Sai pojat maistaa mun raivoani... Ehkäpä sitten loppuu ilkivalta! Prkl...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tarmoerkale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no hienoa!!! kuulostaa ihan minulta... :) muutamat kerrat olen joutunut komentamaan toistenkin lapsia, kun meidänkin pihalla pari hunsvottia, joiden vanhemmat ei oo viittiny lapsilleen alkeellisempia käytöstapoja opettaa!! no eivätpä enää tuu ainakana miedän neitiä kiusaa, kun vähän olen poikia kovistellut...

Pojot ap:lle, ihan oikein teit.

Miten kuvittelette noiden poikien toimineen, jos ap olisi juossut perään ja huutanut että "kertokaa nimenne"!! Pojat olis juosseet karkuun ja kotona oltais oltu ihan hissukseen.

Jos ap olisi napannut poikia repusta, ja alkanut tivata nimiä, olisi pojat todennäköisesti keksineet väärät nimet, tai unohtaneet ne kokonaan. (niinkuin toinen olikin unohtanut). Ap olisi sanonut, että nyt mennään teille kotiin jutteleen vanhempien kanssa, niin mitä olis pojat tehneet? Varmasti pinkasseet karkuun heti kun ote löystyy repusta.

Mun mielestä on helvetin hyvä homma, että nykyään lapsille opetetaan (edes joku, jos ei kotona opeteta) että toisen omaisuuteen ei kajota. Vastuu on kannettava teoistaan. Nykyään näkee ihan liikaa näitä lässyttäviä liirumlaarumeita, joiden kullanmurut ei kuuna päivänä voisi tehdä pahaa kärpäsellekään.

Toivottavasti pojat saivat opikseen. Menkööt ampumaan niitä marjoja oman talonsa seinään ja katsokoot kuinka oma äiti toimii.

En kerkeä nyt lukemaan koko ketjua läpi, mutta tässä oma mielipiteeni:
Näin minuakin on aikanaan ojennettu ja näin toivon tulevaisuudessa omiakin lapsiani ojennettavan jos tekevät jotain yhtä hölmöä. Tietävätpä olla toista kertaa tekemättä.
:D

Mun äiti juoksi kerran muutaman pojan klopin kiinni kun näki heidät rikkomassa erään omistamansa "autioituneen" varastorakennuksen ikkunoita. En tiedä ottiko korvasta kiinni (hyvin mahdollista äitini tuntien) vai miten poikia käsitteli mutta poikien isät sitten kävivät ikkunat korjaamassa. Eihän ne pojat itse olisi siihen pystyneetkään. Ja nämä kakarat olivat ainakin silloin kylän kriminaaleja eivätkä varmasti olisi nimeään suosiolla kertoneet jos heitä ei olisi tunnistettu.

Tässä taitaa olla yksi ja sama mamma valittamassa että ap teki väärin. Voin sanoa murrosikäisten kanssa työskentelevänä ( psyk. osaston sh ) että ap toimi juuri oikein.

Tuon valittajan kaltaisten lapset ne suurimmat haitat aihetuttaa, niin itselleen kuin toisilleenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs äiti 79:
Komppaan Rötvälettä, myös minun jälkikasvulleni saa asettaa samat ehdot, jos joskus harhautuu moisille poluille.

Minusta ap ei tehnyt mitään väärin. Hän teki mitä pystyi. En usko, että pojat olisivat antaneet oikeita tietojaan ilman pantin ottamista. Hyvä olisi, jos ap olisi pystynyt ottamaan myös vanhempiin yhteyttä kyllä. Toivottavasti ap:lle ei tule seuraamuksia.

Monessa kohtaa on mielestäni menty liian pitkälle lasten (ja aikuisten) koskemattomuuden suojelussa, monet lapset ovat tietoisia oikeuksistaan ja siitä, että he saavat tehdä melkein mitä vaan, ilman että joutuvat kärsimään. Omaisuuttaan ei voi juuri mitenkään puolustaa kun oikeutta ei missään tapauksessa saa ottaa omiin käsiinsä. Olisiko ap:n pitänyt soittaa poliisille asiassa? Eikö poliisin väliintulo olisi, paitsi tullut yhteiskunnalle huomattavan kalliiksi, ollut pojille vielä "pelottavampaa ja traumatisoivampaa"? Olisiko poliisilla ollut resursseja ap:n kuvailun perusteella jäljittää pojat, selvittää heidän oikeat nimensä ja saattaa vastaamaan teoistaan? Enpä oikein usko.

