Saako opintotukea jos on lapsi? Mä en saa tosta Kelan molkotuksesta selvää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja KVG:
Ei tietenkään voi mutta eikö sitten pitäisi olettaa että jos minä ja mieheni ( ei olla naimisissa) eletään saman katon alla ilman lapsia että hän elättää minut?

Ei. Tämä aiheuttaisi juurkin ne edellä mainitut epäkohdat hetero- ja homosuhteessa elävien ja ystävyysssuhteessa eävien välille.

Mä en ymmärrä miten se että minulla on lapsi on oikeus ottaa multa opiskeluun liittyvä tuki pois kun lapsi vie vielä enemmän rahaa. Mun mielestäni epäkohtiin on puututtava olipa lapsia tai ei.

Mun mielestä taas seuraava olisi epäreilua:
Kaksi perhettä: Juuso, Maija ja Titta 1v sekä Pertti, Liisa ja Hannu 4 v
Juuso on hyvätuloinen, tienaa vaikka 6500 ?/kk, Juuson vaimo Maija päättää lähetä opiskelemaan ja saa opintotuen lisäksi opiskelijan asumistuen.

Pertti ja Liisa on molemmat pienituloisissa töissä. Heidän yhteen lasketut tulot ylittävät kuitenkin 20 ?/kk yleisen asumistuen minimimäärän.

Näin ollen hyvätuloisempi perhe saisi valtiolta asumiskuluihin tarkoitettua tukea ja huonompituloinen ei.

Siinä epäkohta, johon nykyisellä järjestelmällä on puututtu
.
Mä kyllä elätän lapseni ja mulla on siihen vara. Mielestäni on vaan väärin että minä en saa tuota asumistukea mutta ystäväni saa vaikka hänen miehensä tienaa 5000?/kk eikä hän sitä todellakaan tarvitsisi.

Miusta tässä ei ole väärää. Eri elämäntilanteissa olevet ihmiset ovat oikeutettuja erilaisin tukiin. Tämä kuulosta samalta kuin sen vapaaehtoisesti lapsettoman narina, siitä ettei hänelleä ollu oikeutta pitää yhteiskunnan tukemana äitiysvapaaseen verrattavaa lomaa.

Joo mutta jos 2 eri ihmistä opiskelee ja ainoa ero on että toisella on lapsi,niin mielestäni heillä on oikeus saada samaa tukea koskien opiskelua sillä he ovat siinä asiassa samassa elämäntilanteessa ja näen sen että toiselta evätään tuki lapsen takia erittäin epäreiluna.

Joo mutta jos 2 eri ihmistä opiskelee ja ainoa ero on että toisella on lapsi,niin mielestäni heillä on oikeus saada samaa tukea koskien opiskelua sillä he ovat siinä asiassa samassa elämäntilanteessa ja näen sen että toiselta evätään tuki lapsen takia erittäin epäreiluna.

Asumislisä ja -tuki ovat tukea asumiseen eivätkä opsikeluun.

Yhteistyössä