Sähkönkäytöstä tajuavat valaiskaas tyhmää!! :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieraus

Vieras
Tuli tosi suuri tasauslasku ja tossa on tommonen sähkönkäyttötiedote jossa sanotaan "asunnossanne 31.12008-6.2.2009 sähköä käytettiin 5954kWh."

Onko tuo paljon vai ihan kohtuullinen määrä, kun kyseessä saunallinen kolmio ja saunotaan joka toinen päivä yleensä, kiuas päällä maksimissaan tunnin?

Kiitos jos jaksatte pohtia, kyselen kun hirvittää tuo suurehko tasauslasku. Meillä on aika vanha kiuas niin mietin myös sitä viekö se hirvittävästi sähköä...

En mä usko että kiukaan ikä paljoa vaikuttaa. Ne taitaa kaikki olla sen 3000 W kieppeillä, uudetkin.

Me asutaan 60 m2 saunallisessa kt-kaksiossa, ja saunotaan monta kertaa viikossa. Vuosikulutus on vajaa 3000 kWh.

pyydä sähköyhtiöltä, että haluatte laskun joka kuukausi mittarilukeman mukaan. meille sähköyhtiö arvioi, että n. 70 euroa menisi sähköä kuukaudessa. Puolen vuoden kuluttua pyysin tasauslaskua, ettei sitten tulisi mitään jättiyllätystä vuoden kuluttua. Tasauslasku oli lähemmäs 1000 euroa puolelta vuodelta!!! Siis miten sähköyhtiö voi noin väärin arvioida sähkön kulutuksen?

Muuttaessamme ilmoitimme sähköyhtiölle kaikki sähköä käyttävät laitteemme ja sillä perusteella laskivat tuon 70 euroa... Nykyisin ilmoitan kerran kuussa lukemat ja lasku on päälle 200 euroa joka kuukausi.

on ihan normaali, mä pääsin kaksiossa ilman saunaa melkeen samaan ja se ei todellakaan ole normaalia :laugh: . Soita yhtiöösi niin ne kertoo sulle lisää ja mikä sun yhtiö on, kannattaa miettiä olisiko joku toinen edullisempi. Mä tein just paljon vertailutyötä, mutta päätin lopulta pitää nykyisen yhtiöni. Saunaan voin todeta, että olen kiukaita myynyt ammatikseni ja niistä voin kertoa vaikka ja mitä ihan puolueettomasti. Kiukaalla on järkyttävä merkitys. Eli saatampa osata ja halutakkin auttaa...

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
En mä usko että kiukaan ikä paljoa vaikuttaa. Ne taitaa kaikki olla sen 3000 W kieppeillä, uudetkin.

Me asutaan 60 m2 saunallisessa kt-kaksiossa, ja saunotaan monta kertaa viikossa. Vuosikulutus on vajaa 3000 kWh.

No tuohon verrattuna meidän kulutus on kai aika suuri. Oli meillä kyllä aika paljon elektroniikkaa aiemmin mutta ei kai ne kauheesti kuluta...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No tuohon verrattuna meidän kulutus on kai aika suuri. Oli meillä kyllä aika paljon elektroniikkaa aiemmin mutta ei kai ne kauheesti kuluta...

Montako henkeä teillä asuu? Meitä on vain kaksi. Sekin vaikuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mammutti81:
on ihan normaali, mä pääsin kaksiossa ilman saunaa melkeen samaan ja se ei todellakaan ole normaalia :laugh: . Soita yhtiöösi niin ne kertoo sulle lisää ja mikä sun yhtiö on, kannattaa miettiä olisiko joku toinen edullisempi. Mä tein just paljon vertailutyötä, mutta päätin lopulta pitää nykyisen yhtiöni. Saunaan voin todeta, että olen kiukaita myynyt ammatikseni ja niistä voin kertoa vaikka ja mitä ihan puolueettomasti. Kiukaalla on järkyttävä merkitys. Eli saatampa osata ja halutakkin auttaa...

No meillä on tommonen Helo sauna -kiuas jostain 80-luvulta varmaan. :D Kirkkaanpunainen...

