saako teidän lasten lahjoihin kirjottaa keneltä se on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itselläni ei ole tapana kummilasten tai muiden lasten lahjakirjoihin kirjoitella antajan nimeä, jos on kyseessä joululahja. Minusta joululahjoissa on ihanin ajatus se pyyteettömyys: annan lahjani kenelle annan, odottamatta mitään vastalahjaa.

Mutta minua se ei loukkaa, jos joku muu kirjoittaa ja näin on usein ollutkin. Myöskin anoppi haluaa aina, että lapsemme tietävät että ovat saaneet heiltä lahjat. Eli tuovat pienet lahjansa joko joulun jälkeen, tai sitten haluavat, että lapset ovat itse näkemässä kun he antavat lahjat. Minusta tuollainen lahjan antaminen on aina vastavuoroista: he odottavat ehkä kiitollisuutta tai ainakin jotain muuta meiltä tai lapsilta, koska antavat pienet lahjjansa. Jotenkin mielestäni tuo tuhoaa sen antamisen ilon/saamisen ilon: odotetaan vastalahjaa.

Meillä ei tuota ongelmaa ole kun lahjat eivt tule pukilta. :xmas: Itsestäni on lähinnä toivottavaa että laphoihin kirjoitetaan antajan nimi. meille kuitenkin paketeita tulee kauempaa ja noin helpompi itse muistaa keneltä mikäkin on. Ja jos vaikka antaa kirja-lahjan toivoisin siihen omistuskirjoitusta, säilyy sitten muistissa aina keneltä tuo kirja oli.

Lapset ovat täällä vielä niin pieniä etteivät kaikkea ymmärrä, mutta kyllä meillä lahjoja avatessa kuitenkin samalla kerrotaan keneltä ne on saatu ja kiitetään jälkeenpäin antajia. En nyt ajattele että lahjoja annettaisiin kiitoksen toivossa, mutta jotenkin lahjojen saajana näkisin että jotkut peruskäytöstavat edellyttävät kiittämistä. Ja haluan siis että lapsetkin isompina osaavat olla saamistaan lahjoista kiitollisia ja osoittaa sen.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Itselläni ei ole tapana kummilasten tai muiden lasten lahjakirjoihin kirjoitella antajan nimeä, jos on kyseessä joululahja. Minusta joululahjoissa on ihanin ajatus se pyyteettömyys: annan lahjani kenelle annan, odottamatta mitään vastalahjaa.

Mutta minua se ei loukkaa, jos joku muu kirjoittaa ja näin on usein ollutkin. Myöskin anoppi haluaa aina, että lapsemme tietävät että ovat saaneet heiltä lahjat. Eli tuovat pienet lahjansa joko joulun jälkeen, tai sitten haluavat, että lapset ovat itse näkemässä kun he antavat lahjat. Minusta tuollainen lahjan antaminen on aina vastavuoroista: he odottavat ehkä kiitollisuutta tai ainakin jotain muuta meiltä tai lapsilta, koska antavat pienet lahjjansa. Jotenkin mielestäni tuo tuhoaa sen antamisen ilon/saamisen ilon: odotetaan vastalahjaa.

No tätä mä just ajoin takaa mutta palaa päreet aina noin provosoivien aloitusten kanssa...

mäkin haluaisin että tietäisivät mistä lahjat tulevat...mutta kun se ei kaikille käy...no saavat sitten vähempi arvoiset jouluna ja synttäreillä kunnon lahjat ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No mun mielestä on ihan turha kellekään ostella joululahjoja silmät kiitoksenkaipuusta kiiltäen. Jätä hitto soikoon ostamatta, jos vaivaa se, ettei sua nyt tulla nöyränä kiittelemään.

lahjoja tuskin kukaan ostaa kiitoksenkaipuu mielessään, mutta kyllä lahjasta kiittäminen kuuluu kuitenkin ihan alkeellisimpiin käytöstapoihin.

mutta sitä eivät lapset voi oppia, jos eivät vanhemmat välitä opettaa.

Eikö se sitten riitä, että vanhemmat kiittää paketista aikuisten vaihtaessa lahjoja? Meillä käy joulupukki tuomassa lahjoja lapsille ja he kyllä kiittävät joulupukkia, jos noi tavat sua noin kovasti vaivaa. Miksi lapsen pitää soitella erikseen joka paikkaan ja kiitellä?

