Saataisiinko lainaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eka kertalaiset
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eka kertalaiset

Vieras
Ja olisiko se edes järkevää kun taloudellinen tilanne on mitä on...
Meillä mies käy töissä ja saa n. 1400 euroa/kk nettona, elikkäs siis tuosta hinnasta on vähennetty verot. Minä saan vain kotihoidon tuen.. Mitä veikkaatte, olisikohan meidän mahdollista saada 100 000 euron laina? Minunkin olisi tarkoitus mennä 1-2 vuoden sisällä töihin.
Tai olisikohan edes järkevää ottaa lainaa nyt?

Tuota.. Kannattaisiko enemmin miettiä asia siten, että kannattaako teidän nyt juuri tässä tilanteessa ottaa se laina.. Entäs jos miehesi saakin lomautuslapun käteen tai menettää työnsä.. Onko sulla työpaikka tiedossa kotihoidon jälkeen.. jne.

Kai pankki voi antaa vaikka mitä, mutta se onkin eriasia onko se summa järkevä lainata..

me otettiin viime vuonna lainaa vaikka mies juuri silloin lopetti yrittämisen.. löydettiin vaan se unelmien talo just sillä hetkellä.. eli siis mies oli lainanhaku hetkellä työtön ja minä äippärahalla.

Alkuperäinen kirjoittaja eka kertalaiset :
Ja olisiko se edes järkevää kun taloudellinen tilanne on mitä on...
Meillä mies käy töissä ja saa n. 1400 euroa/kk nettona, elikkäs siis tuosta hinnasta on vähennetty verot. Minä saan vain kotihoidon tuen.. Mitä veikkaatte, olisikohan meidän mahdollista saada 100 000 euron laina? Minunkin olisi tarkoitus mennä 1-2 vuoden sisällä töihin.
Tai olisikohan edes järkevää ottaa lainaa nyt?

meillä miehen tulot nettona on 1600e ja itse saan n.1200e ja me saatiin 140 000e kunhan tiedätte mikä on maksukykynne ja mietitte tulot ja menot lainan lyhennyksen kanssa niin saahan sitä lainaa..mut realistinen itselleen pitää olla niin ei tule ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja wiivi84:
me otettiin viime vuonna lainaa vaikka mies juuri silloin lopetti yrittämisen.. löydettiin vaan se unelmien talo just sillä hetkellä.. eli siis mies oli lainanhaku hetkellä työtön ja minä äippärahalla.

No ilmankos pankit ovat tarkentaneet lainanantoaan.

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:

ja miksköhän?? lainaa maksetaan aivan ajoillaan.. miehellä oli esittää edelliset tulot ja tulot joita tulee saamaan kun kuukauden päästä lainanhausta oli menossa töihin...

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:

ja miksköhän?? lainaa maksetaan aivan ajoillaan.. miehellä oli esittää edelliset tulot ja tulot joita tulee saamaan kun kuukauden päästä lainanhausta oli menossa töihin...

Sitä paitsi tässä tapauksessa luulen että pankillakin oli oma lehmä ojassa ja oikein toivovat että ei saatais maksettua jotta voisivat myydä talon.. tontti on hehtaarin ja kyseessä siis rintamamiestalo..hintaa tuli 80 000 ja tähän oli laskettu vain tontin arvo.... joten jos jostain syystä ei pystyttäiskää maksamaan, ni pankki ky myis ni sais paljon enemmän takas..

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
teidän tulot on niin pienet että maks 50 000e:n laina olisi ok. Meillä 140 000e lainaa ja tulot NETTONA 4000e ja omaisuuttakin 100 000e

jos rahaa osaa käyttää niin hyvin maksaa kohta kuusi henkinen perheemme 140 000e lainaa +vastiketta ja auto lainaa ja yhteis tuylot on n.3000e!!! en sitten tiedä mihin hiivattiin rahanne työnnätte!! meillä jääkin käyttörahaa ylimäärästä n.300e ihan säästöön tai käyttöön!!!!!

Sitä paitsi tässä tapauksessa luulen että pankillakin oli oma lehmä ojassa ja oikein toivovat että ei saatais maksettua jotta voisivat myydä talon.. tontti on hehtaarin ja kyseessä siis rintamamiestalo..hintaa tuli 80 000 ja tähän oli laskettu vain tontin arvo.... joten jos jostain syystä ei pystyttäiskää maksamaan, ni pankki ky myis ni sais paljon enemmän takas..

Ei kai pankki sitä ylimääräistä rahaa saa omaan pussiinsa ottaa..? Eikös se ylimääräinen raha mene sitten lainan ottajalle eli pankki ei saa ns. hyötyä tuollaisessa itse vaan ottaa vain ja ainoastaan oman velkansa pois.

Vai olenko ymmärtänyt väärin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
teidän tulot on niin pienet että maks 50 000e:n laina olisi ok. Meillä 140 000e lainaa ja tulot NETTONA 4000e ja omaisuuttakin 100 000e

jos rahaa osaa käyttää niin hyvin maksaa kohta kuusi henkinen perheemme 140 000e lainaa +vastiketta ja auto lainaa ja yhteis tuylot on n.3000e!!! en sitten tiedä mihin hiivattiin rahanne työnnätte!! meillä jääkin käyttörahaa ylimäärästä n.300e ihan säästöön tai käyttöön!!!!!

sellainen ihan nyrkkisääntö on, että lainakustannus saisi olla 33% tuloista. Ja meillä se on juurikin näin. Mihin menee meidän hilloit: 2 lasta, heidän harrastukset 250e/kk, mun ja toisen lapsen terapia yht 100e, lääkkeet 100e/kk, ruoka (eirytisruokavalioalla yht 800e) ja sitä rataa. Elämä on.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Totta kai on aina järkevämpää maksaa omaa pois kun asua vuokralla. Ei kun vaan pankkiin!
Ei ole, jos ei ole riittävästi rahaa laittaa lainanhoitoon. Yleensä samoilla asumismenoilla mitä maksaa vuokraa ei saa asuntolainaa hoidettua niin että se lyhenisikin.

että tulevat toimeen 600e/kk ei ole normi! Ja sen myös pankki laskee niin. On kuitenkin tasan niin, että elämässä on muitakin kuluja kuin ruokakulut, lainan jälkeen. Noilla ap:n tuloilla en uskaltaisi ottaa YHTÄÄN lainaa. Aina voi tulla yllättävää (kuten meille on tullut monen tuhannen yllättävät sairasmaksut.

Tällä hetkellä pankki tuskin edes myöntää teille lainaa noilla tuloilla. Tai saattaa myöntää, mutta tuskin saatte yli 60 000 euroa. Ja tuonkin summan jos lainaavat, niin marginaali on todennäköisesti todella iso. Asiaa tietenkin helpottaa jos teillä on asunnon ostoa varten jo rahaa säästössä esimerkiksi n. 30 prosenttia asunnon hinnasta. Se voi helpottaa lainan saantia kummasti. Näin ainakin meillä.

Pankkien lainahanat ovat suhteellisen tiukasti kiinni tällä hetkellä. Viime vuoden keväällä kaverille tarjottiin yksinään 170 000 euron lainaa kun vakipaikasta tulot olivat nettona 2000 euroa. Nyt kun oi käynyt kysymässä niin rahaa herui alle 80 000 euroa prikulleen samoilla tiedoilla.

Kannattaa kuitenkin kysellä pankeista. Saatan olla jopa väärässä :)

Yhteistyössä