Sähköpattereista TYHMÄ kysymys, auttakaa pliis!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei mikään insinööri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei mikään insinööri

Vieras
Elikkäs, ostettiin viime kesänä vanha okt jossa on vesikiertolämmitys. Minä ja minun lähipiiri olemme olleet näitä vesipattereita vastaan, en luota niihin. Oman lapsuuteni kasvoin talossa missä on sähköpatterit, eikä ole koskaan ollut mitään ongelmaa.

Mies ja hänen lähipiiri sitä vastoin ovat aina eläneet vesikiertotaloissa, ja ovat epäileviä sähköpattereita kohtaan (nehän sytyttävät talon palamaan!!).

Kävi kuitenkin niin että yllätys, yllätys, yksi pattereista alkoi jo alkutalvesta vuotamaan. ONNEKSI olimme kotona, joten vesivahinkoa ei tapahtunut. Mutta tästä syystä olen vielä enemmän vesipattereita vastaan.

Talvi sitten meni halpahallin pienten öljypattereiden varassa, ja hyvinhän se meni kun oli niin leuto talvi.

Olen nyt yrittänyt herätellä miestä, ja sanonut että kannattaisiko tuota patteriremppaa tehdä jo nyt kesällä, ei odottaa että talvi kolkuttaa ovella. Ja mies on vastahakoinen, ja sanoo että kyllähän viimekin vuosi meni hyvin niillä öljypattereilla.

Ja tässä tulee kohta siis se itse kysymys: :D
Itse olen kovasti yrittänyt sanoa että ne öljypatterit vievät ihan pirusti enemmän sähköä kuin semmoset kunnolliset seinään asennettavat patterit. Ja tätä nämä minun remonttireiskat eivät niele. Mies on vain jääräpäisesti sitä mieltä että olen väärässä, ilman mitään selitystä.
Ja hänen kaverinsa sanoo vain ympäripyöreästi että kaikki sähkölaitteet kuluttavat yhtä paljon sähköä lämmitystä vastaan (eli sitä energiaa ei synny tyhjästä tjs), eli erotuksena on vain se että eri pattereista lähtee lämpö siirtymään huoneistoon eri tavalla. Yrittää selvästi hämätä minua jotenkin tuolla epäselvällä selityksellä ;) :D

Eli kertokaas fiksut ihmiset! Onko muka niin että nuo 40€ öljypatterit muka voisivat korvata semmoset ikkunoiden alle asennettavat kalliit sähköpatterit?? Siis niin ettei sitä näkyisi sähkölaskussa?

Meillä oli aika huimat sähkölaskut talvella, ja itse kovasti tahtoisin syyttää noita öljypattereita. Mutta jos ne vievät mukamas yhtä vähän sähköä kuin tavalliset sähköpatterit, niin sitten meillä on joku toinen energiasyöppö tässä talossa...

Eiköhän ne molemmat sähköpatterit ole yhtä sähkösyöppöjä, sähkölämmitys vie aina paljon sähköä. Nuo öljytäytteiset ovat siinä suhteessa turvallisempia, että niiden pintalämpötila ei nouse niin korkeaksi kuin niissä, mitä vailla sinä olet.

Nuo täytetyt lämmittävät tasaisemmin, luovuttavat lämpöä vähitellen eli varaavat sitä itseensä, kun taas noissa sinun kaipaamissasi pattereissa eii sitä varattua lämpöä ole, vaan se paahtaa hetken ja sitten pitää taukoa ja paahtaa uudestaan, kun lämpötila taas laskee.

Itse en kyllä noita omasta lapsuudestani tuttuja sähköpattereita hankkisi.

Suoraan sähkölämmitykseen verratuna vesikiertoinen öljylämmitys on about 40% edullisempaa.

Niin, paitsi jos niistä tulee vesivahinko.
Jos ei oltais oltu kotona, niin yli 100 litraa vettä olis tullut lattialle.
Pitäisi uusia koko järjestelmä, ja sittenkin pitäisi keksiä millä sen veden sitten lämmittäisi. Nykyisessä vesikierrossa on sähkölämmitys siinäkin. Öljyä ei haluta.
Maalämpö olisi varmaan se ainut fiksu idea, jos nyt sekään kovinkaan fiksu olisi.

