Saako opintotukea jos on lapsi? Mä en saa tosta Kelan molkotuksesta selvää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Saa opintotukea.
Asumistukea haetaan kelalta, siis yleistä, ei opiskelijan asumistukea, kuten lapsettomat hakee.
Mene kelaan ja kysy. Miehen tulot mukaan, ne osaavat laskea heti summat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
2 vuotias lapsi, laitettu hoitoon..

No, sitten ei nyt hakemisessa ole niin erikoista mietittävää. Ajattelin jos olet vielä äitiysrahalla tai kotihoidontuella. Kotihoidontukea voi saada yhtä aikaa opintorahan lisäksi ja äitiyspäivärahalla jos on, niin sen saa miniminä ja opintorahana tai sitten pelkkää äitiyspäivärahaa.

Tuossa on rajat, miten paljon itse voi saada tuloja opintorahan aikana:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300508130646HO

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Opintotuen asumislisää ei saa.

Mun mielestä tää on ihan suolesta. Koska jos meillä ei miehen kanssa olisi lapsia niin saisin tuota asumislisää,mutta kun on lapsi niin ei saada mitään asumislisää koska tohon yleiseen tukeen vaikuttaa miehen tulot ja tuohon opintotuen lisään ei. Että näin sitä kannustetaan hankkimaan lapsia ja sitten opiskelemaan..

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
2 vuotias lapsi, laitettu hoitoon..

No, sitten ei nyt hakemisessa ole niin erikoista mietittävää. Ajattelin jos olet vielä äitiysrahalla tai kotihoidontuella. Kotihoidontukea voi saada yhtä aikaa opintorahan lisäksi ja äitiyspäivärahalla jos on, niin sen saa miniminä ja opintorahana tai sitten pelkkää äitiyspäivärahaa.

Tuossa on rajat, miten paljon itse voi saada tuloja opintorahan aikana:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300508130646HO

Saan vielä kotihoidon tukea, mutta tietenkin se nyt loppuu kun hoito alkaa, alkaa tämän kuun lopussa. Mua niin inhottaa jaketuttaa nää tukiasiat, aina on kauhea vääntö ja kääntö niiden kanssa enkä mä oikeesti edes ymmärrä mitään niistä...

Miehen tulot ei ainakaan vaikuta tukeen.
Kuinka vanha lapsi on?

Millos tää on muuttunut? Muistan et mulla vaikutti selvästi tuloihin (opintotuki + asumislisä) kun miehen tulot vaihtui armeijan päivärahasta palkaksi. Mut oisko se sit ollut juuri toi asumislisän osuus, ja nykyäänhän onneksi perheelliset saa hakea yleistä asumistukea.

Alkuperäinen kirjoittaja KVG:

Mun mielestä tää on ihan suolesta. Koska jos meillä ei miehen kanssa olisi lapsia niin saisin tuota asumislisää,mutta kun on lapsi niin ei saada mitään asumislisää koska tohon yleiseen tukeen vaikuttaa miehen tulot ja tuohon opintotuen lisään ei. Että näin sitä kannustetaan hankkimaan lapsia ja sitten opiskelemaan..

:o Ei tietenkään lapsiperheitä voi laittaa erilaiseen asemaan ja totta kai perheen elatukseen huomioidaan molmepien puolisoiden tulot.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Kuinka vanha lapsi on?

Millos tää on muuttunut? Muistan et mulla vaikutti selvästi tuloihin (opintotuki + asumislisä) kun miehen tulot vaihtui armeijan päivärahasta palkaksi. Mut oisko se sit ollut juuri toi asumislisän osuus, ja nykyäänhän onneksi perheelliset saa hakea yleistä asumistukea.

Se on vaihtunut nyt viimevuonna. Mutta mites sitten kun siihen yleiseen asumislisään vaikuttaa miehen tulot ja me ei saada sitä..ilman lasta saataisiin. sapettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

:o Ei tietenkään lapsiperheitä voi laittaa erilaiseen asemaan ja totta kai perheen elatukseen huomioidaan molmepien puolisoiden tulot.

