Saakohan neuvolasta ihan vaan pyytämällä painoarvion tai lähetteen jollekin

Kyllähän kokenut neuvolatätikin voi arvioida painoa, varsinkin jos on toiminut kätilönä, siis ihan käsikopelolla.
Mutta jos huolestuttaa, juttele neuvolatädin kanssa, niin se voi kyllä antaa lähetteen ultraan, jos katsoo sen tarpeelliseksi.
Itse olen 164cm ja kun odotin toista lasta, ei ultrattu vauvaa, vaikka vaikutti isokokoiselta ja kätilönkin mielestä 4.5 kiloiselta (siis neuvolan kätilön). Vauva olikin sitten 4.6kg. Mutta synnytys meni tosi heinosti.
 
Mulla neuvolatäti kokeili ihan käsin kun pyysin muistaakseni pari viikkoa ennen syntymää... ja aika hyvin osasi arvioida. Laskeskeli, että jos laskettuna aikana syntyis, niin paino olisi n. 3 500. Tyttö synty kolme päivää ennakkoon ja paino oli 3390.

Myös lääkäriltä pyysin painoarviota, mutta se vaan totesi, että vaikuttaa normaalikokoiselta vauvalta ja mun lantio on normaali.. eli ei kokenut tarvetta tehdä painoarviota. Ei edes ultralla kattonu, vaikka niille oli just hankittu uudet ultralaitteet. Nelatäti vähän ihmetteli tätä lääkärin touhua...

Jees, mutta pyydä vaan sitä painoarviota!! Kyllä neuvolatäti osaa arvioida, onko tarvetta tarkempiin tutkimuksiin.
 
Kyllä varmaan saa, varsinkin jos perustelee vähän. Itse ainakin sain, kun pyysin ja syykin oli. (Lantion koko, joka äidilläni kapea ja minä synnyin sektiolla) Meillä vielä on terkkarilla neuvolalääkärinä kokenut gyne, ja silti hän teki lähetteen NKL:lle. Se helpotti pelkojani, koska siellä arvioitiin, että mulla on hyvä synnyttäjän rakenne! Hehe. Synnytys meni sit iha ok, kestin kivut epiduraalilla ja ponnistusvaihe kesti "vain" 20 min.
 
No juu, lähetteen voi kyllä saada mutta loppupeleissä sairaalan lääkäri päättää kuka kutsutaan siihen ns. synnytystapa-arvioon. Tai näin oli ainakin reilu vuosi sitten ja kättäri sairaalana. Ei auttanut vaikka itkin ja pyysin vielä puhelimessa että eikö voisi päästä... Mulla kanssa meni sf-mitta yläkäyrällä ja loppuajan ylikin ja vauski oli neuvolassa arvioitu neljäkiloiseksi. Oli sitten syntyessään 4015g.
 
Minulle molemmissa on katsottu painoarviota ultralla. Ensimmäisessä sf-mitta yläraja yläpuolella ja neuvola lääkäri laittoi lähetteen Taysiin, josta tuli kutsu synnytys suunnitteluun. Siellä katsottin ultralla painoarvio (sanoi muuten ettei laita käynnistykseen kun kaula niin epäkypsä ja kaksi päivää meni kun vedet meni). Toisella kerralla oli taas iso mitta ja epäiltiin suureksi niin neuvola lääkäri katsoi omalla ultralla painoarvion.
 
Muistattehan, että pienellä synnyttäjällä maha pullahtaa enemmän eteen kuin isokokoisella jolla mahtuu enemmän pituuteen ja lantioon -> sf-mittakin voi olla aikasen iso. Siis vaikka vauva olisikin ihan "ok-kokoinen". Terv. 182cm pitkä, melkein viisikiloisia synnyttänyt jolla sf-mitta on keikkunut keskiarvon alapuolella koko ajan... Ne on olleet siellä lantiossa!
 
Ket
Mulla samanlainen tilanne: olen 157cm pitkä ja sf-mitta on huidellut koko ajan yläkäyränkin yläpuolella. Ja vauvan pää on tällä hetkellä (viikkoja 34) aika alhaalla lantiossa. Istukka on takana. Vauvan paino ei ultrassa (joskus 22.viikolla) ollut poikkeavan iso. Nyt kuitenkin neuvolantäti itse ehdotti painoarviota, ja lupasi lähettää minut sinne vaikkei lääkärikään antaisi lähetettä. Mulla on vielä se, että vaikka oma äitini on synnyttänyt kaikki lapset alakautta, niin kummallekin siskolle on jouduttu tekemään keisarinleikkauksia. Suunnilleen samankokoisia ollaan kaikki. Varman pääsee painoarvioon, jos näyttää että sille on perusteluita.
 
Mä kävin yksityisellä painoarviossa (rv 38), koska neuvolasta ei laitettu lähetettä mihinkään ilman "painavaa syytä". Terkkari pelkäsi, että tulee sanomista, jos laittaa vaan siksi, että minä haluan. :headwall:

Mua vaan alkoi jännittämään, että ei kai siellä mikään jättiläinen ole, kun potkii kylkiluita niin kovaa. 3 kiloiseksi onneksi arvioitiin vaan. Monesti ne voi silti erehtyä kilollakin noissa.
 

Yhteistyössä