Saako päivähoidon/eskarin henkilökunta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sulonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sulonen

Vieras
Arvostella tapaasi kasvattaa lastasi? Onko heillä oikeus verrata lapsia keskenään? Saako he ehdottaa kotona tapahtuvia rankaisuja, kun he eivät voi kuulemma laittaa lasta esim. jäähylle. Perusteluna on ollut, että eskarilapset on jo niin isoja, että kyllä tajuavat, jos rangaistus tuleekin vasta päivien päästä tapahtuneesta...

Tapahtuipa perjantaina, kun menin hakemaan eskarilaista hoidosta. Kaksi tätiä odotti, niinkuin hyeenat, että saavat ripittää minut ja minun lapseni kaikkien lasten ja heitä hakevien vanhempien kuulleen. Lapseni on kuulemma tottelematon, kuriton, kaikin puolin ilkeä, kuristaa muita lapsia ja potkii niitä jne. "Jutustelu" alkoi niin, että he eivät enää kertakaikkian jaksa ja tälle on tultava loppu.

Minä olin aivan äimänä, torstaina oli ollut omahoitajan/lastentarhan opettajan kanssa keskustelutuokio n. puoli tunti, jossa käytiin läpi kaikkia asioita, miten lapsellani menee eskarissa, miten kouluuun meno, onko ongelmia jne. Kaikki oli silloin ok. Mistään asiasta ei moitittu ja yhteisymmärryksessä kirjoitettiin paperit. Hoitaja vielä totesi, että hän kyllä huomaisi, ja huomauttaisi asiasta, jos jotain olisi, mutta ei mitään.

Nämä kaksi hoitajaa eivät ole lapseni varsinaisia hoitajia ja joutuvat huolehtimaan esim.iltapäivisin lapsestani, kun varsinainen eskari on jo loppunut.

No minun olisi kuulemma ekaksikin pitänyt evätä karkkipäivä lapseltani, joka on vasta lauantaina. Osaako tuon ikäinen yhdistää asioita, että eilen on tapahtunut jotain ja nyt sitten päivän päästä siitä sitten rangaistaan. Ehdotin, että hoidossa voisi käyttää vaikka jäähypenkkiä, jos tarvetta siihen on.Vastaus oli, että ei heillä ole aikaa sellaiseen...Meillä perheessä ei ole kuria kuulemma, kun en halua tälläisia järjestelyitä.

Ikävää tässä on se, että nämä kyseiset hoitajat huutavat muille lapsille , olen yllättänyt heidät siitä. Ilmeisesti nyt halutaan sitten kouluttaa vanhempaa, kuinka heillä on valtaa. Missään vaiheessa koskaan tämän syksyn aikana he eivät ole sanallakaan maininneet asioista, joista he nyt sanoivat. Ja lastani pidetään kilttinä ja mukavana, muut hoitajat ovat kertoneet näin ja lapseni on ollut samassa paikassa jo viimevuonna, mutta eri ryhmässä.

He vertasivat muita lapsia, kuinka killttejä he ovat ja kuulemma lapsellenikin useasti huomautetaan, että ottaisit mallia noista muista lapsista, kun he ovat niin hyvin käyttäytyviä ja minun lapseni plus kaksi muuta lasta ei, joista tämä koko episodi lähti käyntiin.

Tapaus eteni sitten niin, kun minua uhkailtiin, että jos lapseni olisi koulussa, yhteyttä otettaisiin rehtoriin ja lapsen ja vanhempein kanssa keskusteltaisiin rehtorin kanssa, pillahdin itkuun. Olin niin nöyryytetty ja epäuskoinen, että tällläistä voi edes tapahtua. Ja ihmettelin ääneenkin sitä, miten henkilökunnann välillä voi olla niin eriävät näkemykset asioista.

Tokii tiedän, että lapseni menee kyllä herkästi mukaan kaikenlaiseen rymyämiseen, mutta mitä tulee esim. siihe, että hän olisi kuristanut tai potkinut muita aivan ainakin lapseni mukaan aivan varmasti heidän keksintöjä, enkä kyllä voisi kuvitella, että se olisi mitenkään mahdollista.

