Säästökuukausi alkamassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Soikio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Soikio

Jäsen
23.08.2008
49
0
6
Lueskelin viime viikolla moneen otteeseen noita Chefin säästöketjuja ja päätin aloittaa säästökuun. Itsekurin tueksi ajattelin raportoida täällä. Jos Chefiä on haukuttu uusavuttomaksi tuhlaajaksi, niin nyt on haukuille syytä vielä paljon enemmän.

Meillä on aina ollut tapana laittaa menot tilikirjaan excelillä. Se kuulostaa kyllä hyvinkin säntilliseltä, mutta ei ole vuosikausiin johtanut minkäänlaiseen menojen tarkkailuun saati sitten säästämiseen. Perheessä on kaksi keskituloista ja kaksi lasta. Tulemme toimeen mukavasti , ja viime vuodet olemme kuluttaneet surutta. Taloustilanne on siis ok, mutta niukemmalla rahankäytöllä meillä olisi varmaan paljon säästöjä tai mahdollisuus esimerkiksi runsaampaan matkailuun. Nyt ylimääräiset menevät kurkusta alas ja vaatteisiin.

Nyt siis karuihin lukuihin: ruokakauppaan meni viime vuonna keskimäärin 607 euroa kuussa. Suurin luku oli elokuun 738 euroa ja pienin maalis- ja joulukuun 513 euroa. Tavoite on säästää tässä satanen eli saada maaliskuun ruokamenot alle 507 euron.

Noutoruokaan, ravintoloihin ja kahviloihin meni viime vuonna keskimäärin 224 e/kk. Suurin luku oli kesäkuun 364 euroa (loma-aikaa...) ja pienin tammikuun 124 euroa. Tavoite on nipistää tästäkin 100 euroa, joten maaliskuussa saisi kulua 124 euroa kodin ulkopuolella syömiseen. Sekin tuntuu isolta summalta!

Sitten pahin eli vaatteet. Nämä luvut järkyttivät minut täysin. Tiedän shoppailevani paljon etenkin lapsille, mutta tässä ei ole mitään järkeä! Meiltä meni viime vuonna 435 euroa/kk vaatteisiin. Kun vielä ottaa huomioon, että mieheni osti viime vuonna todella vähän vaatteita ja minäkin kohtuullisesti, niin nyt saa tulla lastenvaateintoiluun stoppi. Ostan vain tarpeeseen. Tavoite on säästää tästä 200 e/kk, joten maaliskuun vaatebudjetti on 235 euroa. Lasten kevätpuvut on jo ostettu.

Nolona täällä laskeskelen ja suunnittelen. Mutta suunta on uusi!

Tuo vaatekauppa on tosiaan ihan järkky, etenkin kun minä en ainakaan kovin tyylikkäältä näytä... täytyy oikein miettiä, miten olen noin paljon saanut kulumaan.

Mutta kyllä minusta tuo ravintola ja kahvila -osuus on kanssa ihan järkyttävä. Sen voi myös suoraan laskea menneeksi kaikkeen epäterveelliseen ja lihottavaan, jota ilmankin pärjäisi. Olen ajatellut, että käymme ehkä pari kertaa kuussa kahvilassa ja otamme pullat tai patongit + poikkeamme kerran kuussa lounaalle + haemme kerran kuussa kiinalaista tai pizzan! Ha, itsepetosta! Noihin ei yli kahtasataa upota millään, kyllä meillä syödään höttöä paljon enemmän.

... ja vielä tässä taivastelen, että menee sinne ruokakauppaankin kauheasti, kun kuitenkaan kaikkia aterioita ei syödä edes kotona.

Keinoja ruokalaskun pienentämiseen on kyllä tällä kulutustilanteella helppo keksiä. Päätimme syödä hernekeittoa kerran viikossa (en edes muista, koska viimeksi on sitä syöty) ja puuroa kahtena aamuna viikossa (sama juttu, ei ole kuukausiin syöty puuroa).

