Säilytätkö likaisia vaatteita kauan vai pesetkö heti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kuinka paljon pyykkiä teillä on pyykkikorissa? Pesetkö pyykit heti kun on koneellisen verran? Vai onko sulla jokin pyykkipäivä tms? Pesetkö petivaatteet heti kun vaihdat?

Mä ihmettelen yhtä tuttua, joka säilyttää likaiset pyykit pesuhuoneen lattialla ja niitä on ISO kasa. Joten eivät taida kovin usein pyykkiä pestä. Sitä pyykkiä kun on aina siellä pitkin lattioita..ei sitten edes pyykkikorissa (vaikka sellainenkin heillä näytti oelvan, mutta kai se on aina täynnä? ).

Väristä riippuu. Joskus jonkun värinen pyykki saattaa odotella pitkänkin aikaa pesukoneeseen pääsyä.

Pesen pyykkiä varmaan 3-4 päivänä viikossa. Joskus kiireisinä aikoina ehkä vain 2 kertaa viikossa, silloin on kylppärissä isommat pinot vaatteita koneeseen pääsyä odottamassa.

En mä voi pestä pyykkiä heti, kun sitä on koneellisen verran, koska ne kaikki kertyneet pyykit ei kuitenkaan vaadi samaa pesulämpötilaa. En tiedä, miten muut ihmiset ongelman ratkaisevat, mutta mulla on kyllä usein pyykkikaappi täpötäynnä ennen kuin rupean sieltä urakalla pesemään.

Joka päivä pesen koneellisen, että ei varmaan yksikään pyykki yli viikkoa korissa odota. Valkoista pyykkiä tulee pestyä vain se kerta viikossa, värillistä ja tummaa sitten enemmän. Meillä on vain pieni pyykkikori vaikka neljä lasta johtuen juuri siitä että haluan että minun on pakko pestä sitä pyykkiä :D Petivaatteet menee suoraan koneeseen.

Musta tuntuu että me ei muuta tehdäkään välillä ku pestä pyykkiä ja silti on kaikki korit ihan pullollaan :ashamed: Omia vaatteita en pese niin usein, ne ei tunnu likaantuvan samaa tahtia, mutta petivaatteita, pyyhkeitä ja lastenvaatteita on hirveät määrät. Tähän saattaa vaikuttaa se, että sisko kestoilee ja käyttää tuo munkin satunnaisesti vaippoja, joten vaippapyykkiä on jonkun verran; siitä tulee se tunne, että justhan sitä pesi yhden koneellisen.

Kyllä ne tulee sitten pestyä kun on koneellinen kertynyt, siis vaatepyykki. Lähinnä siksi, että suosikkivaatteita haluaa käyttää koko ajan, joten ne pitää saada pien pestyä :D Petivaatteet joutuvat joskus odottamaan pitempään, ja niitä tulee sitten pestyä kun on aikaa ja sillain, varsinkin kun on kaapit täynnä lakanoita niin ei ole sen takia kiire :) Ja pyykkikorissa pysyvät kannen alla piilossa.

Kun meillä pyykkiä on tasan kahta laatua. 60 asteen pesua ja 40 asteen pesua. Kaikki vaatteet menevät samaan 40 asteeseen. En mä erottele väri n perusteella. Kaikki on tummaa ja lapsen vaatteissa on vaaleatakin, mutta hyvin ovat samassa menneet aina. Miksi pitäisi pestä erikseen valkoiset? Eihän ne värit sekoitu...en ymmärrä.

Pesen suunnilleen kerran päivässä koneellisen. Pyykkiä on hemmetisti. Välillä saan korinpohjan näkyviin, mutta pääsääntöisesti tilanne on se, että kori on täynnä. Tällä hetkellä tilanne on kaaottinen, koska korin lisäksi likapyykkiä on sellainen ikean kassillinen lauteilla. Mutta siellä on myös petivaatteita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka paljon pyykkiä teillä on pyykkikorissa? Pesetkö pyykit heti kun on koneellisen verran? Vai onko sulla jokin pyykkipäivä tms? Pesetkö petivaatteet heti kun vaihdat?

Mä ihmettelen yhtä tuttua, joka säilyttää likaiset pyykit pesuhuoneen lattialla ja niitä on ISO kasa. Joten eivät taida kovin usein pyykkiä pestä. Sitä pyykkiä kun on aina siellä pitkin lattioita..ei sitten edes pyykkikorissa (vaikka sellainenkin heillä näytti oelvan, mutta kai se on aina täynnä? ).

Taidan olla se tuttusi... :D Meillä on vähän väliä pyykkikasoja pesuhuoneen lattialla, sillä lajittelen pyykkejä usein siten. Vaikka meillä pyykkiä pestään varmaan 8 - 10 koneellista viikossa, tulee sitä pyykkiä kuitenkin koko ajan. En tajua, sillä ihan perus kahden lapsen perhe ollaan?!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kun meillä pyykkiä on tasan kahta laatua. 60 asteen pesua ja 40 asteen pesua. Kaikki vaatteet menevät samaan 40 asteeseen. En mä erottele väri n perusteella. Kaikki on tummaa ja lapsen vaatteissa on vaaleatakin, mutta hyvin ovat samassa menneet aina. Miksi pitäisi pestä erikseen valkoiset? Eihän ne värit sekoitu...en ymmärrä.