Eli jos taaperosi tekee leikki-ikäisesi mielestä väärin jotain, hänellä on isompana ja voimakkaampana oikeus käydä käsiksi, viedä tavarat pienemmältä?
Tässähän isompi on isomman voimalla ja barbaarisella oikeudella käynyt käsiksi väkivalloin pienempiinsä.

Ja kaikki äidit kuorossa hyväksyvät tämän.
Ei ole sen kummempi asia, että koululainen, jolle pienempi on tehnyt väärin tajuamattaan (ei nuo pojat välttämättä tajunneet, että marja ei lähde esim. vesisateella pois seinästä) saa kunnolla köniin isommalta. Hyväksyttekö tämän? MIksi sitten aikuisella on oikeus mielestänne käydä käsiksi heikompiinsa sen vuoksi, että on lapsi?
Jos itse näkisin jonkun aikuisen käyttäytyvän näin vierasta lasta kohtaan, kävisin takuulla heiluttamassa samalla tavalla tuota aikuista, takavarikoisin häneltä vaatteet ja veisin kotiini, ja anteeksikpyynnön ja poliisille ilmoittautumisen jälkeen saisi vaatteensa.
Ei ketään aleta riepotella sen vuoksi, että on isompi ja voimakkaampi. väkivallatta on selvittävä aikuisen kuten lapsenkin.

pitäisi ilmoittaa tapauksesta, ja ap: sinun velvollisuus on kertoa lasten vanhemmille, mitä olet tehnyt. JOkainen meistä äideistä haluaisi tietää tapauksesta, että omia lapsia on pahoinpidelty.

Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Hyvä! Mää haluaisin kans "neuvotella" sen pölövästin kans, joka käy sottaamassa meidän seinää. Epäilys on kyllä ja vahva, mutta eipä tyttö tunnustais, jos kysyisin asiaa, eikä tytön äiti ikinä uskois kullastaan moista... :heart: :kieh:

Nää on hulluja juttuja, kun vanhemmat ei usko mitään lapsistaan. Tiedän yhden teini-ikäisen tytön, joka on usein viikonloppuja yksin kotona meidän naapurustossa. Siellä käy niitä amitsupoikia karvanoppineen hetekaa vinguttelemassa ja tyttö ei ole ilmeisesti tavarastaan turhan tarkka. Ennen aamukuutta ei ikinä sammu valot eikä musiikki.

No, kun vanhemmat sitten ovat kotona, käy tyttö konservatoriota ja tanssii balettia. Ihan totta. Ja tekee läksyjä. Kaiken huippu oli, että koko naapurusto tietää tytön kaksoiselämästä, paitsi vanhemmat, jotka tulivat eräänä kesäiltana valittamaan kymmeneltä illalla grillille, että voisiko siellä laitta musiikkia pienemmälle kun heidän tyttärensä on niin herkkä ja pelkää alkoholia käyttäviä ihmisiä ja traumatisoituu kovista äänistä :o

Mitä siihen voit sitten sanoa? :laugh:

Ole ilkiä ;)

Kuvaapa joku viikonloppu nauhalle, millasta elämää tyttö oikeesti viettää ja laita vanhemmille postilaatikkoon.. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja jos joku:
tuntee ap:n ilmoittaisin poliisille, ja jos lapsia sielläpäin, kyselkää lapsiltanne, onko joku varastanut omaisuutta ja ryöstänyt vapauden omin luvin.

