Sai pojat maistaa mun raivoani... Ehkäpä sitten loppuu ilkivalta! Prkl...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tarmoerkale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tarmoerkale

Jäsen
09.04.2007
929
1
16
Meidän pihassa kasvaa jonkun valopään innovaation pohjalta istutettuina kymmeniä mustamarja-aronioita. Marjat ovat myrkyttömiä, kyllä, ja siksi ah niin soveltuvia ja standardit täyttäviä lapsiperheiden asuinalueille. Mutta vaatteista ne lähtevät ainoastaan saksilla, ja lautaverhoillusta talonseinästä eivät millään. Eivätkä valkoisesta ulko-ovesta, eivätkä ulko-oven lasista edes |O

Eilen sitten pelasin vanhemman pojan kanssa korttia, kun kuului joku ikään kuin koputtavan oveen. Hetki kuunneltiin kunnes tajusin, että joku helvetin ruutipipo ampuu puhallusputkella niitä marjoja meidän seinään ja oveen.

No, ampaisin sukkasillani ne kakarat kiinni, otin koulurepuista tiukan otteen ja käskin laskea reput selästä. Pojat pelästyivät niin, että irrottivat repuistaan. Kävelin rauhallisesti kotiin, ja sanoin pojille, että reput voi noutaa sitten kun marjat on siivottu seinistä ja ovesta. Jos tarvitsevat pesuaineita tai neuvoja, voivat tulla kysymään.

10 minuutin päästä soi ovikello, ja pojat pyysi pesuvettä ja "jotain harjaa ehkä" :D

Siinähän sitten hinkkasivat, kävin aina aika ajoin tarkistamassa, miltä seinät näyttää. Reput olisivat mulla edelleenkin, jos olisin antanut ne vasta kun seinät olisivat olleet puhtaat.

Marjat eivät lähde seinistä koskaan, mutta ei varmaan pojatkaan enää niitä heitä. Pyysin vielä nimet niiltä, ja sanoin että ensi kerralla tulen sitten käymään heillä kotona. Toinen pojista ei "muistanut" nimeään. Sanoin, että tulee hakemnaan reppunsa samalla kun kertoo nimensä. Kas, muistuikin sitten saman tien se nimi mieleen :whistle:

*prkleen kakarat* |O B)

c011.gif

Hyvä! Mahtavaa, ettei vain tyydytä siihen, että pojat on poikia... Äitini autoa joku poika löi kun ohi menivät porukalla. No, äiti ampaisi juoksevien poikien perään ja antoi kunnon läksytyksen lelukaupassa, jonne niitä seurasi.

Nämä on vaan sellaisia juttuja nykyään, että ei kovin pitkälle uskalla mennä. Täällä jo sovelletaan jenkkimallia toisinaan, pian on haastemies ovella kun olen väkisin komentanut toisen lasta ja takavarikoinut omaisuutta ja teettänyt pakkotyötä vaikka heidän Vilpertti Sauli-Petteri vaan vahingossa oli kompastunut siihen marjaan.....

Sen olen huomannut, että toiset vanhemmat eivät todellakaan rankaise lapsiaan pahanteosta, eivätkä ole yhteistyöhaluisia riitoja ratkaisemaan. Tällaiset vanhemmat on tosi hankalia lähestyä, lapsi ei koskaan joudu mistään vastuuseen.

Muistan itse, kuinka kauheaa oli lapsena, jos joku uhkasi kertoa mun vanhemmille. Ei ikinä! Mutta tänä päivänä se on aivan sama monelle lapselle, sen kun kerrot aivan vapaasti, koska ei vanhempia kuitenkaan kiinnosta. :/

Tässä sinulle ihan hyvä esimerkki siitä, miten yhteisö voi kasvattaa juuri sinunkin lastasi, jos et siihen itse kykene.

Aplodit sinulle ap!! Ei taida tulla poijaat toista kertaa.

Mun mielestä tietyissä rajoissa voi ja saa puuttua asioihin. Esimerkiksi tässä tapauksessa toimit oikein hyvin. Mun mielestä siis. Sit jos ois lapsia kovistellut/ravistellut tai heidät napannut sisälle, niin olis menny jo yli.

Alkuperäinen kirjoittaja ohoh:
*** jos mun muksuja noin pelottelisit!!! ja meillä lapset ja mies tietää sen. !

Tätä juuri tarkoitan. Surullista, että sun lapset saa tehdä mitä huvittaa ilman seuraamuksia. Kirjoitin kaltaisistasi vanhemmista edellisen kommenttini. Mitä pelottelua se mielestsi on, jos laitan lapset siivoamaan aiheuttamansa sotkun? Vai pitäisikö minun siivota [/i]sinun lastesi sotkut? :o Olehan nyt järkevä sinäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:

Tässä sinulle ihan hyvä esimerkki siitä, miten yhteisö voi kasvattaa juuri sinunkin lastasi, jos et siihen itse kykene.

