sain ilkeitä katseita kun tupruttelin röökiä maha pystyssä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jummijammi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ai nyt olikin kyse ravintolasta eikä baarista? Vaihdat siis keskustelunaiheena olleen kohteen täysin toiseen, jotta saisit itsesi kuulostamaan jotenkin "uskottavammalta". Ravintola tosiaan on eri asia kuin baari, mutta tietääkseni tässä ollaan nyt aikalailla puhuttu baareilusta eikä siitä, että nautitaan esim. alkoholiton siideri ravintolassa ruokailun yhteydessä.

Ravintola/baari/pubi/terassi, ei nimellä väliä.

Ei se minun mielestäni kovin älylliseltäkään kuulosta, jos ei muuta paikkaa oleskelulleen mahdollisesti keksi kuin baari. Mutta ymmärrän toki että joistakin osista omaa elämäntyyliään on vaikea päästää irti.

Jos aurinko paistaa ja ystävät istuvat (savuttomalla) terassilla, niin miksi ihmeessä ei voisi istahtaa seuraan? Ai niin, äidin pitää tehdä valinta. Ystävät tai sikiö.
Kaikkea ei voi saada. Huokauksien huokaus.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Alkuperäinen kirjoittaja Niin tai näin;26865729:
Kun kulttuureista noin yleisesti puhutaan, niin kannattaa muistaa että meidän kulttuuriamme huomattavasti laajemmalle levinneissä ja vanhemmissa kulttuureissa on täysin hyväksyttävää, että raskaana oleva nainen nauttii ravintolassa pienen lasillisen viiniä päivällisensä kanssa.

Olen samaa mieltä, että ravintolassa voi kyllä istua ja viettää aikaa, ravintola nyt yleensä onkin ruokailua varten. Eikai se nyt ole mitenkään normeista poikkeavaa käydä ulkona syömässä. Mutta tässä keskustelussa nyt ollaankin pääsääntöisesti puhuttu BAAREILUSTA raskaana ollessa, ja nämä ovat kaksi täysin eri asiaa.

Juu ja nämä, jotka kokevat jotenkin tärkeäksi puolustella tätä raskaana olevien oikeutta baareiluun jne, kertoo vain siitä että se baareilu todellakin on huolestuttavan suuri osa elämää. Hankkisit jälkikasvusi vasta sitten, kun olet valmis tinkimään omista mielihaluistasi.

No just. Raskauaikana kävin baarissa kaksi kertaa ja nyt lapsen ollessa puolitoista, olen käynyt kaksi kertaa. Anteeksi, kun tein lapseni ennen kuin olin valmis tinkimään omista mielihaluistani :) Ja onnea sinulle täydellinen, täysin epäitsekäs äiti. Myönnän sinulle täten sädekehän.

[QUOTE="vieras";26865694]Aivan. Sanoit sen taas, "epätervettä toimintaa". Tutustu Kohlbergin teoriaan moraalin kehityksestä, niin ehkä ymmärrät, mitä tarkoitan. Minä lupaan, että ymmärrän, mitä sinä tarkoitat. Mutta tästä asiasta on turha keskustella enempää, se ei mihinkään johda. Kunhan tein huomion.[/QUOTE]

Kohlbergin moraaliteoria nimenomaan kertoo miten ylemmillä tasoilla omat halut jäävät toissijaisiksi yleisiä tai jopa universaaleja normeja koskien. Toimintaa hallitsee enemmän kunnioitus itsen ja omiin subjektiivisiin mielihaluihin ylittäviin sääntöihin kuin halu toimia niitä vastaan koska kokee olevansa vapaa tekemään niin. Jos on esim. laajalle levinnyt normi, että raskaana ei röökata tai istuta baarissa tai terassilla, korkeamman moraalin omaava kunnioittaa tätä tilannetta eikä pyri kumoamaan sitä.

• Tykkää
Reactions: SoulSyndicate
Olen samaa mieltä, että ravintolassa voi kyllä istua ja viettää aikaa, ravintola nyt yleensä onkin ruokailua varten. Eikai se nyt ole mitenkään normeista poikkeavaa käydä ulkona syömässä. Mutta tässä keskustelussa nyt ollaankin pääsääntöisesti puhuttu BAAREILUSTA raskaana ollessa, ja nämä ovat kaksi täysin eri asiaa.

