Saako uskovainen juoda alkoholia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uskoni on vahva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja n:
Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Kyllä mä ainakin juon alkoholia :saint:

samoin. Teen myös syntiä jatkuvasti, ihminen on sellainen :saint:

öö? olettekö te ylpeitä siitä, että teette syntiä?

En, mutta vielä törkeämpää olisi tekopyhästi väittää ettei muka tekisi.
Minä uskon että jokainen meistä tulee kyllä hyväksytyksi sellaisena kuin on, täydellisiä ei ole meistä kukaan. Pyrkimys tekemään oikein lähimmäistä kohtaan on tärkeintä, vaikka joskus siinäkin voi epäonnistua. Esimerkiksi täällä palstalla jeesusteleminen ja itsensä nostaminen toisen yläpuolelle on yksi parhaista esimerkeistä tällä hetkellä.

Missä sanotaan että se on syntiä? Juopumisesta ja riettaasta meiningistä kaiketi Raamatussa varoitellaan. Eikö?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Uskossa olo on kivaa! Mitä tahansa voi syntisyyden nimissä tehdä, kun kaikki synnithän on samalla viivalla ja anteeksi annetaan kaikki pahat teot, kunhan vaan uskoo Jeesukseen =) :heart:

Synnit saa anteeksi ainoastaan jos oikeasti katuu niitä. Mutta kun mun mielestä juominen ei edes ole syntiä.

Missä sanotaan että se on syntiä? Juopumisesta ja riettaasta meiningistä kaiketi Raamatussa varoitellaan. Eikö?

Ja sit siellä muistaakseni puhutaan jotain että ihmisen keho on temppeli, josta pitää pitää huolta. Eli silloinhan esim. ylipaino, tupakointi ym. olis huonoa. Mutta ei mikään näistä mun mielestä edelleenkään syntiä ole, edes se juominen.

No olen uskossa ja juon harvakseltaan, joskus tissuttelemalla ja joskus päihtymykseen asti. Ajattelen niin, että syntiä ei ole itse juominen vaan väärät teot joita liika juominen aiheuttaa. Kuten riidanhaluisuus, lasten laiminlyönti ja puolison pettäminen esimerkkinä.

Ainakin viisaat saa, vai oliko se Raamatusta, se: Viini on viisasten juoma -anekdootti...
(Olin kerran jehovantodistajien hääjuhlassa. Boolia oli tarjolla, alkoholipitoista, tervetuliaismaljojen lisäksi)

Jostain hiljakkoin luin, että se Jeesuksen veden muuttaminen viiniksi on nyt jossain selitetty joksikin värijauheella aikaansaaduksi silmänkääntötempuksi, oli tuohon aikaan kai yleistä.
Ja tämä ei ollut miksikään pilkaksi tarkoitettu, kunhan tuli tässä kohtaa mieleen.
Jeesus oli viisas ja erityislaatuinen.

Raamattu sanoo: Kaikki on teille sallittu, mutta kaikki ei ole hyväksi. Ihmiselle on annettu vapaa tahto, siis vapaus valita, mitä tekee. Jumala ei kiellä eikä myönnä.

Minusta koko kysymys on väärä.
On paljon "uskovaisia" jotka kuitenkin haluavat elää mahdollisimman maallista elämää ja kyselevät saako tehdä sitä ja saako tehdä tätä. Tottakai saa tehdä, jokainen saa tehdä ihan mitä haluaa, ei Jumala pakota ketään mihinkään!!!
sitten on uskovia jotka ovat eläneet tätä maailmaa ja kokeneet että haluavat jotain muuta, parempaa kuin mitä tämä maailma tarjoaa.
Olen ainakin itse kokenut uskossa ollessani että ei minun tarvitse juoda alkoholia. Miksi sitä tarvitsee juoda? Se on kuitenkin aine joka saa hyvin paljon pahaa aikaan.

Olen uskovainen ja käytin ennen uskoontuloa reippaasti alkoholia ,milloin mihinkin ,iloon,suruun,ahdistukseen.Lapsetkin kärsivät varmasti joskus,sillä välillä muisti pätki kun istuimme iltaa mieheni tai vueraiden kanssa.Elämäni raittina on kiitoksen aihe joka päivä,kiitos Jeesus etten tarvitse alkoholia .Voin paljon paremmin ja on ihanaa kun ei tarvitse kärsiä krapulaa,ei hävetä sekoiluja ja sönkötyksiä.ja todella huomaan nyt mikä taakka alkoholista tuli mun elämään.Ei alkoholi ole kenenkään elämää koskaan parantanut,vaan tehnyt järkyttävää tuhoa ihmissuhteissa,perheissä ja monelta se tuhoaa elämän kokonaan.Ja huom. olen koulutettu ja työelämässä eli alkoholista riippuvainen ei tarkoita näitä kadunmiehiä,juoppoja,vaan se voi olla aivan kuka tahansa.Suosittelen että kokeilet olla ilman alkoholia ja rukoile voimaa Jeesukselta että pääset alkoholista vapaaksi.

En käsitä aikuisia ihmisiä, jotka juovat itsensä tillintallin. Selvinpäin humalaisia katsoessa huomaa, miten typerää se on. Uskovaiset saa juoda jos haluavat, mutta moniko oikeesti haluaa tai tarvitsee päihteitä onnelliseen elämään? Yök päihteet sanon mä..

