Sähköauto

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mitä muuta ajoa autolla olis? Kuiteskin välillä joudut kotonakin lataamaan, että sehän tulee kalliiksi. Ei oo talviauto ja kun akku loppuu niin se on sitten siinä, ei voi hakee polttoainetta läheltä. Tosin keneltä nyt polttoaine loppuis... Mutta akku voi loppua.

En kyllä luottais sähköpeleihin. Sopii viihde-elektroniikkaan yms. mutta ei autoon. Luulen, että pahin vouhotus menee kohta ohi ja noiden hinnatkin laskee. Että jos pakko on saada, niin kantsii odotella.

Muutaman vuoden päästä alkaa kanssa näkyä noita akunkestoja ihan oikeesti. Voi olla, että sieltä tulee semmonen pommi, että moni jättää sähköauton väliin.

Diesel-autolle 500 000 ei oo mahdottomuus, 300 000 ihan peruskauraa. Sähköllä jo yli 150 000 harvinaisuus.
Monta teslaa miljoona ajettua löytyy jo.
 
vierailija
Uudet sähköautot alkavat olla jo toimintamatkan osalta sillä tasolla, että se ei ole ongelma oikeasti kenellekään. Ei edes 10 vuoden jälkeen kun akut ovat heikentyneet. Samaten lataus on kehittynyt ja latausajat tippuneet kohtuullisemmiksi. Mutta uudet ovat kalliita ja suomalaiset ajavat halvoilla autoilla. Se tarkoittaa sitä, että vielä vuosia on olemassa suuri määrä ihmisiä, joiden elämäntyyliin sähköauto ei sovi koska budjettiin sopivien toimintamatka on varsinkin talvella vain vähän yli 100 km. Mutta jos on mahdollisuus ladata kotona tai työpaikalla eivätkä pitkät mökkimatkat tai harrastematkat ole kuin sellaisia pari kertaa vuodessa -juttuja, niin edullinen käytetty sähköauto on hyvä vaihtoehto.

Itse kuulun juuri tuohon kategoriaan ja säästäisin vuodessa polttoaineen, ajoneuvoveron ja liikennevakuutuksen kombinaatiolla n. 1500-2000 euroa, jos vaihtaisin nykyisen dieselin sähköautoon. Ongelma on vaan siinä, että nykyinen diesel on halpa, mutta hyvin varusteltu ja vielä kohtalaisen hieno enkä haluaisi laskea auton tasoa liikaa. Vastaavaa käytettyä sähköautoa ei alle 20 000 euron saisi eli joutuisin laittamaan useamman vuoden säästöt autoilun kuluista siihen auton hankintaan. Ja sitten kun vaihtohinta olisi kuoletettu, sähköauton arvosta olisi pudonnut jo 10 000 euroa.

Jos sähköautoissa olisi olemassa halpojen käytettyjen kategoria, ei asiaa tarvitsisi miettiä, mutta toistaiseksi suurelle osalle suomalaisista siirtyminen sähköautoon tarkoittaa huomattavasti kalliimman auton hankkimista kuin mihin on totuttu.
 

Yhteistyössä