Niin, paitsi jos niistä tulee vesivahinko.
Jos ei oltais oltu kotona, niin yli 100 litraa vettä olis tullut lattialle.
Pitäisi uusia koko järjestelmä, ja sittenkin pitäisi keksiä millä sen veden sitten lämmittäisi. Nykyisessä vesikierrossa on sähkölämmitys siinäkin. Öljyä ei haluta.
Maalämpö olisi varmaan se ainut fiksu idea, jos nyt sekään kovinkaan fiksu olisi.

Meillä on 50 vuotta vanhat, ei ne ole koskaan vuotaneet. Meillä on öljylämmitys.

aappeen mies on oikeassa, talon lämmöntarve ei riipu lämmöntuottotavasta vaan lämpöhäviöstä (talon koko, eristykset, ilmanvaihto, vedenkulutus jne jne)

jos lämpö joka tapauksessa tuotetaan sähköllä niin on herttaisen yhdentekevää onko siinä vesi välittäjäaineena vaiko ei

Meillä on 50 vuotta vanhat, ei ne ole koskaan vuotaneet. Meillä on öljylämmitys.

Meidänkin omat ovat samaa ikäluokkaa, ja tuli reikä yhteen patteriin melkeimpä heti kun pistettiin vesi kuumenemaan. Oletettavasti joku edellinen omistaja on sekoillut sen veden kanssa ja tyhjentänyt järjestelmän ja jättänyt sen puoliyhjäksi jne.
Vissiin ne putket ja patterit eivät syövy kovinkaan nopeasti jos on järjestelmä aina täynnä.

...Vissiin ne putket ja patterit eivät syövy kovinkaan nopeasti jos on järjestelmä aina täynnä.

juuri näin, sitä vettä ei saa mennä vaihtamaan että systeemiin ei pääse uutta happea

vanhasta vedestä hapet on kulunu loppuun ajat sitten eikä se siksi enää jaksa syövyttää, se vedessä oleva happi on nimenomaan se joka on pahasta putkille ja pattereille

Kyllä kunnon vesikiertopatterit pelaa. Kerrostaloissa ei muita käytetäkkään ja omakotitaloissakin olen niitä nähnyt. Viimeiset 30vuotta on tuttavallakin ollut. Ainut että joku öljysäiliö tms osa piti vaihtaa, mutta mitään vesivahinkoja never. Enemmän olen ongelmia taas sähköpattereista kuullut, en itse uskaltaisi sellaisia edes käyttää, saatika että haluaisin maksaa! Yhdessä talossa meillä oli, ei asuttu kauaa, koska lämmitys oli niinkin riskaabelia, ei takkaa ja talvi tuli hemmetin kalliiksi.

Niin, tosiaan jos vaihdettaisiin koko vesikiertojärjestelmä (tuohon nykyiseen en luota pätkääkään, tietenkään), niin lopulta se kuitenkin toimisi sähköllä. Ei meillä ole mitään öljykattilaa tai maalämpöä joka sen veden lämmittäisi.

Onko siis niin että vaikka 1000 kW halpahallin öljypatteri on tismalleen yhtä energiapihi kuin jostain kunnon rautakaupasta ostettu 4 kertaa kalliimpi versio? Miksi sitten kaikki eivät vain osta noita halpoja? Joku jujuhan siinä täytyy olla, vai eikö muka ole??

Alkuperäinen kirjoittaja ei mikään insinööri;29908244:
Eli kertokaas fiksut ihmiset! Onko muka niin että nuo 40€ öljypatterit muka voisivat korvata semmoset ikkunoiden alle asennettavat kalliit sähköpatterit?? Siis niin ettei sitä näkyisi sähkölaskussa?.

Tähän kommentoiden... vakikäyttöön ei kyllä kannata ostaa halpahallin 40€ pattereita.
Kyllä ne seinään kiinnitettävät öljytäytteiset patterit on ihan yhtä kalliita ellei kalliimpia kuin tavansähköpatterit.

