Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Onko jollain viherpeukalolla kokemusta juuresten kasvattamisesta istutuslaatikoissa/lavakauluksissa, tuliko niistä tarpeeks isoja?

Mulla siis persilja ja tilli kasvoi kuin mitkäkin, mutta porkkanat jäi baby-porkkanoiden kokoisiksi ja punajuuretkin oli jotain kananmunan kokoisia.
Avomaalla ne on olleet aina isoja.

Tartteekohan juurekset jonkun hervottoman multamäärän alapuolelleen?
Mun piti kasvaa aikuiseksi ennenkuin opin ettei babyporkkanat ole oma laji vaan tehty normi porkkanoista :notworthy:
 
  • Vau!
Reactions: Echo
Onko jollain viherpeukalolla kokemusta juuresten kasvattamisesta istutuslaatikoissa/lavakauluksissa, tuliko niistä tarpeeks isoja?

Mulla siis persilja ja tilli kasvoi kuin mitkäkin, mutta porkkanat jäi baby-porkkanoiden kokoisiksi ja punajuuretkin oli jotain kananmunan kokoisia.
Avomaalla ne on olleet aina isoja.

Tartteekohan juurekset jonkun hervottoman multamäärän alapuolelleen?
Joo, kyllä porkkana tarvitsee semmoiset neljännesmetriä multaa, mutta ei se pelkästään riitä.
Jos halutaan pitkiä porkkanoita, olisi, lavakauluksissakin viljeltäessä, paras järjestää altakastelu.
Porkkana kasvaa aina kosteutta kohti.
Jos kastellaan pinnasta, on paras konsti kastelulle antaa vettä reilusti kerran viikossa. Jostakin laatikon kulmasta voi sitten työntää kätensä sinne multakerroksen pohjille ja todeta sopivan vesimäärän.
Sama muuten pätee avomaallakin, kastelun pitää perustua todettuun tarpeeseen, eikä mihinkään aikatauluun.
Heinä-syyskuulla vettä tarvitaan eniten.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
mää olen aina tiennyt että ne sorvataan isommista porkkanoista
Joo, kyllähän niitä sorvaillaankin, samaten kuin perunoitakin.
Mutta on sitten sitä varten omia lajikkeitakin.
Lähes joka vihanneksesta on niitä baby-lajikkeita.
Kunhan tästä taas selviän jaloilleni ja löydän jostakin vanhoja siemenluetteloita, voin pistää jokusia mielenkiintoisia tännekin.
Niistä kun tuntuu silloi tällöin olevan kiinnostusta.
 
Joo, kyllä porkkana tarvitsee semmoiset neljännesmetriä multaa, mutta ei se pelkästään riitä.
Jos halutaan pitkiä porkkanoita, olisi, lavakauluksissakin viljeltäessä, paras järjestää altakastelu.
Porkkana kasvaa aina kosteutta kohti.
Jos kastellaan pinnasta, on paras konsti kastelulle antaa vettä reilusti kerran viikossa. Jostakin laatikon kulmasta voi sitten työntää kätensä sinne multakerroksen pohjille ja todeta sopivan vesimäärän.
Sama muuten pätee avomaallakin, kastelun pitää perustua todettuun tarpeeseen, eikä mihinkään aikatauluun.
Heinä-syyskuulla vettä tarvitaan eniten.
Saattaa tuo osittain olla lannoituskysymyskin, jos @Echo on täyttänyt nuo lavakaulukset turvepohjaisella halpis"mullalla".
Hepoimmalla hän pääsee jos käyttää jotakin peruna/juureslannosta, juurekset tarvitsevat riittävästi fosforia ja varsinkin kaliumia.
Paras vaihtoehto toki oilisi kompostimulta.
 
  • Tykkää
Reactions: diogenes57

Yhteistyössä