Saako päiväkodin henkilökunta huutaa lapsille?

• Viestiketjun aloittaja ihmetyttää
  • Ensimmäinen viesti
ihmetyttää
Esikoululainen kertoi eilen että eskariope oli huutanut hänelle. Oli ollut tarinan lukeminen ja poika oli hetken mielijohteesta noussut ja pohtinut ääneen onko hänen legorakennelmansa vielä ehjä ja aikonut lähteä sitä viereiseen huoneeseen katsomaan. Tällöin täti oli osoittanut poikaa sormella ja vihaisella äänellä huutanut että sinä ala painua niillä legoillasi leikkimään siitä. Toiset lapset oli hiljaa tuijottaneet tilannetta ja poikamme oli sitten lähtenyt leikkimään. Oli kuulemma tuntunut pahalta ja itkettänyt. Onko tälläinen hyvinkin yleistä että ammattilaisilta hermo menee ja onko tää ihan sallittua? Hoitiko tää täti tilanteen oikein?

viera.s
Komentaa saa ja pitääkin, toimihan lapsesi selvästi väärin. Tietenkään tarinanlukua ei sovi keskeyttää eikä muutenkaan kesken eskarituntien lähteä paikaltaan luvatta minnekään. Miten tämä lapsen väärä toiminta tuntuu jäävän sinulta aivan huomiotta? Kasvata lastasi sinäkin, niin välttyy tuollaisilta noloilta tilanteilta.

Sitä en tiedä, miksi eskariope määräsi lapsesi leikkimään eikä pysymään paikallaan. Ehkä hän oli muutenkin häiriköinyt ja haitannut muiden keskittymistä tarinaan, jolloin muiden rauhan turvaamiseksi hänen oli syytä poistua. Aika "kilttiä" suorastaan, että sai sitten mennä leikkimään.

Huutaminen voi tarkoittaa aika monenlaisia asioita. Aiheesta komennettaessa ääni saa korottua ja äänensävy olla vihainen. Epäasiallista kieltä ei sen sijaan eskarinopen sovi käyttää eikä ihan kitarisat heiluen lapsille huutaa.

?????
Kyllä mä ymmärrän, että nuo opettajatkin on ihmisiä ja niilläkin nousee ääni. Ei ne mitään robotteja ole, jotka pysyy päivästä toiseen ja tilanteesta toiseen hyytävän rauhallisina. Eikä pidäkkään. Se on lapsenkin ihan hyvä oppia, että joskus jollakulla menee hermo.

Itse kyllä muistan opettajienkin korottaneen ääntä ja olen vakuuttunut, että se tapahtui täysiin syystä. Nolollehan se tuntui, kun opettaja karjaisi jotakin, mutta ei mulle siitä mitään traumoja jäänyt.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
"huoh"
Itse olen todistanut tilannetta, missä pk-täti huusi kurkku suorana yhdelle poikalapselle.
Ei tiennyt että olen paikalla ja meni tosi noloksi, kun näki minut ja selitteli, miten vaikea päivä tänään on jne. : /

"jep"
[QUOTE="huoh";30403748]Itse olen todistanut tilannetta, missä pk-täti huusi kurkku suorana yhdelle poikalapselle.
Ei tiennyt että olen paikalla ja meni tosi noloksi, kun näki minut ja selitteli, miten vaikea päivä tänään on jne. : /[/QUOTE]

Ihan oikein oli varmaan silti. Nykyajan kakarat kasvavat kuritta. Täytyy jonkun sitten kertoa mitkä on rajat. Toisilla se vaatii tikempaa käskytystä ja toisille riittää pelkkä ei saa...

"täti"
Kieroon se nykylasten kasvatus menee, kun monilla vanhemmilla on se asenne, että kurinpidossa ei saisi tehdä juuri mitään, mistä lapselle tulee paha mieli, koska seurauksena on välittömästi traumat. Olisikohan syynä tähän se pelottelu, mitä ruumiillisesta kurituksesta eroon pääsemiseksi on käytetty, eli "tukista lastasi ja hän istuu isona terapiassa"? Tämä kaikesta tulee traumat -asenne on sitten tarttunut muuhunkin.

Joka tapauksessa lapsiaines päiväkodeissa on nykyään sen sorttista, että eipä sinne tee mieli mennä hermojaan koettelemaan niiden lukemattomien kiljujien ja kaverinhakkaajien kanssa. Parempi vaan tehdä muita töitä jatkossakin.

Vie ras
Siis haloo, eikö nykyaikana saa edes ääntään korottaa?! Tunnen kyllä paljon perheitä missä lapset saavat tehdä mitä huvittaa. Vanhemmat kieltävät mutta siihen se sitten jää. Jos kiltillä äänellä sanotaan vain kerta toisen jälkeen ei, niin eihän lapsi sitä tottele.