Asioista saa ja pitää keskutella, mutta miten voi olla mahdollista, että edellisenä päivänä kaikki on ok ja seuraavana lapseni on melkein pahuuden ruumiillistuma, tätien mukaan? Ja miksi he eivät aiemmin ole tulleet sanomaan asiasta, nyt sitten kaikkien hoidosta hakevien vanhempien ja lasten kuulleen korotetaan ääntä, ja haukutaan, kuinka en osaa kasvattaa lastani, enkä pidä mitään kuria, enkä ole opettanut vanhempien ihmisten kunnioitusta...

Olenko aivan väärässä, ajattelin keskustella oman hoitajan kanssa, olenko voinut käsittää kaiken aivan väärin. Dokumenttina paperit on allekirjoittettuna jossain, ja niitä verrataan sitten keväällä taas, joten kaikki on kirjattuna, mitään ongelmaa ei torstaina vielä ollut. mitä te tekisitte minun asemassanne? Asiallista keskustelua toivoisin, kritiikkiäkin, mutta asiallista. Olen tietenkin puolueellinen ja puolustan omaa lastani, mutta olenko ottanut tämän liian tunteella? Nyt olen niin ymmälläni ja hyvin allapäin, miten voin viedä lapseni maanantaina hoitoon, kun tiedän, miten esim. puolueellisesti lapsia käsitellään sen mukaan kuka on kiltti heidän mielstä ja kuka ei, miten voin luottaa, että lapseni saa parhaan mahd. hoidon, jos asenne on tuo?

Juttelehan eskarin open ja omahoitajan kanssa uudelleen ja tädit mukaan myös.

Tuntuu sinulla olevan tunteet pinnassa, jos lapsesi on oikeasti toisten kimpussa kuristamassa on tilanteelle tehtävä jotain. Se on oman lapsesikin edun mukaista.

inhottava tilanne. minun mielestäni todella asiatonta käytöstä hoitajilta, eihän tuollaisista asioista muutenkaan kaiken kansan kuullen pidä alkaa keskustelemaan! ota yhteyttä päiväkodin johtajaan ja selvittäkää asia. Pidä pintasi äläkä anna hoitajien lytätä sinua kun asiaa käytte läpi, kerro mielipiteesi asiallisesti ja sano suoraan kuinka heidän käytöksensä loukkaa. Kyllä minäkin pelkäisin viedä lastani hoitoon tuollaisen jälkeen.. Miten he suhtautuvatkaan lapseesi kun et ole näkemässä? Lyttäävät samalla kuin äitiään? Kyllä niitä typeriä ja ilkeitä hoitajia löytyy tuostakin ammatista, väärällä alalla ovat.

Juttu on niin pyöristyttävä etten usko korviani? puhutko palturia? :O

Jos on totta, niin jokainen normaalijärjellä varustettu ymmärtää että noin ei voi toimia! Yhteys omahoitajaan ja päiväkodin johtajaan. Omahoitaja ei välttämättä tiedä koko asiasta!

Juttelehan eskarin open ja omahoitajan kanssa uudelleen ja tädit mukaan myös.

Tuntuu sinulla olevan tunteet pinnassa, jos lapsesi on oikeasti toisten kimpussa kuristamassa on tilanteelle tehtävä jotain. Se on oman lapsesikin edun mukaista.

Lisäys vielä monet lapset käyttäytyvät hoidossa eri tavoin kuin kotona. Jos lapsi jaksaa skarpata aamupäivän eli eskarin ajan ja sitten villiintyy iltapäiväksi.

Lapsen eskarissa oli pakko ottaa käyttöön kaikille iltapäivähoitoon jääville pakollinen lepohetki, kun iltapäivä karkasi muuten ihan villiksi.

ja vaikka siis lapsesi käytös olisi juuri sellaista, kuin hoitajat sanovat, lähestymistapa on aivan väärä!! En siis väitä hoitajien olevan väärässä ja sen vuoksi ilkeitä, vaan nimenomaan heidän käytöksensä ap:ta kohtaan on todella, todella törkeää ja loukkaavaa ja siitä minun mielestäni on ehdottomasti keskusteltava niin, että päiväkodin johtaja, omahoitaja ja kyseiset tädit ovat kaikki mukana.

