Sähkönkulutuksesta kysyttävää, kaivakaa sähkölaskunne esiin :)

Paljonko kulutatte KUUKAUDESSA sähköä kilowattitunteina?

Onko asunnossa sähkölämmitys ja jos on, niin paljonko teillä on neliöitä.

Mä putosin persuksilleni kun saimme nyt ensimmäisen sähkölaskun uudesta kodistamme joka oli mielestäni päätä huimaava. Erona vanhaan asuntoon on toki sähkölämmitys, mutta vaikka lämmityskulut tuosta poistaisi niin ero on silti aikamoinen.

Mun on jotenkin hankala tätä käsittää, koska mielestäni olen ollut nyt äärimmäisen tarkka sähkönkulutuksessa.
 
Meillä
Tuossa laskussa on 330 kWh 2kk:n ajalta ja sähkölasku 58,35e. Tosin muutettiin vasta huhtikuussa -09 tähän asuntoon ja tasauslasku tulee nyt joulukuussa -09 ja en tiedä paljonko se sitten on... :( meillä siis vajaa 90neliötä, kolmio. Kuivausrumpu yms.omistetaan.
 
m
Meillä oli muistaakseni noin 10000-11000kWh viodessa. Sähkölämmitteinen paritaloasunto, 83 m2 + 8m2 lämmin ulkovarasto / kaksi henkilöä. Saunaa lämmiteltiin pari kertaa kuussa, pyykkiä + kuivuria noin 6x viikossa. Ja tosiaan lämminvesivaraajasta riitti hyvin lämmintä vettä joka-aamuiseen vartin lutraamiseen... Arviosähkölaskut olivat noin 90? kuussa.
 
hm
Neliöitä noin 100, kuukauden kulutus vaihtelee tosi paljon mutta vuodessa menee 9500 kilowattituntia. Sähkölämmitys, lisänä lämmitetään takkaa kun ehdittään. Oletko kokeillut olisiko apua vaihtaa sähköfirmaa: sähkönhinta.fi
 
neliöitä n.120, 2v vanha lämminvesivaraaja, joka makkarissa (4kpl) telkut, kuivausrumpu ja pesukone, tiskari surraa päivittäin, sähkösauna 3 X /vko. Laskut 327,84? tasauslaskua ootellessa... En muista tulee lasku joka toinen vai kolmas kuukausi...
 
hm
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Paljonko kulutatte KUUKAUDESSA sähköä kilowattitunteina?

Onko asunnossa sähkölämmitys ja jos on, niin paljonko teillä on neliöitä.

Mä putosin persuksilleni kun saimme nyt ensimmäisen sähkölaskun uudesta kodistamme joka oli mielestäni päätä huimaava. Erona vanhaan asuntoon on toki sähkölämmitys, mutta vaikka lämmityskulut tuosta poistaisi niin ero on silti aikamoinen.

Mun on jotenkin hankala tätä käsittää, koska mielestäni olen ollut nyt äärimmäisen tarkka sähkönkulutuksessa.
Paljonko sulle tuli? Onko sulla omakotitalo, kerrostalo vai rivari?
 
vieras
Okt 160 m2 ja puolilämmin varasto 30 m2, kulutus noin 1800 kWh per kk. Osittain varaava sähkölämmitys (lattia) mut takalla ja ilp peruslämpö. Aika paljon kulutusta, lämmitykseen suht vähän.
 
O.C.
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Paljonko kulutatte KUUKAUDESSA sähköä kilowattitunteina?
86 neliötä, sähkölämmitys ja lämmin vesi omalla varaajalla.

Vaihdettiin kesällä sähköyhtiöön, josta saa oikeat kulutustiedot joka kuukausi. Kesällä meni n. 800 kWh / kk, lokakuussa 1600 kWh/kk. Talven lukemia odotellessa...