Ja haha! Jos joku joskus saa mun lapset kiinni vastaavasta tai mistään muustakaan toisen omaisuuden tärvelimisestä, saa tehdä JUURI noin. Toi oli mun mielestä mitä mainioin ratkaisu! :)

Paitsi tahtoisin kyllä tietää eli toivoisin jälkikäteen kuulevani asiasta aapeeltä. Näin siksi, että kylläpä kävis saarnatäti kylässä vielä kotonakin. :kieh:

(p.s. mun mielestä just tommosen "mitään ei saa lapsille tehdä" -asenteen vuoksi joka paikka otetaan ja turmellaan, kun vaan ehditään. Mihin jäi toisen omaisuuden kunnioitus? ..ja oma oikeus suojella omaisuuttaan? )

No, ampaisin sukkasillani ne kakarat kiinni, otin koulurepuista tiukan otteen ja käskin laskea reput selästä. Pojat pelästyivät niin, että irrottivat repuistaan. Kävelin rauhallisesti kotiin, ja sanoin pojille, että reput voi noutaa sitten kun marjat on siivottu seinistä ja ovesta. Jos tarvitsevat pesuaineita tai neuvoja, voivat tulla kysymään.

Nub on ihan pakko lainata tätä...kun täällä on puhuttu lasten väkivaltaisesta kohtelusta ja retuuttamisestakin..jos siis ap.hen on uskomista, niin ketään ei ole retuutettu eikä lyöty saatikka raahattu. Ei edes nimitelty!

Mä olen kanssa monasti miettinyt tätä rajanvetoa reagoinnista lasten puuhiin...nykyisellään vaan tuntuu että aikuiset alkavat olla melko keinottomia lasten kanssa, niin ammattilaiset kuin vanhemmatkin. En minäkään väkivaltaa kannata, mutta johonkinhan se raja on vedettävä!

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
No, ampaisin sukkasillani ne kakarat kiinni, otin koulurepuista tiukan otteen ja käskin laskea reput selästä. Pojat pelästyivät niin, että irrottivat repuistaan. Kävelin rauhallisesti kotiin, ja sanoin pojille, että reput voi noutaa sitten kun marjat on siivottu seinistä ja ovesta. Jos tarvitsevat pesuaineita tai neuvoja, voivat tulla kysymään.

Nub on ihan pakko lainata tätä...kun täällä on puhuttu lasten väkivaltaisesta kohtelusta ja retuuttamisestakin..jos siis ap.hen on uskomista, niin ketään ei ole retuutettu eikä lyöty saatikka raahattu. Ei edes nimitelty!

Mä olen kanssa monasti miettinyt tätä rajanvetoa reagoinnista lasten puuhiin...nykyisellään vaan tuntuu että aikuiset alkavat olla melko keinottomia lasten kanssa, niin ammattilaiset kuin vanhemmatkin. En minäkään väkivaltaa kannata, mutta johonkinhan se raja on vedettävä!

Jos joku aikuinen käy sotkemassa seinäsi, käytkö häneenkin käsiksi (varastat omaisuutta ja viet kotiisi) vai teetko noin vain, kun kyseessä on lapsi?

Ap , Vanis oxy action:lla lähtee marja-aronian jäljet maalatulta pinnalta - täällä koltiaiset sai itse putsata seinät kolttosiensa jälkeen.
Vapaaehtoisesti tunnustivat, ei tarvinnut edes uhkailla (todistusaineistoa oli joka jepellä: puhallusputki takataskussa)

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:

Jos joku aikuinen käy sotkemassa seinäsi, käytkö häneenkin käsiksi (varastat omaisuutta ja viet kotiisi) vai teetko noin vain, kun kyseessä on lapsi?

Jaa, en tiedä mitä tekisin, kun en ole ko. tilanteeseen joutunut...asumme kerrostalossa jossa on myös marjoilla tuhrittu seiniä. Kyseessä ovat ollet oman talon plikat jotka jäivät kyllä kiinni, mutta itse en ollut paikalla. Mun tapoihin ei kuulu kuin sanallisesti ohjata..mutta jos ap on aiemminkin joutunut kokemaan samojen poikien tekemiä kolttosia, niin ymmärrän ettei halunnut katsoa läpi sormien. Niin ja aikuiset harvemmin huvittelevat kyseisellä tavalla....usein toki aikuisten "pilanteko" on hieman rankempaa.