Mutta siis jos mulla ei olisi lasta saisin opintotuen+ asumislisän ja siihen ei vaikuta mun miehen tulot ja saisin tienata 11000?/kk ettei se vaikuta siihen. Nyt kun meillä on lapsi miehen tulot ja mun tulot vaikuttaa siihen yleiseen asumislisään ja emme sitä saa kun miehen tulot on senverta "hyvät" Eli koska olemme lapsiperhe jäämme nuolemaan näppejämme ton asumistuen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Kuinka vanha lapsi on?

Se on vaihtunut nyt viimevuonna. Mutta mites sitten kun siihen yleiseen asumislisään vaikuttaa miehen tulot ja me ei saada sitä..ilman lasta saataisiin. sapettaa.

Ahaa, eli siis pelkästään toi muutos jo aiheuttaa sen. Kurja tilanne teillä, mut jos yhtään lohduttaa ni meillä siis vaikutti siihen asumislisään ilman lapsia miehen tulot. Ja nykyään ne vaikuttaa työmarkkinatukeen, eli en saa sitäkään ;)

Tein opintotuen laskelmat ja yleisen asumistuen laskelmat, niiden mukaan saisin yli sata euroa vähemmän rahaa kuin nyt saan :o Niin ja siitä tietenkin vielä verot pois... Kyllä antaa potkua opiskelulle tuollainen, taidan oikeasti jättää koulun kesken ja mennä töihin. Kyllä pistää vihaksi ja suututtaa. Saakohan töitä ilman koulutusta?

Mutta siis jos mulla ei olisi lasta saisin opintotuen+ asumislisän ja siihen ei vaikuta mun miehen tulot ja saisin tienata 11000?/kk ettei se vaikuta siihen. Nyt kun meillä on lapsi miehen tulot ja mun tulot vaikuttaa siihen yleiseen asumislisään ja emme sitä saa kun miehen tulot on senverta "hyvät" Eli koska olemme lapsiperhe jäämme nuolemaan näppejämme ton asumistuen kanssa.

Niin. Te olette perhe. Perheessä molmpien tulot huomioidaan. Lapseton opsikelija ja taas lasketaan opiskelijaksi, koska perheeksi tulkitseminen aiheuttaisi epätasa-arvoisia tilanteita esim. homosuhteessa, hetorosuhteessa ja ystävyyssuhteessa asuvien välille.

Ja kyllä ne tulot on riittävän hyvät eivätkä "hyvät", jos yleistä asumistukea ei saa. Ei kaikkea omaa elämää voi laittaa veronmaksajien piikkiin. Omista valinnoista täytyy myös kantaa vatsuu. Jos lapsiperheen tukimuodot ärsyttää, niin lapset voi jättää tekemättä, kunnes on niin hyvätuloinen, ettei tukia tarvitse.

Niin. Te olette perhe. Perheessä molmpien tulot huomioidaan. Lapseton opsikelija ja taas lasketaan opiskelijaksi, koska perheeksi tulkitseminen aiheuttaisi epätasa-arvoisia tilanteita esim. homosuhteessa, hetorosuhteessa ja ystävyyssuhteessa asuvien välille.

Ja kyllä ne tulot on riittävän hyvät eivätkä "hyvät", jos yleistä asumistukea ei saa. Ei kaikkea omaa elämää voi laittaa veronmaksajien piikkiin. Omista valinnoista täytyy myös kantaa vatsuu. Jos lapsiperheen tukimuodot ärsyttää, niin lapset voi jättää tekemättä, kunnes on niin hyvätuloinen, ettei tukia tarvitse.

Ei tietenkään voi mutta eikö sitten pitäisi olettaa että jos minä ja mieheni ( ei olla naimisissa) eletään saman katon alla ilman lapsia että hän elättää minut? Mä en ymmärrä miten se että minulla on lapsi on oikeus ottaa multa opiskeluun liittyvä tuki pois kun lapsi vie vielä enemmän rahaa. Mun mielestäni epäkohtiin on puututtava olipa lapsia tai ei. Mä kyllä elätän lapseni ja mulla on siihen vara. Mielestäni on vaan väärin että minä en saa tuota asumistukea mutta ystäväni saa vaikka hänen miehensä tienaa 5000?/kk eikä hän sitä todellakaan tarvitsisi.