Mihis tuon ohoh-vieraan teksti hävisi?!?
Ap:lle aplodit! Hienosti toimittu!!!

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:

Mihis tuon ohoh-vieraan teksti hävisi?!?
Ap:lle aplodit! Hienosti toimittu!!!
minä sen poistin,kun poistin koko viestin ketjusta. liian myöhään ilmeisesti,sitä kerittiin lainata...

Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:
Mun mielestä tietyissä rajoissa voi ja saa puuttua asioihin. Esimerkiksi tässä tapauksessa toimit oikein hyvin. Mun mielestä siis. Sit jos ois lapsia kovistellut/ravistellut tai heidät napannut sisälle, niin olis menny jo yli.

Joo, ei tietenkään saa väkivaltaa käyttää ketään kohtaan. Tuo reppujuttu vaan oli siinä rajalla, mutta viime kesänä samat pojat kaatoivat grillin tuhkakupin tumpit pitkin hiekkalaatikkoa, ja kun tulin yllättäen paikalle, ne lähti karkuun eivätkä pysähtyneet vaikka karjuin että takaisin saman tien. Eli jos nytkin olisin vaan sanonut, että "etsä viitsisitsä tulisitsä siivoon hei pliis" niin voin kertoa, että pojat eivät olisi tulleet.

Toivoisin, että jos omat poikani joskus syyllistyvät ilkivaltaan, heille annettaisiin myös mahdollisuus korvata aiheuttamansa vahinko omalla työllään ja omaehtoisesti paikanpäällä, jotta oppisivat kuinka työlästä on jälkien siivoaminen. Pitäisin sitä hyvänä asiana ja toivoisin, että joku puuttuisi ehdottomasti poikieni pahoihin temppuihin tai ainakin ilmoittaisi niistä minulle! Mutta tietysti ilman väkivaltaa, kuten minäkin tein.

Hyvä! Mää haluaisin kans "neuvotella" sen pölövästin kans, joka käy sottaamassa meidän seinää. Epäilys on kyllä ja vahva, mutta eipä tyttö tunnustais, jos kysyisin asiaa, eikä tytön äiti ikinä uskois kullastaan moista... :heart: :kieh:

Mun esikko joskus 6-7 vuotiaana keksi naapurin kauhukakaran(ei vain mun mielestä, terrorisoi lähipiirin lapsia) kanssa mennä heittelee ruusunmarjoja yhden naapurin valkoiseen oveen. Noh, naapuri oli aika kovääninen ja ei-niin-kiva naapurintäti, joka toi kundeille pesuvehkeet ja komens pesemään oven. Tuli mulle kertoo asiasta, ja sanoin et ihan oikein tehty. Samaa mieltä oon edelleen, eikä kundi oo sitä toisten tehny.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
kappas vain tästäkin ketjusta on eriävä mielipide poistettu... hmm...

Eriäviä mielipiteitä otetaan aina vastaan, tiedät sen itsekin. Mutta jos joku horottelee ja kertoo olevansa valmis tappamaan, niin ehkäpä se on mielenterveyspalvelujen piiriin hakeutumisen paikka eikä kaksplussan palsta voi enää siinä tapauksessa auttaa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Hyvä! Mää haluaisin kans "neuvotella" sen pölövästin kans, joka käy sottaamassa meidän seinää. Epäilys on kyllä ja vahva, mutta eipä tyttö tunnustais, jos kysyisin asiaa, eikä tytön äiti ikinä uskois kullastaan moista... :heart: :kieh:

Nää on hulluja juttuja, kun vanhemmat ei usko mitään lapsistaan. Tiedän yhden teini-ikäisen tytön, joka on usein viikonloppuja yksin kotona meidän naapurustossa. Siellä käy niitä amitsupoikia karvanoppineen hetekaa vinguttelemassa ja tyttö ei ole ilmeisesti tavarastaan turhan tarkka. Ennen aamukuutta ei ikinä sammu valot eikä musiikki.

No, kun vanhemmat sitten ovat kotona, käy tyttö konservatoriota ja tanssii balettia. Ihan totta. Ja tekee läksyjä. Kaiken huippu oli, että koko naapurusto tietää tytön kaksoiselämästä, paitsi vanhemmat, jotka tulivat eräänä kesäiltana valittamaan kymmeneltä illalla grillille, että voisiko siellä laitta musiikkia pienemmälle kun heidän tyttärensä on niin herkkä ja pelkää alkoholia käyttäviä ihmisiä ja traumatisoituu kovista äänistä :o

Mitä siihen voit sitten sanoa? :laugh:

Yhteistyössä