sain joululahjaksi tuotteen, joka sisältää kasimirvillaa ja mähän en sitä suostu käyttämään

kmkm
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22832397:
ihana ja pehmoinen on. mutta tuonne kaappiin mä sen alimmaksi hautaan.
näin kerran telkkariohjelman, jossa näitä lampaita kasvatettiin ja se oli kyllä sellaista rääkkäystä että huh huh
Nyt oot tainnu sekoittaa asioita. MERINOVILLA on kyseessä jos oot kattonu ohjelman jossa lampaita rääkättiin. Ja jos tämä asia on noin tärkeä niin kai huolehdit siitä, että kaikki teiän vaatteet on sellaisia ettei myöskään ihmisiä rääkätä niiden tuotantovaiheissa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22832528:
oli vuohi tai lammas. mutta mä en sitä ole ostanut. ja mä en kerta kaikkiaan pysty sitä käyttämään
Mihin se siis perustuu, ettet pysty käyttämään, jos kerran olit ymmärtänyt asian alunperin väärin ja nyt se on oikaistu?
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22832548:
etsikääpä jostain tietoa niiden hoidosta ja kasvatuksesta. niin ei ehkä moni muukaan pistä päälleen
Olet siis ihan varma ettet sekoita tuota villaa merinovillaan? Mikä tuon tuottamisessa on niin kamalaa?
 
kmkm
Toivon totisesti että oo yhtä tarkka myös ihmisiin kohdistuvissa vääryyksissä!! ITse katoin telkasta ohjelman jossa näytettiin millaisissa oloissa esim hm:n vaatteita tehtiin Intiassa. Huh huh, sen jälkeen oon kyllä entistä enemmän satsannu niihin vähiin kotimaisiin tuotteisiin mitä on, plus sellaisiin ulkolaisiin joista tietää missä ne tehdään ja miten. Musta on tekopyhää surra jotain lammasta jos samalla ostelee lapsityövoimalla ja nälkäpalkalla tehtyjä vaatteita jotka sortaa ihmisoikeuksia.
 
Toivon totisesti että oo yhtä tarkka myös ihmisiin kohdistuvissa vääryyksissä!! ITse katoin telkasta ohjelman jossa näytettiin millaisissa oloissa esim hm:n vaatteita tehtiin Intiassa. Huh huh, sen jälkeen oon kyllä entistä enemmän satsannu niihin vähiin kotimaisiin tuotteisiin mitä on, plus sellaisiin ulkolaisiin joista tietää missä ne tehdään ja miten. Musta on tekopyhää surra jotain lammasta jos samalla ostelee lapsityövoimalla ja nälkäpalkalla tehtyjä vaatteita jotka sortaa ihmisoikeuksia.
eli sulle vain ihmiselämä on tärkeää, viis eläimistä. kyllä niitäkin pitää kohdella hyvin
 
kmkm
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22832622:
eli sulle vain ihmiselämä on tärkeää, viis eläimistä. kyllä niitäkin pitää kohdella hyvin
Pitää eläimiäkin kohdella hyvin tietenkin, itse oon kasvissyöjä ja tuomitsen kaikenlaisen tehotuotannon ym. Mutta ei pidä unohtaa sitä että monella ihmisellä on tässä maailmassa huonommat olot kuin eläimillä. varsinkin vaateteollisuudessa on paljon ihmisrääkkäystä. Jos olet noin valveutunut eläinasioissa niin toivottavasti myös huomioit miten ihmisiä kohdellaan maissa, joissa tehdään halpisvaatteita (ja myös niitä kalliitakin).
 
"Hmm"
Merinovillan tuotanto on hirvittävän julmaa ja olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka siitä tehtyjä tuotteita oikein vartavasten ostavat.

Mutta ei kashmirvillan tuotantokaan niin kovin hienoa ole vuohille
Netistä kopsattua:
Tekstiiliteollisuus käyttää lampaanvillan lisäksi myös muiden eläinten villaa. Villantuotannossa käytetään myös esim. angorakaneja, angoravuohia, kashmirvuohia, kameleja ja laamoja. Myös näiden eläinten kasvatukseen ja kohteluun liittyy ongelmia. Esim. angorakanit kasvatetaan pienissä häkeissä ja kashmirvuohet joutuvat elämään sidottuina kahden tolpan väliin, jotta niistä voi säännöllisesti ja helposti kiskoa karvaa irti


http://www.vegaaniliitto.fi/ukk.html#B4j
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22832397:
ihana ja pehmoinen on. mutta tuonne kaappiin mä sen alimmaksi hautaan.
näin kerran telkkariohjelman, jossa näitä lampaita kasvatettiin ja se oli kyllä sellaista rääkkäystä että huh huh
näin Kasimirin äitinä hieman huolestuin siitä että tehdäänkö Kasimireistä tosiaan vaatteita :O paras pitää poika sisällä. ties missä Kasimirvillan metsästäjät liikkuu :D
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22832528:
oli vuohi tai lammas. mutta mä en sitä ole ostanut. ja mä en kerta kaikkiaan pysty sitä käyttämään
Hassu, mikset palauta sitä antajalleen ja kiitä kauniisti ja pahoittele, että et kykene sitä eettisistä syistä käyttämään?

Muuten saat vielä uuden vastaavan... ja uuden... ja uuden..
 
"naurettavaa pelleilyä"
Hassu, mikset palauta sitä antajalleen ja kiitä kauniisti ja pahoittele, että et kykene sitä eettisistä syistä käyttämään?

Muuten saat vielä uuden vastaavan... ja uuden... ja uuden..
Mun mielestä kans on ihan turha tulla tänne valittamaan tuotteesta. Sanois ap kohteliaasti lahjan antajalle mistä on kysymys. Muuten hän ostaa samanlaisen tuotteen ensi jouluna myös ap:lle ja kierre jatkuu. Vain hänelle valittamalla voit vaikuttaa, et meille valittamalla.
 
"vieras"
[QUOTE="Hmm";22832661]Merinovillan tuotanto on hirvittävän julmaa ja olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka siitä tehtyjä tuotteita oikein vartavasten ostavat.[/QUOTE]

Merinovillaa tuotetaan eri tavoin. Tietääkseni tuo raaka toimenpide on sallittu vain Australiassa. Kannattaa katsoa missä merinovilla on tuotettu.
 
merino
Miten lampaita kohdellaan? Ostin juuri merinovillaiset alusasut, koska ovat kuitenkin tuolla kylmässä hyvät. Nyt harmittaa, että en tiennyt tästä aiemmin ja osannut ottaa huomioon ostopäätöstä tehdessä. :/

Sen verran, että tuotantomaa ei taida kaikkea kertoa. Villahan voi olla Australiasta, mutta tuote tehty sitten muualla...
 

Yhteistyössä