sain kutsun helluntailaishäihin, mitä siellä tehdään??

  • Viestiketjun aloittaja kutsuvieras
  • Ensimmäinen viesti
nalle
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nalle:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
Harrastetaan ryhmä seksiä hurmoksessa..Ja puhutaan kielillä :whistle:
no tota seksijuttua en ota ees tosissani. :D

mutta mua kyllä vähän jännittää toi kielillä puhuminen... :ashamed: tekeekö ne sitä häissäkin? mua pelottaa hirveesti - anteeks nyt vaan kaikille - että mua alkaa naurattaa jos joku siellä puhuu kielillä. :ashamed:
Ei siellä kaikki kielillä puhu!! Hyvänen aika sentään miten ihmisillä on kamalia ennakkoasenteita! Et sä mihinkään uskonlahkon kokoukseen oo menossa :D
anteeksi. :ashamed: mutta mä en ihan todella tiedä uskovaisista yhtään mitään ja siksi mä kyselen täällä, etten sitten nolaa itteeni ja toisaalta pahota kenenkään mieltä.

eli ostan uuden ja peittävämmän mekon, varaudun siihen että siellä puhutaan uskonasioista monta tuntia. eli lapset varmaan sit hoitoon myös?

mitä se todistaminen on?
Normaalit ne häät on! Mä en ees oo hellari mutta mun serkku oli kuollessaan. Sillä oli sitten hautajaiset helluntaiseurakunnassa ja ihan normi hautajaiset ne oli, ei mitään erikoista. Samoin taatusti häät. Samanlaiset ku muuallakin, paitsi ei tanssia tai alkoholia. Ja siis se millaset ne häät on riippuu varmasti ihan hääparista. Kyllä sielläkin hääpari saa tehä ihan mieleisensä häät. Jos sun tutut on sellasia hartaita uskovaisia niin saattaa puhetta uskosta tullakin, mutta jos eivät ole niin varmasti on ihan normaalit häät. Mieti millanen hääpari on, tärkeintähän on se ettet loukkaa heitä.
 
ap
kiitos neuvoista! aattelin että jos siellä on tuntikausia kestäviä puheenvuoroja niin meiän lapset ei kyllä jaksa istua nätisti paikoillaan, eli ehkä jätän ne suosiolla pois.

onko helluntailaisilla joku semmonen toivotus, joku jumalan terve tai semmonen? ja kertoisko joku mitä se todistaminen on? voiko siellä joku tulla kysymään multa tai mieheltä että ollaanko me uskovaisia?
 
nalle
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitos neuvoista! aattelin että jos siellä on tuntikausia kestäviä puheenvuoroja niin meiän lapset ei kyllä jaksa istua nätisti paikoillaan, eli ehkä jätän ne suosiolla pois.

onko helluntailaisilla joku semmonen toivotus, joku jumalan terve tai semmonen? ja kertoisko joku mitä se todistaminen on? voiko siellä joku tulla kysymään multa tai mieheltä että ollaanko me uskovaisia?
no jotkut helluntailaiset sanoo toisilleen (siis nämä vanhemmat, nuoret ei niinkään) jumalan siunausta tms, on nyt hetki siitä kun viimeksi oon ollut heidän seurassaan, mutta ei sun tartte mitään sellasta alkaa laukomaan ku ette oo hellareita. Sanot vaan hei :D

ja jos joku kysyy ootko uskos niin sanotte suoraan ettette oo, ei siinä sen kummempaa. tuskin kukaan ees kysyy :)
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitos neuvoista! aattelin että jos siellä on tuntikausia kestäviä puheenvuoroja niin meiän lapset ei kyllä jaksa istua nätisti paikoillaan, eli ehkä jätän ne suosiolla pois.

onko helluntailaisilla joku semmonen toivotus, joku jumalan terve tai semmonen? ja kertoisko joku mitä se todistaminen on? voiko siellä joku tulla kysymään multa tai mieheltä että ollaanko me uskovaisia?
Todistamisella tarkotetaan sitä, että joku kertoo sielt puhujanpöntöstä, mitä hän on kokenut elämässään tai miten on tullut uskoon tai kertoo miten Jumala on häntä johdattanut. Mun mielestä on outoa, jos jonkun häissä on näitä todistuspuheenvuoroja, sitä pidetään omituisena myös hellaripiireissä, vaikka jotkut haluaakin semmoista häihinsä.

On törkeää ja huonoa käytöstä jos joku tulee kysymään oletteko uskovaisia. Siihen voi ihan rehellisesti silloin vastata vaikka että ette ole, ettekä edes halua.

