Saako sosiaalitoimi kysellä lääkäriltä minusta tietoja? Olivat soittaneet lääkärille.

  • Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
ap.
En tiedä mitä lääkäri on kertonut, mutta sosiaalitoimisto oli sinne joka tapauksessa soittanut ja varannut puolestani ajan lääkäriin, vaikka en todellakaan tarvitse lääkäriaikaa. En ymmärrä. En tiedä kuka tai miksi tuon puhelun ja ajanvarauksen oli tehnyt, lääkäriltä vain tuli kirje kotiin, jossa lukee että "sosiaalitoimi on ollut yhteydessä ja käskenyt varata ajan keskustelua varten".

Mä en enää jaksa tuota jatkuvaa kiusaamista, mitä koen sosiaalitoimen puolelta. Ihan jatkuvaa kyttäystä, oikeasti turhaa huolenpitoa. Keskittäisivät aikansa ja huomionsa sinne missä oikeasti apua tarvitaan mutta ei, minua ne kyttää ja kiusaa koko ajan. Tiedän, että täälläkin joku kohta kirjoittaa, että "ei ne kiusaa, hyvähän se on jos pitävät huolta" tms. mutta ei tuo ole enää kivaa kun tekevät minusta sekopäätä ja varailevat aikoja lääkäriin ym. vaikka ei ole aihetta. Osaan kyllä käydä lääkärissä, jos on tarvetta siihen. Ja olen käynytkin. En enää jaksa.

Mitä lääkäri saa kertoa sosiaalitoimelle eli mitä saavat keskustella keskenään? Olisi kiva, jos joku osaisi tähän antaa vastauksen.
 
myös mieöenterveysongelmia
No jos sulla ei ole mitään salattavaa eli olet ihan terve päästäs, ei pitäs olla mitään syytä huolehtia. Jos sulla on lapsia, niin eikö se oo hyvä että tarksitavat ookkonää liian pöpi niitä kaitsemaan? Minä oon ihan ite joutunu lääkäriaikani varaamaan, ja oon onneks tajunnukin, kun mies on ensin asiasta vähän huomauttanut.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja myös mieöenterveysongelmia;28995220:
No jos sulla ei ole mitään salattavaa eli olet ihan terve päästäs, ei pitäs olla mitään syytä huolehtia. Jos sulla on lapsia, niin eikö se oo hyvä että tarksitavat ookkonää liian pöpi niitä kaitsemaan? Minä oon ihan ite joutunu lääkäriaikani varaamaan, ja oon onneks tajunnukin, kun mies on ensin asiasta vähän huomauttanut.
Joo, ei ole mielenterveysongelmia mulla. En vaan tule toimeen sosiaalitoimen työntekijän kanssa, kemiat ei kohtaa niin sanotusti. On sitten alkanut kiusata erilaisilla tavoilla, kun en suostu tanssimaan hänen pillinsä mukaan. Ei myönnä toimeentulotukea, vaan vääntää omilla säännöillä ja kun tästä valitan niin tekee tätä kiusaa minulle.
 
ap.
Niin ja mies on myös kyllästynyt tähän kiusaamiseen, koskettaahan se häntäkin jos ei ttt tule vaikka pitäisi. Mutta ei, häntä ei kukaan kiusaa vaan minua yritetään leimata mt-ongelmaiseksi ilmeisesti. Ja mies on myös tästä sekä minulle, että sosiaalitoimeen kertonut että kyllä hän olisi kymmenen vuoden aikana huomannut jos olisin mieleltäni sairas. Mutta kun en ole. Ja psykiatrin lausuntokin tästä on, yksityiseltä. Vaan ei sosiaalitoimea kiinnosta se.
 
ap.
[QUOTE="iina";28995243]No pelkäisin tuossa tapauksessa jotain huostaanottoa.[/QUOTE]

Minä en pelkää, koska ei niillä ole syytä huostaanottoon, ei ole näyttöä eikä perusteluita. Kiusaavat vaan ja kiristävät. Olen nyt ottanut yhteyttä sosiaaliasiamieheen, joka samoilla linjoilla kanssani, että ei ole normaalia käytöstä sosiaalitoimelta.
 