Jos noista pitäs valita niin ottaisin öljytäytteiset. Tasasempi lämpö eikä patterin pinta ole niin kuuma. Lyhyesti: Öljytäytteimen lämpiää hitaammin mutta pitää lämpönsä paremmin sen jälkeen kun sen sammuttaa. Maalaisjärjellä ajateltuna se siis ei käytä yhtä paljon sähköä lämmittämiseen kuin tavansähköpatteri.

[QUOTE="Anne";29908496]Kyllä kunnon vesikiertopatterit pelaa. Kerrostaloissa ei muita käytetäkkään .[/QUOTE]

Jaa, kyllä meillä vaan on kerrostalossa sähköpatterit.

En niistä kuitenkaan tykkää. Vesikiertoiset olis enemmän mun mieleen.
Sähköpatterit käy hetken pirun kuumana ja kun haluttu lämpötila on saavutettu, napsahtavat pos päältä. Ja kohta taas sama juttu. Ärsyttävät.

Alkuperäinen kirjoittaja Eräsvaan;29908590:
Tähän kommentoiden... vakikäyttöön ei kyllä kannata ostaa halpahallin 40€ pattereita.
Kyllä ne seinään kiinnitettävät öljytäytteiset patterit on ihan yhtä kalliita ellei kalliimpia kuin tavansähköpatterit.

:) Kiitos vastauksesta!
Miksi noita halpoja ei kannata käyttää? Ovatko vaarallisia? Vai menevätkö vain helpommin rikki? Vai ovatko energiasyöpömpiä (vaikka fysiikan lakien mukaan ei vain voi näin olla...)?

Meidän olisi muutenkin tarkoitus pikkuhiljaa uusia noita pintoja, repiä seinät auki jne. Joten tällä hetkellä minustakin nuo siirrettävät patterit ovat todella käteviä. Ja jos tosiaan eivät syö yhtään sen enempää sähköä kuin kalliimmat yksilöt, niin kai noita voi vielä sitten käyttää.

Olen vain ollut ihan varma että nuo pienet halpikset olisivat kaikin puolin kalliimpia käyttää, mutta eivät kai sitten sitä ole :D

Alkuperäinen kirjoittaja Eräsvaan;29908590:
...Maalaisjärjellä ajateltuna se siis ei käytä yhtä paljon sähköä lämmittämiseen kuin tavansähköpatteri.

sun maalaisjärki on nyt hieman metsässä, vaikka se öljyn massa tasaa sitä pintalämpötilaa niin ei se kuitenkaan saa kehrättyä lämpöenergiaa tyhjästä

koettakaapa nyt mammat painaa kalloonne että lämmöntarve riippuu lämpöhäviöistä, ei lämmöntuottotavasta

:) Kiitos vastauksesta!
Miksi noita halpoja ei kannata käyttää? Ovatko vaarallisia? Vai menevätkö vain helpommin rikki? Vai ovatko energiasyöpömpiä (vaikka fysiikan lakien mukaan ei vain voi näin olla...)?

Meidän olisi muutenkin tarkoitus pikkuhiljaa uusia noita pintoja, repiä seinät auki jne. Joten tällä hetkellä minustakin nuo siirrettävät patterit ovat todella käteviä. Ja jos tosiaan eivät syö yhtään sen enempää sähköä kuin kalliimmat yksilöt, niin kai noita voi vielä sitten käyttää.

Olen vain ollut ihan varma että nuo pienet halpikset olisivat kaikin puolin kalliimpia käyttää, mutta eivät kai sitten sitä ole :D

kyllä niitä halpoja voi ihan yhtälailla käyttää mutta ei kannata hämmästyä ihan hirveästi jos ne ei kestä yhtä kauaa kuin joku kalliimpi laatumerkki esim. Nobö

koettakaapa nyt mammat painaa kalloonne että lämmöntarve riippuu lämpöhäviöistä, ei lämmöntuottotavasta

Minä ainakin tiedän sen ihan hyvin. Ja tarkoitus on pikkuhiljaa uusia ikkunoita ja vaihtaa ulkolaudoitus ja lisätä sinne eristystä jne jne. Mutta näitä ei ollut tarkoitus tehdä justhetinyt, vaan ehkä ensi vuonna. Tälle vuodelle on ihan tarpeeksi muuta rempattavaa.