Käytöstapoja se vaatii se toistenkin tapojen hyväksyminen, joten turha nyt kovin ap korottaa itseäsi turhaan.

en korota itseäni. tämä tapa on lähtöisin omasta lapsuudenkodistani ja ymmärrän kyllä että tapoja on monia. mutta en kyllä enää yhtään ihmettele sitä, kuinka kiittämättömiltä osa lapsista nykyään vaikuttaa kun ihan peruskäytöstavat uupuvat monilta.

meidänkin lapset muuten uskovat joulupukkiin, vaikka joka paketissa se nimi lukeekin. lapset tietävät, että mummo on toivonut pukkia tuomaan viiville barbin ja täti haluaa muistaa veikkaa paloautolla, jonka pukki sitten toimittaa perille. ei siinä lapsista ole koskaan ollut mitään ihmeellistä eikä usko pukkiin ole vielä keneltäkään karissut. mutta meidän lapset kiittävät lahjoista myös todellista antajaa, ei vain joulupukkia.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Meillä ei tuota ongelmaa ole kun lahjat eivt tule pukilta. :xmas: Itsestäni on lähinnä toivottavaa että laphoihin kirjoitetaan antajan nimi. meille kuitenkin paketeita tulee kauempaa ja noin helpompi itse muistaa keneltä mikäkin on. Ja jos vaikka antaa kirja-lahjan toivoisin siihen omistuskirjoitusta, säilyy sitten muistissa aina keneltä tuo kirja oli.

Lapset ovat täällä vielä niin pieniä etteivät kaikkea ymmärrä, mutta kyllä meillä lahjoja avatessa kuitenkin samalla kerrotaan keneltä ne on saatu ja kiitetään jälkeenpäin antajia. En nyt ajattele että lahjoja annettaisiin kiitoksen toivossa, mutta jotenkin lahjojen saajana näkisin että jotkut peruskäytöstavat edellyttävät kiittämistä. Ja haluan siis että lapsetkin isompina osaavat olla saamistaan lahjoista kiitollisia ja osoittaa sen.

jossain sentään vielä opetetaan lapsille käytöstapoja. ihana kuulla.

No mun mielestä on ihan turha kellekään ostella joululahjoja silmät kiitoksenkaipuusta kiiltäen. Jätä hitto soikoon ostamatta, jos vaivaa se, ettei sua nyt tulla nöyränä kiittelemään.

lahjoja tuskin kukaan ostaa kiitoksenkaipuu mielessään, mutta kyllä lahjasta kiittäminen kuuluu kuitenkin ihan alkeellisimpiin käytöstapoihin.

Eikö se sitten riitä, että vanhemmat kiittää paketista aikuisten vaihtaessa lahjoja? Meillä käy joulupukki tuomassa lahjoja lapsille ja he kyllä kiittävät joulupukkia, jos noi tavat sua noin kovasti vaivaa. Miksi lapsen pitää soitella erikseen joka paikkaan ja kiitellä?

Käytöstapoja se vaatii se toistenkin tapojen hyväksyminen, joten turha nyt kovin ap korottaa itseäsi turhaan.

en korota itseäni. tämä tapa on lähtöisin omasta lapsuudenkodistani ja ymmärrän kyllä että tapoja on monia. mutta en kyllä enää yhtään ihmettele sitä, kuinka kiittämättömiltä osa lapsista nykyään vaikuttaa kun ihan peruskäytöstavat uupuvat monilta.

meidänkin lapset muuten uskovat joulupukkiin, vaikka joka paketissa se nimi lukeekin. lapset tietävät, että mummo on toivonut pukkia tuomaan viiville barbin ja täti haluaa muistaa veikkaa paloautolla, jonka pukki sitten toimittaa perille. ei siinä lapsista ole koskaan ollut mitään ihmeellistä eikä usko pukkiin ole vielä keneltäkään karissut. mutta meidän lapset kiittävät lahjoista myös todellista antajaa, ei vain joulupukkia.

Jos teillä on noin, ja minun lapsuudessa kaikki lahjat toi joulupukki, eikä niistä kiitelty, ja koko suku toimii edelleen näin. Ei silti meidän lapset ole yhtään sen huonommin kasvatettuja kuin teidänkään, jos uskovat, että pukki on heille lahjat tuonut ja sillä sipuli. Miksi kaikkien pitäisi toimia kuten sinun perheessä on tehty/tehdään? Lapset kiittävät pukkia, joka lahjat tuo. Miten voi olla aikuisen ihmisen noin vaikea ymmärtää, että kaikki eivät toimi samoin kuin sinä?

