Saako poliisit kerrostalon alaoven auki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen kahdesti joutunut soittamaan poliisit möykkäävän naapurin takia, entisissä asuinpaikoissani.
Molemmilla kerroilla poliisi soitti mulle alaovelta ja pyysi tulemaan avaamaan oven.

Outoa, jos on joissakin kaupungeissa noin vaikeaa saada poliisi kerrostalon sisälle! Tosi puheessa poliisi pääsee kyllä rappukäytävään eikä kenenkään sisäpuolella olevan tarvitse tulla avaamaan, jos on esim. vaara terä- tai ampuma-aseista tai ylipäänsä niin uhkaava ilmeinen vaaratilanne. Silloin pyytävät talonmiehen tai tulevat oven murtaen sisään, kuten yksityisasuntoihinkin.

Sairaankuljetus ei murra ovia, vaan pyytävät huoltomiehen tai pelastuslaitoksen, joilla on lupa tarv. murtaa ovet/ikkunat tmv.

Postinjakajalla on ihan oma avain nippu ja sillä pääseen vain ulko-ovesta.

Putkilukossa on vähän väkevämpi avain, mutta ei aina yleisavain.
Joskus noita avainputkia on rivissä 3-4kpl ainakin teollisuuskiinteistäissä.
Kellähän kaikilla niihin oikeastaan on avaimet.
Punainen on varmaan poliisille/palolaitokselle.
Ilmeisesti joskus myös sähkölaitoksella on omansa, jos talossa on
muuntamo tai jotain muita "oleellisia" sähkölaitoksen systeemeitä.
Mutta mitä ne loput on ?

Minä soitin poliisille möykkäävästä naapurista (poppi soi LUJAA), käskivät avata alaoven, kipitin samaa kyytiä alas, luuta oven väliin ja äkkiä kotiin. Eivät ne pippaloiltaan jouda kyttäämään kuka portaikossa kulkee. Musiikki hiljeni noin vartin päästä.

Poliisi pääsee ihan joka paikkaan tottakai jos on tilanne. Naapurit vois hoitaa keskenään "möykkääreitä" huomauttaen niille ensin itse ku tarvii poliisii vaivata tunniksi lauantai illasta, että ne voi tulla sanomaan saman asian mitä ketätahansa voi kertoa möykkääville naapureille. Liian usein tilanne on niin et naapureilla ei oo muuta tekemistä ku kuunnella mitä muut naapurit tekee iltaisin ja sitten soittaa poliisit ku mukama häiritsee.Se vie kaikkien aikaa

Ettekö ole koskaan ihmetelleet, et mitä ne avaimenreiät paljaassa seinissä on? Ne on palomiesten/poliisien yleisavaimella auki saatavia putkia, joissa on sen talon yleisavain sisällä. Palomiehille juuri erityisen tärkeitä, että pääsee sammuttamaan ilman rikkomisia vaikka ei ovet ole talossa auki.

daiju. putkiavaimen saa avaimella joka kiinteistöhuollolla, hissifirmalla, sähköyhtiöllä ja puhelinyhtiöllä.

Yhteistyössä