Voi jumankauta :LOL: kyllä saa! Kasvattakaa niitä lapsianne! On aivan uskomatonta, että teidän kakaroita joutuu komentamaan vielä teini-ikäisenäkin koulussa. Jos se vaatii äänen korottamista, niin sen teen. Tervetuloa seuraamaan oppituntia, jos on jotain kritisoitavaa.

Minulle on aikoinaan koulussa ja päiväkodissa huudettu niin paljon, että ihmettelen etten ole kuuroksi tullut :D Syytä kyllä tosin oli.

---
Taivastellaanhan tuota vanhempienkin lapsille huutamista jo siinä määrin, että ls-ilmo lienee tarpeen.. Ei vais, ihan naurettavaksi on mennyt kun lapsia ei enää saa komentaa eikä kasvattaa. Väkivaltaa en hyväksy, mutta äänen korottaminen ja vaikka sylissä pitäminen eivät sitä liene? Ja kaikkien näiden vanhempia koskevien kieltojen ja naurettavienkin ls-ilmojen/uhkausten keskellä pitäisi silti lapsista täysipäisiä kansalaisia saada kasvatettua.

en syyttäis vanhempia siitä, etteivät tee asioita ns oikein, eihän tässä saatana USKALLA enää kurittaa lastaan eikä yhtään hermostua, heti on joku jeesustelija tekemässä ilmoa.. sitten ku kaikki ihmisen luontainen tapa kohdella lastaan tukahdutetaan (en tarkoita että luontaista on heti hakata tukistaa ja purra pää irti, mutta komentaa ja kurittaa saa vaikka ottamalla kädestä kii napakasti ja viemällä huoneeseen tms) niin sitten kun se kaikki raivo jää tonne äidin/isän sisälle, plus se syyllisyys siitä, että ei sais tunte näitä tunteita, niin ihme että nykyään helpommin leviää pää vanhemmilla!!

en syyttäis vanhempia siitä, etteivät tee asioita ns oikein, eihän tässä saatana USKALLA enää kurittaa lastaan eikä yhtään hermostua, heti on joku jeesustelija tekemässä ilmoa.. sitten ku kaikki ihmisen luontainen tapa kohdella lastaan tukahdutetaan (en tarkoita että luontaista on heti hakata tukistaa ja purra pää irti, mutta komentaa ja kurittaa saa vaikka ottamalla kädestä kii napakasti ja viemällä huoneeseen tms) niin sitten kun se kaikki raivo jää tonne äidin/isän sisälle, plus se syyllisyys siitä, että ei sais tunte näitä tunteita, niin ihme että nykyään helpommin leviää pää vanhemmilla!!
Mun mielestä vanhemmat ja muut lapsen elämässä olevat aikuiset saa olla ihmisiä. Aikuisten tulee myös olla armollisia itselleen.
Me ei olla täydellisiä ja toisinaan hermo palaa helpommin kuin joskus muulloin. Ihmisissä on eroja. Jotkut ei tunnu hermostuvan sitten millään ja toiset ärähtää pikaisestikkin.

Mä en tykkää yhtään tästä vallitsevasta "robotti- vanhemmuuden" ihannoinnista. Pitäisi olla asiallinen ja rauhallinen tilanteesta riippuen. Lapset ei saa koskaan nähdä alkoholinkäyttöä eikä sitten pienintäkään riitaa vanhempien välillä. Lasta ei saa taluttaa paikasta toiseen. Lasta ei saa pyytää tekemään asioita, jotka sen kuitenkin pitää tehdä, koska sille tulee traumoja, jos ensin pyydetään ja sitten käsketään.

On kyllä semmosta soopaa, että huhuh. Ja vielä hullumpia on ne, jotka tota kaikkea kirjaimellisesti uskoo ja sitä ilosanomaansa muistaa jakaa muillekkin.

• Tykkää
Reactions: ilaria ja Irski
ihmetyttää
Kyllä meillä lapset ihan kasvatetaan ja opetetaan käyttäytymään. Olen ollut siinä varhaiskasvatussuunnitelman harhakuvassa jossa lasta luvataan kasvattaa kunnioittavasti ja mitäpä muuta siinä onkaan kauniisti luvattu. En ole tuota huutamista tai muutakaan vastaavaa kovin kasvattavana pitänyt mutta näiden mielipiteiden perusteella se että lapsesta kasvaa yhteiskuntakelpoinen edellyttää että häntä tulee ojentaa ilkeästi huutamalla ja kurittamalla. Meitä on moneen junaan ja osa jää asemalle. Hyvää talven jatkoa kaikille.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmetyttää;30404522:
Kyllä meillä lapset ihan kasvatetaan ja opetetaan käyttäytymään. Olen ollut siinä varhaiskasvatussuunnitelman harhakuvassa jossa lasta luvataan kasvattaa kunnioittavasti ja mitäpä muuta siinä onkaan kauniisti luvattu. En ole tuota huutamista tai muutakaan vastaavaa kovin kasvattavana pitänyt mutta näiden mielipiteiden perusteella se että lapsesta kasvaa yhteiskuntakelpoinen edellyttää että häntä tulee ojentaa ilkeästi huutamalla ja kurittamalla. Meitä on moneen junaan ja osa jää asemalle. Hyvää talven jatkoa kaikille.
Harmi, jos ymmärsit vastanneiden olevan sitämieltä, että lasta tulee kasvattaa huutamalla ilkeästi ja kurittamalla. Harmi, että sinulta jäi huomaamatta asian ydin.