Tylsistä puheenvuoroista en osaa sanoa, niitä tuskin kukaan toivoo häihinsä, mut silti tylsiä häitä on olemassa, Tovotaan, ettei nää nyt ois semmoset tylsät häät.

Ole ihan vaan oma ittes, olet menossa sinne kutsuttuna, joten sulla kuuluis olla siellä mukavaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitos neuvoista! aattelin että jos siellä on tuntikausia kestäviä puheenvuoroja niin meiän lapset ei kyllä jaksa istua nätisti paikoillaan, eli ehkä jätän ne suosiolla pois.

onko helluntailaisilla joku semmonen toivotus, joku jumalan terve tai semmonen? ja kertoisko joku mitä se todistaminen on? voiko siellä joku tulla kysymään multa tai mieheltä että ollaanko me uskovaisia?
Rauhaa saattavat toivottaa. Vähän niinkun sanoisivat päivää, niin sanovatkin rauhaa. Todistaminen tarkoittaa uskosta kertomista. Olen parissa hellarihäissä ollut, eikä kummassakaan ollut kielilläpuhumista. Joku morsiammen isä puheessaan saattoi mainita Jumalan, mutta ei muuten mitään pitkiä todistuspuheenvuoroja. Ja siis on tietysti sellainen teoreettinen mahdollisuus olemassa, että joku yksittäinen henkilö kysyy oletteko uskossa, mutta ei niitä yleensä kuulustella.
 
nalle
millanen tää parinkunta on joiden häihin ootte menossa? ovatko he kovin hartaita, tai vanhoillisia uskovaisia? Lähde siitä, millaisia he ovat. häät ovat luultavasti heidän näköiset :)
 
Noista lapsista viel, et hellareilla on itseelläänkin paljon lapsia. Yleensä ne lapset saa ihan rauhassa siellä viipottaa menemään, eikä niiden tarvitse välttämättä paikoillaan pysyä. Ainakin kaikissa tilaisuuksissa, missä itse olen ollut niin meininki on paljon rennompaa ja mukavampaa kun esim. ev.lut tilaisuuksissa.
 
ap
kiitos kaikille tsempistä! :D kiva tietää edes vähän etukäteen mihin on menossa... ja tosiaan nää mun kysymykset varmaan oli tosi tyhmiä niitten mielestä, kenelle asia on tuttu. :ashamed:

osan tästä paniikinsta aiheutti se, kun kuulin mieheltä että hääpari asuu siis vielä erikseen ja muuttavat yhteiseen asuntoon vasta oikeasti sinä hääpäivänä! :eek: eivät siis saa edes asua yhdessä ennen vihkimistä vaan toinen asuu vanhemmillaan ja toinen siinä tulevassa yhteisessä asunnossa. musta kun tää kuulosti jo vähän pelottavalta.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitos kaikille tsempistä! :D kiva tietää edes vähän etukäteen mihin on menossa... ja tosiaan nää mun kysymykset varmaan oli tosi tyhmiä niitten mielestä, kenelle asia on tuttu. :ashamed:

osan tästä paniikinsta aiheutti se, kun kuulin mieheltä että hääpari asuu siis vielä erikseen ja muuttavat yhteiseen asuntoon vasta oikeasti sinä hääpäivänä! :eek: eivät siis saa edes asua yhdessä ennen vihkimistä vaan toinen asuu vanhemmillaan ja toinen siinä tulevassa yhteisessä asunnossa. musta kun tää kuulosti jo vähän pelottavalta.
No tolleen mekin miehen kaa mentiin... :) Meillä oli häissä kuitenkin ihan normaalia paitsi et ei ollut alkoholia.

Jos nää sun kaverit ei sua hirveen pontevasti ole jo käännyttäneet, häissäkään tuskin on semmosta. Mä en ole ollut yksissäkään käännytyshäissä, onneksi.
 
nalle
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitos kaikille tsempistä! :D kiva tietää edes vähän etukäteen mihin on menossa... ja tosiaan nää mun kysymykset varmaan oli tosi tyhmiä niitten mielestä, kenelle asia on tuttu. :ashamed:

osan tästä paniikinsta aiheutti se, kun kuulin mieheltä että hääpari asuu siis vielä erikseen ja muuttavat yhteiseen asuntoon vasta oikeasti sinä hääpäivänä! :eek: eivät siis saa edes asua yhdessä ennen vihkimistä vaan toinen asuu vanhemmillaan ja toinen siinä tulevassa yhteisessä asunnossa. musta kun tää kuulosti jo vähän pelottavalta.
joo no hehän eivät saa harrastaa seksiä ennen avioliittoa eli öitä ei saisi viettää yhdessä. tätä en vaan tajua koska kyllähän sitä seksiä voi päivälläkin harrastaa :D

mutta siis mä en oo hellari ja silti tahdoin odottaa avioliittoon. yhdessä kuitenkin asuttiin pari vuotta ennen naimisiin menoa.
 
