Saako toisten pihan poikki vaan oikoa?

http://personal.inet.fi/hima/pekkar/opiksi/lawandorder.htm

Tuolla on jotain tietoa. Sieltä löytyy mm. lause: "Välitöntä suojaa annettaisiin asukkaiden yksityisaluetta oleville piha-alueille niihin kuuluvine rakennuksineen. Omakotitalojen tontit ovat tyypillisesti tällaisia alueita." Kyseessä siis käsitys kotirauhan suojaamista alueista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
me on annettu naapureiden lasten oikoa meidän pihan kautta koska muuten olisi liian vaarallinen reitti esim.bussipysäkille vilkasliikenteisen tien varrelle.

tässäkin on lupa käyttää mun mielestä maalaisjärkeä. en mäkään tykkäis jos ihan uppo-oudot lenkkeilijät kulkis meidän pihan kautta, mutta naapureiden oikomiset ei mua haittaa.
mutta onhan esim. taajamissakin monessa paikkaa merkkejä "läpikulku kielletty" miksi sitten taajaman ulkopuolella se olisi eri asia? ja jos itteeni ajattelen niin en kyllä edes kehtais mennä oikomaan toisen tontin kautta ellei ole naapurista kyse joka on siis asiasta tietoinen.
Ja kun ei oo ees läheinen naapuri ollu kyseessä, ku olivat töissä.

Ja tuo moottorikelkkareitti kulkee vähän ennen meitä ihan ison tien vieressä, joten kulkija olisi ihan hyvin voinut jo siitä harppaista 2 metriä, ni ois ollu isolla tiellä. Tai sit ois jatkanu meitin ohi reittiä pitkin, ni myöhemminkin ois tullu tie vastaan, ni ois päässy sieltäkin.

Saakohan koiravaroituskyltteihin omia valokuvia?!? Mie voisin meinaa ottaa meitin hukista kuvan, jossa järsii veristä ja lihaista hirvenkoipea ja näyttelee hampaitaan ja laittaa sen kunnon varoituksen kera kylttiin! Jos se pitäisi kutsumattomat vieraat loitolla.
mietin että mikä olisi se instanssi hosta saisit oikeaa tietoa ja voisit kysyä neuvoa miten toimia? kunta vai poliisi?
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mutta onhan esim. taajamissakin monessa paikkaa merkkejä "läpikulku kielletty" miksi sitten taajaman ulkopuolella se olisi eri asia?
Ei se olekkaan eri asia. Tässä on kysymys toisen tahdon kunnioittamisesta. Kiinteistöjen seinässä olevat kyltit osoittavat kiinteistön omistajan tahdon. Ei niillä mitään lainvoimaa ole.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
http://personal.inet.fi/hima/pekkar/opiksi/lawandorder.htm

Tuolla on jotain tietoa. Sieltä löytyy mm. lause: "Välitöntä suojaa annettaisiin asukkaiden yksityisaluetta oleville piha-alueille niihin kuuluvine rakennuksineen. Omakotitalojen tontit ovat tyypillisesti tällaisia alueita." Kyseessä siis käsitys kotirauhan suojaamista alueista.
Ja kyse on siis siitä, että siellä ei ole jokamiehen oikeudet voimassa. Et siis saa L E I R I Y T Y Ä toisen tontille jokamiehen oikeuteen vedoten.

Omkotiasujalla ei ole edes oikeutta poistaa tontillaan maleksiaa, jos lakia luetaan. Maalaisjärjellä näissä mennään.
 
lol :)
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mietin että mikä olisi se instanssi hosta saisit oikeaa tietoa ja voisit kysyä neuvoa miten toimia? kunta vai poliisi?
Soita ensin poliisille. Ne tykkäävät todella paljon skitsosita, jotka soittavat että pihamaalla on jalanjäljet. Seuraavaksi soita kunnalle. Niistäkin on todella mukavaa kuunnella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Omkotiasujalla ei ole edes oikeutta poistaa tontillaan maleksiaa, jos lakia luetaan. Maalaisjärjellä näissä mennään.
Hmm..? "Kiellettyä on myös salaa meneminen toisen pihamaalle tai muulle kotirauhan suojaamalle alueelle. Henkilö, joka on päästetty toisen kotirauhan suojaamalle alueelle, on velvollinen kehotuksesta poistumaan sieltä. " http://www.laki24.fi/aski-asuntoosake-kotirauha.html
 