Kai tuonkin tilanteen olisi voinut hoitaa monella eri tavalla..tuo nyt oli yksi niistä, mutta ei se nyt mitään väkivaltaa tai vapaudenriistoa ole ollut!
Ja jos vielä tavattais tota ap:n kirjotusta kohdasta jonka tummennan...nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs äiti 79:
Komppaan Rötvälettä, myös minun jälkikasvulleni saa asettaa samat ehdot, jos joskus harhautuu moisille poluille.

Minusta ap ei tehnyt mitään väärin. Hän teki mitä pystyi. En usko, että pojat olisivat antaneet oikeita tietojaan ilman pantin ottamista. Hyvä olisi, jos ap olisi pystynyt ottamaan myös vanhempiin yhteyttä kyllä. Toivottavasti ap:lle ei tule seuraamuksia.

Monessa kohtaa on mielestäni menty liian pitkälle lasten (ja aikuisten) koskemattomuuden suojelussa, monet lapset ovat tietoisia oikeuksistaan ja siitä, että he saavat tehdä melkein mitä vaan, ilman että joutuvat kärsimään. Omaisuuttaan ei voi juuri mitenkään puolustaa kun oikeutta ei missään tapauksessa saa ottaa omiin käsiinsä. Olisiko ap:n pitänyt soittaa poliisille asiassa? Eikö poliisin väliintulo olisi, paitsi tullut yhteiskunnalle huomattavan kalliiksi, ollut pojille vielä "pelottavampaa ja traumatisoivampaa"? Olisiko poliisilla ollut resursseja ap:n kuvailun perusteella jäljittää pojat, selvittää heidän oikeat nimensä ja saattaa vastaamaan teoistaan? Enpä oikein usko.

Eli jos taaperosi tekee leikki-ikäisesi mielestä väärin jotain, hänellä on isompana ja voimakkaampana oikeus käydä käsiksi, viedä tavarat pienemmältä?
Tässähän isompi on isomman voimalla ja barbaarisella oikeudella käynyt käsiksi väkivalloin pienempiinsä.

Ja kaikki äidit kuorossa hyväksyvät tämän.
Ei ole sen kummempi asia, että koululainen, jolle pienempi on tehnyt väärin tajuamattaan (ei nuo pojat välttämättä tajunneet, että marja ei lähde esim. vesisateella pois seinästä) saa kunnolla köniin isommalta. Hyväksyttekö tämän? MIksi sitten aikuisella on oikeus mielestänne käydä käsiksi heikompiinsa sen vuoksi, että on lapsi?
Jos itse näkisin jonkun aikuisen käyttäytyvän näin vierasta lasta kohtaan, kävisin takuulla heiluttamassa samalla tavalla tuota aikuista, takavarikoisin häneltä vaatteet ja veisin kotiini, ja anteeksikpyynnön ja poliisille ilmoittautumisen jälkeen saisi vaatteensa.
Ei ketään aleta riepotella sen vuoksi, että on isompi ja voimakkaampi. väkivallatta on selvittävä aikuisen kuten lapsenkin.

Todella hyvä kirjoitus.

En, vaan aikuisen tapauksessa soittaisin poliisit. Mutta laki ei ole sama aikuisella ja lapsella. ...eikä pitäisi olla järjen määräkään. ;)

En katsoisi ihan varauksettomasti hyvällä jos outo ihminen tekisi lapselleni noin. Odottaisin että soittaisi minulle tai tulisi käymään ja selvitettäisi asia yhdessä. Mutta ymmärtäisin kyllä jos olisi jo "kiivastuksissaan" tehnyt, mutta tulisi sitten sen jälken selittämään minulle että mitä on tapahtunut. Se olisi vielä suht ok. Ei kuitenkaan silloin jos ei ilmoittaisi jälkikäteen asiasta mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itseasiassa vaikka toimitkin periaatteessa hyvin niin rikoit itse lakia.