Montako henkeä teillä asuu? Meitä on vain kaksi. Sekin vaikuttaa.

3 asui suurimman osan viime vuodesta, nyt vain 2. Eikä meilläkään neliöitä asunnossa kuin 66.

Mä pyörryn tuollaisista summista!!

kannattais ehkä miettiä sitä saunan tarpeellisuustta noin usein

humatkaa myös et stand by vie paljon sähköä. esim telkkari kuluttaa 2.5kWh vuorokaudessa jos tossa tilassa. se on aika paljon vuodessa. ja kun kokonaan päällä niin menee viel enemmän.

Kiukaan vaikutus ei ole uskon asia :). Ja perus kiuas on aina vähintään 6kw.... ja siitä ylöspäin. Se että asunnossa on oikea kiuas on kaiken perusta.

Aijaaaaaaaaa.. Tsekkailin tuossa googlesta, ja kiukaita löytyy 3-12 kW tehoisia.. Sähkösyöppöjä on näköjään heti joka lähtöön :D

mä en wateista tiedä mutta sen tiedän että meillä on 160neliön talo jossa talvisin käytämme kerra/kaksi viikossa sähkösaunaa myös asuntovaunumme on pihassa ja lähes täysi lämpö päällä sekä ompeluhuoneessani sähkö joka ulkorakennnukseen tehty ja miehen paja jonne tulee sähkö tietty autoakin lämmitellään meitä on 4 henkeä plus lemmikit ja laskumme vaihtelee 100e sinne 150e/kk.

Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
mä en wateista tiedä mutta sen tiedän että meillä on 160neliön talo jossa talvisin käytämme kerra/kaksi viikossa sähkösaunaa myös asuntovaunumme on pihassa ja lähes täysi lämpö päällä sekä ompeluhuoneessani sähkö joka ulkorakennnukseen tehty ja miehen paja jonne tulee sähkö tietty autoakin lämmitellään meitä on 4 henkeä plus lemmikit ja laskumme vaihtelee 100e sinne 150e/kk.

niin joo lämmitys on osittain puulla ja osittain sähköllä oman jaksamisen mukaan.

Nehän ne just kuluttaa. Ja uuni ja kiuas.

Kiukaan vaikutus ei ole uskon asia :). Ja perus kiuas on aina vähintään 6kw.... ja siitä ylöspäin. Se että asunnossa on oikea kiuas on kaiken perusta.

Aijaaaaaaaaa.. Tsekkailin tuossa googlesta, ja kiukaita löytyy 3-12 kW tehoisia.. Sähkösyöppöjä on näköjään heti joka lähtöön :D

joo ja kun se ei ole tahdon asia minkä kiukaan ottaa vaan on erittäin tärkeää valita oikean kokoinen kiuas kuutioiden mukaan+lasioven jne... niin että kiuasviidakko on oikeasti todella kimurantti, jos ei ole perehtynyt niihin. Lisäksi termostaatin sijainti vaikuttaa sähkönkulutukseen ja ainavalmiit kiukaat on aivan oma lukunsa....

Meillä 85neliöinen vanha omakotitalo,sähkölämmityksellä(on meillä pönttöuunikin ja sitä lämmitetään joka päivä) (& omalla lämminvesivaraajalla),saunaa ei lämmitetä kuin muutaman hassun kerran vuodessa, 5henkeä ja koira..Meillä on arviolasku joka KK 169?!!Tasauslasku vasta tulossa..

Onpa salaisia ammattilaisvinkkejä, kun ei voi julkisesti kertoa :p

kyse ei ole siitä, vaan siitä, että kun alan kertomaan kiukaista vie se vähintään n. puoltuntia jo puhuttuna... kirjotettuna vielä enemmän ja ei miulla ole aikaa istua niin kauan koneella yhtä kyytiä, ku on kax lasta... nytkin toista samalla syöttelen =)

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

Nehän ne just kuluttaa. Ja uuni ja kiuas.

Iso plasmatelkkari haukkaa 400 wattia ja nykyaikainen, pelaamiseen rakennettu tietokone voi haukata 600-700 wattia pahimmillaan... Kyllä niillä sähköä kuluu.

Yhteistyössä