Saako vahvaa lasta kiusata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Aapee";29544664]Missä on käsketty vahtia niitä tavaroita tai pitää lukua niistä? Ei ole pyydetty eikä tulla pyytämään.

Eikä myöskään lastenvahdiksi.[/QUOTE]

Lainausten jälitilanteita on vaikea selvittää, kuka omistaa mitäkin vai onko vain laina jne. Nyt tuota tilannetta joutui opettaja selvittämään.

Lainausten jälitilanteita on vaikea selvittää, kuka omistaa mitäkin vai onko vain laina jne. Nyt tuota tilannetta joutui opettaja selvittämään.

Se selvisi aika helpolla. Mutta varas sai päänsilitystä ja varkauden uhri oli syypää.

Opettaja voi kieltää sen. Tämä tapahtui keskiviikkona, ei ole vielä kieltänyt wilmassa kaikilta tuota lainailua. Niin mä tekisin jos se on hankalaa.

[QUOTE="vieras.";29544689]Ihan pöyristyttävää. Sen, jota tässä oikeasti kiusattiin, piti pyytää anteeksi. Ja opettajan mielestä se on ok, kun toinen on niin vahva.[/QUOTE]

Niin. Mutta minkäs teet. Yritämme kovasti että oltaisiin samalla puolella ja ei opettajaa vastaan. Miehellä petti kyllä tämä mikä on joskus sovittu ja sanoi lapselle eilen, että opettaja on ihan hölmö kun teki noin, että naurettavaa touhua.

En jaksanut kaikkia vastauksia lukea, joten anteeksi, jos on toistoa...

KETÄÄN ei saa kiusata, ei heikkoa, vahvaa, pitkää, pätkää jne.

Sinusta tuntuu varmasti tosi pahalta, kun opettaja ei ota tyttösi kiusaamista tosissaan, käskee vaan pärjätä ja kun tässä tavarakiistassa kiusaaja tunsi tulleensa kiusatuksi ei sama ohje pätenytkään vaan sinun tyttösi joutui taas nielemään ja pärjäämään.

Itse törmäsin ammattikoulussa aikoinaan samanlaiseen tilanteeseen, tosin kyseessä oli 20-30 -vuotiaat ihmiset. Open lempilapsi sai törttöillä mitä vaan ja sanottiin vaan että älkää olko pikkumaisia ja ei noin pienistä saa välittää. Mutta auta armias kun tämä lellikki pahoitti mielensä, niin jestas sitä showta! Yhden piti open vaatimuksesta mm. soittaa lellikin kotiin ja pyytää anteeksi sanomisiaan (=epämiellyttävä totuus lellikistä, minkä tämä toinen ihminen vain sanoi ääneen).

Koeta saada opettaja ymmärtämään tilanne. Ja ennen kaikkea, pysy sinä lapsesi puolella ja tukena, ettei hän koe jäävänsä yksin.

[QUOTE="Aapee";29544695]Se selvisi aika helpolla. Mutta varas sai päänsilitystä ja varkauden uhri oli syypää.

Opettaja voi kieltää sen. Tämä tapahtui keskiviikkona, ei ole vielä kieltänyt wilmassa kaikilta tuota lainailua. Niin mä tekisin jos se on hankalaa.[/QUOTE]

????

Ei opettaja voi kieltää lasten keskinäistä tavaroiden lainailua. Huoltajat voivat.

Opettaja voi tietysti kertoa huoltajille irtisanoutuvansa kaikesta lasten keskinäisen omaisuuden vaihdosta koulutuntien aikana tai niiden ulkopuolella. Mutta ei hänen tarvitse sitä kertoa, kun fiksu vanhempi varmaankin ymmärtää, että nuo asiat eivät ole opettajien vastuulla. Vain huoltaja voi kieltää lapsensa tavararumban. Opettajalla on vain oikeus toivoa, että lapsilla olisi fiksuja huoltajia, edes muutama.

[QUOTE="höh";29544728]????

Ei opettaja voi kieltää lasten keskinäistä tavaroiden lainailua. Huoltajat voivat.

Opettaja voi tietysti kertoa huoltajille irtisanoutuvansa kaikesta lasten keskinäisen omaisuuden vaihdosta koulutuntien aikana tai niiden ulkopuolella. Mutta ei hänen tarvitse sitä kertoa, kun fiksu vanhempi varmaankin ymmärtää, että nuo asiat eivät ole opettajien vastuulla. Vain huoltaja voi kieltää lapsensa tavararumban. Opettajalla on vain oikeus toivoa, että lapsilla olisi fiksuja huoltajia, edes muutama.[/QUOTE]

Voi koulussa lainailua ja koko lelujen sinne tuonnin. Siskoni lapsen opettaja on kieltänyt. Vapaa-ajalla tapahtuvaa ei tietenkään. Mutta tämä tyttö ja oma tyttöni eivät koe vapaa-ajalla tekemisissä, kun eivät ole oikeasti kavereita.

