Sain kutsun taidenäyttelyjen avajaisiin. Mitä siellä tehdään? Tai siis, miten sinne pukeudutaan jne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Olen käynyt taidenäyttelyissä tasan kerran...tästä on aikaa 20 vuotta. Jotta hippasen uupuu nyt tieto siitä, mitä siellä tapahtuu.

Siis sinnekö tulee se taiteilija esittelemään niitä töitäänkö?

Ihan ykköskysymys nyt tosiaan on se, että miten sinne pukeudutaan?

Riippuu missä näyttely/avajaiset on ja kuka taiteilija kyseessä. :D Moni nuori taiteilija pitää tosi vapaamuotoisia avajaisia (olen käynyt) mutta jotkut vakiintuneet "nimet" saattavat olla kovinkin muodollisia (olen kuullut). Jos näyttely on ihan "oikeassa" tademuseossa, niin cocktail/pikkumusta/tumma puku-tyyliä (olen käynyt). Jos galleria, niin riippuu alussa mainituista seikoista. :)

Et voisi kysyä taiteilijalta? Onko tuttava?

MUOKS: niin ja mitä tehdään: näyttely ja taiteilija esitellään, juodaan skumppaa ja syödään jotakin hyvin pientä. Jälleen riippuu kyllä ihan paikasta ja tyypistä...

Viimeksi muokattu:
Itse olen käynyt vain nuorten taiteilijoiden avajaisissa ja niissä on ollut hyvin sekalaista seurakuntaa eikä mitään hienostelua. Voi olla että jossain Juhani Palmun avajaisissa on erilaista jengiä ;) Vaikka siis nämä nuoret taiteilijatkin on ihan tunnettuja ja taiteensa varsin haluttua.

Itse olen käynyt vain nuorten taiteilijoiden avajaisissa ja niissä on ollut hyvin sekalaista seurakuntaa eikä mitään hienostelua. Voi olla että jossain Juhani Palmun avajaisissa on erilaista jengiä ;) Vaikka siis nämä nuoret taiteilijatkin on ihan tunnettuja ja taiteensa varsin haluttua.

Sitä vaan mietin, että jos näissä tosiaan on joku "pukukoodihäspäkkä" niin olisi kiva edes suunnilleen täyttää se :D

Taiteilija on keski-ikäinen, eli ei mikään nuori enää. Mutta eiköhän se selviä tässä vielä ennen avajaisia, jotta minkämoinen kolttu on sopiva :)

Sitä vaan mietin, että jos näissä tosiaan on joku "pukukoodihäspäkkä" niin olisi kiva edes suunnilleen täyttää se :D

Taiteilija on keski-ikäinen, eli ei mikään nuori enää. Mutta eiköhän se selviä tässä vielä ennen avajaisia, jotta minkämoinen kolttu on sopiva :)

Missä/millaisessa paikassa näyttely on? Onko taidemuseo vai galleria?

Mutta totta, parasta selvittää asia.

[QUOTE="hippi";26891609]Jos on tullut kutsu niin lukee siinä. Jos ei ole tullut kutsua niin olet sen verran hyvä tuttu että kysyt suoraan[/QUOTE]

Hyviin tuttuihin kuulun, mutta kun en kehtaa alkaa kaikkea kysymään :D :D Kyllä tää ihminen tietää, etten mä todellakaan ole mikään taiteen ystävä, enkä siis mistään mitään tajua. Mutta jotenkin...on se silti vähän noloa :D

Hyviin tuttuihin kuulun, mutta kun en kehtaa alkaa kaikkea kysymään :D :D Kyllä tää ihminen tietää, etten mä todellakaan ole mikään taiteen ystävä, enkä siis mistään mitään tajua. Mutta jotenkin...on se silti vähän noloa :D

Ehheij...

Älä, älä, älä tälläiseen lähde. Kyllä se on oikeasti tiedettävä, mitä paikassa odotetaan ja kun sitä ei tiedä, niin se kysytään. Kysyminen on hyvää käytöstä. Koko etiketti ja protokolla on olemassa siksi, että se helpottaa elämää. Kun tietää miten pukeutua ja käyttäytyä ei tarvitse jännittää. Turha stressaaminen poistuu. Siitä muodollisten tapojen osaamisessa on kyse. JA se näkyy ihmisissä

Ei ole pukukoodia ellei erikseen mainita. Jos avajaiset ihan museossa (kaupunkisi taidemuseossa, kiasmassa tai vastaavassa laitoksessa) laittaisin cocktail-mekon ja hiukset kauniisti kiinni, eli juhlava pukeutuminen. Jos jossain galleriassa niin en laittautuisi niin paljoa, tuskin laittaisin edes mekkoa, mutta koruilla hiuksilla ym vähän juhlavampaa. Ei kuitenkaan farkuilla sinnekkään.

[QUOTE="hippi";26891609]Jos on tullut kutsu niin lukee siinä. Jos ei ole tullut kutsua niin olet sen verran hyvä tuttu että kysyt suoraan[/QUOTE]

Kutsuja gallerioissa järjestettäviin avajaisiin olen saanut, mutta koskaan niissä ei ole ollut mainittu pukeutumiskoodia. Nämä avajaiset joihin olen osallistunut ovat olleet varsin kasuaalisia.