Minulle ainakin baari on seurustelua varten. Sinun maailmassasi näemmä juomista varten.

Minusta baarissa käyminen ei ole normien vastaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin tai näin;26865749:
Jos aurinko paistaa ja ystävät istuvat (savuttomalla) terassilla, niin miksi ihmeessä ei voisi istahtaa seuraan? Ai niin, äidin pitää tehdä valinta. Ystävät tai sikiö.
Kaikkea ei voi saada. Huokauksien huokaus.

Edelleenkin kysyn, että menisitkö pienen lapsen kanssa terassille istumaan? Minä en. Miksi maha pystyssä meneminen on jotenkin "vähemmän paheksuttavaa".

Eri asia on, jos kyseessä on RAVINTOLAN terassi, eikä baarin terassi.

Teillä päin ei baareissa tai pubeissa tarjoilla ruokaa ja seurustella ihan muuten vaan ilman, että tarvitsee vetää vähintään kahden promillen humalat?

[QUOTE="vieras";26865717]Meidän maailmojen normit on aivan erilaiset. Kuka määrittää, kumman on oikeat? Samassa maailmassa ja jopa maassa eletään, mutta tässä asiassa koemme todellisuuden aivan eri tavoin.[/QUOTE]

Tuo on silkkaa relativismia. Jos olet oikeasti tuota mieltä, keskustelua on turha jatkaa, koska lopputulos olisi jo ennakkoon tiedossa, että mitään jaettuja normeja ei ole.

[QUOTE="vieras";26865768]Minulle ainakin baari on seurustelua varten. Sinun maailmassasi näemmä juomista varten.

Minusta baarissa käyminen ei ole normien vastaista.[/QUOTE]

Juurihan tässä on puhuttu siitä, kuinka joku ulkopuolinen ei ehkä ymmärrä raskaana olevan juovan pelkästään alkoholitonta juomaa etc. Tämähän juuri viittaa siihen, että halutaan päästä siihen alkoholin makuun vaikka raskaana ollaankin, kun siitä on niin vaikea pysytellä erossa.

Edelleenkin kysyn, että menisitkö pienen lapsen kanssa terassille istumaan? Minä en. Miksi maha pystyssä meneminen on jotenkin "vähemmän paheksuttavaa".

Onko tässä mielestäsi ravintola vai baari?

glo_kluuvi_terassi535x380600x600.jpg

[QUOTE="vieras";26865720]Miten musta näyttää, että sä olet nyt vähemmistössä tässä asiassa, joten noudatapa nyt yhteisiä sääntöjä ja normeja ja tule tänne vuoteen 2012.[/QUOTE]

Tuo ei ole oikein mikään argumentti. "Vuosi 2012" on kehno analyysi kulttuurista.

[QUOTE="mies";26865762]Kohlbergin moraaliteoria nimenomaan kertoo miten ylemmillä tasoilla omat halut jäävät toissijaisiksi yleisiä tai jopa universaaleja normeja koskien. Toimintaa hallitsee enemmän kunnioitus itsen ja omiin subjektiivisiin mielihaluihin ylittäviin sääntöihin kuin halu toimia niitä vastaan koska kokee olevansa vapaa tekemään niin. Jos on esim. laajalle levinnyt normi, että raskaana ei röökata tai istuta baarissa tai terassilla, korkeamman moraalin omaava kunnioittaa tätä tilannetta eikä pyri kumoamaan sitä.[/QUOTE]

Et ymmärtänyt pointtia. Kyse olis siitä, jättääkö jotain tekemättä, koska se väärin, vai sen takia, että oikeasti ymmärtää, miksi se on väärin. Mutta kuten sanoin, tästä on turha jatkaa. Kommenttini ei siis liittynyt suoraan tähän keskusteluun, vaan erääseen keskustelijaan. Kohlbergista voidaan keskustella vaikka ihan omassa ketjussaan lisää.