En jaksanut kaikkia vastauksia lukea, joten anteeksi, jos on toistoa...

KETÄÄN ei saa kiusata, ei heikkoa, vahvaa, pitkää, pätkää jne.

Sinusta tuntuu varmasti tosi pahalta, kun opettaja ei ota tyttösi kiusaamista tosissaan, käskee vaan pärjätä ja kun tässä tavarakiistassa kiusaaja tunsi tulleensa kiusatuksi ei sama ohje pätenytkään vaan sinun tyttösi joutui taas nielemään ja pärjäämään.

Itse törmäsin ammattikoulussa aikoinaan samanlaiseen tilanteeseen, tosin kyseessä oli 20-30 -vuotiaat ihmiset. Open lempilapsi sai törttöillä mitä vaan ja sanottiin vaan että älkää olko pikkumaisia ja ei noin pienistä saa välittää. Mutta auta armias kun tämä lellikki pahoitti mielensä, niin jestas sitä showta! Yhden piti open vaatimuksesta mm. soittaa lellikin kotiin ja pyytää anteeksi sanomisiaan (=epämiellyttävä totuus lellikistä, minkä tämä toinen ihminen vain sanoi ääneen).

Koeta saada opettaja ymmärtämään tilanne. Ja ennen kaikkea, pysy sinä lapsesi puolella ja tukena, ettei hän koe jäävänsä yksin.

Alkaa vähän tuntumaan siltä, että joku on arvokkaampi kuin toinen ja toisen suru on tärkeämpää opettajan mielestä.

Hyvin vaikeaa saada opea myöntämään tuollaista, luulen.

Eli varkaalle, opetettiin, että tämä oli uhri. Jösses. Vaikeahan se on jälkikäteen enää selvitellä. Opettaja teki väärin. Siinä tilanteessa, kun varas sanoi tulleensa kiusatuksi, kun toinen otti oman tavaransa, olisi pitänyt kääntää asia toisinpäin ja kysyä, että eikö hän itse ymmärtänyt kiusaavansa, kun piti tavaran, joka EI ollut oma.

[QUOTE="vee";29544785]Eli varkaalle, opetettiin, että tämä oli uhri. Jösses. Vaikeahan se on jälkikäteen enää selvitellä. Opettaja teki väärin. Siinä tilanteessa, kun varas sanoi tulleensa kiusatuksi, kun toinen otti oman tavaransa, olisi pitänyt kääntää asia toisinpäin ja kysyä, että eikö hän itse ymmärtänyt kiusaavansa, kun piti tavaran, joka EI ollut oma.[/QUOTE]

Niinpä. Tekisi mieli itse opettaa. Siis ottaa tuo kylään, istuttaa pöydän ääreen ja yrittää pureutua hänen mieleensä, miksi tekee tuollaista. Ja koettaa opettaa, ettei noin saa kavereita eikä yksin ole kivaa.

[QUOTE="Aapee";29544747]Voi koulussa lainailua ja koko lelujen sinne tuonnin. Siskoni lapsen opettaja on kieltänyt. Vapaa-ajalla tapahtuvaa ei tietenkään. Mutta tämä tyttö ja oma tyttöni eivät koe vapaa-ajalla tekemisissä, kun eivät ole oikeasti kavereita.[/QUOTE]

Siskosi lapsen opettaja on voinut tehdä noin, mutta lain mukaan opettajalla ei ole tuollaisia oikeuksia - eikä vasiten velvollisuuksia. Huoltajillehan nämä jutut nimenomaan kuuluvat.

[QUOTE="huoh";29544836]Siskosi lapsen opettaja on voinut tehdä noin, mutta lain mukaan opettajalla ei ole tuollaisia oikeuksia - eikä vasiten velvollisuuksia. Huoltajillehan nämä jutut nimenomaan kuuluvat.[/QUOTE]

Sehän se tässä pääasia oli. Vai mitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Miä.;29544766:
Anteeksi ap kun vähän poikkean asiasta mutta hyvä opettaja on näköjään harvinaisuus. Meillä opettaja kysyy saako käyttää lapsen vahvuuksia muiden hyväksi =)

Ilmeisesti on. Ihmettelen miten voi olla noin sokea omalle toiminnalleen.

Koko viesti oli tämmöistä tyyliä:

Tänään koulun loppuessa näin sydäntäsärkevästi itkevän pienen tytön, joka sanoi X:n kiusanneen häntä... (X mun tyttö) Eivät olleet mitään krokotiilin kyyneliä, vaan koki että häntä on nyt kiusattu, kun menetti tavaran... X oli tilanteessa niskan päällä ja toinen itkit kun oli pahoittanut mielensä niin kovasti tästä.

---
Voi hyvä luoja.