Ei saa. Raamatun viinikin on käymätöntä viiniä, eli rypälemehua. Jeesuksen aikaan arvostettiin käymätöntä käynyttä enemmän, eli alkoholitonta.

Lukaiskaa kirja: Otatko sinä? Kirjoittanut David Wilkerson

"siis uskovainen" kokemiseni alkoholin ja tajunnallisen sairalloisuuden aiheuttavia myrkkyjä kohtaan soisin jottei Herra juottaisi myrkkyjuomaa, viinikin ongelmallinen, lyhyesti missä lääkitystä, mistä lääkitystä, mikä on lääkitystä, rentoutuminen ei ole eikä unienkaaan hankkiminen alkoholia esim. nauttien nautin aikoinaan vain ja ainoastaan, pelkästään Krapulaa, oikeastaan suun tai ihon kautta harrastelu ovat sairalloisia ilmiöitä.

50290_121624810127_1626681_n.jpg

Vain lestoilta ja muslimeilta se on kokonaan kiellettyä, muut saa ryypiskellä kohtuudella. Alkoholia ei saa päästää itsensä herraksi, koska Jeesuksen tms pitää olla rakkain asia ihmiselle.

Muslimienkin keskuudessa on kulttuurisia vivahde-eroja. Turkkilaisista suurin osa on ainakin nimellisesti muslimeja, mutta alkoholia käytetään laajasti, joskin rakin käyttämisen he kuittaavat sillä, ettei se suinkaan ole alkoholijuoma, vaan lääke.

kysyisit mielummin haluaako juoda, itse koen saavani juoda jos haluan mutta en halua koska en näe siihen mitään tarvetta, pärjään vallan mainiosti ilman alkoholia niin miksi siihen kuluttaisin rahani, mielummin olen absolutista ihan omasta päätöksestäni koska haluan olla.. kaikkia asioita voi tehdä mutta on eri asia haluaako niitä tehdä.

Vain yksi jae Raamatussa sanoo 'älkää juopuko viinistä', kyseinen kohta ei kuitenkaan käsittele uskovan syntejä tai luettele asioita mitä uskova ei saa tehdä.

Paavali puhuu siinä seurakuntayhteydestä, hengellä täyttymisestä, psalmeilla toisilleen puhumisesta. Vaan en ole nähnyt uskovien harrastavan tuota. Miksi vain puolet asiasta on otettu kirjaimellisesti asiayhteydestä erotettuna?

Kohta on kehotus hengellisen elämän rakentamiseen -ei mikään juomakielto!

Alkoholista humaltuminen kyllä yhdistetään useassa kohtaa Raamattua kurjuuteen tai typeryyteen, unohtamiseen. Missään sitä ei suositella.

Uskova saa juoda ja hiprakassa olla. Kristityn pitäisi pyrkiä kuitenkin kasvuun ja miettiä mikä ajaa typeryyksiin ja mikä kehittää.

Myöskään uskis ei saisi olla kompastukseksi missään asiassa tietoisesti toisille, eli sitä voi miettiä jos paikalla on esim ex-alkoholisti.

Minusta koko kysymys on väärä.
On paljon "uskovaisia" jotka kuitenkin haluavat elää mahdollisimman maallista elämää ja kyselevät saako tehdä sitä ja saako tehdä tätä. Tottakai saa tehdä, jokainen saa tehdä ihan mitä haluaa, ei Jumala pakota ketään mihinkään!!!
sitten on uskovia jotka ovat eläneet tätä maailmaa ja kokeneet että haluavat jotain muuta, parempaa kuin mitä tämä maailma tarjoaa.
Olen ainakin itse kokenut uskossa ollessani että ei minun tarvitse juoda alkoholia. Miksi sitä tarvitsee juoda? Se on kuitenkin aine joka saa hyvin paljon pahaa aikaan.

Olen vähän samoilla linjoilla. Sellainen usko, joka pohjautuu saako tehdä-eikö saa tehdä perustalle, ei vaikuta kovin syvään juurtuneelta, vaan enemmän sellaiselta pintauskolta, jossa on tärkeintä näyttää uskovalta, eikä niinkään olla. Enkä nyt siis tarkoita arvostella ap:n uskoa, mistäs minä tiedän hänen sydämensä, eikä tämä aloitus nyt anna kovin syväluotaavaa kuvaa hänen elämästään. Mutta tällaisesta kysymyksestä tulee aina sellainen olo, että haetaan vähän sitä ihan laitimmaista rajaa, jossa vielä juuri voi sanoa olevansa uskossa, mutta kaikkee kivaa saa silti tehdä. Sanoisin, että eiköhän se omatunto anna rajat sille, mitä saa tehdä. Ja jos oikeasti pitää kysyä, että saako, niin ehkäpä se on merkki siitä, että ei kannata...?
Niinkuin tuossa aikaisempi kirjoittaja jo mainitsi, eihän Jumala pakota ketään mihinkään. Raamattu antaa kyllä ohjeita ja totta on, että humaltumiseen se suhtautuu kielteisesti. Todennäköisesti, koska humalassa ihminen ei hallitse itseään ja tekee idioottimaisia asioita. Mutta varsinaisesta alkoholin nauttimisesta se ei juurikaan sano mitään.
Ehkä tärkeämpää on kysyä itseltään, miksi pitäisi juoda? Mihin se juominen liittyy? Mitä sillä haetaan?

Yhteistyössä