Olen ajatellut, että käymme ehkä pari kertaa kuussa kahvilassa ja otamme pullat tai patongit + poikkeamme kerran kuussa lounaalle + haemme kerran kuussa kiinalaista tai pizzan! Ha, itsepetosta! Noihin ei yli kahtasataa upota millään, kyllä meillä syödään höttöä paljon enemmän.
Minkä kokoinen perhe teillä on?
Meillä siihen yhteen (kiinalais)noutosapuska keikkaan menee varmaan 50-60€. "Oikeeseen" ravinteliin sitten tuplat. Lapset syövät aikuisten annoksia.

Meitä on neljä... ja noutosapuskakeikka on aina alle 30. Ajattelin, että rajoittaisin sen nyt oikeasti siihen yhteen kertaan kuussa. Samoin jokainen ulkona nautittu kahvikuppi menee harkintaan. Totaalikieltoa en halua asettaa, kun en usko pystyväni muuttamaan kulutustapoja niin radikaalista kertarysäyksellä.

No kyllä teille kieltämättä menee liikaa rahaa lasten vaatteisiin, mutta ruokamenot on ihan ok mustakin. Toivoisin itseltäni myös jaksua moiseen kuuriin. Puolivalmista ulee ostettua liikaa, kun aikaa ruuanlaittoon olisi kyllä. Suurin osa ajasta vietetään täällä maalla, joten kahviloihin ja mäkkäriin ei mene rahaa, mutta saa sitä epäterveellistä/vähemmän terveellistä ruokaa kaupastakin.

Minkälaisen exel taulukon käytät(että pystyt erottelemaan kaikki kulut noin tarkasti jne)? kuulosta va niin hyvältä, haluaisin ottaa sen käyttöön myös meidän perheessä!:) voisitko laittaa pohjan?

Olen täysin samaa mieltä, hmph! Itsepetos on helppoa. Olen ilmeisesti joka kuukausi kirjannut vaatemenot ylös ja ajatellut, että tässä kuussa menee paljon, kun pitää ostaa sitä ja tätä ja tota ja yleensä menee paljon vähemmän. Ja tämä on toistunut joka kuukausi. Vaatetta on kyllä paljon, mutta että 435 eurolla kuussa... tuollahan tekisi koko perhe mielettömän luksusmatkan kerran vuodessa.

Meitä on 7-henkeä, ja meillä menee ruokaan kuussa toi 1000 e, siihen on laskettu kaikki. Säästölinjalle minäkin, tavoite on pienentää n. 200 e kuussa tuota ruokalaskua.
Teillä menee kyllä hirvittävästi lasten vaatteisiin, aattele nyt 5220 e vuodessa, tolla tekee joo, mielettömän luksusmatkan kerran vuodessa, tai sit vaikkapa kaksi tavallista matkaa.....

Päätöksenä nyt maaliskuulle on, että en osta yhtään vaatteita. TOSIN jos esim. huomaan, että jollakulla ei ole sopivia kenkiä, niin ne on ostettava, mutta siinäkin tapauksessa vertailen hintoja. Pitkällä tähtäimellä yritän pysyä alle sen kahdensadan. Lopetan lastenvaateblogien lukemisen ja yritän vältellä kauppoja.

Vaatteita ei pysty kierrättämään, kokoeroa on paljon. Mutta totta puhuen meillä on niin paljon jo niitä isompiakin vaatteita odottamassa molemmille, että pärjäisimme varmaan vähintään vuoden loppuun ilman yhtään vaateostosta... ehkä paljon pidemmällekin (paitsi ehkä kenkien suhteen). Tykkään vaatteista niin paljon, että olen ostanut enemmän huvikseni nättejä vaatteita kuin hakenut tarpeeseen. Se näkyy tuossa tilikirjassa mutta myös vaatekaapeissa, varastoja on.

Nyt vaan on estettävä itsensä innostumasta vaatteista ja etsittävä nättiä asuja ihan vaan sieltä kaapista. Eikä SAA mennä minkäänlaiseen aleen.

mä saan Marttojen sivuilla olevan pdf-tiedostoisen taulukon omaan exceliin? En ymmärrä, tahtoisin tuon saman taulukon mitä täällä sulla aloittajalla on ja joku muukin sai otettua koneelleen. :)

Yhteistyössä