[QUOTE="hippi";26891643]Ehheij...

Älä, älä, älä tälläiseen lähde. Kyllä se on oikeasti tiedettävä, mitä paikassa odotetaan ja kun sitä ei tiedä, niin se kysytään. Kysyminen on hyvää käytöstä. Koko etiketti ja protokolla on olemassa siksi, että se helpottaa elämää. Kun tietää miten pukeutua ja käyttäytyä ei tarvitse jännittää. Turha stressaaminen poistuu. Siitä muodollisten tapojen osaamisessa on kyse. JA se näkyy ihmisissä[/QUOTE]

No siksi mä tän avauksen teinkin :)

Kannattaa varautua tilaisuuteen avoimin mielin. Siellä voi olla myös osallistavaa taidetta tai muuta yllättävää. Tilaisuuden luonnetta osaa arvioida myös kutsun ajasta. Jos se on liukuva, niin sitten se on sellainen vapaamuotoisempi pönöttelytilaisuus, jota muualla kutsutaan coctail tilaisuudeksi.

[QUOTE="Kuukkeli";26891681]Ei kuitenkaan farkuilla sinnekkään.[/QUOTE]

Tähän eriävä mielipide. Itse olen tainnut olla aina farkuissa enkä ole jengistä erottunut. En tosin ole ollut Kalhama&Piippoa fiinimmässä paikassa.

Nyt on selvillä, kuinka kuuluu pukeutua. Ja se pikkumusta tosiaan on tuonne tilaisuuteen oikea vaate. Jotta ei muuta, kuin pohtimaan löytyykö kaapista jotain sopivaa ja jos ei, niin sitten kaupoille :)

Lahjaksi kukkia ja onnittelut...entä lisäksi joku kortti? Vai ei?

Minä olen mennyt taidenäyttelyiden avajaisiin aina suhtkoht´neutraalin klassisissa vaatteissa. Itse asiassa usein (toimisto-)työvaatteissa, joita olen asusteilla tuunannut juhlavammiksi. Kesällä kesämekkokin toimii hyvin korkokenkien kanssa.

Pukeudu niin, että tunnet olosi varmaksi ja mukavaksi :)

Taidepiireissä liikkuu ihmisiä, jotka pukeutuvat hyvin boheemisti ja vaatimattomastikin. Jos et jonnekin Johanna Oraksen avajaisiin ole menossa ;D, niin mene rennosti. Pikkumusta on ihan liikaa.

[QUOTE="vieras";26894629]Taidepiireissä liikkuu ihmisiä, jotka pukeutuvat hyvin boheemisti ja vaatimattomastikin. Jos et jonnekin Johanna Oraksen avajaisiin ole menossa ;D, niin mene rennosti. Pikkumusta on ihan liikaa.[/QUOTE]

Jos taiteilija itse sanoo, että paa päälle pikkumusta, niin kyllä mä sen teen :)

Ja paljon mukavampi ja rennompi olo mulla on pikkumustassa, kuin boheemeissa kledjuissa :D

Minäkin vähän ihmettelin noita pikkumusta-kommenntteja. Ei se nyt minusta "liikaa" ole, juurikin siksi, että taidenäyttelyjen avajaisissa on hyvin monenlaista ja monentyyppistä pukeutumista. Itse olen ollut sekä nuorien/tuntemattomampien taiteilijoiden vapaamuotoisissa avajaisissa (joissa taiteilija kuljeskeli farkuissa ja t-paidassa) sekä taidemuseon näyttelyn avajaisissa, jossa kyllä näkyi ihan arkivaatteita sekä myös vähän siistimpiä vaatteita, ei mitään kauhean juhlavaa kuitenkaan.

Minusta on ihan fiksu ajatus että kysyt suoraan, kun kerran tunnet henkilön. Kysymisessä ei ole mitään noloa, eikä taiteilija todellakaan ajattele mitään "tsiisus mikä juntti", vaan todennäköisesti on ihan mielissään, että arvostat hänen avajaisiaan miettimällä sopivaa pukeutumista. Vastaus voi silti olla että "ihan mikä vaan käy" :)

Nuo taidepiirit on tosiaan siitä hassuja, että porukkaa löytyy pukeutuneena ihan laidasta laitaan. Mieheni on kirjailija ja kaupungissamme aktiivinen kulttuurivaikuttaja ja sitä kautta on tullut koluttua monenlaisia avajaisia ja muita kekkereitä ja kokkareita. Alkuun stressasin hirveästi, että miten mihinkin tilaisuuteen kuuluu pukeutua. Nyt olen huomannut, että yleensä minä kuulun niihin, jotka ovat "eniten" pukeutuneet. Mieheni kyllä aina rauhoittelee, että ollaan taiteilijarenttuja ja saadaan pukeutumistamme sen takia anteeksi, jos alipukeutumiseksi menisi, mutta eipä niin juuri ole käynyt.

Eli pointtini siis on se, että monenlaista pukeutujaa varmasti löytyy, mutta oman mukavuuden kannalta pukeutuisin mieluummin hieman yli kuin ali.

Yhteistyössä