Saako poliisit kerrostalon alaoven auki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vihainen

Vieras
Naapuri möykkää niin että voisi soittaa poliisit.Meillä ei ovisummeria ja alaovi lukossa,enkä mä jätä lapsia yksin että kävisi avaamassa.Tuleeko ne ollenkaan jos soitan enkä pääse avaamaan ovea?

Yks tuttu tiputti avaimet parvekkeelta ja sit poliisit toi ne takas. Olivat kuulemma viel ajaneet hissillä ylempään kerrokseen ja kävelleet raput alas ettei saatais tietää kuka avaimet antoi ja ilmoitti poliiseille.

Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön:
mistä avainputkesta???

Ettekö ole koskaan ihmetelleet, et mitä ne avaimenreiät paljaassa seinissä on? Ne on palomiesten/poliisien yleisavaimella auki saatavia putkia, joissa on sen talon yleisavain sisällä. Palomiehille juuri erityisen tärkeitä, että pääsee sammuttamaan ilman rikkomisia vaikka ei ovet ole talossa auki.

Ite soitin kerran poliisit möykkäävää naapuria taltuttamaan, niin hälytyskeskuksessa sanoivat että tulevat jos menen avaamaan alaoven. En sitten suostunut menemään, koska siinä tapauksessa se möykkäävä naapuri olisi tiennyt kuka ne kytät soitti.

ei ainakaan meillä saa..kerran entiselle naapurille soitin poliisit ja sanoin,että tulee sisäpihalle,niin tiputan avaimet..mitä teki poliisit,tuli etupihalle ja soitti,että tuutko avaamaan oven :o onneks naapuri oli niin aineissa,ettei tajunnu mitään,vaikka näki mun tulevan samaa matkaa ylös poliisien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Saa. Saavat alaoven avaimet siitä avainputkesta.

Mistä ihmeen avainputkesta?

useimmissa taloissa on oven vieressä sellainen pyöreä lukko,sen kun avaa niin siellä on yleisavain kys.taloon.sen avaamiseen vaan kyl vissiin tarvii huoltomiehen.

Avainputki = kerrostalon alaoven kieppeillä ole reikä seinässä missä on lukko. Eli näyttää vain lukkopesältä keskellä seinää. Siellä on yleistentilojen yleisavain (ei käy asuntoihin). Viranomaiset saavat sieltä putkesta siis avaimen omalla avaimellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kamomilla-81:
Ite soitin kerran poliisit möykkäävää naapuria taltuttamaan, niin hälytyskeskuksessa sanoivat että tulevat jos menen avaamaan alaoven. En sitten suostunut menemään, koska siinä tapauksessa se möykkäävä naapuri olisi tiennyt kuka ne kytät soitti.

Tätä mäkin pelkään.Ja en tosiaan jätä lapsia yksin siksi aikaa.
En mä ole huomannut mitään avaimenreikää seinässä.Onko se kaikissa?

Juu ei kaikissa taloissa ole todellakaan tollasta avainputkea vai mikä lie; joskus ois exä pitäny saada pihalle mun asunnosta, mulla ei ollu avaimia ja niinhän siin kävi et vaikka oli virkavalta paikalla niin sanoivat et soita aamulla uudestaan kun alaovet aukee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juu ei kaikissa taloissa ole todellakaan tollasta avainputkea vai mikä lie; joskus ois exä pitäny saada pihalle mun asunnosta, mulla ei ollu avaimia ja niinhän siin kävi et vaikka oli virkavalta paikalla niin sanoivat et soita aamulla uudestaan kun alaovet aukee.

mites sitten esim. ambulanssimiehet pääsee sisään :o

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Avainputki = kerrostalon alaoven kieppeillä ole reikä seinässä missä on lukko. Eli näyttää vain lukkopesältä keskellä seinää. Siellä on yleistentilojen yleisavain (ei käy asuntoihin). Viranomaiset saavat sieltä putkesta siis avaimen omalla avaimellaan.

Tää aivainputki ei ole sit välttämättä jokaisessa rapussa. Mut pitäisi löytyy alkupään rappuaulasta, vai mikä lie ulkotaso on.

Jaa, eikä kuulemma ole välttämättä kaikissa taloyhtiöissä, joten olisi kiva että asukas (tilanteesta riippuen), tai huoltomies tulisi avaamaan oven. Jos partio on saanut kunnon keikan, ni menevät omin neuvoin sisään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kamomilla-81:

näin oli kyllä meilläkin vanhassa aunnossa jossa jouduttiin aika usein kutsumaan poliisit paikalle. mutta tiputin avaimet ikkunasta ja poliisit laittoivat postilaatikkoon. en ois kyllä ikinä mennyt alas sitä ovea avaamaan

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

mites sitten esim. ambulanssimiehet pääsee sisään :o

No hätätilanteissa menevät vaikka ovesta läpi, jos ei muu auta. Ei pelastushenkilöstä oikeasti siinä vaiheessa kauheasti mieti meneekö ovi rikki vai ei, jos on ihmishenki/henkiä kyseessä..

Mun piti yks kerta käydä alaovi aukasemassa huumehörhöjen tappelun takia. Piti jättää pieni vauva sisälle, ja mennä hörhöjen oven ohi alas aukasemaan. Pelotti kyllä, kun ne oli tapelleet myös käytävässä, onneksi eivät sillä hetkellä olleet enää siinä.

Hälytyskeskus vaati, että käyn aukasemassa vaikka sanoin että ne tappelee käytävällä ja mun pitäis ne ohittaa ja mulla pien vauva hoidossa :O Tuumasivat, ettei ne uskalla käydä mun kimppuun kun poliisit on tulossa...joopa noo...

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön:
mistä avainputkesta???

Ettekö ole koskaan ihmetelleet, et mitä ne avaimenreiät paljaassa seinissä on? Ne on palomiesten/poliisien yleisavaimella auki saatavia putkia, joissa on sen talon yleisavain sisällä. Palomiehille juuri erityisen tärkeitä, että pääsee sammuttamaan ilman rikkomisia vaikka ei ovet ole talossa auki.

Eiks ne oo myös postinjakajia varten?

Yhteistyössä