Saako varahakija olla alaikäinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja K.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tämä tuli mulle kanssa mieleen, että pitäiskö vaan jättää ikä sanomatta. Tuskin nyt henkkareita rupeavat kyselemään. Kotimatka on lyhyt ja luotan että siskoni osaa huolehtia lapsestani, kyse on kuitenkin vain parista tunnista silloin tällöin. Mulla menee töistä kävellen kotiin 10 minuuttia, JOS nyt jotain sattuisi käymään..

No jätä sanomatta. :) Silloin vastuu ei ole ainakaan päiväkodin. :)

Meillä varahakijan täytyy olla 18v ja varahakija on täytynyt nimetä etukäteen (kirjoitettiin soppariin). Muuten ulkopuolinen (täysi-ikäinen) hakija saa hakea lapsen VAIN, jos vanhempi on tehnyt siitä aiemmin kirjallisen ilmoituksen. Esim. se, että soittaisin töistä, että päivä venyy ja naapurin Maija tulee hakemaan lapsen ei siis enää käy. Sopimukseen kirjattu varahakija saa kyllä hakea lapsen puhelinsoittoni perusteellakin.

[QUOTE="laila";26347986]Meillä on isosisko, joka oli 16-vuotias, kun haki pikkuveljensä päiväkodista.Ei mitään ongelmaa, kun olin päiväkodissa asian esittänyt. Asumme Helsingissä.[/QUOTE]

Tälläisen vastauksen halusinkin, KIITOS :D

Tälläisen vastauksen halusinkin, KIITOS :D

Ole hyvä! Kun on tuttu päiväkoti ja tuttu lapsi, niin ei se ole mitenkään kauhean "byrokraattista"! Meilläkin oli tilanne sellainen, että aamulla kerkesin asiasta mainitsemaan päiväkodissa, ja tyttömme(se 16v) ei ollut aiemmin käynyt päiväkodin pihalla, jotta olisi tiennyt , mistä ovesta mennään veljen ryhmään yms. Mutta hienosti meni, ja pikkuveli oli ylpeenä, kun kerrankin haki joku muu kuin äiti tai isä, ja pääsi vielä bussilla kotiin, ainaisen automatkan sijaan :O)!

Alkuperäinen kirjoittaja ole hyvä:
Ole hyvä! Kun on tuttu päiväkoti ja tuttu lapsi, niin ei se ole mitenkään kauhean "byrokraattista"! Meilläkin oli tilanne sellainen, että aamulla kerkesin asiasta mainitsemaan päiväkodissa, ja tyttömme(se 16v) ei ollut aiemmin käynyt päiväkodin pihalla, jotta olisi tiennyt , mistä ovesta mennään veljen ryhmään yms. Mutta hienosti meni, ja pikkuveli oli ylpeenä, kun kerrankin haki joku muu kuin äiti tai isä, ja pääsi vielä bussilla kotiin, ainaisen automatkan sijaan :O)!

Olen siis nimimerkillä laila.. (unohdin sen jo vastausta kirjoittaessa,,)

[QUOTE="lyyti";26347966]Meillä varahakijan täytyy olla 18v ja varahakija on täytynyt nimetä etukäteen (kirjoitettiin soppariin). Muuten ulkopuolinen (täysi-ikäinen) hakija saa hakea lapsen VAIN, jos vanhempi on tehnyt siitä aiemmin kirjallisen ilmoituksen. Esim. se, että soittaisin töistä, että päivä venyy ja naapurin Maija tulee hakemaan lapsen ei siis enää käy. Sopimukseen kirjattu varahakija saa kyllä hakea lapsen puhelinsoittoni perusteellakin.[/QUOTE]

Ohhoh. Tuo on jo täydellinen ylilyönti päivähoidon puolelta. Meillä ei ole ketään varahakijaa nimettynä, koska meillä ei täällä asu sukulaisia tms., jotka voisivat hakea lapsen jos jotain sattuu. Esim. naapuri on joskus hakenut lapseni hätätilanteessa (exän piti hakea lapsi, mutta hän oksensi kotona niin ettei kertakaikkiaan päässyt lähtemään), mutta ei hän ole sellainen ihminen, jolle haluaisin päiväkodista soitettavan, jos eivät lapsen sairastuessa saa heti kumpaakaan vanhemmista kiinni.

Sen sijaan nelivuotiaani on lähtenyt kaverilleen suoraan päiväkodista kun kaverin äiti/isä on hakenut lastaan, ja tytöt ovat ilmoittaneet että haluavat jatkaa leikkejä kaverin kotona. Kaverin äiti on soittanut minulle ja kysynyt käykö se, ja minä olen omasta puhelimestani soittanut päiväkotiin että tyttöni saa lähteä xxx:n äidin kanssa. Tuossa ei ole minkäänlaista riskiä päiväkodille, koska näkevät että kyseessä on minun numeroni ja tuntevat ääneni. En siis todellakaan ymmärrä miten joku päiväkoti voi toimia niin tiukasti, ettei anna lasta tuollaisessa tilanteessa.

[QUOTE="lyyti";26347966]Meillä varahakijan täytyy olla 18v ja varahakija on täytynyt nimetä etukäteen (kirjoitettiin soppariin). Muuten ulkopuolinen (täysi-ikäinen) hakija saa hakea lapsen VAIN, jos vanhempi on tehnyt siitä aiemmin kirjallisen ilmoituksen. Esim. se, että soittaisin töistä, että päivä venyy ja naapurin Maija tulee hakemaan lapsen ei siis enää käy. Sopimukseen kirjattu varahakija saa kyllä hakea lapsen puhelinsoittoni perusteellakin.[/QUOTE]

Eli mitä jos sun työpäivä oikeasti venyisi ja varahakijatkaan eivät pääsisi hakemaan? Meidän edellisessä päiväkodissa sai hakea "ulkopuolinen" pelkällä soitolla. Lapsen mummo tuli käymään Helsingissä (asuu toisella puolella Suomea, joten ei todellakaan ole varahakijana), ja soitti mulle kesken päivän että jos hakisi lapsen tarhasta. Soitin päiväkotiin ja kerroin mummon tulevan hakemaan, ja homma oli sillä selvä. Toki ymmärtäisin kirjalliset suostumukset jos joka päivä olisi eri hakijat, mutta jos harvemmin niin..

Yhteistyössä