[QUOTE="Aapee";29544883]AI sitä varasta vai?[/QUOTE]

Eikun sitä opettajaa.

Mutta toi "sydäntäsärkevää itkemistä" kuvaava viesti ei kyllä minunkaan mielestäni ole asiallinen.
Parempi olisi jos kaikki ala-asteen opettajatkin olisivat semmoisia jotka käytöksensä perusteella luokiteltaisiin psykopaateiksi. Eli eivät mene kenenkään tunneilmaisuihin niin herkästi mukaan, unohtaisivat liiat myötätunnon ilmaisut ja keskittyisivät oikeudenmukaisuuteen ja rehellisyyteen.

[QUOTE="huoh";29544895]Eikun sitä opettajaa.

Mutta toi "sydäntäsärkevää itkemistä" kuvaava viesti ei kyllä minunkaan mielestäni ole asiallinen.
Parempi olisi jos kaikki ala-asteen opettajatkin olisivat semmoisia jotka käytöksensä perusteella luokiteltaisiin psykopaateiksi. Eli eivät mene kenenkään tunneilmaisuihin niin herkästi mukaan, unohtaisivat liiat myötätunnon ilmaisut ja keskittyisivät oikeudenmukaisuuteen ja rehellisyyteen.[/QUOTE]

En syytä opettajaa siitä, että luokkakaveri varasti tavaran. Syytän eriarvoisesta kohtelusta, koska kun mun tyttöni on pahoittanut mielensä, hänen on pitänyt vaan niellä se, koska on niin reipas. Toinen pahoittaa mielensä, hän sydäntäsärkevästi itkevä pikkutyttö, jolta pitää pyytää anteeksi, vaikka hän oli varas.

Itse tavara tai lainailu tässä on ihan sivuasia. Se olisi voinut tulla mistä tahansa muustakin, eikä tietenkään ole opettajan vika että joku ei palauta lainaansa eikä hänen asia selvitellä lainaamista.

[QUOTE="Aapee";29544917]En syytä opettajaa siitä, että luokkakaveri varasti tavaran. Syytän eriarvoisesta kohtelusta, koska kun mun tyttöni on pahoittanut mielensä, hänen on pitänyt vaan niellä se, koska on niin reipas. Toinen pahoittaa mielensä, hän sydäntäsärkevästi itkevä pikkutyttö, jolta pitää pyytää anteeksi, vaikka hän oli varas.

Itse tavara tai lainailu tässä on ihan sivuasia. Se olisi voinut tulla mistä tahansa muustakin, eikä tietenkään ole opettajan vika että joku ei palauta lainaansa eikä hänen asia selvitellä lainaamista.[/QUOTE]

Mutta siis edelleen edellytät, että opettajan olisi pitänyt tietää, kenen se tyttökaverin pöydällä oleva tavara alun perin oli?

[QUOTE="huoh";29544933]Mutta siis edelleen edellytät, että opettajan olisi pitänyt tietää, kenen se tyttökaverin pöydällä oleva tavara alun perin oli?[/QUOTE]

Ei tietenkään. Mutta ei se toinen väittänyt, että se oli hänen alunperin. Vaan että oli saanut sen, ja kerran väitti että omaksi, kunnes myönsi että lainaksi, ja tyttöni otti sen pöydältä. Sekin ilmeni, että tyttöni oli yrittänyt pyytää sitä.

Minä olisin opena tässä vaiheessa kertonut, että toisen tavaran pitäminen noin on väärin ja varastamista. Ja se siitä, paitsi varas pyytää anteeksi. Enkä laittanut tyttöäni pyytämään anteeksi että otti oman tavaransa, ja sen jälkeen kirjoittanut tuota viestiä sydäntäsärkevästi itkevästä pikkutytöstä...

[QUOTE="Aapee";29544957]Ei tietenkään. Mutta ei se toinen väittänyt, että se oli hänen alunperin. Vaan että oli saanut sen, ja kerran väitti että omaksi, kunnes myönsi että lainaksi, ja tyttöni otti sen pöydältä. Sekin ilmeni, että tyttöni oli yrittänyt pyytää sitä.

Minä olisin opena tässä vaiheessa kertonut, että toisen tavaran pitäminen noin on väärin ja varastamista. Ja se siitä, paitsi varas pyytää anteeksi. Enkä laittanut tyttöäni pyytämään anteeksi että otti oman tavaransa, ja sen jälkeen kirjoittanut tuota viestiä sydäntäsärkevästi itkevästä pikkutytöstä...[/QUOTE]

No mukavaa että olet noin valtavan sujut itsesi ja oman oikeassaolemisesi kanssa.

Että oletkin osannut varmasti kaiken aikaa toimia äitinä parhaalla mahdollisella tavalla.

Opettajan toiminnassa voi olla toivomisen varaa. Ulkopuolisena katsellen huoltajan toiminnassa yhtä lailla.

Yhteistyössä