"iina"
Niin ja mies on myös kyllästynyt tähän kiusaamiseen, koskettaahan se häntäkin jos ei ttt tule vaikka pitäisi. Mutta ei, häntä ei kukaan kiusaa vaan minua yritetään leimata mt-ongelmaiseksi ilmeisesti. Ja mies on myös tästä sekä minulle, että sosiaalitoimeen kertonut että kyllä hän olisi kymmenen vuoden aikana huomannut jos olisin mieleltäni sairas. Mutta kun en ole. Ja psykiatrin lausuntokin tästä on, yksityiseltä. Vaan ei sosiaalitoimea kiinnosta se.
Missäpäin suomea asutte? tuntuu että huostaanotoissa yms on aluekohtaisia eroja.
 
"kkk"
No sossuhan saa soitella mihin vaan, mutta viranomaiset eivät saa antaa tietoja kolmansille osapuolille. Sossu kuuluu myös näihin. Eli lääkäri ei saa antaa tilastasi mitään tietoa ilman suostumustasi :)
 
hmhh
No jos sä et ole mieleltäsi sairas niin mikä ihmeen ongelma se on että et vois siellä lääkärissä käydä? Eikös se nyt ole ihan luonnollista että katsotaan joltain neutraalilta lääkäriltä ne tulokset, mistäs ne tietää jos oot vaikka sen yksityislääkärin tuttu.

Ihan vinkkinä, olemalla vastarannankiiski, vain pahennat tilannettasi ja saat itsesi vaikuttamaan oikeesti pöpiltä.
 
ap.
[QUOTE="Vieras";28995256]Jos kaikki on kunnossa, miksi et mene lääkäriin?[/QUOTE]

Kuten jo kerroin, olen käynyt psykiatrin luona yksityisellä (ihan sen takia ettei jää merkintöjä julkiselle) hankkimassa lausunnon mielenterveydestäni ja lausunnossa kerrotaan minun olevan terve.
 
niin sanoo pykälät
[QUOTE="kkk";28995258]No sossuhan saa soitella mihin vaan, mutta viranomaiset eivät saa antaa tietoja kolmansille osapuolille. Sossu kuuluu myös näihin. Eli lääkäri ei saa antaa tilastasi mitään tietoa ilman suostumustasi :)[/QUOTE]

No jostain kai ne lääkärinlausunnot mielenterveysongelmaisten holhousasioissakin otetaan? eikä voida olettaa että jokainen antaa siihen suostumuksensa.

"1.2. Toimintakelpoisuuden rajoittaminen

Toimintakelpoisuuden rajoittamisesta päättää tuomioistuin. Täysi-ikäisen henkilön toimintakelpoisuuden rajoittaminen edellyttää, että henkilö on kykenemätön huolehtimaan taloudellisista asioistaan ja että hänen varallisuusasemansa, toimeentulonsa tai muut tärkeät etunsa ovat siksi vaarassa. Lisäksi edellytetään, että vaaraa ei voida poistaa muilla keinoin, esimerkiksi määräämällä hänen tuekseen edunvalvoja. Pelkkä lääketieteellinen diagnoosi, esimerkiksi psyykkinen sairaus, ei sinänsä oikeuta rajoittamaan kenenkään kelpoisuutta määrätä varallisuudestaan. Jos psyykkisesti poikkeavasta tilasta ei aiheudu vaaraa asianomaisen taloudellisille eduille, ei rajoituksen asettaminen tule kysymykseen. Tuomioistuimen tulee harkita rajoituksen sisältö kussakin yksittäistapauksessa ilmenevän tarpeen mukaisesti. Tuomioistuin voi näin rajoittaa asianomaisen oikeustoimikelpoisuutta tai asianomaisen kelpoisuutta määrätä tietystä omaisuudestaan.

Äärimmäisessä tapauksessa henkilö voidaan julistaa vajaavaltaiseksi. Kun henkilö julistetaan vajaavaltaiseksi, toimintakelpoisuuden rajoituksen sisältöä ei täsmennetä tuomioistuimen päätöksellä, vaan rajoitus seuraa suoraan holhoustoimesta annetusta laista, jossa vajaavaltaisen asema on säännelty.

1.3. Asian vireillepano

Edunvalvojan määräämistä tai toimintakelpoisuuden rajoittamista koskevan hakemuksen voi tehdä holhousviranomainen tai se, jonka edun valvomisesta on kysymys, taikka tämän edunvalvoja, vanhempi, aviopuoliso, lapsi tai muu läheinen.

