Saanko juoda hiukan punaviiniä raskauden aikana..???

Mirenelle
Hyvä ettet polta tupakkaa. Hienoa. Pysy erossa alkoholistakin kokonaan ettei sitten myöhemmin ole itsesyytöksiä. Päihteetön elämä sikiölle on parasta mitä voit hänelle nyt tarjota.
 
Vieras
Vasta tuli tutkimus siitä, että turvallista rajaa EI ole. Toki jos valmis riskin ottamaan niin anna mennä vaan.
Sitä en kyllä ymmärrä, että miksi pitäisi ottaa edes se riski.
 
Mun mielipide on, että satunnaisen kerta-annoksen voi halutessaan juoda, mutta koska tosiaan tutkmuksessa on todettu, että turvallista rajaa ei ole, niin miksi riskeerata niin älyttömän tärkeä asia kuin oman lapsen terveys oman lyhytkestoisen nautinnon takia? Itse en tekisi niin.
 
kaamea-akka
no, euroopan maissa on melko yleistäkin juoda viiniä ruuan kanssa, eikä siellä nyt mielestäni ole yhtään sen enempää mitään fas lapsia tai muitakaan juttuja... jos nyt kovasti mieli tekee niin miksikäs ei nauttia lasillista punaviiniä ruuan kanssa.. totaalisen eriasia on se että juo joka viikko ja monta lasia... mä otin ainakin kerran tai pari huikan jääkylmästä sauna siideristä, kokematta sen kummemmin huonoa omaatuntoa...
 
kaamea-akka
nää tutkimukset on muutenkin aina vähän "kyseenalaisia" kun jos tutkimuksia on uskominen niin raskaana ollessa ei sais käydä saunassa kun se aiheuttaa vauvalle aivosyöpää...
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:
no, euroopan maissa on melko yleistäkin juoda viiniä ruuan kanssa, eikä siellä nyt mielestäni ole yhtään sen enempää mitään fas lapsia tai muitakaan juttuja... jos nyt kovasti mieli tekee niin miksikäs ei nauttia lasillista punaviiniä ruuan kanssa.. totaalisen eriasia on se että juo joka viikko ja monta lasia... mä otin ainakin kerran tai pari huikan jääkylmästä sauna siideristä, kokematta sen kummemmin huonoa omaatuntoa...
Niin no jos haluttaa niin onhan se toki ok polttaa vaikka tupakkakin silloin tällöin, eikö?
Mä en vaan ymmärrä, että miksi pitäisi ottaa jos voi ilmankin olla. Eri asia sitten nämä idiootit, jotka polttaakin raskauden aikana. Niille nyt alkoholin käyttökin on varmaan ihan ok,
 
Jops
Loppuaikoina puolikas lasillinen kerralla ja yhteensä 2 kertaa taisin punaviiniä nauttia raskausaikana. Jos minulta kysytään niin maximissaan yhden annoksen voi joskus ottaa kerralla. Mulle on turha kenenkään saarnata koska en pode huonoa omatuntoa, lapseni on terve, enkä usko satunnaisten 2 kerran vaikuttavan yhtikäs mitenkään lapseen. Juopottelu erikseen. Ja turha myöskään jankuttaa sitä samaa "Minäpäs pystyinkin olemaan ilmankin, ei kannattaisi tehdä lapsia jos ei pysty 9kk olla ilman" Kyllä minä pystyn! En ota alkoholia tavallisesti koskaan. Olen ollut lähes täysin ilman ennen raskautta alkoholia, ja sen harvan kerran kun ravintolassa satun käymään elämäni aikana niin taatusti otan lasin viiniä ruoan kanssa olin raskaana tai en.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:
no, euroopan maissa on melko yleistäkin juoda viiniä ruuan kanssa, eikä siellä nyt mielestäni ole yhtään sen enempää mitään fas lapsia tai muitakaan juttuja... jos nyt kovasti mieli tekee niin miksikäs ei nauttia lasillista punaviiniä ruuan kanssa.. totaalisen eriasia on se että juo joka viikko ja monta lasia... mä otin ainakin kerran tai pari huikan jääkylmästä sauna siideristä, kokematta sen kummemmin huonoa omaatuntoa...
siidereitä saa myös alkoholittomia..meillä mun raskauden aikana myös mies kieltäytyi alkoholista.

 
tottakai
Hiiteen koko aine, vauva on tärkeempi. Jos pystyt olemaan ilman, tee se edes niiden vauvojen puolesta, joiden äidit saavat muidenkin äitien juomisesta verukkeen omallensa. Jos kaikki äidit olisi ilman viinaa raskausaikana, yhtään fas-lasta ei syntyisi!
 
