Sai pojat maistaa mun raivoani... Ehkäpä sitten loppuu ilkivalta! Prkl...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tarmoerkale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Eli jos taaperosi tekee leikki-ikäisesi mielestä väärin jotain, hänellä on isompana ja voimakkaampana oikeus käydä käsiksi, viedä tavarat pienemmältä?
Tässähän isompi on isomman voimalla ja barbaarisella oikeudella käynyt käsiksi väkivalloin pienempiinsä.

Ja kaikki äidit kuorossa hyväksyvät tämän.
Ei ole sen kummempi asia, että koululainen, jolle pienempi on tehnyt väärin tajuamattaan (ei nuo pojat välttämättä tajunneet, että marja ei lähde esim. vesisateella pois seinästä) saa kunnolla köniin isommalta. Hyväksyttekö tämän? MIksi sitten aikuisella on oikeus mielestänne käydä käsiksi heikompiinsa sen vuoksi, että on lapsi?
Jos itse näkisin jonkun aikuisen käyttäytyvän näin vierasta lasta kohtaan, kävisin takuulla heiluttamassa samalla tavalla tuota aikuista, takavarikoisin häneltä vaatteet ja veisin kotiini, ja anteeksikpyynnön ja poliisille ilmoittautumisen jälkeen saisi vaatteensa.
Ei ketään aleta riepotella sen vuoksi, että on isompi ja voimakkaampi. väkivallatta on selvittävä aikuisen kuten lapsenkin.

Kuka tuossa aapeen tapauksessa koki VÄKIVALTAA tai SAI KÖNIIN??
Ja "hiukan" sotket asioita; leikki-ikäiselllä tuskin on vielä kovin selvää kuvaa mikä on oikein ja mikä väärin, eihän tuossa tapahtunut aapeen MIELESTÄ väärin, vaan todella tapahtui VÄÄRIN.
Juuri tämmöisten kirjoittajien lapsia ovat ne, joista saamme surullisena ja kauhistuneina lukea lööpeistä, kun on kasvettu kuin herran kukkarossa ja mihinkään ei ole pakotettu.

Minunkin on ammatti-ihmisenä pakko olla sitä mieltä, että tomerakin puuttuminen on välinpitämättömyyttä tai hyssyttelyä parempi. Puuttuminen pitää olla suhteessa tekoon (eli ei pikkuasioista isoa numeroa), tapahtua niin, että lapsi ymmärtää, mihin aikuisen reaktio liittyy, aikuisen pitää toimia aikuisen lailla eli pyrkiä säilyttämään malttinsa (eli ei karjuta pää punaisena muiden tai omillekaan lapsille kirosanoja tai uhkauksia.. ;)), hyvitys eli rangaistus on hyvä olla sellainen, että lapsi saa korjata tekonsa, arkaa lasta ei tule säikyttää liiaksi eli siitä, mistä toinen ei ole millänsäkään, toinen menettää yöunensa ja lapsen omiin vanhempiin kannattaisi olla yhteydessä. Ja vielä asiaan liittymätön juttu: Kun annatte lapsillenne rangaistuksen, suhteuttakaa se tekoon ja pitäkää sovitusta rangaistuksesta kiinni! Eli, jos on viikon pelikielto, se sitten todella on viikon pelikielto jne. On virheajatus, ettei lapseen saisi tarttua! Lapseen saa ja pitääkin tarttua: lapsen riehuessa, rauhoittamis- ja kiinnipitämistarkoituksessa, vaaratilanteissa, kaupan kiukkukohtauksissa jne. Lapselta saa vieraskin aikuinen ottaa lapsen lelun tms. pois, vaikka se olisikin lapsen omaisuutta, mikäli lapsi sillä vahingoittaa itseä tai muita.

Sen sijaan: lasta ei tule kohdella ilkeästi, halventavasti, vähätellen eikä tietenkään vahingoittamistarkoituksessa tai väkivaltaisesti. Lapsen huonoon käytökseen ei tule suhtautua välinpitämättömästi, siitä on lapselle haittaa ja tämä nykyään herkästi unohdetaan. Ja, kun on puututtu ja sovitettu, niin annetaan anteeksi ja ilmaistaan lapselle oma hyväksyntä ja luottamus siihen, että lapsi on tilanteesta oppinut (=lapsi ei koe itseään pahaksi, vaan oppivaksi ja arvokkaaksi).