1.4. Kuuleminen

Määrättäessä täysi-ikäiselle edunvalvojaa on sille, jonka etua on valvottava, sekä, jollei se olosuhteet huomioon ottaen ole ilmeisen tarpeetonta, hänen aviopuolisolleen varattava tilaisuus tulla kuulluksi.

Toimintakelpoisuuden rajoittamista koskevassa asiassa tuomioistuimen on kuultava henkilökohtaisesti sitä, jonka edun valvomisesta on kysymys. Asia voidaan kuitenkin ratkaista ilman henkilökohtaista kuulemista, jos hakemus heti hylätään perusteettomana tai jos kuuleminen on kuultavan tilan vuoksi mahdotonta tai aiheuttaa hänelle kohtuutonta haittaa. Kuuleminen voidaan katsoa mahdottomaksi esimerkiksi silloin, kun on lääkärintodistuksin tai muuten luotettavasti selvitetty, että kuultava on sellaisessa tilassa, että hän ei kykene lainkaan ymmärtämään, mistä asiassa on kysymys. Kohtuuttoman haitan perusteella kuuleminen voidaan jättää toimittamatta lähinnä silloin, kun henkilö on mielenterveydellisten syiden vuoksi hoidettavana ja henkilökohtainen kuuleminen olisi vahingollista hänen mielenterveydelleen tai hoidolleen."

Laakarinlausunto holhousasioissa
 
ap.
[QUOTE="kkk";28995258]No sossuhan saa soitella mihin vaan, mutta viranomaiset eivät saa antaa tietoja kolmansille osapuolille. Sossu kuuluu myös näihin. Eli lääkäri ei saa antaa tilastasi mitään tietoa ilman suostumustasi :)[/QUOTE]

Minusta kuitenkin tuntuu, että on antanut jotain tietoja tai ainakin viitteitä siitä millä asioilla olen siellä käynyt... Ei muuten kai tulisi tuollaista kirjettä kotiin lääkäristä.

En vaan ymmärrä miksi lääkäri varaa minulle ajan, koska lääkäri varsin hyvin tietää käyntieni perusteella, ettei minulla ole mt-ongelmaa. Olen käynyt lääkärissä tänä vuonna monia kertoja, mm. poskiontelotulehduksen, selkäkivun, päänsäryn ja autokolarin (lievä selkävamma) takia useasti.
 
ap.
No jos sä et ole mieleltäsi sairas niin mikä ihmeen ongelma se on että et vois siellä lääkärissä käydä? Eikös se nyt ole ihan luonnollista että katsotaan joltain neutraalilta lääkäriltä ne tulokset, mistäs ne tietää jos oot vaikka sen yksityislääkärin tuttu.

Ihan vinkkinä, olemalla vastarannankiiski, vain pahennat tilannettasi ja saat itsesi vaikuttamaan oikeesti pöpiltä.
Öööö... no satun olemaan tämän ko. lääkärin tuttu myös monen asian takia, koska olen käynyt hänen luonaan tk:ssa jo vuosikausien ajan ihan jokapäiväisillä asioilla. Kuten jo kerroin.
 
jos ne auttaa sua
Jospa sosiaalitoimi haluaisi tietää että etkö ole osannut hakea esim. eläkettä tms. johon olisit oikeutettu vaivojesi perusteella? Miksi saat toimeentulosi tttukena? Ei se ole mikään ehtymätön rahasampo se "sosiaalitoimen raha-arkku", vaan nekin yrittää saada asiat pysymään hallinnassa. Tutkitaan jos joku on väärin perustein sillä luukulla.
 
ap.
Jospa sosiaalitoimi haluaisi tietää että etkö ole osannut hakea esim. eläkettä tms. johon olisit oikeutettu vaivojesi perusteella? Miksi saat toimeentulosi tttukena? Ei se ole mikään ehtymätön rahasampo se "sosiaalitoimen raha-arkku", vaan nekin yrittää saada asiat pysymään hallinnassa. Tutkitaan jos joku on väärin perustein sillä luukulla.
Joo, en saa eläkettä, olen vasta 36-vuotias. :) Ja opiskelen, joten siksi käyn "sosiaalitoimen raha-arkulla". Ei riitä miehen pieni palkka meidän kaikkien ruuaksi.
 

Yhteistyössä