Sähkön hinta jopa 2,37 EUR/kWh eikä Orpo ja Purra tee mitään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olisi se hullua, jos nyt pitäisi reagoida, kun pörssisähkön valitsijat ovat itse tällaiseen ratkaisuun päätyneet. Sähkössä kun tuppaa niitä piikkejä olemaan aina välillä, niin kestäkööt valintansa. Ensin yritetään päästä muita halvemmalla sähköllä, tuhlataan oikein ennätyksellisesti kun hinta oli Norjan virheen takia miinuksella, ja sitten itketään surkeaa kohtaloa, kun hinta nousee.
Eihän tuo kestänyt kuin päivän.

Oprolla menee vaan mittasuhteet sekaisin.

Se on aiemmin sekoittanut miljoonat ja miljardit keskenään. Tämä on ollut jopa huvittavaa. Esim. ukraina avusta kun leikattiin miljardi ja laitettiin jotain 20 miljoonaa takaisin, niin tätä Orpo kommentoi, että summa kasvoi. Siinä sitten toimittaja koitti selittää Orpolle mikä on miljoonan ja miljardin ero.

Sama juttu tässäkin. 2,5 ei vaikuta pahalta, kun viime vuonna Orpolle oli katastrofi 60-70 snt/kWh hinta.

Me kokoomuksen ja perussuomalaisten yhteistyöllä ollaan saatu pidettyä sähkön maksimihinta suunnilleen 2,5 hujatteissa, kun viime vuonna Marinin hallitus antoi hinnan pyöriä jopa 60-70 tasolla. Kuka rohkea kertoisi Orpolle sentin ja euron euron?

Öö, onko tässä ketjussa joku harmaa floodannu 1,5 sivua tekstiä viime yönä, ajalla 1.51-2.44? Samanlaisia synkkiä puputusviestejä peräperään. :LOL:

Käytä seuraavan kerran tuo sama aika ja energia joko työllistymiseesi, tai jos oot töissä, niin käytä se sähkön hinnan ennakoimiseen pitkin vuotta.

Itse ketjun aiheesta olen samaa mieltä: kyllä hallitus saisi puuttua näihin hintapiikkeihin.
EDELLEEN pörssisähkö on kannattavampaa vuoden mittaan kuin muut sopimukset ja kyse on säästämisestä, mutta silti pitää pahin hinnannousu saada hillittyä.

EDELLEEN pörssisähkö on kannattavampaa vuoden mittaan kuin muut sopimukset

Sähkömarkkinoiden DI- koulutuksessa opetettiin, että pörssisähkö on kalliimpaa. Markkinat kun pelaa futuureilla, niin mikä tahansa ostamista ja omaa tuotantoa omaava sähköyhtiö pystyy myymään sähköä asiakkaalle kannattavasti alle pörssihinnan. Siellä pidettiin vitsinä pörssihintaa asiakkaalle, koska se on aina se kallein mahdollinen sähkön hinta, josta kaikki toiminta vie hintaa vain alaspäin.

En tiedä, mitä fuksikursseilla nyt opetetaan, mutta tuon opin saaneet eivät ole vielä valmistuneet...

Itse ketjun aiheesta olen samaa mieltä: kyllä hallitus saisi puuttua näihin hintapiikkeihin.
EDELLEEN pörssisähkö on kannattavampaa vuoden mittaan kuin muut sopimukset ja kyse on säästämisestä, mutta silti pitää pahin hinnannousu saada hillittyä.
Tuulivoimayhtiöille pakolliseksi säätövoimaan investoiminen ja ongelma on ratkaistu.

Näin vaaditaan muualla Euroopassa tuulivoimayhtiöiltä, mutta ei Suomessa josta on tullut tuulivoimayhtiöille täysin vapaa temmellyskenttä.

• Tykkää
Reactions: Echo
Tuulivoimayhtiöille pakolliseksi säätövoimaan investoiminen ja ongelma on ratkaistu.

Näin vaaditaan muualla Euroopassa tuulivoimayhtiöiltä, mutta ei Suomessa josta on tullut tuulivoimayhtiöille täysin vapaa temmellyskenttä.
Professori kertoo miten sähkön hintapiikit saadaan tasoitettua.

Hallituksella on ollut reilusti aikaa nyt rauhassa korjata tilannetta. Sen ei siis missään nimessä olisi pitänyt ajautua tilanteeseen, jossa sähkön hinta on järkyttävät 2 euroa. Vaan niin se kuitenkin teki, ja siellä vain levitellään käsiä, että ihan eri asia nyt kyllä tämä eikä nyt tarvitse mitään tehdä.
Korjaava se maksimihinta - sehän oli paljon enemmän!

Yhteistyössä