Säälittekö lapsia joilla on käytetyt/halvat vaatteet?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
taiteilija
Mäkin pidän eniten huonona juttuna sitä, jos vaatteet on likaisia ja rikkinäisiä.

Itse en koskaan ole kieltäytynyt käytetyistä, kun niitä on tarjottu. Jos mieleisiä ja tarpeellisia tullut vastaan, niin sitten olen myös ostanut niitä. Samoin uusien vaatteiden kohdalla.

Sääli on ehkä vähän väärä sana, mutta se mulla pistää silmään ikävästi (ja naljailijoille tiedoksi, että onpahan sitten oma ongelmani kun se nyt vaan mun omaan silmään pistää) niin sellainen asia, kun näkee lapsia joiden vaatteet ovat mitä sattuu. Värisilmää ei ole tietysti kaikille annettu, mutta joku raja väri/kuosiyhdistelmissä ja osittain myös materiaaleissakin. Toki se on sitten eri asia, jos vaatteita on sen verran, ettei varaa valita....

Siinä vaiheessa säälin kun lapset kulkevat halvimmissa kengissä mitä kaupasta löytyy (tai pahimmillaan sennäköisissä, että ovat kiertäneet jo monella lapsella), ja vanhemmat vetävät molemmat tupakkaa. Tai niiden tupakoivien vanhempien tytär kulkee serkkupojalta perityissä reikäisissä collegepuvuissa. Näitäkin näkee välillä.

Itsekin käyn paljon kirpputoreillä, merkkivaatteita en juuri osta (paitsi ulkovaatteita, mutta ei mitään kalleimpia merkkejä ainakaan normaalihinnalla). Minä myös korjaan lasten vaatteita jonkin verran, parsin pieniä reikiä jne. Vaatteiden pitää olla puhtaat ja sopivankokoiset sekä jossain määrin lapselle mieluiset, minusta olisi kamalaa pukea 4v prinsessavaihetta elävä tyttö pelkästään poikamaisiin vaatteisiin.

En sääli. Mut joskus olen mielessäni säälitellyt hienoissa muotivaatteissa kulkevia lapsia, jotka ei sitten saa vaikkapa leikkipuistossa mennä liukumäkeen kun täytyy varoa ettei uusi mekko likaannu ja rypisty.

En tod.
Miksi säälisin, siinähän on lapsella selkeesti vanhemmat jotka ajattelee kestävän kehityksen kannalta fiksusti. Eri asia sit jos vaatteet niin kuluneet, että lapsen terveydelle jo haitalliset (esim. reikiä mistä tuuli puhaltaa läpi, riekaleita joihin voi kuristua, linttaan astuttuja kenkiä jotka ei tue jalkapohjaa enää jne.) mitä ei kyllä paljon taida katukuvassa onneksi näkyä.

rättibongari
Mä en lukenut koko ketjua, mutta en todellakaan sääli lapsia, joilla on kuluneita/käytetyn näköisiä vaatteita. Pääasia, että vaatteet ovat suht puhtaita ja ennenkaikkea ehjiä! Sellainen säälittää, jos näkee lapsia esim talvella ulkoilemassa liian pienissä ja rikkinäisissä haalareissa tai ettei pakkasella ole kunnolla vaatetta päällä.

Sitäpaitsi jotku oikein kuluneen näköiset esim farkut saattaakin olla jotku ökykalliit desingfarkut...

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
En sääli. Mut joskus olen mielessäni säälitellyt hienoissa muotivaatteissa kulkevia lapsia, jotka ei sitten saa vaikkapa leikkipuistossa mennä liukumäkeen kun täytyy varoa ettei uusi mekko likaannu ja rypisty.
Jeps. :D

Mutta siis en edes suinkaan näe päältä minkä hintaisia kenenkin lapsen vaattteet on, vieläkin vähemmän sitä onko ne hankittu käytettyinä vai uusina. Vaikka itse lastenvaatteista siis tykkäänkin.

Mutta se jos lapsella on jatkuvasti puhkikuluneet, likaiset, liianpienet jne vaatteet joissa joutuu sitten palelemaan tms. Se tuntuu jotenkin ikävältä.

Ei, vaan arvostan ihmisiä, jotka eivät ole materialisteja ja käyttävät vaatteet loppuun asti. Silloin säälittää, jos lapsi tulee juhliin (esim koulun joulujuhlat) rikkinäisissä verkkareissa, mutta muuten mielestäni on hienoa, että vaatteita korjaillaa ja kursitaan viimeiseen asti.

Yhteistyössä