minä
sukulaiset hellareita. Ihan mukavaa porukkaa, mut voi tulla yllätyksiä. Joku voi jopa alkaa puhua kielillä missä tahansa tilanteessa, voi myös olla rukouksen yhteydessä äänekästä menoa ja ehkä kaatuilua. Todistaminen tarkoittaa uskoontulleiden kertomuksia miten heidät on pelastettu. Voi joskus sisältää monenlaista tekstiä (toivottavasti ei häissä), itse lapsena koin todella jännittäviä hetkiä hellaritilaisuuksissa. Joku voi ehkä tulla tiedustelemaan sinun sielusi vointia. Itse en varmaan ottais lapsia mukaan, mut menisin itse mahdollisimman huomiota herättämättä. (Itse käyn nyk. luterilaisissa tilaisuuksissa ja ihan kivakin ku ei oo kokoajan Niin rentoa)
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
sukulaiset hellareita. Ihan mukavaa porukkaa, mut voi tulla yllätyksiä. Joku voi jopa alkaa puhua kielillä missä tahansa tilanteessa, voi myös olla rukouksen yhteydessä äänekästä menoa ja ehkä kaatuilua. Todistaminen tarkoittaa uskoontulleiden kertomuksia miten heidät on pelastettu. Voi joskus sisältää monenlaista tekstiä (toivottavasti ei häissä), itse lapsena koin todella jännittäviä hetkiä hellaritilaisuuksissa. Joku voi ehkä tulla tiedustelemaan sinun sielusi vointia. Itse en varmaan ottais lapsia mukaan, mut menisin itse mahdollisimman huomiota herättämättä. (Itse käyn nyk. luterilaisissa tilaisuuksissa ja ihan kivakin ku ei oo kokoajan Niin rentoa)
Yksissäkään hellareiden häissä missä olen ollut ei ole ollut tällaista
 
Jep
No ihan varma en tästä oo, mut vissiin mennään naimisiin. Voin olla väärässäkin.

Mut kyl muuten sillein tiiän, kun kerran oon ollu, tosin tajusin vasta iltatilaisuudessa et hei nää on hellarihäät, apua.
 
minä
Anteeksi liioitteluni, mutta tuota kaikkea on saanut odotta missä tahansa tilaisuudessa. Enoni ehdotti jopa käännytyskokousta omiin häihinsä, mut onneks isäni sai hänet ylipuhuttua. Yksi palopuhe siellä vain pidettiin...Jos tosiaan joku sanoi luterilaisten tilaisuuksien olevan jäykkiä, niin minä tykkään, että suunnilleen tietää mitä odottaa. Onnea kaikille, ,itsekin menossa naimisiin.
 
pam
Olen ollut useammissa helluntaisten häissä ja ihan tavallisia häitä ne ovat olleet. :) Viinaa ei ole tarjottu, mutta eihän muutenkaan kaikissa häissä tarjota. Shampanjaa on muuten näissäkin häissä osassa ollut.
Tavallisia hääleikkejä ja syömistä yms. on ohjelmassa ollut. Jumalan siunausta on joku puheessaan toivottanut, mutta eipä sekään ole tavatonta luterilaisissakaan häissä.
Pukeutuminen ja meikkaaminen on kirjavaa laidasta laitaan, kuten muissakin juhlissa, joissa on paljon ihmisiä.
:)
 
Ihan normisti pukeudut kuten muihinkin häihin. En tiedä mitä kukin pitää jostain rockhenkisestä puvusta, mutta mä en näe siinä(kään) mitään pahaa.
Meikata voit, meikkaa uskovaisetkin. Ja minihameita, myös polvien yläpuolelle meneviä, oon nähnyt helluntainuorilla.
Itseni on siunattu avioliittoon helluntaikirkossa. Paria päivää ennemin oli siviilivihkiminen maistraatissa, mutta jotkut vihitään siinä samalla.
Älä turhia stressaa. Ihan normaalit häät varmaan, ilman alkoholia tosin.
Ja jutellakin voit ihan normaaleja, jos nyt et ihan härskisti kiroile ;)
Uskonasioista ei välttämättä puhuta mitään, riippuu ihmisistä.
 

Yhteistyössä