saanko asumistukea näillä tuloilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vastauksesta kiitollinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vastauksesta kiitollinen

Vieras
En saanut selvää kelan sivuilta. Saanko yleistä asumistukea vai opintotuen asumislisää? Vai saanko kumpaakaan? Vaikuttavatko miehen tulot niin etten saa kumpaakaan?(mies hankkii 2000?/kk) Aion lähteä syksyllä opiskelemaan, joten saan huimaa 298? opintotukea... Asumiskulut ovat 1000? ja on kolme pientä lasta.

Entä opintolainasta. Paljonko sitä saa ottaa?

Asumislisää saa perheetön opiskelija eli et saa sitä. Asumistukeen vaikuttaa molempien tulot tietysti ja netissä on Kelan sivuilla laskuri siihen. Onko tuo 2000?/kk se mitä palkasta jää käteen?

Et saa tukea asumiseen uskoisin. Yleinen asumistuki on se mitä pitää hakea kun on lapsia.
Mulla oli sama tilanne, en ollut oikeutettu asumislisään koska meillä on lapsi eikä oikeutta yleiseen asumistukeen, kun miehen tulot ovat tuon 2000?. Asumislisässä ei enään huomioida puolison tuloja, mutta siihen ei ole oikeutettu jos on lapsia.
Eli se vuoden alusta tullut muutos ei koske opsikelijoita kenellä on lapsia :xmas:

Asumistuki riippuu asunnon ominaisuuksista eli valmistusvuodesta, rempoista, koosta suhteessa sukasmäärään ja sitten ennen kaikkea perheenne tuloista. Et saa opiskelijan asumislisää, koska sinulla on lapsia. Lapsettomana miehesi tulot eivät vaikuttasi asumislisään. Asumistukeen siis vaikuttavat. Vaikea sanoa saatteko.

Opintolainaa saa 300 e/kk.

Kelan sivuilla laskureita joilla voit tukesi määrän laskea. Mun käsityksen mukaan jos saat opintotukea saat opintotuen asumislisää, et yleistä asumistukea. Miehesi tuloista ja niiden vaikutuksesta en tiedä, laske laskurilla, siinä kyllä kysytään siitäkin. Ja opintolainaan vaikuttaa opiskeletko amiksessa, amk:ssa vaiko korkeakoulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja miuku:
Kelan sivuilla laskureita joilla voit tukesi määrän laskea. Mun käsityksen mukaan jos saat opintotukea saat opintotuen asumislisää, et yleistä asumistukea.

Jos on lapsia niin ei saa asumislisää vaan pitää automaattisesti hakea asumistukea mihin taas miehen tulot vaikuttavat.

Alkuperäinen kirjoittaja miuku:
Kelan sivuilla laskureita joilla voit tukesi määrän laskea. Mun käsityksen mukaan jos saat opintotukea saat opintotuen asumislisää, et yleistä asumistukea. Miehesi tuloista ja niiden vaikutuksesta en tiedä, laske laskurilla, siinä kyllä kysytään siitäkin. Ja opintolainaan vaikuttaa opiskeletko amiksessa, amk:ssa vaiko korkeakoulussa.

Ei saa lapsellinen asumislisää. Opintolainaa saa 18-vuotta täyttänyt kotimaassa opiskeleva 300 e/kk riippumatta siitä millä asteella opiskelee.

Älä vastaa, jos et tiedä.

Kiitos kaikille vastauksista. En ole ehtinyt käymään kelassa, kun käyn töissä 8-16.

Tuntuupa kyllä vähän epäreilulta, että jos ei lapsia olisi, niin silloin asumislisää heltiäisi valtiolta (edes vähän). Tosin onhan ne pienemmät neliöt sitten jos kahdestaan olisi.

Arvelinkin, että miehen tuloilla pitää asumiskulut maksaa. Tuo on brutto, joten eiköhän ne kaikki tasan tarkkaan mene asumiseen ja elämiseen. Onneksi mies suhtautuu tähän opiskeluun kannustaen! <3
Ja jos ois sitten kesällä mahdollisuus olla töissä...
Kyllä minä sen opintolainankin otan, jotta ei tarvitse miehen rahoilla opintokuluja maksaa. Ja kun joskus valmistun, niin pääsen sitten toivon mukaan koulutusta vastaavaan työhön.

Yhteistyössä