Alkuperäinen kirjoittaja milli:
Kyllä siihen opintotuen asumislisään vaikuttaa puolison tulot eli ei se mitenkään huonompi se yleinen asumistuki ole, parempi vaan kun sitä saa kesälläkin.

Ei vaikuta enää,toi muuttui lakisääteisesti muistaakseni viimevuonna.

Kyllä siihen opintotuen asumislisään vaikuttaa puolison tulot eli ei se mitenkään huonompi se yleinen asumistuki ole, parempi vaan kun sitä saa kesälläkin.

Hups, tarkistin asian kelan sivuilta ja enpä tiennyt tästä:
"Puolison tulot eivät enää 1.1.2009 lukien vaikuta asumislisän määrään."

Eli sori...väärin sanoin.

Hups, tarkistin asian kelan sivuilta ja enpä tiennyt tästä:
"Puolison tulot eivät enää 1.1.2009 lukien vaikuta asumislisän määrään."

Eli sori...väärin sanoin.

Juu moni ei tuota tiedä jos on opiskellu ennen uudistusta.Joten mun pitäisi olla yh;että mulla olisi periaatteessa rahaa opiskella,koska silloin saisin sen korotuksen opintotukeen ja asumislisää. Mutta kun olen parisuhteessa lapsen isän kanssa niin en saa yhtään mitään. Oma on tosiaan valintani,mutta ei se mun mielestäni reilua ole.

Ei tietenkään voi mutta eikö sitten pitäisi olettaa että jos minä ja mieheni ( ei olla naimisissa) eletään saman katon alla ilman lapsia että hän elättää minut?

Ei. Tämä aiheuttaisi juurkin ne edellä mainitut epäkohdat hetero- ja homosuhteessa elävien ja ystävyysssuhteessa eävien välille.

Mä en ymmärrä miten se että minulla on lapsi on oikeus ottaa multa opiskeluun liittyvä tuki pois kun lapsi vie vielä enemmän rahaa. Mun mielestäni epäkohtiin on puututtava olipa lapsia tai ei.

Mun mielestä taas seuraava olisi epäreilua:
Kaksi perhettä: Juuso, Maija ja Titta 1v sekä Pertti, Liisa ja Hannu 4 v
Juuso on hyvätuloinen, tienaa vaikka 6500 ?/kk, Juuson vaimo Maija päättää lähetä opiskelemaan ja saa opintotuen lisäksi opiskelijan asumistuen.

Pertti ja Liisa on molemmat pienituloisissa töissä. Heidän yhteen lasketut tulot ylittävät kuitenkin 20 ?/kk yleisen asumistuen minimimäärän.

Näin ollen hyvätuloisempi perhe saisi valtiolta asumiskuluihin tarkoitettua tukea ja huonompituloinen ei.

Siinä epäkohta, johon nykyisellä järjestelmällä on puututtu
.
Mä kyllä elätän lapseni ja mulla on siihen vara. Mielestäni on vaan väärin että minä en saa tuota asumistukea mutta ystäväni saa vaikka hänen miehensä tienaa 5000?/kk eikä hän sitä todellakaan tarvitsisi.

Miusta tässä ei ole väärää. Eri elämäntilanteissa olevet ihmiset ovat oikeutettuja erilaisin tukiin. Tämä kuulosta samalta kuin sen vapaaehtoisesti lapsettoman narina, siitä ettei hänelleä ollu oikeutta pitää yhteiskunnan tukemana äitiysvapaaseen verrattavaa lomaa.

Pertti ja Liisa on molemmat pienituloisissa töissä. Heidän yhteen lasketut tulot ylittävät kuitenkin 20 ?/kk yleisen asumistuen minimimäärän.

siis yleiseen asumistukeen oikeuttavan kuukausitulon minimimäärän.

Hupsista. :)

Meillä sama juttu |O

Yhteistyössä