Mä vaihtasin päiväkotia toki ottaisin asioista vielä selvää mitä on tapahtunut ja koskaa ja kysysin että miksi ei torstaina mitään mainittu.Meillä oli myös ongelmaa hoitajien kanssa koska ne valehteli ihan päin naamaa.Siis mua ärsytti ihan mahottomasti viedä lasta siihen pk:hon.Monesti olen nähnyt ko.paskaa puhuvan hoitajan olisi ihan tehnyt ihan mieli sanoa että miten voit olla sellanen ettet voi puhua totta?Olen itsekkin hoitaja ja en koskaan voisi tehdä samalla lailla kun ko.henkilöt teki!Jos kallisarvoisimman omaisuutensa antaa hoitoon toivoo että herranen aika puhuttaisiin totta eikä vaan puhuttaisi pas...kaa!!!

no kun oikeasti just ei ole kuristanut ja ollut muiden kimpussa, koska eskarin ope olisi varmasti sanonut asiata silloin to, mutta sitä en ymmärrä, mikä vaino nyt on käynnissä? Miten kaikki voi muuttua päivässä? Näiden kahden mukaan on kuulemma jo pitkään jatkunut, miksi minulle ei ole sanottu, miksi ope ei ole sanonut. Kyse on pienestä yksiköstä, en usko, että olisi jäänyt keneltäkään huomaamatta.

inhottava tilanne. Minun mielestäni todella asiatonta käytöstä hoitajilta, eihän tuollaisista asioista muutenkaan kaiken kansan kuullen pidä alkaa keskustelemaan! Ota yhteyttä päiväkodin johtajaan ja selvittäkää asia. Pidä pintasi äläkä anna hoitajien lytätä sinua kun asiaa käytte läpi, kerro mielipiteesi asiallisesti ja sano suoraan kuinka heidän käytöksensä loukkaa. Kyllä minäkin pelkäisin viedä lastani hoitoon tuollaisen jälkeen.. Miten he suhtautuvatkaan lapseesi kun et ole näkemässä? Lyttäävät samalla kuin äitiään? Kyllä niitä typeriä ja ilkeitä hoitajia löytyy tuostakin ammatista, väärällä alalla ovat.

ne on varmahan niitä tyäkkärinkurssilta !

no kun oikeasti just ei ole kuristanut ja ollut muiden kimpussa, koska eskarin ope olisi varmasti sanonut asiata silloin to, mutta sitä en ymmärrä, mikä vaino nyt on käynnissä? Miten kaikki voi muuttua päivässä? Näiden kahden mukaan on kuulemma jo pitkään jatkunut, miksi minulle ei ole sanottu, miksi ope ei ole sanonut. Kyse on pienestä yksiköstä, en usko, että olisi jäänyt keneltäkään huomaamatta.

Onko ope paikalla myös iltapäivän?

siksi nimenomaan on asia selvitettävä niin, että kaikki ovat koolla. Omahoitajalla on varmasti sanansa sanottavana. En nyt lähtisi silläkään asenteelle liikkeelle, että lapseni ei varmasti ole tehnyt mitään, lapset tosiaan voivat käyttäytyä päiväkodissa eri tavalla kuin kotona, tuskin hoitajat täysin keksivät juttua omasta päästään. Jotakin kuitenkin on nyt pielessä tuossa hommassa ja ei se auta kuin ottaa härkää sarvista ja käydä asia läpi kaikkien osapuolien kanssa.

Kyllä ope on ollut monesti iltapäivisinkin. Totesi silloin keskustelussa, että aamupäivät on toki kaikkien osalta rauhallisempia, kun ryhmä on jaettu kahteen eri osaan.Iltapäivällä koko porukka on sitten koossa ja rauhattomamapaa on, mutta ei silloinkaan nimennyt minun lastani, vaan että yleistä on, että lapset on rauhattomampia iltapäivällä, isossa porukassa

Niin ja totesin jo aimemmin, etten kiellä, etteikö lapseni riehaantuisi, kun siihen mahdollisuus on, mutta eikö silloin ole jo jotain vikaa hoitohenkilökunnassa, jos he kerkeevät kyllä puoli tuntia haukkua minua jaminun kasvatustapoja jne, mutta esim. lasta ei voi laittaa jäähypenkille, jos tekee selvästi jotain, mitä ei saa tehdä, itse toivoin täälaista ratkaisua. loppujen lopuksi hoitajat totesivat vielä siihenkin, että onko tuo nyt lupaus, että he saavat istuttaa lastani jäähyllä, etten sitten viikon päästä tule sanomaan, että "täällä sitä minu lastani rangasitaan näin". Olen itsekin tosi rauhallinen, enkä ole sanonut poikkiteloista sanaa vielä tätä ennen, mutta nyt kyllä kiletämättä pinna paloi

loppujen lopuksi hoitajat totesivat vielä siihenkin, että onko tuo nyt lupaus, että he saavat istuttaa lastani jäähyllä, etten sitten viikon päästä tule sanomaan, että "täällä sitä minu lastani rangasitaan näin".

