Säästövinkit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Penninvenytystä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Unohda herkuttelu ja tee halpaa ruokaa - puuroja,keittoja,perunaa.. Tee ruoka itse. Käytä kodin varastot tarkkaan hyödyksi,leivo leipä itse ja vähän kerrallaan tai suoraan pakkaseen. Minimoi hävikki eli syötte aina mahd tarkkaan kaiken pois ennen ku teet uutta.

Kauppaan vasta kun kaapit on melkein tyhjäksi syöty. Näin tulee luovasti tehtyä tähteistä ja ainesten rippeistä ruokaa ja hävikki vähenee.

Nosta rahat käteiseksi äläkä maksa kortilla, edes pankkikortilla.

Osta vain tarpeellinen, eli ei uusia vaatteita yms jollet ehdottomasti tarvitse (älä myöskään tilaa mitään), tosiaan tee ruoka itse esim. keittoja, älä pelaa, älä ajele autolla kuin tarpeellinen, älä käy ravintolassa tai juo muutenkaan. Tupakanpolttoa ei ehkä hetkessä lopeteta, mutta jos poltat niin harkitse vakavasti lopettamista.

Jaa rahasi tietyille ajoille. Esim jos sulla on 300 euroa kuukaudeksi niin lasket, että se on 10 euroa päivälle. Sit esim nostat maanantaina 70 euroa tililtä (oikeesti käteisen käyttö säästää) ja seuraavan kerran saat nostaa sitä rahaa seuraavana maanantaina jne. Mä käytän ite korttia (eikä mulla kyllä oo mitenkään tiukkakkaan), mutta siirrän käyttötililtä aina "ylimääräiset" rahat heti säästöön (joita en saa ulos kuin pankissa käymällä) ja tietyllä rahamäärällä on sit elettävä aina tietty etukäteen päätetty aika.

Ymmärsiköhän tosta kukaan mitään...

Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Lapseni pääsi lompakkooni käsiksi ja hienosti onnistui hukkaamaan pankki-ja visakortit lompakosta. Käytin käteistä muutaman viikon ja rahan käyttö muuttui radikaalisti. Pidin niin visusti pennosista kiinni, että hyvä kun maltoin ruokaa ostaa. Nyt kun kortti taas käytössä niin rahat lentelee tililtä melkein huomaamatta. Olen päättänytkin laittaa kortin takaisin hyllylle ja käyttää käteistä seuraavat kuukaudet, omakotitaloprojekti odottaa.
Edellisten hyvien ohjeiden lisäksi:
suunnittele viikon ruokalista aina kerralla ja käy kaupassa sen mukaan kerran tai kaksi viikossa.

1) Tee ruokalista seuraavaksi viikoksi
2) Käytte vain 5:n päivän välein kaupassa
3) Leivo leivät/sämpylät itse
4) Suosi kaupan halppismerkkejä (ne ovat yllättävän hyviä suurinosa)
5) Ota vanhat muovipussit mukaan kauppaan,älä aina osta uusia
6) Tee isot satsit ruokaa viikolla, viikonloppuna syötte tähteitä pakastimesta
7) Puuro/vellipäivä 1-2 kertaa viikossa (Riisipuuro,ohrapuuro,mannapuuro,helmivelli,perunavelli)
8) Aamu-,ja iltapalaksi kaura/4-viljanpuuroa
9) Keittoruoat on edullisia
10) Älä osta herkkuja

Yhteistyössä