Säälin nuorten äitien lapsia.

  • Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti
"huoh"
Mä säälin sit MUMMOÄITIEN lapsia!!!

Tätähän sä hait, ap. No ei tää kai mikään viikon paskin provo ollut kun moni lähti täysillä messiin. Mua ainakin kyllästyttää kun näitä samanlaisia aloituksia on vähän väliä, keksi joku uusi aihe.
 
"heh"
Niin siellä te 35-50v jonotatte kalliisiin lapsettomuushoitoihin kun oma elämä piti elää jonkun kaavan mukaan ennen lasten hankintaa. Kun lapsi ei tule silloinkaan niin itkette kuinka kakskymppisille huonoille perheille tulee lapsia ja teidän täydellisesti rakennettuun perhekulissiin ei sitten synny yhtäkään.
 
"Mie"
Jokainen tehkööt niin kuin haluaa kunhan lapset ovat toivottuja ja edes jotenkuten suunniteltuja. Vahinkoraskaus joka on rasite pilaa myös tulevan lapsen elämän. Viimeistään siinä vaiheessa kun huomaa tulleensa vahingossa raskaaksi pitäisi vakavasti harkita onko valmis vanhemmaksi. Joskus voi olla tilanteita että abortti on paikallaan. Lapsi ei varsinkaan saa olla se joka "pelastaa" vanhemman ta suhteen.
 
"Mie"
Säälit sitten molempia lapsiani.

Minua lapsena harmitti se, että vanhempani olivat vanhoja ja epäcooleja.
:D

Voin kertoa että iällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että tietyssä iässä häpeää vanhempiaan!
Minulla oli nuoret vanhemmat ja silti olisin teini-iässä voinut vajota aina maan alle kun "jouduin" oleskelemaan samassa tilassa vanhempieni kanssa.
 
"joopas"
Pakko kertoa esimerkki tässä! Itse olen reilu parikymppinen ja äiti, en edes jaksa käydä baareissa koska sain biletyksestä tarpeeksi 16-19 vuotiaana, ei ole mun juttu ja todellakin kierrän lapsen kanssa ne kaikki taaperokerhot ja leikkikentät. Serkkuni seurusteli miehensä kanssa 17- vuotiaasta, menivät naimisiin ja lapsen saivat vasta 27v. Serkkuni ei ollut sairauden takia päässyt toteuttamaan tätä biletysvaihettaan ja nyt katselen sivusta kun tämä kolmikymppinen käyttäytyy kun kakara ja juoksee ulkona työkavereidensa kanssa, lapsi jää isälle hoitoon (onneksi hänellä on kiltti mies).
 
"vieras."
Mä sain esikoisen 16-vuotiaana ja voi että kun säälin niitä, jotka vasta 30-vuotiaana tekevät niitä lapsia. Omani on jo 14v ja muuttaa kotoa ennenkuin näiden "vanhojen" äitien lapset ovat edes koulussa.
 
"Siri"
Tyhmä aloitushan tää on mutta...
En sääli sen enempää nuorten kuin vanhojen vanhempien lapsia.
Molemmissa tilanteissa varmaan hyvät puolensa.

Oma tarinani meni näin:

Tapasin avomieheni 18 vuotiaana ja parin vuoden kuluttua alettiin toivoa lapsia.
Neljän vuoden yrittämisen jälkeen luovuimme haaveestamme ja ollessani 25 erosimme.

Tapasin nykyisen aviomieheni 29-vuotiaana ja taas parin vuoden kuluttua aika tuntui kypsältä lapsille. Ilokseni tulin raskaaksi melko nopeasti ja sain esikoiseni 32-vuotiaana. Toisen sain 35-vuotiaana, kolmannen 37-vuotiaana ja neljännen 39-vuotiaana.

Näin jälkikäteen olen onnellinen, että elämä meni juuri näin. Hyvin olen jaksanut vauvan kanssa valvomiset ja kaiken muun.
Toki en tiedä millaista elämä olisi ollut jo silloin 20-vuotiaana olisin saanut lapsen. Ja miksi sitä kannattaisikaan miettiä kun elämä on ihanaa juuri tällaisena.
 
Peyote
[QUOTE="hupsu";29786475]Just. Ethän sitten enää esim Happygirliä neuvo näissä aikuisten asioissa, jooko?[/QUOTE]

Miksen? Sen takia etten jonkun lapsen mielestä näyttänyt aikuiselta vai? Ei kai?
 
