Saanko toisesta lapsesta saman äitiyspäivä- ja vanhempainrahan kuin esikoisesta? Ikäeroa tulee n. 1.5v.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Entä maksaako työnantaja mulle sen ekan 3kk palkkaa? Käyn töissä 2kk ennen ton uuden äippäloman alkua. Ja haetaako sitä äippä- ja vanhempainrahaa ihan normaalisti?
Kiitos jos joku viitsii mua valasta :)

Saat saman vähintään. Meillä olisi pitänyt olla vuosi töissä ennen äitiyslomaa, jotta olisi saanut sen 3kk palkan. Olen ollut hoitovapaalla, joten tällä kertaa jää siis saamatta. Tuo riippuu siis ihan oman alasi työehtosopimuksesta.

Ja ihan normaalisti haetaan nuo rahat :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä maksaako työnantaja mulle sen ekan 3kk palkkaa? Käyn töissä 2kk ennen ton uuden äippäloman alkua. Ja haetaako sitä äippä- ja vanhempainrahaa ihan normaalisti?
Kiitos jos joku viitsii mua valasta :)

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160701134915EH?OpenDocument

Itse olen saanut kolmesta lapsesta jokaisesta samoilla tuloperusteilla äitiyspäivärahan (2005-2010). Lasten ikäerot ovat 2 ja vähän vajaan 3 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja aletheia:
Saat saman vähintään. Meillä olisi pitänyt olla vuosi töissä ennen äitiyslomaa, jotta olisi saanut sen 3kk palkan. Olen ollut hoitovapaalla, joten tällä kertaa jää siis saamatta. Tuo riippuu siis ihan oman alasi työehtosopimuksesta.

Ja ihan normaalisti haetaan nuo rahat :)

Meilläkin on niin, että on pitänyt olla 6 kk töissä ennen äitiyslomaa. Mutta työsuhteessa=töissä ollaan hoitovapaallakin. Vähän tuntuu, että joissakin firmoissa tätä asiaa kierretään saivartelemalla sillä, että ei oo ollut ns. aktiivisesti töissä, vaikka sellaista ei välttämättä oikeasti vaadita. Mutta tässä siis TES-kohtaisia eroavaisuuksia myös... En tarkoita, että aletheian kohdalla olsi toimittu väärin!

Yhteistyössä