 4 tunnin päässä rannikolla. Otan osaa suruun. Mieti rauhassa mitä teet ja tee niinkuin itse parhaaksi näet. :hug:

Uusimmat

Yhteistyössä