Juuh
Mä soitin kerran poliisille kun aidatulla pihalla maleksi humalainen mies ja yritti pihavarastoon sisään. Poliisi vain totesi, että kyllähän siinä saa olla jos ei mitään vahinkoa tee. Eli eivät tee mitään jolle murtaudu tai vahingoita omaisuutta.
 
vieras
Meillä ainakin mettämiehet kulkee vaikka kuinka kieltää, kaiken huippu oli se kun yksi kyttäs ojassa jänistä pyssyn kans ja hevoset oli viereisellä laitumella. Kerran joku vaari seisoi tallin edessä ja piti ihan käydä kysymässä että kummat aiot ampua, hevoset vai lampaat. Siis ihan ihme tyyli täällä maalla, kuljetaan kuinka tykätään. Itse en ole tottunut sellaseen kun olen kaupungista kotosi.
 
******'
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ainakin mettämiehet kulkee vaikka kuinka kieltää, kaiken huippu oli se kun yksi kyttäs ojassa jänistä pyssyn kans ja hevoset oli viereisellä laitumella. Kerran joku vaari seisoi tallin edessä ja piti ihan käydä kysymässä että kummat aiot ampua, hevoset vai lampaat. Siis ihan ihme tyyli täällä maalla, kuljetaan kuinka tykätään. Itse en ole tottunut sellaseen kun olen kaupungista kotosi.
Talon läheisyydessä ei saa ampua.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja lol :):
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mietin että mikä olisi se instanssi hosta saisit oikeaa tietoa ja voisit kysyä neuvoa miten toimia? kunta vai poliisi?
Soita ensin poliisille. Ne tykkäävät todella paljon skitsosita, jotka soittavat että pihamaalla on jalanjäljet. Seuraavaksi soita kunnalle. Niistäkin on todella mukavaa kuunnella.
siis en neuvonut tekemään rikosilmoitusta tai vastaavaa vaan NIMENOMAAN kysymään sitä oikeaa tietoa ja neuvoa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ******':
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ainakin mettämiehet kulkee vaikka kuinka kieltää, kaiken huippu oli se kun yksi kyttäs ojassa jänistä pyssyn kans ja hevoset oli viereisellä laitumella. Kerran joku vaari seisoi tallin edessä ja piti ihan käydä kysymässä että kummat aiot ampua, hevoset vai lampaat. Siis ihan ihme tyyli täällä maalla, kuljetaan kuinka tykätään. Itse en ole tottunut sellaseen kun olen kaupungista kotosi.
Talon läheisyydessä ei saa ampua.
ei saakkaan ja arvaa montako kertaa oon niitä käynyt käskemässä pois. KOhta lyön lehmän kokosilla kirjaimilla kirjotetun kyltin pellon laitaan et metsästäminen kielletty. Mutta kun ei mene jakeluun.

 
Juuh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ******':
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ainakin mettämiehet kulkee vaikka kuinka kieltää, kaiken huippu oli se kun yksi kyttäs ojassa jänistä pyssyn kans ja hevoset oli viereisellä laitumella. Kerran joku vaari seisoi tallin edessä ja piti ihan käydä kysymässä että kummat aiot ampua, hevoset vai lampaat. Siis ihan ihme tyyli täällä maalla, kuljetaan kuinka tykätään. Itse en ole tottunut sellaseen kun olen kaupungista kotosi.
Talon läheisyydessä ei saa ampua.
ei saakkaan ja arvaa montako kertaa oon niitä käynyt käskemässä pois. KOhta lyön lehmän kokosilla kirjaimilla kirjotetun kyltin pellon laitaan et metsästäminen kielletty. Mutta kun ei mene jakeluun.
Tuossa tapauksessa soittaisin kyllä poliisille koska se kuitenkin on laissa kiellettyä toimintaa. Poliisin on puututtava siihen.

 
En tiedä miten asiat oikein menee, mutta tässä olis esimerkki tapaus:

Omakotitalon tontti jonka takana metsässä kulkee yleinen latu, usein hiihtäjät oikaisevat tontin läpi ladulle. Talon omat lapset ovat hiihtäneet pihaan ladun ja mäkeen juuri hieman ennen yleistä latua, mutta kuitenkin omaan pihaan, pojat ovat tehneet hyppyrin. Hiihtäen tontin läpi oikeiseva pariskunta ei tiedä hyppyrin olemassaolosta mitään, ja nainen loukkaa itsensä laskettuaan hyppyriin. Pariskunta soittaa paikalle poliisin. En muista menikö juttu oikeuteen vai tyytyikö pariskunta poliisin päätökseen, mutta lopputulos oli että talon asukkaat eivät ole korvausvelvollisia.
 
arvaus
Toinen esimerkkitapaus voi olla siinä, että satunainen kulkija kaatuu matkalla portilta ovelle, kun tallaa pimeässä leikkiauton päälle.