Oletko varma, että saamasi lasku perustuu todelliseen kulutukseen? Monet yhtiöt harrastavat arviolaskutusta ja laskutus tasataan kerran vuodessa. Jos teillä on arviolasku, perustuu arvio esim. edellisen asukkaan sähkönkäyttötapoihin.

Kun muutimme tähän asuntoon, arviolaskutuksemme oli n. 130 eur/kk ja kun tasauksen jälkeen meille laskettiin uusi arvio oli lasku enää 80 eur/kk. Edelliset asukkaat taisivat pitää oikein lämpimästä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mä putosin persuksilleni kun saimme nyt ensimmäisen sähkölaskun uudesta kodistamme joka oli mielestäni päätä huimaava. Erona vanhaan asuntoon on toki sähkölämmitys, mutta vaikka lämmityskulut tuosta poistaisi niin ero on silti aikamoinen.
Miten sinä voit poistaa sähkölaskusta lämmitykseen menevän osan?
 
Se ei mua nyt auta, jos joku kertoo laskun summan sillä hinnoissa on niin suuria eroja, ettei niitä oikein voi verrata.

Neliöitä 90, rivitalo, on oma sauna, mutta tuon 10 päivän laskutusjakson aikana sitä ei käytetty kertaakaan. 2+2 henkeä ja kuivurikin löytyy, joskaan sitäkään ei tuona aikana käytetty.

On lämminvesivaraaja...sekö sitä kulutusta sitten on suurentanut? Ihan pelkästään tämän piikkiin ei voi kyllä laittaa sillä ero vanhaan on niin suuri. Ja tuokin kapine lämpenee yöllä, eli ei kuulu käyttösähkön piiriin laskelmissa.

Vanha asunto oli 80 neliötä ja kulutus kuussa 275 kwh.

Uusi asunto on 90 neliötä (sähkölämmitys) ja kulutus kuussa 1335 kwh josta lämmitys on vienyt noin 900 kwh eli käyttösähkö on ollut 432 kwh!!!

Eli eroa entiseen on 156 kw joka on siis helkutisti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mä putosin persuksilleni kun saimme nyt ensimmäisen sähkölaskun uudesta kodistamme joka oli mielestäni päätä huimaava. Erona vanhaan asuntoon on toki sähkölämmitys, mutta vaikka lämmityskulut tuosta poistaisi niin ero on silti aikamoinen.
Miten sinä voit poistaa sähkölaskusta lämmitykseen menevän osan?
No ihan tarkalleen en voikkaan, mutta melkeen.

Meillä kausisähkö, eli maksetaan erilaista hintaa klo 22-07 välillä. Ja meillä on lämmitys päällä vain tuona kellonaikana. Toki klo 22 jälkeen meillä saattaa olla yhdet valot jossakin huoneessa sekä tv/tietokone päällä, mutta se on niin pieni osuus ettei sitä siinä köntässä huomaa.

Eli laskulla näemme paljonko olemme kuluttaneet sähköä klo 07-22 (käyttösähkö ) sekä klo 22-07 (lämmitys + muutama kwh kuussa muuhun menevää sähköä ).
 
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Eli laskulla näemme paljonko olemme kuluttaneet sähköä klo 07-22 (käyttösähkö ) sekä klo 22-07 (lämmitys + muutama kwh kuussa muuhun menevää sähköä ).
Eli teillä on patterit ja lattialämmitys (?) päällä ainoastaan öisin? Entä lämminvesivaraaja? Onko sellaista, onko päällä koko ajan vai lämmitys öisin? Onko koneellista ilmanvaihtoa?
 
sähkäri
Mulla on reilu 200 neliötä ja vuosikulutus noin 32000 kWh. Talvikuukausina menee jopa 4500 kWh, kesällä tietenkin vähemmän. 90 neliön asunnossa olisi noin 14 000 kWh melko tyypillinen vuosikulutus, talvikuukautena voi aivan hyvin mennä lähelle 2000 kWh jos on kylmää.

Mistä sef tiedät miten kulutus jakaantuu käyttösähköön ja lämmityssähköön?
 

Yhteistyössä