Saako pankista lainaa, jos äiti hoitovapaalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lainaako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lainaako

Vieras
Me tarvittais kulutuslainaa n. 10 000 euroa, mutta saakohan sitä pankista jos mä olen hoitovapaalla? Meidän nettotulot mun tulot mukaan lukien 3300 euroa (tästä vähennetään toki esim. asuntolaina 800e). Pankki vaatii vaan kaikenmaailman selvityksiä, alan olla jo epätoivoinen saadaanko lainaa ollenkaan. Asuntolainaa toki on, mutta se on otettu jo silloin kun mäkin olin vielä töissä.

ootteko muut saanu lainaa jos ootte ollu hoitovapaalla? Asunto- tai autolainaa?

Olen saanut 250 000€ asuntolainan mieheni kanssa ollessani hoitovapaalla. Haimme lainaa elokuussa 2011 olin tosin menossa töihin lokakuussa. Laina nostettiin vasta toukokuussa 2012, kun taloa alettiin rakentaa.
Meillä oli ollut edellinen asuntolaina samassa pankissa ja tiesivät rahankäyttömme ja tulomme 10-vuoden ajalta.
Luulisi, että 10 000€ irtoaa kyllä, mutta pitää täyttää selvityksiä rahankäytöstä yms,,

[QUOTE="Tiksu";27541838]Olen saanut 250 000€ asuntolainan mieheni kanssa ollessani hoitovapaalla. Haimme lainaa elokuussa 2011 olin tosin menossa töihin lokakuussa. Laina nostettiin vasta toukokuussa 2012, kun taloa alettiin rakentaa.
Meillä oli ollut edellinen asuntolaina samassa pankissa ja tiesivät rahankäyttömme ja tulomme 10-vuoden ajalta.
Luulisi, että 10 000€ irtoaa kyllä, mutta pitää täyttää selvityksiä rahankäytöstä yms,,[/QUOTE]

Asuntolainaa toki saa, asunto toimii vakuutena. 10 000 on iso luotto ilman vakuuksia, autohan ei käy vakuudeksi. Kyse siis täysin eri asiasta. Jos taas aloittajan vakuudet kunnossa, niin tuskin ongelmaa. Itse halusin 8000 luottoa ja pankki ei myöntänyt. Meillä pieni asuntolaina ja paremmat tulot ja kaksi velatonta autoa. Henkilötakaaja olis riittäny, mut sitä en halunnut.

[QUOTE="kotiäippä";27541908]Hyväksyykö pankki vakuudeksi velkaisen asunnon? Meillä se ei käynyt. En tiedä vaikuttiko hoitovapaa asiaan.[/QUOTE]

pankki hyväksyy vakuutena velkaisen asunnon jos lainaa on vähän eli ts. asunnon arvosta jää ylivakuutta ja sitä voi käyttää kulutusluottoon.

meillä sama tilanne taannoin ja mutta silloin oli edullisempaa ottaa rahoitus autoon rahoitusyhtiön ts autokaupan kauttaa kun taas pankin myöntämä kulutusluotto olisi ollut kalliimpaa. kyseessä oli uuden uutukaisen auton osto, ei käytetyn auton joka myös vaikuttaa autokaupan rahoituksen hintaan. uuteen autoon saa rahoituksen halvemmalla kuin vanhan auton ostoon.

ja lainaa saa hoitovapaan aikana asiaan vaikuttaa onko työsuhde voimassa.

No me ollaan rakennettu n200 neliöinen talo ja saatu siihen pankista lainaa paljon. Oon työtön ja lasten kanssa kotona eikä ole tietoa töistä. Mies käy töissä.

Eli ei se hoitovapaa ratkaise asiaa vaan muut talousasiat.

Juu meillä tosiaan on osa asuntolainasta jo maksettu ja viimeksi kun otettiin samansuuruinen autolaina, meidän asuntolaina toimi vakuutena ja siksi saatiin niin pieni korko. No, nyt on lainahakemus laitettu menemään, saa nähdä kuinka käy. Meillä jää siis lainanlyhennyksen jälkeen noin 2500 euroa muuhun kulutukseen (2 aikuista ja 2 lasta), saa nähdä riittääkö se pankille, kun tuntuu olevan nykyään niin kiven alla tuo lainan saaminen. No, vähän jännitystä elämään...

Meillä otettiin pelkästään miehen nimiin autolaina pankista. Lainaa sai sen verran kuin halusi, kun meillä oli pari tonnia laittaa käsirahaa itsellä siitä hinnasta, mitä haluamamme auto maksoi. Minä "lainasin" miehelle sen toisen tonnin, toinen puoli tuli mieheltä itseltään. Aikaa tästä on pari vuotta ja yhdellä yhteisellä käynnillä selvittiin, mies kävi toisen kerran.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön;27542165:
No me ollaan rakennettu n200 neliöinen talo ja saatu siihen pankista lainaa paljon. Oon työtön ja lasten kanssa kotona eikä ole tietoa töistä. Mies käy töissä.

Eli ei se hoitovapaa ratkaise asiaa vaan muut talousasiat.

En usko että teillä sen paremmin raha-asiat hoidettu, vaan ratkaisevaa on se ettei lainaa myönnetä niin holtittomasti enää kuin vuosi tai pari sitten.

Voisko ap miettiä halvempaa autoa? Tai hankitte sen auton sitten kun edellinen hajoaa, eihän sitä tiedä vaikka se kestäisi sun töihin menoon asti?

Kallista autoa olette ostamassa, jos noin pienet tulot. Meillä tulot paremmat ja kallein automme on maksanut 5900e. Sillä ollaan ajettu yli neljä vuotta ja hyvä on.

Kokonaistilannettahan ne katsoo pankissa. Itse olen ollut pitkään hoitovapaalla ja ollaan eletty miehen tuloilla. Mies on hyvätuloinen, mutta yrittäjä. Itse olen kotona, ei työtuloja, mutta vakituinen työpaikka odottamassa. Asuntolainaa saimme kevyesti 125 000, ilman henkilötakaajia. Tosin meillä oli toiset 100 000 jo säästössä asuntoa varten.