Taitaa olla kyse siitä, että kulkuväylät on pidettävä kunnossa ja lasten hyppyri on lasten leikkipaikka...
 
Piis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ******':
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ainakin mettämiehet kulkee vaikka kuinka kieltää, kaiken huippu oli se kun yksi kyttäs ojassa jänistä pyssyn kans ja hevoset oli viereisellä laitumella. Kerran joku vaari seisoi tallin edessä ja piti ihan käydä kysymässä että kummat aiot ampua, hevoset vai lampaat. Siis ihan ihme tyyli täällä maalla, kuljetaan kuinka tykätään. Itse en ole tottunut sellaseen kun olen kaupungista kotosi.
Talon läheisyydessä ei saa ampua.
ei saakkaan ja arvaa montako kertaa oon niitä käynyt käskemässä pois. KOhta lyön lehmän kokosilla kirjaimilla kirjotetun kyltin pellon laitaan et metsästäminen kielletty. Mutta kun ei mene jakeluun.
Et siis varmaankaan ole vuokrannyt maitasi metsästysseuralle (siis antanut lupaa metsästää). Eihän ne sais silloin siinä härvätä. Olen itse maalta kotoisin mut mua on aina häirinnyt noi ase selässä pihalla dallaavat konjakinkittaajat. Mulla on se "ongelma" kun vanhemmat on sen luvan antaneet metsästysseuralle mutta nyt kun meidän omakotitontti on tässä alueen keskellä ne sitä tajua (ei oo aidattu) vaan pyörivät tossa aseineen. Etenkin lasten takia tuntuu oudolta. Sen ampumapömpelin ne siirsi että tulee lakisääteiset metrit täyteen.
 
halo
Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=287818&lan=FI
Saat:

* liikkua jalan, hiihtäen tai pyöräillen luonnossa muualla kuin pihamaalla
Niinhän siellä seisoi.
Jep...eli eikun varoituskylttejä vaan hakemaan ja uutta porttia etupihallekkin! Perkeles!
Piikkilankaa myös, eikä siinä sitten kannata pihtailla, oikein kunnon kieppejä vaan ja taajaan.

Erilaiset betonivalut ovat myös hyviä. Vanha kikka on istuttaa vielä kosteaan betoniin lasipulloja.

Automaattisesti syttyviä halogeenivalonheittimiä voisi myös soveltaa. Liikeanturi vain siihen varrelle, ja jopas syttyy muutama tuhat wattia halogeeneja lyysäämään vierasta suoraan silmiin, jos siellä haluaa performansejansa esittää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja halo:
Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=287818&lan=FI
Saat:

* liikkua jalan, hiihtäen tai pyöräillen luonnossa muualla kuin pihamaalla
Niinhän siellä seisoi.
Jep...eli eikun varoituskylttejä vaan hakemaan ja uutta porttia etupihallekkin! Perkeles!
Piikkilankaa myös, eikä siinä sitten kannata pihtailla, oikein kunnon kieppejä vaan ja taajaan.

Erilaiset betonivalut ovat myös hyviä. Vanha kikka on istuttaa vielä kosteaan betoniin lasipulloja.

Automaattisesti syttyviä halogeenivalonheittimiä voisi myös soveltaa. Liikeanturi vain siihen varrelle, ja jopas syttyy muutama tuhat wattia halogeeneja lyysäämään vierasta suoraan silmiin, jos siellä haluaa performansejansa esittää.
Piikkilankaa ei viittis, ku sit voi koirat satuttaa itsensä siihen...Vieraista nyt ei niin väliä.

Liiketunnistimella varustettuja halogeenispotteja on jo takapihalla ja koirahäkillä ja etupihallekkin ois tarkoitus, ni ei tarvis iltaisin aina pitää pihavaloa turhaan päällä.

Varoituskyltit ois ihan vierailijoiden omaks parhaaks, kun nuo Houdini-koirat kyllä pääsee tuolta tarhasta pois jos vaan haluavat. Joko yli, ali, läpi tai muuten...
 

Yhteistyössä