En usko että lapsen tekoon on koskaan oikeasti valmis. Teki ne milloin tahansa. Itse kuvittelin olevani ihan valmis lapseen ja toiseenkin ja kymmeneen, mutta lapsiluku jäi kahteen kun alkoi olla koliikkia, korvakierrettä ja allergioita ja vasta nyt kun nuorin on pian kuusi vuotias on saatu nukkua välillä kokonaisia öitä . Kokoajan kasvan tässä samalla kun kasvatan lapsia. Joka ikään mahtuu kaikkea uutta, kumpikin lapsi on vielä niin yksilöitä että molemmilla on omat juttunsa (kuten oppimis vaikeuksia) joita ei edes osannut kuvitella kun alkoi odottaa vauvaa. Onneksi on tukena lasten neuvola, päiväkodin väki ja koulussa opettajat ja muu henkilöstö jotka neuvoo ja ohjaa ja tsemppaa kun itse on ymmärtämätön. Jos haluaa olla ihan valmis kaikkeen mihin lasten kanssa törmää olisi pitänyt valita ammattinsa toisin. Lukea terveydenhoitajaksi, lastenlääkäriksi, psykologiksi, kasvatustieteiden maisteriksi, liikunnanohjaajaksi ja fysioterapeutiksi... Mutta vanhemman pääasiallinen tehtävä on taata lapselle turvallinen lapsuus. Se onnistuu keneltä vain jolla on oma psyyke kunnossa, ikään katsomatta.
 
"hupsu"
Miksen? Sen takia etten jonkun lapsen mielestä näyttänyt aikuiselta vai? Ei kai?
No ei. :) On vaan hassua, kun toisessa ketjussa olet niin aikuista ja neuvoa piisaa yleisön pyynnöstä huolimatta ja toisessa aikuiset on ihan mälsiä ja sinä onneksi itse olet niin cool ja nuori. Ei se mitään haittaa, epäjohdonmukaisiahan me ihmiset ollaan, mutta joskus se näyttää ulos sitten niin huvittavalta.
 
mutta.
Ollaan me. Sillä tavalla että lasten kaverit mielellään juttelee meille. Ja nuoremman koulussa kun käytiin niin jotkut oppilaat tuli juttelemaan meille ja arvioi ettei me olla aikuisia koska aikuiset on mälsiä.
Mutta voi vanhemmatkin vanhemmat olla "cooleja"! Yhdellä mun koulukaverilla oli masilman hauskin isä, joka oikeasti lähenteli jo pappaikää! Ja minun vanha äitini oli todella pidetty tyyppi koulukavereiden keskuudessa. Kaikki halusi aina tulla meille, koska äitini oli niin mukava. Ja kadulla kutakuinkin kaikki koulun lapset moikkailivat iloisesti häntä. :)

Tokihan se voi olla vähän erilaista "cooliutta", mutta jokatapauksessa! :D
 
Peyote
Mutta voi vanhemmatkin vanhemmat olla "cooleja"! Yhdellä mun koulukaverilla oli masilman hauskin isä, joka oikeasti lähenteli jo pappaikää! Ja minun vanha äitini oli todella pidetty tyyppi koulukavereiden keskuudessa. Kaikki halusi aina tulla meille, koska äitini oli niin mukava. Ja kadulla kutakuinkin kaikki koulun lapset moikkailivat iloisesti häntä. :)

Tokihan se voi olla vähän erilaista "cooliutta", mutta jokatapauksessa! :D
No niin voi! Mun vanhemmat vaan ei ollu. :D luulen että se vanhempien häpeäminen on vähän erilaista jos vanhempi pukeutuu suht normaalisti, kuin että hiihtää lapikkaat jalassa ja kaikki vaatteet on itsetehtyjä jotain villahameita.
 
ghghgh
[QUOTE="heh";29786178]Niin siellä te 35-50v jonotatte kalliisiin lapsettomuushoitoihin kun oma elämä piti elää jonkun kaavan mukaan ennen lasten hankintaa. Kun lapsi ei tule silloinkaan niin itkette kuinka kakskymppisille huonoille perheille tulee lapsia ja teidän täydellisesti rakennettuun perhekulissiin ei sitten synny yhtäkään.[/QUOTE]

Hienoa tekstiä, oletko ylpeä itsestäsi? :)

Itselläni lapset 33- ja 36-vuotiaana saatuja. Molemmat napsahti eka yrityksestä ilman mitään lämmönmittailuja tai tikkuja.

Lapsettomuushoidot ei katso ikää, harvempi vaihdevuosi-ikäinen siellä on jonossa. Mun pari ystävää on joutunut ne käymään läpi alle 30-vuotiaina, toisella endometrioosi ja toisella paha pco.
 
