saako raskaana syödä kylmäsavulohta, graavilohta ja graavikirjolohta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paksuna ja tahtoo kalaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Käytännössä kaikki kaupoissa myytävä kylmäsavulohi on vakuumissa ollutta, jopa se tiskissä myytävä. Eli sitä ei, mutta kuin kuumennettuna.

Lämminsavulohi käy, jos se on erittäin tuoretta. Käytännössä on varoitettu ainakin jostain savustetuista kinkuista, että se prosessi on liian viileä tappaakseen kaikkia pöpöjä. Olettaisin saman pätevän lämminsavukalaan? Eli oman rohkeuden mukaan...

Graavilohi taitaa olla turvallisin, kun sen tekee itse jäähauteen päällä jääkaapissa ja kala on erittäin tuoretta.

Käytännössä kaikki kaupoissa myytävä kylmäsavulohi on vakuumissa ollutta, jopa se tiskissä myytävä. Eli sitä ei, mutta kuin kuumennettuna.

Lämminsavulohi käy, jos se on erittäin tuoretta. Käytännössä on varoitettu ainakin jostain savustetuista kinkuista, että se prosessi on liian viileä tappaakseen kaikkia pöpöjä. Olettaisin saman pätevän lämminsavukalaan? Eli oman rohkeuden mukaan...

Graavilohi taitaa olla turvallisin, kun sen tekee itse jäähauteen päällä jääkaapissa ja kala on erittäin tuoretta.

ja näitä kaikkia voi ihan itsekin valmistaa....

• Tykkää
Reactions: Lex ja PaulKohelo
No jos et sitä kuukasittain vetele järettömiä annoksia niin mun mielestä voit ihan hyvin ostaa ihan siitä kaupan kalatiskistä graavilohta. Itse ostin ainakin 3-4 kertaa raskauden aikana sitä ja ei kyllä tullut mitään :D
Myös savulohta olen syönyt tuoreeltaan kun ollaan savustettu.

ei se ole määrästä kiinni. Listeriavaaran takia ei suositella syömään. Listeriaa voi olla pienessäkin palassa. Ei onneksi usein iske tuo listeria, mutta suositukset on tehty sen takia, että listeriaa ei raskaana olevalle tulisi. Riskeeratako vauva, vai olisiko 9 kk syömättä tuollaisia kaloja? Jokainen toki tekee oman valintansa.

[QUOTE="jenni";26568839]No jos et sitä kuukasittain vetele järettömiä annoksia niin mun mielestä voit ihan hyvin ostaa ihan siitä kaupan kalatiskistä graavilohta. Itse ostin ainakin 3-4 kertaa raskauden aikana sitä ja ei kyllä tullut mitään :D
Myös savulohta olen syönyt tuoreeltaan kun ollaan savustettu.[/QUOTE]

Kaikissa raaoissa kaloissa piilee listerian vaara, mutta suurin se vaara onntyhjiöpakatuissa tuotteissa. Ja se ei tosiaan oo määristä kiinni, listeria voi tarttu jo yhdestä syöntikerrasta.
Josnsaat jostain varmasti tuoretta kalaa ja itse sen graavaat niin riski on vähäinen.

[QUOTE="Terkka";26568936]ei se ole määrästä kiinni. Listeriavaaran takia ei suositella syömään. Listeriaa voi olla pienessäkin palassa. Ei onneksi usein iske tuo listeria, mutta suositukset on tehty sen takia, että listeriaa ei raskaana olevalle tulisi. Riskeeratako vauva, vai olisiko 9 kk syömättä tuollaisia kaloja? Jokainen toki tekee oman valintansa.[/QUOTE]

Siis ymmärrän toki, mutta en ole niin hysteerinen tuon asian suhteen. :) Ja ihan hyvin voisin olla syömättä 9kk kyseisiä tuotteita mutta edelleen, en ole niiiin tarkka tuosta asiasta. :) Jokainen tyylillään.

ok. eli syötän nuo kalat lapsilleni ja miehelleni ja ehkä äidilleni ja olen itse kalatta. kun en kerran voi sitä itselleni valmistaa kypsäksi =)

nuo ovat kaupan valmiita vakuumipakattuja eli se siitä =)

Listeriavaaran vuoksi ei saa syödä raakaa kalaa, vakuumipakattua kalaa, raakaa lihaa. Kalaa saa syödä, mutta kypsennettynä. Vakuumikalaa kypsennettynä (uudelleen, jos valmiiksi kypsää vakuumpakattua ).
Listeria, voi aiheuttaa vaikean yleistulehduksen tai keskenmenon. Vaarallinen etenkin raskaanaoleville, pitkäaikaissairaille sekä vanhuksille. Ei ole tavatonta, että vanhus kuolee listeriamyrkytykseen vielä nykypäivänä.
Siis, jos otat riskin, teet sen tietoisena mahdollisesta vaarasta. Mutta valinnanvapaus on jokaisen oma.

Yhteistyössä