Saako punaista maitoa hylana tai laktoosittomana? Riisipuuroa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sh-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sh-äiti

Vieras
...tässä vain ajattelen. Teen itse aina kevyt laktoosittomaan maitoon puuron, mutta eilen sain ihan taivaallista riisipuuroa kerhon joulujuhlassa ja se oli kuulema tehty punaiseen maitoon. Meillä pitäisi kuitenkin ainakin hyla-versio saada tehtyä...

Jos mä tahtoisin välttis punaiseen maitoon tehtyä puuroa, niin tekisin laktoosittomaan ruokakermaan (tyyliin 4dl sitä, 6dl laktoositonta maitoa) puuron. Meillä kyllä riittää ihan perus kevytmaito laktoosittomana versiona.

Punaista hyla-uht-maitoa on olemassa, käytän sitä meidän puurossamme. Miinus tulee siitä, että puuro ei ole kauniin valkoista vaan omituisen kellertävää tai punertavaa. Johtunee tuosta hylasta.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Ei siinä maussa niin paljoa ole eroa ettei kevytmaitokin kävis :)

Mutta minäpä erotan maun heti. Olen suuri riisipuuron ystävä ja varmaan kerran viikossa sitä teen ruoaksi, mutta nyt kun sain sitä pun.maitoon tehtyä puuroa, ei se minun kevytmaitoon tehty puuro maistunutkaan enää miltään.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Punaista hyla-uht-maitoa on olemassa, käytän sitä meidän puurossamme. Miinus tulee siitä, että puuro ei ole kauniin valkoista vaan omituisen kellertävää tai punertavaa. Johtunee tuosta hylasta.

Tämä sama punertavuus-ongelma on myös laktoosittomassa maidossa, pieni kauneusvirhe joka ei onneksi haittaa makua :D Enemmän huolestun jos puurossa on mustia klönttejä (lue. pohjaanpalanut) :)

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:

Mutta minäpä erotan maun heti. Olen suuri riisipuuron ystävä ja varmaan kerran viikossa sitä teen ruoaksi, mutta nyt kun sain sitä pun.maitoon tehtyä puuroa, ei se minun kevytmaitoon tehty puuro maistunutkaan enää miltään.

Teet sitten itsellesi punaiseen maitoon :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Jos mä tahtoisin välttis punaiseen maitoon tehtyä puuroa, niin tekisin laktoosittomaan ruokakermaan (tyyliin 4dl sitä, 6dl laktoositonta maitoa) puuron. Meillä kyllä riittää ihan perus kevytmaito laktoosittomana versiona.

No miksi et sitten tekisi sitä punaiseen maitoon? Vai onko hyla teille sopimatonta? Oletko oikeasti kokeillut tuota ruokakermaa puuroon? Eikö maistu omituiselta siinä?

Tämä sama punertavuus-ongelma on myös laktoosittomassa maidossa, pieni kauneusvirhe joka ei onneksi haittaa makua :D Enemmän huolestun jos puurossa on mustia klönttejä (lue. pohjaanpalanut) :)

Käytän aina laktoositonta maitojuomaa, ja kyllä minulla siitä tulee ihan valkea puuro. Kerroskattilassa sen teen. Mutta nyt illalla siis metsästämään tuota hyla-kulutusmaitoa.

Ai se väri muuttuu myös laktoosittomassa maidossa? Pahus.

Alkuperäinen kirjoittaja gab:

No miksi et sitten tekisi sitä punaiseen maitoon? Vai onko hyla teille sopimatonta? Oletko oikeasti kokeillut tuota ruokakermaa puuroon? Eikö maistu omituiselta siinä?

Punainen maito ei valitettavasti sovi kuopukselle joka käyttää laktoositonta ruokavaliota ja näin ollen keitän kaikki ruuat laktoosittomana. Miksei laktoositon ruokakerma siihen sopisi, kestää pitkän keittoajan, eihän se sen kummemmalta maistu esim. laatikossakaan.

Käytän aina laktoositonta maitojuomaa, ja kyllä minulla siitä tulee ihan valkea puuro. Kerroskattilassa sen teen. Mutta nyt illalla siis metsästämään tuota hyla-kulutusmaitoa.

Laktoositonta maitojuomaa minäkin käytän ja punertavaa siitä on tullut. En tiedä onko sitten eroa valmistajalla, meillä käytetään pääasiallisesti ingmannin maitojuomaa. Minä teen kunnon puurokattilassa (eli se jossa tulee se vesi sinne väliin)-> huomattavasti pidempi keittoaika mitä kerroskattilassa.

Mä oon nyt muutamat kerrat kun puuroa olen keitellyt, laktoosittomana, niin laittanut sekaan lusikallisen oivariinia. Ei huono. Eilen kun tein rasvattomaan (oli menossa vanhaksi) niin oivariinia laitoin reilulla kädellä.

Minä teen yleensä laktoosittomaan kevytmaitojuomaan ja lisään valmiin puuron joukkoon voita, tulee tosi hyvää :p :p eikä värikään ole vaaleanpunertava niin kuin hyla maitoon tehdyssä. Tai jos saat jostain tuoretta tankkimaitoa, niin siitä tulee paras puuro eikä ainakaan minulla siitä mene maha kuralle (vaikka onkin laktoosi-intoleranssi)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä oon nyt muutamat kerrat kun puuroa olen keitellyt, laktoosittomana, niin laittanut sekaan lusikallisen oivariinia. Ei huono. Eilen kun tein rasvattomaan (oli menossa vanhaksi) niin oivariinia laitoin reilulla kädellä.

Sehän ei kyllä sen jälkeen enää sitten ollut laktoositonta jos oivariinia sinne menit pökkäämään :whistle:

Teet sitten itsellesi punaiseen maitoon :)

Miksei koko perheelle? Punainen maito on muutenkin terveellisempää kuin kevyt- tai rasvaton maito. Lisäksi pitää ottaa huomioon, että suomen punainen maito katsottaisiin kevytmaidoksi monissa maissa. Maidon rasvaprosentti on oikeasti noin 4,2.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2009110510552573_tr.shtml

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Sehän ei kyllä sen jälkeen enää sitten ollut laktoositonta jos oivariinia sinne menit pökkäämään :whistle:

Sininen oivariini on muistaakseni HYLA mutta ei tietysti laktoositon vaan vähälaktoosinen.

Yhteistyössä