[QUOTE="vieras";26865789]Onko tässä mielestäsi ravintola vai baari?

glo_kluuvi_terassi535x380600x600.jpg
[/QUOTE]

Näyttää ravintolalta, ja tässä pöydässä istuvien edessä on kahvikupit eikä alkoholiton siideri tmv. Tosin ehkä hän ei viitsi edes "normien puitteissa" sellaista tilatakaan, koska aikuisena ihmisenä ajattelee vähän mitä muut mahdollisesti ajattelisivat :)

Kun kulttuureista noin yleisesti puhutaan, niin kannattaa muistaa että meidän kulttuuriamme huomattavasti laajemmalle levinneissä ja vanhemmissa kulttuureissa on täysin hyväksyttävää, että raskaana oleva nainen nauttii ravintolassa pienen lasillisen viiniä päivällisensä kanssa.

Toki. Tuosta tuskin oli kysekään.

Mutta hei, ihan oikeasti - pubissa istuminen tai yhden alkoholittoman juoman juominen ei ole älyllisesti matalamielistä toimintaa, vaan normaalia elämää raskaana olevalle naiselle, siinä missä hänen miehelleenkin.

Itse kyllä väittäisin, että pubissa istuminen raskaana ei ole käytännössä missään kulttuurissa normin mukaista toimintaa.

Juurihan tässä on puhuttu siitä, kuinka joku ulkopuolinen ei ehkä ymmärrä raskaana olevan juovan pelkästään alkoholitonta juomaa etc. Tämähän juuri viittaa siihen, että halutaan päästä siihen alkoholin makuun vaikka raskaana ollaankin, kun siitä on niin vaikea pysytellä erossa.

Ja kun joku ulkopuolinen ei ehkä joskus jossain ymmärrä, täytyy omaa käytöstä muuttaa ja tekemisiään rajoittaa?

Kyseessä oli asiakas, raskaana oleva nainen, jolle baarimikko suositteli alkoholitonta siideriä, kun asiakas oli kertonut olevansa jo kyllästynyt limsaan. Olisiko se limsan juominen ollut ok? Entä jos joku olisi erehtynyt luulemaan sitä alkoholia sisältäväksi drinkiksi?

Mitä ihmeen eroa on siinä, että syö pastaa, juo alkoholitonta kuohuviiniä ja seurustelee ystävien kanssa, tai syö suolapähkinöitä, juo alkoholitonta siideriä ja seurustelee ystävien kanssa?

Onnekseni käyn enimmäkseen ulkona sellaisissa paikoissa, joista saa tarvittaessa ruokaa(kin). Lienen siis kypsä äidiksi.

• Tykkää
[QUOTE="mies";26865781]Tuo on silkkaa relativismia. Jos olet oikeasti tuota mieltä, keskustelua on turha jatkaa, koska lopputulos olisi jo ennakkoon tiedossa, että mitään jaettuja normeja ei ole.[/QUOTE]

Jaettu normi on mielestäni, että raskaana ei polteta, eikä juoda alkoholia. Jaettu normi ei ole se, että raskaana ollessa ei voi istua vaikkapa baarin terassilla jutellen ystävien kanssa. Ihan oikeasti en tuollaista normia tunnista. Miksi sinä olisit pätevämpi sanomaan, että sellainen normi on?

Mielestäni asiaan vaikuttaa paljon paikan yleinen olemus. Jos raskaana oleva nainen istuu räkälässä, on mielikuva aivan erilainen kuin jos hän istuu siistissä ja tasokkaassa paikassa.

Näyttää ravintolalta, ja tässä pöydässä istuvien edessä on kahvikupit eikä alkoholiton siideri tmv. Tosin ehkä hän ei viitsi edes "normien puitteissa" sellaista tilatakaan, koska aikuisena ihmisenä ajattelee vähän mitä muut mahdollisesti ajattelisivat :)

Miten se, että tuota paikkaa sanoisi baariksi, tekisi siitä huonon? Viereisessä pöydässä juodaan viiniä, onko paikka sopimaton tuolle äidille? Uskaltaisitko tilata jääveden (kossuvissy, hui) tai cokiksen (rommikolaa!!1!)?

