Saako valaisimien valokatkaisin rasiaa itse vaihtaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Olen niin kyllästynyt noihin meidän -70luvun valokatkaisimiin, että olisi suuri halua vaihtaa ne vähän uudempaan malliin.
Päällisin puolin homma näyttäisi helpolta: etukansi pois(meisselillä), kehys irti ruuveista ja sitten löysään ruuvit missä on johdot kiinni ja sitten uusi tilalle....

Se on sähkömiehen hommaa eli ei saa vaihtaa itse.
Nimimerkki: itsevaihtanut :ashamed:

Jos ihan aikuisten oikeasti tietää mitä on tekemässä, ei vaihto ole mikään tappohomma eikä rakettitiedettä. Jos tuon aloitusviestin ohjeilla lähtee hommaan niin voi sattua sillä ihan ensimmäinen ja tärkein työvaihe puuttuu nimittäin sulakkeen irrotus.
Tarvitset lisäksi jonkun mittalaitteen jännitteettömyyden toteamiseksi. Sormet ovat aika huono instrumentti tähän tarkoitukseen.

Kaikissa sähkökalusteissa johdot eivät ole kiinni ruuveilla vaan ne ovat puristuksissa eräänlaisissa leuoissa. Tällaisesta liittimestä johdon irrotus ei tavan kotiblondille olekan itsestäänselvyys ja työkaluja käytettäessä johtimen eriste voi rikkoutua joka tietenkään ei ole suotavaa.

Kojerasiassa on usein myös aika pitkät johdot. Jäiden johtojen sullominen rasian sisään niin että myös itse kaluste mahtuu paikalleen on myös oma hommansa. Väkisin tunkemalla jokin johto voi löystyä ja löysä liitos on erittäin vaarallinen. Huono kontakti aiheuttaa kipinöintiä ja kuumenemista joka on siis tulipalovaara.

Sanoit itsekin aika osuvasti: "Päällisin puolin homma näyttäisi helpolta"
Yksinkertainenkin asia on yllättäen aika riskaabelia hommaa.

Nämä voi tehdä itse:

- Sulake, lamppu ja sytytin voidaan vaihtaa. Varmista, että uudessa sulakkeessa lukee sama ampeerimäärä kuin vanhassa esim. 10A. Sulake tulee nimenomaan vaihtaa, ei korjata.
- Pistorasioiden ja kytkimien (esim. valokatkaisijoiden) kansien irrottaminen ja vaihtaminen esim. maalaustyön ajaksi.
- Lampun liittäminen ns. sokeripalaan (valaisinliitin).
- Sokeripalan korvaaminen valaisinliitinpistorasialla.
- Yksivaiheisen (ns. valovirta) sähkölaitteen johdon, katkaisijan tai pistotulpan vaihtaminen. Kiinnitä huomiota suojausluokkaan: maadoittamatonta pistotulppaa ei saa alkaa veistellä, pistotulppa vaihdetaan aina samanlaiseen.
- Yksivaiheisen jatkojohdon tekeminen tai korjaaminen.
- Antennin vaihtaminen omakotitaloon.

Lähde: https://www.rakentaja.fi/artikkelit/12066/kuka_saa_tehda_sahkotoita.htm

Ellet tiedä mitä olet tekemässä, niin jätä tekeminen ammattilaiselle. Omat viritykset, patenttiratkaisut ja "purkkaviritykset" ovat hengenvaarallisia ja kiellettyjä.

Yhteistyössä