Sain perinnöksi maatilan, mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä myisin ensisijaisesti isän siskolle ja jos hän ei sitä halua ostaa niin ilman tunnontuskia myisin sen ulkopuoliselle.

Ja eiköhän sillä nyt sentään jotain arvoakin ole jo pelkästään tontti maineen plus ne metsät.

Kyllä mäkin kaikesta huolimatta myisin, ulkopuoliselle jos ei täti halua.Kiukutelkoon täti, sunhan se talo nyt on. Vanhoilla ihmisillä on joskus tapana olla jääräpäisiä suvun omaisuuden suhteen, mutta mitä sillä lopulta on väliä? Kaikki me täältä lähdetään tyhjin käsin. :hug:
Muoks. En väitä että tätisi olisi vanha...

a) Jos on varaa, koittaisin löytää vuokaralaisen esim. kesiksi. Näin pari vuotta ja kun tunteet ovat paremmin hallinnassa, miettisin myyntiä uudelleen. Samaan aikaan tädille voisi puhua myyntiaikeista ja tarjota etuosto-oikeutta. Sanan voisi muutenkin laittaa kiertämään sielläpäin, kiinnostuneet ottavat sitten kyllä yhteyttä.
b) Jos ei ole varaa pitää, möisin. Isän kuolema sinällään on kamalaa, lisäksi vielä talousmurheet..johan siinä pää hajoaa.

Osanottoni.

Mäkin oon periny maatilan. Me tehtiin siskoni kanssa niin, et sisko "sai" talon ja mä pellot. Pellot on vuokralla, eli niistä on vähän mulle tuloa. Metsä on mun ja siskon yhteinen.
Mulle tällänen järjestely passas varsin hyvin. Ei tarvinnu myydä, ois ollu hirvee homma ja ikävä ois lapsuuden kotia tullu. Myy se talo sille tädille, joka ei anna sitä vieraalle myydä, vuokraa pellot itse.

en myisi ainakaan nyt heti. Tuossa oli hyvä idea....myy peltoja ja metsää ja sillä rahalla kunnosta taloa....ja sitten voit jopa vuokrata sen kun saat kuntoon.

Ja jos teet vielä vuokralaisten kanssa sopimuksen että vuokrassa vähennetään jos jotain kunnostus ja korjaus töitä tekisivät siellä.
Olisko ketään sukulaista joka haluis sinne vuokralle mennä, serkkujasi?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Perintöverosta en osaa vielä sanoa, kun taloa ei ole arvotettu. Kyllähän siihen veroja tulee kuitenkin aika lailla, kun tilaan kuuluu myös metsää.

Pitääkin varmaan ehdottaa myyntiä tuolle isän siskolle..

Vuokrauksen hyöty tuskin loppujen lopuksi olisi meille kovinkaan suuri, lisäksi vuokranantajan maksettavaksihan tulee kaikki talon korjauskulut, esim. tuskin kukaan haluaa olla vuokralla talossa jossa katto vuotaa. :(

Jos lähet myymään taloa, minkä minä tekisin, katso ihmeessä kaikki paperit kun toon ettei vaan metsää tai peltoa jää tonttiin, isäni melkein sai lottopotin kun eivät kauppakirjaan olleet huomanneet laittaa metsien maiden rajoja, mikä kuuluu mihinkin. Onko niitä maita ja metsiä paljon, jo metsien kunnossapitohakkuilla kattaa aika paljon menoja.

No riippuu tietysti millaista remonttia taloon haluaa tehdä, mutta kun se on päästetty osittain rapistumaan, niin pienellä pintaremontilla tuskin selviäisi. Ja tuleehan tuollaisessa vanhassa talossa kuitenkin aina yllättäviä menoja, niinkuin täällä jo sanottiinkin. Ja eikös nyt lähivuosina pidä haja-asutusalueiden jätevesijärjestelmätkin uusia.. Loppujen lopuksi vuokrauksen hyöty meille ei kovin suuri olisi, pidän hyvin epätodennäköisenä sitä, että haluaisin koskaan muuttaa ko. paikkakunnalle asumaan. Ainut hyöty siitä siis olisi käytännössä se, että se säilyisi suvussa.

Metsä tosiaan pitää arvonsa, joten sitä haluaisin säilyttää itselläni, jos se vaan suinkin onnistuu..

Alkuperäinen kirjoittaja Meade:
Mitäs jos möisitte mökin ja tekisitte tästä maatilasta kesänviettopaikan?
.

Mökin myyminen ei onnistu kovin helposti, koska olen saanut sen lahjaksi, ja siinä on sellaiset ehdot, jotka hankaloittavat myyntiä.

Lisäksi pitää huomioida se, että jos pitäisimme tilan kesänviettopaikkana, sen ylläpitokustannukset ovat aivan eri luokkaa kuin tavallisessa kesäasunnossa..

En tiedä, vaikea tilanne.

Minä kanssa myisin talon tuossa tapauksessa pois ja ensin kysyisin siltä isän siskolta. Jos hän ei halua sitä itselleen ostaa, niin sitten hänen on oltava vaan hiljaa ja antaa sun myydä se pois. Ihan tarpeeksi noita vanhoja taloja on jo tyhjilläänkin lahoamassa, että kiva jos joku jaksaisi sitä vaikka sitten laitella.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Meade:
Mitäs jos möisitte mökin ja tekisitte tästä maatilasta kesänviettopaikan?
.

Mökin myyminen ei onnistu kovin helposti, koska olen saanut sen lahjaksi, ja siinä on sellaiset ehdot, jotka hankaloittavat myyntiä.

Lisäksi pitää huomioida se, että jos pitäisimme tilan kesänviettopaikkana, sen ylläpitokustannukset ovat aivan eri luokkaa kuin tavallisessa kesäasunnossa..

En tiedä, vaikea tilanne.

Ei se sitä lahjaksi saanut vaan peri

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Onks Imatra tai Lappeenranta lähellä?

Imatralle on ehkä joku 100km..

Ja niinhän mä tässä olen sanonutkin, että niillä itse rakennuksilla mikään suuri arvo ole. Metsät nyt pitää arvonsa oli ne Helsingissä tai Lapissa.

Uusimmat

Yhteistyössä