GRAAAAH ompa ärsyttävää!! Huh kun tässä alkaa jo itelläkin ihan keittää.. Toivottavasti hoitajat kuitenkin ymmärtävät sen, ettei joka asiasta tarvi jäähylle laittaa, kun nyt on "lupa" saatu. Inhottavaa jos lapsesi on silmätikkuna. Kaikista pahinta koko päiväkotihommassa on se, ettei itse voi koskaan kunnolla tietää, mitä päivän aikana tapahtuu, miten lastasi kohdellaan ymym. Ja tuossa asiassa luottamus henkilökunnan ammattitaitoon on tärkein asia!

Jotkut häirikkölapset vain ovat silmötikkuna, kun heidän kanssaan on niin vaikeaa. Vanhemmat eivät voi kuvitellakaan millaisia he ovat hoidossa. Kuristavat, tukistavat, lyövät kavereita, ellei kaikki mene mielen mukaan. Diagnoosia ei ole eli ei apua saa.

Ja olisin hyvin huolissani, jos asia olisi näin lapseni kohdalla, mutta enkö voi todellakaan luottaa eskariopettajan puheisiin, että mitään ongelmaa ei ole?Ne on kirjattu sinne papereihinkin, mitä ihmettä, hän kuitenkin on samalla omahoitaja lapselleni, eikö hänen näkemystään kukaan arvosta...Nämä kaksi eivät kuitenkaan ole kuin osanaikaa päivästä lapseni hoitajia. Ja miksi nämä kaksi eivät ole olleet yhteydessä omahoitajaan tai minuun/lasten isään aiemmin...?Aina ,kun on haettu lapsi hoidosta on kysytty, miten päivä on mennyt, hyvin, he ovat vastanneet ennen perjantaina, miksi, jos häirikkökäyttäytymistä on ollut havaittavissa jo aiemmin!

Ja olisin hyvin huolissani, jos asia olisi näin lapseni kohdalla, mutta enkö voi todellakaan luottaa eskariopettajan puheisiin, että mitään ongelmaa ei ole?Ne on kirjattu sinne papereihinkin, mitä ihmettä, hän kuitenkin on samalla omahoitaja lapselleni, eikö hänen näkemystään kukaan arvosta...Nämä kaksi eivät kuitenkaan ole kuin osanaikaa päivästä lapseni hoitajia. Ja miksi nämä kaksi eivät ole olleet yhteydessä omahoitajaan tai minuun/lasten isään aiemmin...?Aina ,kun on haettu lapsi hoidosta on kysytty, miten päivä on mennyt, hyvin, he ovat vastanneet ennen perjantaina, miksi, jos häirikkökäyttäytymistä on ollut havaittavissa jo aiemmin!

Näihin lukuisiin kysymyksiin saat vastauksen kun sovit tapaamisen eskarin open ja näiden hoitajien kanssa.

TAKASI varahiskasvatuksen tunneille! Ei mene oikein noin vaikka palautetta ennettaisikin pitää se tapahtua vaitiolovelvollisuuden piirissa eli muitla korvilta pios suljettuna.
Tuo ei ole lähelleäkään kasvatuskumppanuutta mitä nykyään toteutetaan

Inhottavaa toimintaa kertakaikkiaan pk:n tätien taholta. Mulla on samanlaisia kokemuksia siitä, että vasukeskustelussa ei mainita mitään mistään ongelmista tai sanota toivomuksia, millaisia asioita pitää kotona harjoitella, mutta sitten yht äkkiä joku hoitaja purskauttaa ulos, että kun lapsi on niin hidas, ei halua pukea (luulin että ei tarvitse vielä) ja omituisin valitus oli se, että poika vain katselee ruokaillessa muita lapsia eikä syö. So? Mitenköhän mä voin sitä parantaa? Toinen kun on vähän sellainen omiin ajatuksiinsa uppoutuva.

Mä kans silloin ajattelin, että just oli vasu, eikä se täti sanonut mistään noista meille yhtikäs mitään. Voisivat sitten edes puhua keskenään, jos on jotain mitä ryhmän pomona oleva ei ruohonjuuritasolta tiedä.

Yhteistyössä