Alkuperäinen kirjoittaja no:

Jos teillä on noin, ja minun lapsuudessa kaikki lahjat toi joulupukki, eikä niistä kiitelty, ja koko suku toimii edelleen näin. Ei silti meidän lapset ole yhtään sen huonommin kasvatettuja kuin teidänkään, jos uskovat, että pukki on heille lahjat tuonut ja sillä sipuli. Miksi kaikkien pitäisi toimia kuten sinun perheessä on tehty/tehdään? Lapset kiittävät pukkia, joka lahjat tuo. Miten voi olla aikuisen ihmisen noin vaikea ymmärtää, että kaikki eivät toimi samoin kuin sinä?

tämä selvä. kasvata sinä lapsesi kuten parhaaksi näet. niin minäkin teen.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
mä olin ihan äimän käkenä aikoinaan kun miehen veljen lapsille ostettiin joululahjoja ja he sitten sanoi, ettei saa lahjaan kirjoittaa lahjan antajan nimeä kun kaikki lahjat pitää olla joulupukilta. ja nyt täällä näyttää joillain olevan sama tapa. wtf? eikö teidän lapsia opeteta kunnioittamaan lahjan antajaa sen verran, että ensin katsotaan kortista ketä tästä lahjasta saa kiittää ja sitten vasta avataan? vastenmieleinen tapa mun mielestä se, että lapsille on säkilliset paketteja, jotka revitään silmät kiiluen auki tietämättä edes mikä peketti keneltäkin on.

:headwall:
typerää..
ei mitään pukkia ole ja turha sitä on lapsille valehdella.
yhtä typerää valehtelua koko pukki.
tulee kaupassa tarjoamaan karkkia niin minäkin valistan lasta aina että se on vaan typerä setä pukeutuneena tekopartaan..
ai että muiden vanhempien korvat aina kuumottaa kun ne selittelee omille muksuillensa että "ei tuo täti totta puhu"..
EIHH!!

Kun vielä muistelen omaa lapsuuttani niin meilläkin lahjat saatiin läheisiltä vaikka pukki ne toisinaan tokin (ei oikeasti kyllä uskottu pukkiin koskaan, se kuului vaan joulun "leikkeihin"). Ja silloin kun lahjoja avattiin niin aina katsottiin keneltä ne saatiin ja kiitettiin antajaa. En muista edes tuota kiittelyä minään teennäisenä rumbana tai ahdistuksena siitä että nyt antaja odottaa kiitosta. Muistan vaan sen kuinka ihanaa oli saada kummitädiltä toivottu barbie-nukke ja halusin tietysti kiittää häntä siitä. Eli kun noita tarkemmin mietin niin kai meillä vanhemmat kiittivät lahjoista puolestamme silloin kun olimme ihan pieniä, mutta siis myöhemminkään ei tarvinut patistella lapsia soittamaan kiitoksia vaan ihan itse halusimme sen tehdä.

Meillä lahjat tuo joulupukki. Minulle on oikeastaan ihan sama jos aikuinen ihminen pahoittaa mielensä siitä, että lapsille suodaan sen muutaman vuoden ajan ihana lapsen usko joulupukkiin. Joulu on kerran vuodessa ja lapsuusvuosia ei monia ole, ei ole pakko antaa lahjaa, jos niin kaivelee, että meidän lapset saa jouluna "repiä lahjat auki silmät kiiluen".

En ole kieltänyt ketään kirjoittamasta lahjaan nimeään, pienet lapset ei osaa lukea ja nyt kun 5-vuotias lukee, ei siihen maailma kaadu, jos alkaa miettimään mielessään tuota joulupukkijuttua. Itse en kirjoita pienten joululahjoihin nimeäni, juurikin tuon joulupukkiasian takia.

Ja kyllä, meillä on lapsilla ja aikuisilla hyvät käytöstavat. Synttäri- ja muista mahdollisista lahjoista kiitetään asiaan kuuluvalla tavalla. Ap saa toimia itse niin kuin parhaaksi katsoo, mutta osoittaa jo ääretöntä itserakkautta aikuiselta alkaa murehtimaan toisten lahjoja: "voi kurja kun MINÄ ja MINUN ostamani lahja ei nyt saakaan ansaitsemaansa gloriaa..."