Mitä muita rajoituksia asetat naisille, jotka ovat raskaana/äitejä? Edelleen puhutaan siis asioista, jotka eivät ole haitallisia kenellekään.

[QUOTE="vieras";26865806]Et ymmärtänyt pointtia. Kyse olis siitä, jättääkö jotain tekemättä, koska se väärin, vai sen takia, että oikeasti ymmärtää, miksi se on väärin.[/QUOTE]

Tuo ei kuitenkaan liity Kohlbergiin, joten en tiedä miksi otit hänet esiin.

Ymmärrys toiminnan syistä ei ole läheskään aina kognitiivisesti mahdollista. Normien syyseuraussuhteet tai ylipäätään olemus ovat usein hämäriä, mutta silti olemassa.

Lapsen kanssa liikkuessani menen lapsen ehdoilla, pitäen huolta ettei lapsen tarvitse odotella kohtuuttoman kauaa ruokaa tai palvelua. En mene paikkoihin, joissa on päihtynyttä väkeä, olipa kysymyksessä sitten baari tai ravintola.

Mahani kanssa olen tarkka siitä, etten altistu tupakansavulle. Mutta jos parin pöydän päässä seurue on nousuhumalassa, en keksi miten se mahaani vahingoittaa. Olipa kysymyksessä sitten baari tai ravintola.

Mihin tuo sinun baari-ravintola-jakosi muuten perustuu? Ovatko kaikki ruokaa tarjoavat paikat ravintoloita?

[QUOTE="vieras";26865814]Ja kun joku ulkopuolinen ei ehkä joskus jossain ymmärrä, täytyy omaa käytöstä muuttaa ja tekemisiään rajoittaa?

Kyseessä oli asiakas, raskaana oleva nainen, jolle baarimikko suositteli alkoholitonta siideriä, kun asiakas oli kertonut olevansa jo kyllästynyt limsaan. Olisiko se limsan juominen ollut ok? Entä jos joku olisi erehtynyt luulemaan sitä alkoholia sisältäväksi drinkiksi?[/QUOTE]

No, tähän kysymykseen olen jo vastannut niin monesti että koen toistavani itseäni.

Mielestäni baarissa istuminen joi sitten vaikka VETTÄ tai oli juomatta mitään, ei kuulu raskaana oleville.

Ja se kun joku mainitsi, ettei ole ennen kuullut jonkun pitävän tätä jotenkin epänormaalina, ihme. Minä olen kuullut monestikin, ja monesti tällaisista ihmisistä vain tupataan ajattelemaan melko kyseenalaisia asioita.

Niin ja tosiaan, kun jollekin huomautettiin että eläisi tätä 2012 lukua, kyllä minäkin elän ja olen nuori äiti itsekin, mutten koe siltikään baarielämää niin tähdelliseksi ettenkö osaisi siltä pidättäytyäkin.

[QUOTE="mies";26865812]Toki. Tuosta tuskin oli kysekään.

Itse kyllä väittäisin, että pubissa istuminen raskaana ei ole käytännössä missään kulttuurissa normin mukaista toimintaa.[/QUOTE]

Eli on enemmän ok, että raskaana oleva todella juo alkoholia hyväksytyssä kontekstissa kuin että ei juo ei-hyväksytyssä kontekstissa? Just. Oleellisempaa siis on hyvän mielikuvan antaminen kuin se, miten oikeasti lastaan kohtelee?

[QUOTE="mies";26865812]Toki. Tuosta tuskin oli kysekään.

Itse kyllä väittäisin, että pubissa istuminen raskaana ei ole käytännössä missään kulttuurissa normin mukaista toimintaa.[/QUOTE]

Eli tiivistelmä ajattelustasi: Alkoholin nauttiminen raskaana on normin mukaista toimintaa ainakin joissakin kulttuureissa. Alkoholittoman juoman nauttiminen pubissa sen sijaan ei ole normin mukaista toimintaa missään kulttuurissa.

Ajattelet siis, että normin tarkoituksena on kontrolloida pikemminkin odottavan äidin liikkumista julkisilla paikoilla kuin sikiön hyvinvointia.

• Tykkää

Yhteistyössä