Ei tarvi vetää kaikesta heti hernettä nenään. Joskus jollakin palaa käpy ja se voi huutaa. Ei siitä tarvi tehdä mitään hirveää numeroa.

keskustelu
Alkuperäinen kirjoittaja ihmetyttää;30404522:
Mikä sun mielestä olisi ollut oikea tapa?

ihmetyttää
Poikaa ei ollut ojennettu asiasta muulla tavalla kuin huutamalla heti. Ensin olisi pitänyt kehottaa olemaan hiljaa ja paikallaan ja jos olisi vielä jatkanut olisi pitänyt pyytää ystävällisesti poistumaan häiritsemästä toisia. Ja kenties tehostaa sanoman perille menoa ottamalla kädestä kiinni ja viemällä sinne toiseen huoneeseen. Näin toimin kotona ja on tehonnut. Olin puheissa kyseisen työntekijän kanssa ja puolusti toimintaansa sillä että jokaisella on oikeus huutaa joskus. Tämä oikeus ei kuitenkaan toteudu lasten kohdalla koska heiltä, varsinkin esikoululaisilta, odotetaan etteivät esitä asioita huutamalla tai olemalla töykeitä. Esimerkin voimaa ei kannata väheksyä, myöskään ammattikasvattajien. Ja kyllähän noista kommenteista sai kuvan että huutaminen on kasvattamista. Mutta asia on sovittu ja toivon että ei enää tule vastaavaa.

viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja ihmetyttää;30404622:
Poikaa ei ollut ojennettu asiasta muulla tavalla kuin huutamalla heti. Ensin olisi pitänyt kehottaa olemaan hiljaa ja paikallaan ja jos olisi vielä jatkanut olisi pitänyt pyytää ystävällisesti poistumaan häiritsemästä toisia. Ja kenties tehostaa sanoman perille menoa ottamalla kädestä kiinni ja viemällä sinne toiseen huoneeseen. Näin toimin kotona ja on tehonnut.
Kuka on sanonut, että heti vaan on huudettu?

Jos väärin toimimisesta seuraa vain ystävällinen kehotus mennä leikkimään legoilla, ihmettelen miten se muka voisi toimia. Sehän olisi lähinnä palkkio lapselle. Sitä paitsi miten voit väittää, että tyylisi toimii kun lapsi kerran tuollaista vielä tekee. Siitä olen samaa mieltä kyllä, että ensimmäisenä tulisi varoittaa ja vasta sitten määrätä muu seuraamus, mutta kyllä sen seuraamuksen sääntöjen rikkomisesta ja tottelemattomuudesta tuleekin olla ikävä eikä mukava.

wwx
Saa korottaa ääntänsä komentaessaan, mutta kehottaminen painua jonnekin vaikka sinne hiiteen kuulostaa kyllä epäammatilliselta.

Muutama päivä sitten itse osuin päiväkodissa tilanteeseen jos hoitaja ei huomannut minun jo tuleen ja aika kiukkuiseen sävyyn melko kovalla äänellä sanoi pojalleni ja toiselle pojalle että "nyt lopetatte pelleilyn tai joudutte leikkimään eri paikkoihin". Huomatessaan minu hoitaja selvästi hieman hämmentyi, mutta totesin myös hoitajalle silloin kun aihetta on saa komentaa.

ihmetyttää
Tämä kyseinen henkilö myönsi tilanteen ja uskon kyllä poikaani asiassa. Pointti on se että oli totellut kyllä koska oli säikähtänyt mutta onko oikein opettaa lasta huutamalla. Itse kyseinen ihminen sanoi että jokaisella on oikeus huutaa joskus mikä ei minusta kuulosta normaalilta toiminnalta päiväkodissa. Enkä ole sanonut että lasta palkittiin legoilla leikkimisellä. Ei kai tuo palkitsemista ole jos huutamalla käsketään painua niillä legoillasi leikkimään. Kuusivuotiaat on kuitenkin vielä pieniä ja heillä mieleen juolahtaa milloin mitäkin. Olisi kai tuota voinut selvittää tilanteen asiallisesti. Jos poika kommunikoisi päiväkodissa huutamalla työntekijöille tai kavereille niin mitä luulette, tulisiko kotiin palautetta? Tottakai lapsia pitää ojentaa ja ohjata toimimaan oikein ja näillä alaa opiskelleilla jos kellä luulisi olevan keinoja siihen.

Yhteistyössä