"hupsu"
No niin voi! Mun vanhemmat vaan ei ollu. :D luulen että se vanhempien häpeäminen on vähän erilaista jos vanhempi pukeutuu suht normaalisti, kuin että hiihtää lapikkaat jalassa ja kaikki vaatteet on itsetehtyjä jotain villahameita.
Ne saattaa ne omasta mielestä nolot vanhemmat olla kavereitten mielestä silti ihan kivoja ja cooleja:) Minun isäni oli paljon äitiäni vanhempi ja kun olin koulussa, minua nolotti isä, hän oli minusta hössöttävä ja pukeutui kamalasti ja häpesin häntä, toivoin ettei hän tulisi vanhempainiltoihin yms. Kaverit olivat aina sitä mieltä, että meidän iskä on tosi kiva, enkä voinut sitä uskoa, minua harmittikin se, luulin, että keljuilevat. Myöhemmin, paljon myöhemmin kyllä ymmärsin, että minussa se "vika" oli. Eikä se oikeastaan ollut vika, ajattelemattomuutta ja ymmärtämättömyyttä, nuoruuden ylimielisyyttä. Olen aikuisena ajatellut, että olin isälleni aivan turhaan vihainen ja nolostelin häntä. Se ei ollut reilua häntä kohtaan.
 
ghghgh
No niin voi! Mun vanhemmat vaan ei ollu. :D luulen että se vanhempien häpeäminen on vähän erilaista jos vanhempi pukeutuu suht normaalisti, kuin että hiihtää lapikkaat jalassa ja kaikki vaatteet on itsetehtyjä jotain villahameita.
Onko ne helluntalaiset missään iässä oikeasti lasten silmissä cooleja? ;)

Mun vanhemmat oli yli 30-vuotiaita kun sai mut, en ole heitä kertaakaan hävennyt ja meillä oli aina talo täynnä ipanoita kun mun äiti oli sellainen lapsihörhö.
 
Peyote
[QUOTE="hupsu";29786555]Ne saattaa ne omasta mielestä nolot vanhemmat olla kavereitten mielestä silti ihan kivoja ja cooleja:) Minun isäni oli paljon äitiäni vanhempi ja kun olin koulussa, minua nolotti isä, hän oli minusta hössöttävä ja pukeutui kamalasti ja häpesin häntä, toivoin ettei hän tulisi vanhempainiltoihin yms. Kaverit olivat aina sitä mieltä, että meidän iskä on tosi kiva, enkä voinut sitä uskoa, minua harmittikin se, luulin, että keljuilevat. Myöhemmin, paljon myöhemmin kyllä ymmärsin, että minussa se "vika" oli. Eikä se oikeastaan ollut vika, ajattelemattomuutta ja ymmärtämättömyyttä, nuoruuden ylimielisyyttä. Olen aikuisena ajatellut, että olin isälleni aivan turhaan vihainen ja nolostelin häntä. Se ei ollut reilua häntä kohtaan.[/QUOTE]

Mä en oikeestaan koskaan sanonut vanhemmille että vähän nolostelin heitä. Kyllä mun kaverit piti heistä, he on kuitenkin ihan hyviä ihmisiä, hyväsydämisiä. En mä nyt tarkota tässä dissaa vanhempia äitejä. Silti on ihan kivaa olla itse nuorempi kuin omat vanhemmat oli.
 
"hupsu"
Mä en oikeestaan koskaan sanonut vanhemmille että vähän nolostelin heitä. Kyllä mun kaverit piti heistä, he on kuitenkin ihan hyviä ihmisiä, hyväsydämisiä. En mä nyt tarkota tässä dissaa vanhempia äitejä. Silti on ihan kivaa olla itse nuorempi kuin omat vanhemmat oli.
Joo, anteeksi minun puolestani, kun vähän jäkätin. :) Meillä äiti oli nuori meidät siskokset saadessaan, isä paljon vanhempi, niinpä sain sekä nuoren, että iäkkäämmän vanhemman. Itse olen siltä väliltä. Pojat ehkä ovat vanhemmilleen armollisempia, tai en tiedä, minulla ei ole tyttäriä. Tai sitten en ole muuten kauheasti heitä nolaillut, mikähän senkin on mahdollistanut :D
 
Minusta oli ja on edelleen ihanaa, että äitini on niin nuori :) En todellakaan haluaisi esim. tässä iässä vielä miettiä vanhempieni vanhainkotipaikkoja (kuten joillakin ystävilläni elämäntilanne on) tai että pärjäävätkö.. :/
 

Yhteistyössä