Miksi riskeereta? Oletteko miettineet esim kun sanotaan että nykyään on "ongelma lapsia" niin paljon, on AD/HDta, AAD:ta, allergiaa, häiriökäyttäytymistä ym ym lasten psykiatrian puolen hoito monessa kunnassa tökkii kun hoidettavia on niin paljon.
Minkä verran syynä on oikeasti ajattelu että kyllä raskaana ollessa voi ottaa silloin tällöin lasin punaviiniä tai olutta/siideriä?
Entäs jos otatkin sen juuri väärään aikaan? Juuri silloin kun sikiön aivot ovat kehittymässä! Sikiön kehityshän on hyvin hienosäätöä, ei välttämätä tarvitse olla isokaan juttu kun joku säätö meneekin pieleen, silloin voi koko lapsen elämä olla pielessä.
Ajatellaan että jotkin äidin sairastamat sairaudet raskaana ollessa voi "pilata" lapsen elämän, ihan meistä harmiton flunssa voi aiheuttaa lapselle vamman. Niin miksi ei se lasillinen punaviiniäkin?
Mielestäni asiaa ei ole tarpeeksi tutkittu, mutta kannattaisi tutkia. Kaikilla joilla esim AD/HD lapsi, tehtäisiin vaikka nimetön kysely että käyttikö äiti raskaana ollessaan yhtään missään vaiheessa raskautta alkoholia.
Vastaukset nimettöminä suljettuun kuoreen Näin saataisiin varmaan totuus.

Ja ainahan on alkoholittomia vaihtoehtoja, myös punaviinissä
 
On taas niin monta "miksi riskeerata ja ottaa edes sitä yhtä" kirjoitusta letkassa, että on aamuäreänä ärähdettävä ja esitettävä vastakysymys:

Niin, miksi hitossa riskeerata monessa muussa asiassa. Kemikaaleja ei ole tutkittu, niitä tulee jatkuvasti lisää, surutta käytetään. Miksi ostaa uusi sohva raskausaikana? Miksi värjätä hiuksensa? Käyttää deodoranttia? Maalata?

Eipä ole tutkitusti turvallista rajaa niidenkään suhteen.

Saa linkittää tutkimuksen, jos sellaisen löydätte, muutoin ollaan ajattelematomuudessa/välinpitämättömyydessä täysin samalla tasolla.
 
Hiusvärjäystä on jo tutkittu että imeytyy verenkiertoon ja sitä kautta sikiöön.
En kyllä muista mikä vaikutus oli sikiöön, mutta kuiteskin.
Itselläni neljä lasta ja jokaisen raskauden aikana olen jossain vaiheessa ottanut sen yhden lasillisen, jonkun kohdalla toisen, kolmannenkin kerran yhden lasillisen.
Nyt kun lapset jo isompia ja kaikilla on jotain...kenellä enemmän kenellä vähemmän.....on tullut vaan mieleen että voiko näillä lasillisilla olla syynsä?
Olen viettänyt paljon aikaa lasten neurolla sekä psykiatrian puolella. Ja ollaan vanhempien kanssa ihmetelty että mikä mättää nykyään kun näitä lapsia on näin paljon?
No yksi syy on tietty että nykyään tutkitaan ja tiedostetaan enemmän kuin ennen. Mutta ei se siltikään kaikkea selitä.
Nyt jos tulisin raskaaksi niin en ottaisi yhtään lasia, en edes hörppyä. lopettaisin alkoholin käytön kokonaan jo suunnittelu vaiheessa.

Miksi edes tulla raskaaksi jos on niin itsekäs että ottaa yhtään riskiä? Samaa kysyn itseltänikin.
 

Yhteistyössä