Lisäänpä vielä, että kyllä me vanhemmat kiitetään lahjan antajaa. Ne lahjat kun yleensä kuitenkin meille etukäteen toimitetaan, siitä kyllä suurinpiirtein tietää keneltä mikäkin on tullut.

Saa kirjoittaa. Lapset eivät vielä osaa lukea :xmas: . Heidän mielestään kaikki lahjat tulee pukilta. Me vanhemmat taas tiedämme ettei tule, ja me kiitämme lahjojen antajia.

Mä en ole ikinä lapsille meneviin lahjoihin laittanut antajan nimeä, eikä meilläkään pojan lahjoissa näy. Joulupukiltahan ne tulee. Lahjat annan kuitenkin lasten vanhemmille kotiin vietäväksi, joten siinä kyllä sitten kiitellään puolin ja toisin.

Minä olen aina ihmetellyt ja kunnioittanut nyt 9v. veljeni tapaa avata lahjoja. Nätisti teipeistä yksi kerrallaan avaa ja tutkii. Itselläni ei riitä kärsivällisyys :whistle: Mutta alkuperäiseen. Minulle on sama kirjoitetaanko keneltä on vai ei. Joka tapauksessa kiitän lapseni puolesta ja myös itseni puolesta lahjoista. Yleensä muistan jo muodosta ja kääreen väristä keneltä mikäkin on.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
miksi muuten pitäisi kirjoittaa? Jotta vanhemmat pääsisi vertailemaan kuka mummeista ja kummeista ne kalleimmat lahjat antoi?

Niinpä :whistle: . Vaikka kaikki tottakai antavatkin lahjoja pelkästä antamisen ilosta, ei suinkaan siksi, että haluaisivat kiitosta ja kunniaa :whistle: .

Joululahjat tulee joulupukilta, piste. Synttärit ja muut juhlat on erikseen. Et kai sinäkään kiitosten toivossa anna niitä lahjoja?

Itselle on nuorena lapsettomana käynyt moka. Ehdin jo kirjoittaa kummilapsen pakettiin keneltä lahja on, lisäsin perään & joulupukilta. Tiedä sit auttoiko. Joka tapauksessa vanhemmat varmasti sen verran muistaa ja tietää mitkä lahjat on esim. kummeilta tulleet, että lasten puolesta osaavat kiittää ja laittaa isommat lapset kiittämään itse.

Joululahjat tulee joulupukilta, piste. Synttärit ja muut juhlat on erikseen. Et kai sinäkään kiitosten toivossa anna niitä lahjoja?

Itselle on nuorena lapsettomana käynyt moka. Ehdin jo kirjoittaa kummilapsen pakettiin keneltä lahja on, lisäsin perään & joulupukilta. Tiedä sit auttoiko. Joka tapauksessa vanhemmat varmasti sen verran muistaa ja tietää mitkä lahjat on esim. kummeilta tulleet, että lasten puolesta osaavat kiittää ja laittaa isommat lapset kiittämään itse.

eihän siihen kummin kiittämiseen tarvita tietoa mikä se kyseinen lahja oli.... Vai kiitelläänkö monisanaisemmin isommasta lahjasta ja sille pienimmän lahjan antajalle soitetaan vasta pyhien mentyä ohi ja ykköspaketin antajalle jo jouluaattona?? :whistle:
Meillä on lapset soittaneet mummolle, kummeille yms jouluaattona (silloinkin kun uskoivat pukkiin) lahjojen avaamisen jälkeen ja toivotelleet hyvät joulut ja toki keskustelleet jotakin aiheesta "mitä pukki toi".

ei kirjoteta,meillä kaikki lahjat tulee nimettömänä,koko suku pitää sitä yllä.edesmenneen veljeni avovaimo laittoi nimensä paketteihin,veli oli sitä vastaan ja tää oli suoraa sanonu et haluaa tietää että KAIKKI tietää kuinka kalliit lahjat ostanut :headwall: ja meillä kun sen takia on nimettöminä ettei niitä arvostella..

Meillä niin kuin monella muullakin pukki tuo pari lahjaa, loput on kummeilta ja mummoilta jne. Ja näin ihan senkin takia, että voin lasten aikana tehdä jouluostoksia, ja muutenkin kiva kun voi tosiaan kiittää lahjasta, jne.

Yhteistyössä