Hankalia tilanteita. Tarkkana saa olla, ettei ylitä rajoja, mutta puuttuminen on välittämistä :).

en jaksanut koko ketjua lukea mutta melko pitkälle kuitenkin. ja täytyy sanoa että jos ja kun minun poikani tulee jotain vastaavaa tekemään että asiassa toimittaisiin niin että hän joutuu jälkensä korjaamaan! eli esim.niinku ap. mielummin niin kuin niin että hänestä tulee sellanen nuori joka ei kunnioita ketään eikä mitään.

poitsu on nyt 3v mutta jos hän repii tavaraa hyllystä alas tahalleen(siis em.jotain minun papereitani),niin hän ne sinne myöskin takas laittaa,välillä sanoo että ei jaksa siivoo, mä sanon takasin että eipä kannattaisi sitten äitin papereita repiä alas. jos hän ei siivoo niin sitte menee nurkkaan 2min istumaan,ja voitte usko että ei se sinne nurkkaan itse kävele,kannan hänet sinne. sama juttu jos hän lyö eikä suostu pyytää anteeksi tai lyö uudestaan heti->nurkkaan kannan sama se kuinka vänkyröi.

minä haluan lapsestani ihmisen jolla on moraali ja joka tietää että jos vääriä asioita tekee että niillä on seuraukset. toki aina myös jutellaan asiasta ja halitaan kun tilanne on ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Eli jos taaperosi tekee leikki-ikäisesi mielestä väärin jotain, hänellä on isompana ja voimakkaampana oikeus käydä käsiksi, viedä tavarat pienemmältä?
Tässähän isompi on isomman voimalla ja barbaarisella oikeudella käynyt käsiksi väkivalloin pienempiinsä.

Ja kaikki äidit kuorossa hyväksyvät tämän.
Ei ole sen kummempi asia, että koululainen, jolle pienempi on tehnyt väärin tajuamattaan (ei nuo pojat välttämättä tajunneet, että marja ei lähde esim. vesisateella pois seinästä) saa kunnolla köniin isommalta. Hyväksyttekö tämän? MIksi sitten aikuisella on oikeus mielestänne käydä käsiksi heikompiinsa sen vuoksi, että on lapsi?
Jos itse näkisin jonkun aikuisen käyttäytyvän näin vierasta lasta kohtaan, kävisin takuulla heiluttamassa samalla tavalla tuota aikuista, takavarikoisin häneltä vaatteet ja veisin kotiini, ja anteeksikpyynnön ja poliisille ilmoittautumisen jälkeen saisi vaatteensa.
Ei ketään aleta riepotella sen vuoksi, että on isompi ja voimakkaampi. väkivallatta on selvittävä aikuisen kuten lapsenkin.

Aikuisella on VASTUU ja VELVOLLISUUS kasvattaa lapsesta kunnon kansalainen!

Ja mun mielestä se onnistuu parhaiten, kun siinä kasvatustehtävässä on mukana koko kylä, ei vain omat vanhemmat. Väkivalta ei tietenkään ole sallittua, mutta lapsen on opittava ottamaan vastuu omista tekosistaan!

Ap teki aivan oikein!

hih...'pojat ei ymmärtäneet ettei marjat lähe pesussa..'Mitä hiivatin väliä sillä on lähteekö vai ei? Kyllä kouluikäsillä on piruvie oltava sen verran järkeä päässä ettei heittele toisten oviin yhtään mitään!!! Ja jos kotona ei olla sen vertaa kakaraa opetettu, sanompa vaan että ompa hyvä että on tämmösiä tarmoerkaleita!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa mavonsilimä:
hih...'pojat ei ymmärtäneet ettei marjat lähe pesussa..'Mitä hiivatin väliä sillä on lähteekö vai ei? Kyllä kouluikäsillä on piruvie oltava sen verran järkeä päässä ettei heittele toisten oviin yhtään mitään!!! Ja jos kotona ei olla sen vertaa kakaraa opetettu, sanompa vaan että ompa hyvä että on tämmösiä tarmoerkaleita!!!!

No nyt varmaan oppivat ettei marjat lähde pesussa. En mäkään muuten tiennyt millasia riesoja noi marjat on, ennen kuin esikoinen aloitti pk:ssa jossa oli piha ko. pensaita täys....

:D :D :kieh:

Hyvä tarmo :attn: Et tosin taida enää palstailla...
Mammat hyökkäsi kerran mun kimppuun kun käskin erästä poikaa joka repi nurmikolta varoituskyltin, pistämään sen takaisin. Mihinkään ei saisi nykyään enää puuttua :kieh:

Yhteistyössä