Hyvä että joku muukin on samaa mieltä kanssani.kaikki muut ovatkin hurranneet ap:lle. Lapset ovat myös ihmisiä ja heillä on ihmisoikeudet. Ei keneenkään käydä väkisin käsiksi (ap repi reput selästä ja varasti lapsilta siis heidän omaisuutta väkivalloin).
Mielestäni ap:lla olisi ollut oikeus mennä perän ja kysyä nimet ja pyytää poikia siivoamaan jälkensä, ei pakottaa. ja jos eivät siivoa, soittaa vanhemmille ja pyytää heitä korvaamaan siivous tai pyytää heitä tulemaan siivoamaan.
Tuollaiset jotka käyvät lapsiin käsiksi kuin eivät olisi ihmisiä, sen vuoksi että ovat lapsia, niin kyllä tekisi mieleni antaa takaisin samalla mitalla, jos näkisin. Tekisi mieleni retuuttaa ap:ta samalla tavalla kuin retuutti noita lapsia.

Joo, ainut oikea tapahan rankaista lapsia, on pitää heitä sylissä, kuten yksi valopää Novassa kerran sanoi. Liialla pään siloittelulla, tekee vain enemmän hallaa....

Teit todella hyvän teon ap. Jos koko kylä kasvattaisi lapsia, niin hellanduudelis-äitienkin pojista kasvaisi kunnollisia. Kun äiti yrittää nätisti kasvattaa lastaan vain "keskustelemalla" ja silittämällä päätä, niin tuloksena on, että kun marjat eivät enää riitä, siirrytään järeämpiin panoksiin.

30741.jpg

05n_hallonazi1.jpg

Kyllä nykyajan nuoriso on raaempaa porukkaa kuin aikanaan on ollut, sen varmasti pystyy jokainen myöntämään. Kasvatusperiaatteet on höllentyneet rutkasti ja sieltä se syy löytyy. Balettiopettajana 20 vuotta toiminut tuttavani kertoi, että lapsissa on huomannut näinä vuosina suuren muutoksen. Heidän on nykyään paljon vaikeampaa toimia ryhmässä, keskittyä ja ottaa vastaan ohjeita. :/

Mielestäni on ontuvaa verrata lasten kurittamista siihen, että mitä jos työnantaja tai puoliso kurittaisi toista aikuista samalla tavalla. :D

Mä kyllä kannatan ap:n tapaa, tosin olisin kyllä vanhemmillekin ilmoittanut jos heidät olisin saanut kiinni.

Hyvää ap:n tavassa on nimenomaan se, että lapset joutuivat itse ja välittömästi korjaamaan tekosensa ja asia oli sillä selvä. Kun osalla näistä sankareista on vanhemmat, jotka eivät tosiaan usko mitään pahaa lapsestaan ja he eivät koskaan opi, jos eivät itse joudu vastuuseen.

Olen, valitettavasti, joutunut tekemisiin joskus erään tällaisen aikuisen kanssa. Oli varmasti tottunut koko lapsuutensa siihen, että voi räpsytellä silmiään ja vakuuttaa viattomuuttaan ja vanhemmat tulevat ja pelastavat kerta toisensa jälkeen.

Ja samaa yritti aikuisena myös muihin ihmisiin ja lopulta poliisiin. Ja vanhemmat yhä juoksivat perässä selvittelemässä tilanteita, kun eihän meidän lapsi voi mitään tuollaista tehdä. Ja voivottelemassa, kun lapselle "sattuu" kaikkea ikävää ja ratkomassa ongelmat. Aina kuulemma piti olla kyseessä joku väärinkäsitys. Kerta toisensa jälkeen. Pelottaa ajatella mihin tuokin saa vielä itsensä. Hän ei vaikuttanut edes erityisen kriminaalilta tapaukselta, mutta jotenkin vain aina näytti hankkivan ongelmia itselleen, kun ei tajunnut, että aikuisena tekemisistään alkaa joutumaan myös vastuuseen.

Puuttumattomuudella tekee todellisen karhun palveluksen lapselle. Hän ei koskaan opi ottamaan vastuuta. Tai ehkä aikuisena oppii, mutta aikuisena opetellessa saattaa ehtiä hankkimaan itselleen turhan paljon ongelmia. Ja aikuisena ei enää silitellä päätä ja vanhatkin tekoset muistetaan.

Yhteistyössä