Ja tämän takia vähän mietin tuota ensi talven talon lämmitystä. Ja ihan hyvä juttu jos tosiaan nuo siirrettävät pikkupatterit ovat ihan yhtä energiapihejä/-syöppöjä kuin ne seinään kiinnitettävät, silloin voi ihan rauhassa antaa niiden huristella tuolla huoneiden nurkissa ja mukisematta maksella niitä ison tuntuisia sähkölaskuja.
Olen vain ollut siinä uskossa että olisi taloudellisempaa ostaa ns. kunnon patterit, mutta jos näin ei ole, niin sehän on vain hyvä :)

Fysiikan perusteet taitaa olla hieman hakusessa. Ei sähköpatteri, oli sitten ölytäytteinen taikka ei, voi olla sen energiapihimpi, koska sehän on vain vastus joka luovuttaa kaiken ottamansa sähkötehon lämmöksi. Hyötysuhde on siinä mielessä aina 100%. Mihinkäs se "syöty sähkö" katoaisi, elllei juuri lämmöksi? Jos patteri on kuluttaa vähemmän sähköä, on tarkoittaa sitä, että se pienempitehoinen, eli lämmittää vähemmän, eli kämppä on myös kylmempi.

Säästää voi vain säätämällä termostaattia pienemmällä eli pudottamalla kämpän lämpötilaa. On siis energiankulutusmielessä herttasen yhdentekevää millaisella sähköpatterilla lämmittää, tai vaikka fööneillä tai silitysraudalla. Pientä säästöä voi tulla tarkasta termostaatin toiminnasta sitä kautta, että lämpö ei nouse turhan suureksi, mutta silloinkin on kysymys siitä, missä lämpötilassa kämppää pitää, eikä patterista.

Siirrettäviä pattereita ei yleensä pääasiallisena lämmittimenä käytetä, koska harvempi haluaa irtopattereita johtoineen tilaa viemään ja jalkoihin pyörimään. Mutta jos sellaisista tykkää niin siitä vaan.

Oudolta tuntuu, että jos yksi patteri vuoti, niin miksi pitää saman tien hylätä koko lämmitysjärjestelmä. Sen kun korjaa vuodon taikka vaihtaa patterin ja siinä se. Tuntuu vähän samalta, kuin että jos lamppu palaa, repii sähköt pois koko talosta.

Oudolta tuntuu, että jos yksi patteri vuoti, niin miksi pitää saman tien hylätä koko lämmitysjärjestelmä. Sen kun korjaa vuodon taikka vaihtaa patterin ja siinä se. Tuntuu vähän samalta, kuin että jos lamppu palaa, repii sähköt pois koko talosta.

Koska oletattavasti kaikki ne patterit ovat syöpyneet. En millään tahtoisi ottaa sitä riskiä että järjestelmä toimisi hyvin sen viikon tai kuukauden tai jopa vuoden, ja sitten seuraava lähtee vuotamaan kun ei oltais kotona vahtimassa.

Siirrettäviä pattereita ei yleensä pääasiallisena lämmittimenä käytetä, koska harvempi haluaa irtopattereita johtoineen tilaa viemään ja jalkoihin pyörimään. Mutta jos sellaisista tykkää niin siitä vaan.

OK :) Eli se on vain tuo epäkäytännöllisyys ja tilanvienti joka on se syy miksei noita pikkupattereita käytetä. Hyvä tietää.

Ilmalämpöpumppu on hankintalistalla kyllä. Mutta talvella paukkupakkasilla siitä ei kai ole paljoa hyötyä?
Meidän tönö on niin pieni ja hankalanmuotoinen ettei kahta välttämättä tarvitsisi.

parhaat ilmalämpöpumput toimivat yllättävän kovilla pakkasilla joskaan niiden teho ja hyöytysuhde ei ole silloin yhtä hyvä kuin lauhalla kelillä

tästä esim. huipputekniikkaa oleva kampe:

Ilmalämpöpumput:Panasonic HE / PKE : Ilmalämpöpumppu Panasonic HE 9 PKE

Yhteistyössä