Säästämisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mape85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mape85

Jäsen
16.02.2010
44
0
6
Meillä on siis 2v ihana tytär ja toista odotellaan syntyväksi 20.5. Esikoisestani jouduin menemään heti äitiyslomani loputtua töihin, ja lapsi laitettiin päiväkotiin. Päiväkodissa kyllä on mennyt hyvin, mutta tällä kertaa haluaisin olla pidempää kotona.
Pelkään vaan ettei raha tilanne anna periksi. Ajattelin että, jos alkaisi ajoissa säästämään, niin voisi se ainakin osaksi helpottaa. Olisi kiva kuulla kaikilta erilaisia säästövinkkejä, mitä vaan kaikilta tulee meileen. Ei meillä kyllä koskaan olla niin tajuttomasti tuhlailtu. Eniten meillä rahaa vie auto, mitä mies tarvitsee jo työnsä puolestakin. Eli siittä emme voi luopua. Lisäksi olen ajatellut että tekisin sunnuntait töitä, kun olen kuullut että sitä ei lasketa Kelan rahoihin. Vai onko tämä ihan väärää tietoo??

ei oo väärää tietoa, sunnuntaina saat tehdä töitä. Kannattaa myös ostella kaupasta isompia eriä ale-hinnoista, siis ruokaa jota käytät :) lisäks minä laitan sillon tällön lompsasta kolikot säästöpossuun, on jo aika painava!!!

Kaikki turhat ostokset pois, ei heräteostoksia, vaateshoppailut vain tarpeeseen aleista ja kirppareilta. Usein kun lähdetään katsomaan mihin rahat kuluu, tulee mm. dvd:istä ja elektroniikasta vuositasolla yllättävän isoja summia. Oman perheen kohdalla voi jokainen miettiä mihin rahat kuluu.

Kaupassa saa säästettyjä aika isojakin summia kun tekee etukäteen ostoslistan miettien mitä ruokaa tekee ja yrittää tehdä viikon ostokset kerralla. Mitä useammin käy kaupassa, sitä enemmän sinne yleensä uppoaa kuukausitasolla rahaa kun tulee aina "vahingossa" ostettua vähän turhaakin. Einekset pois ja kausituotteet käyttöön, tekee ruuat isommissa erissä, ostaa aletuotteita, jos herkkuja haluaa niin tekee itse.

Laskuissa nyt ei ihan hirveästi pysty sniiduilemaan ellei ole tuhlaileva tyyli. Jos on lehtitilauksia joita kukaan ei niin ahkerasti lue, ne voi lakkauttaa, puhelinlaskua mahdollisesti pienentää jne. Auton kanssa on vaikea säästää, mutta tietty turhat ajot kannattaa jättää vähemmälle ja pitää autoa kunnossa ettei pääse tulemaan isoja romahduksia ja kalliita remppoja (ja toivoa hyvää tuuria lisäksi ;)).

Jos teillä on asuntolainaa, miettikää mikä on järkevä kuukausilyhennys, jos taas asutte vuokralla (ja tietty omistusasunnostakin kannattaa selvittää ) muistakaa hakea asumistukea jos vaikka olisitte oikeutettuja, saa jotain kotiinpäin :)

Ai niin ja piti vielä lisätä, että jos jollakulla perheessä on pahoja tapoja kuten tupakointi tai baarittelu, niihin uppoaa älyttömiä määriä rahaa pidemmällä tähtäimellä vaikka yksi aski tai pari siideriä ei niin isolta summalta tuntuisikaan :D

Yhteistyössä