:laugh: Sano tuo sen jälkeen kun olet saanut koneellisen vaaleanpunaisia pikkuhousuja kun joku lasten punainen vaate on eksynyt samaan koneeseen. Ja mustista vaatteista lähtee myös paljon väriä ja valkoisista vaatteista tulee harmaita.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:

:laugh: Sano tuo sen jälkeen kun olet saanut koneellisen vaaleanpunaisia pikkuhousuja kun joku lasten punainen vaate on eksynyt samaan koneeseen. Ja mustista vaatteista lähtee myös paljon väriä ja valkoisista vaatteista tulee harmaita.

Ei meillä ole koskaan mennyt värit huonoksi. Ei valkoisessa, eikä muussakaan värissä. Uudet vaatteet pesen erikseen, sen jälkeen samaan vaan. Ja pesemme siis 40 asteessa vaatteet. Pesettekö 60 asteessa vaatteita? Vai miten ne teillä päästää väriä?

Kyllä minä lajittelen värit ja asteet tarkasti. Valkopyykki pestään eriksees eri asteissa, koska silloin käytetään valkopyykille tarkoitettua pyykinpesuainetta. Näin tulee puhtaampaa pyykkiä luonnollisesti!

Ei meillä ole koskaan mennyt värit huonoksi. Ei valkoisessa, eikä muussakaan värissä. Uudet vaatteet pesen erikseen, sen jälkeen samaan vaan. Ja pesemme siis 40 asteessa vaatteet. Pesettekö 60 asteessa vaatteita? Vai miten ne teillä päästää väriä?

Alan kyllä nyt pikkuhiljaa ihmettelemään sun pyykkäystapoja... Kyllä petivaatteet ainakin pitää pestä 60 asteessa, sillä eihän pölypunkit esim. kuole alemmissa asteissa. Ja kyllä meillä valkoiset on harmaita, mikäli tummien kanssa yhdessä pesee...

Alkuperäinen kirjoittaja minä :

Alan kyllä nyt pikkuhiljaa ihmettelemään sun pyykkäystapoja... Kyllä petivaatteet ainakin pitää pestä 60 asteessa, sillä eihän pölypunkit esim. kuole alemmissa asteissa. Ja kyllä meillä valkoiset on harmaita, mikäli tummien kanssa yhdessä pesee...

Ei. Siis vaatteet 40 astees ja petivaatteet tietenkin 60 astees. Ja eivät värit sekoitu yhtään. Ja näin olen aina pessyt. Tietenkin jos jokin vaate, esim housut, ovat sellaista materiaalia, että voisi lähteä väriä niin sitten laitan ne itsekseen pyörimään. Mutta muuten kaikki kyllä aina samaan vain ja hyvin menee.

Meillä pestään pyykiä kerran viikossa, yleensä 3 tai 4 koneellista kerralla. Tummat, valkoiset, kirjopyykki ja lakanat ym. Omaa konetta ei ole, vaan käytämme taloyhtiön pyykkitupaa. Jos olisi oma kone niin varmasti tulisi pyykättyä useampana päivänä.. se on kuitenkin omanlaisensa urakka kun pitää ottaa tyttö mukaan joko kantoliinaan tai rattaissa.. pukea kylmällä ilmalla ulkovaatteet jne.. ja kun niitä pyykkejä ei voi vain jättää koneeseen odottamaan tai kuivaushuoneeseen roikkumaan seuraavaan päivään, jos jostain syystä ei niitä heti ehdi/pysty hakemaan... Pyykkitupa ei ole edes meidän rapussa, vaan hieman kauempana. Mieluummin siis pesen pyykkiä urakalla kun mies on paikalla ja voi katsoa tyttöä sillä välin kun minä ramppaan pyykkäämässä.

Ihan 40 asteessa pestään tavallinen pyykki, pesin kerran yhden elloksesta ostetun punaisen mekon muiden värillisten pyykkien kanssa samassa ja se oli jopa värjännyt kaikki keltaiset ja vaaleanpunaisetkin vaatteet ihan laikukkaaksi, sellaisia punaisia kohtia tuli niihin. Se mekko meni kyllä välittömästi roskiin.

Pesisin heti jos kone toimis :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:
Paksa aamu täällä, pesukone lojahti toissapäivänä, eikä korjaajasta tietoakaan.. Hermot menee ja pyykkiä kasaantuu.. Pennut siivos huoneensa, joten pyykkiä lojuis tuossa noin 5 koneellista..

Pesen heti kun on täysi koneellinen samassa pestäviä. Meillä on kaksi koria, 40 ja 60 asteen korit. Tummia vaatteita on 80% kaikista, joten useimmiten pestään tumma 40 astetta. Ehkä kerran viikossa täyttyy koneellinen vaaleita. Ja 60 pestään pari kertaa viikossa, vaippoja ja pyyhkeitä lähinnä. Jotain lastenvaatteiata.

Summa summarum: pesen aina kun saan koneen täyteen.

Valkopyykki pestään erikseen valkaisuainetta sisältävällä pesuaineella, koska sillon valkonen pysyy kauniin valkoisena. Muuten nuhraantuu ja harmaantuu. Värillistä on sitten 40 ja 60 asteista joka pestään erikseen värillisen pyykin pesuaineella. Muuten ne taas haalenee ja harmaantuu jos pesee valkasuainetta sisältävällä.

Kyllä vanhatkin vaatteet voi päästää väriä. Mulla on esim yksi punanen t-paita joka on pesty ainakin kymmenen kertaa ja päästää silti! :headwall: Pitäis kuitenkin olla ihan laadukas.

Yhteistyössä