Saako noi lääkekapselit avata (koiran antibiootti)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Eli olen nyt kaksi päivää taistellut ja koira otti tänään hatkat kun näki, että hain taas lääkkeet. Eli ei oo kellään kivaa. Helvetin vaikeeta ja mikään kikka ei auta.

Eli saako noi kapselit avata ja kipata johonkin lusikkaan ja siitä koiran suuhun? Tai sitten sekoittaa veteen ja ruutata ruiskulla tai lusikalla suuhun. Ei meinaan tuu mitään jos kaksi viikkoa pitää joka päivä neljä kapselia tapella vartti turpavärkkiin.
 
ap
Selvennän siis vielä eli kun sanoin avauksessani, että mikään kikka ei auta niin se tarkoittaa myös sitä, että tästä maailmasta ei löydy sellaista herkkua, jonka sisälle sen voisi piilottaa ja että se menisi täydestä.
 
Koira kyllä haistaa lääkkeen helposti, meilläkin oli aluksi vaikeaa mutta nyt sujuu hyvin kun piilottaa maksamakkaran sisälle, mutta koira on tosi ahne muutenkin! :heart: En usko, että lääkkeen avaaminen ainakaan auttaa tuohon "makuelämykseen" ja lääkkeen voi olla tarkoitus imeytyä vasta ohutsuolessa, joten ei taida kapselin avaaminen olla järkevää. Entä jos kysyisit eläinlääkäriltä jotain vaihtoehtoista lääkettä, esim. nestemäisenä?
 
Älä avaa.

Mene koiran viereen ja ota se kunnon otteeseen, niin että saat avattua sen suun kokonaan. Työnnä kapseli ihan sinne syvälle kurkkuun ja pistä sen suu kiinni. Silitä hieman kurkusta. Sitten kun se lipoo kielellään, niin katso suuhun ja varmista että kapseli on mennyt alas. Sitten kehut koiraa.

Parempi tehdä se kerralla ja kunnolla. Koira ei ymmärrä että lääke auttaa sen oloa, joten se ei sellaista suuhunsa yleensäkkään halua. Tällä konstilla myös itse tiedät varmasti että lääke on siellä missä pitääkin. =)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupikkarainen:
Koira kyllä haistaa lääkkeen helposti, meilläkin oli aluksi vaikeaa mutta nyt sujuu hyvin kun piilottaa maksamakkaran sisälle, mutta koira on tosi ahne muutenkin! :heart: En usko, että lääkkeen avaaminen ainakaan auttaa tuohon "makuelämykseen" ja lääkkeen voi olla tarkoitus imeytyä vasta ohutsuolessa, joten ei taida kapselin avaaminen olla järkevää. Entä jos kysyisit eläinlääkäriltä jotain vaihtoehtoista lääkettä, esim. nestemäisenä?
Muistelisin, että se hoitaja sanoi että voi avata ja sekoittaa mutta kun en ole varma. Pitäis soittaa.

Mutta mitä tulee tohon aukeamiseen niin lääkkeen antaminen on sellaista taistelua, että se on kyllä nyt useasti auennut ihan siinä koiran suussakin kun ei vaan millään niele sitä. Vaikka nielee monta kertaa niin kapseli ei silti mene.

Koira ei ole ahne eli nassutellessaan sitä maksamakkaraa tai muuta herkkua niin saa eriteltyä lääkkeen vaikka ei osaisi epäillä että herkussa on jotain hämärää.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Älä avaa.

Mene koiran viereen ja ota se kunnon otteeseen, niin että saat avattua sen suun kokonaan. Työnnä kapseli ihan sinne syvälle kurkkuun ja pistä sen suu kiinni. Silitä hieman kurkusta. Sitten kun se lipoo kielellään, niin katso suuhun ja varmista että kapseli on mennyt alas. Sitten kehut koiraa.

Parempi tehdä se kerralla ja kunnolla. Koira ei ymmärrä että lääke auttaa sen oloa, joten se ei sellaista suuhunsa yleensäkkään halua. Tällä konstilla myös itse tiedät varmasti että lääke on siellä missä pitääkin. =)
No kun noin minä koitan tehdäkin. ELi avaan suun ammolleen ja sitten laitan sen sinne kurkkuun. Ja olen pitänyt kiinni, kuono kohti kattoa, silitellyt ja koira tekee nielemisliikettä ja lipoo kielelläkin mutta aina se perhana saa ainakin osan kapselista pihalle.

Onko se huono jos sen kapselin sitten avaa? Mietin miehen kanssa, että mitä merkitystä sillä on jos minä avaan sen kun kerran se näyttää aukeavan melkein joka kerta koiran suussakin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
lue lääkepakkauksessa oleva "tuoteseloste" niissä usein sanotaan saako kapselit rikkoa, tai ainakin niissä sanotaan että ei saa rikkoa...
En saanut lääkepakkausta, koska eläinlääkärillä oli vain yksi levyllinen jäljellä. Haen huomenna apteekista lisää jolloin saan paketinkin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupikkarainen:
Meillä ei kyllä toiminut tuo nokasta kiinni pitäminen ja kurkun hieronta, koira sylkäisi tabletin kuitenkin pois. :LOL: Mut kannattaa kokeilla!
Sä et ole työntänyt tarpeeksi syvälle. :D
Miten syvälle sen saa työntää? Minua hirvittää että se solahtaa väärään kurkkuun?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Älä avaa.

Mene koiran viereen ja ota se kunnon otteeseen, niin että saat avattua sen suun kokonaan. Työnnä kapseli ihan sinne syvälle kurkkuun ja pistä sen suu kiinni. Silitä hieman kurkusta. Sitten kun se lipoo kielellään, niin katso suuhun ja varmista että kapseli on mennyt alas. Sitten kehut koiraa.

Parempi tehdä se kerralla ja kunnolla. Koira ei ymmärrä että lääke auttaa sen oloa, joten se ei sellaista suuhunsa yleensäkkään halua. Tällä konstilla myös itse tiedät varmasti että lääke on siellä missä pitääkin. =)
No kun noin minä koitan tehdäkin. ELi avaan suun ammolleen ja sitten laitan sen sinne kurkkuun. Ja olen pitänyt kiinni, kuono kohti kattoa, silitellyt ja koira tekee nielemisliikettä ja lipoo kielelläkin mutta aina se perhana saa ainakin osan kapselista pihalle.

Onko se huono jos sen kapselin sitten avaa? Mietin miehen kanssa, että mitä merkitystä sillä on jos minä avaan sen kun kerran se näyttää aukeavan melkein joka kerta koiran suussakin.
Älä avaa sitä, ellei eläinlääkäri ole antanut lupaa. Parempi että lääke alkaa vaikuttamaan tasaisesti.

Kokeile kastella hieman omia sormiasi kun tunget sen tabun koiran nieluun. Näin se tabu on hieman liukkaampi ja sujahtaa helpommin alas. Ja ihan rohkeasti vaan sormet sinne syvälle.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupikkarainen:
Meillä ei kyllä toiminut tuo nokasta kiinni pitäminen ja kurkun hieronta, koira sylkäisi tabletin kuitenkin pois. :LOL: Mut kannattaa kokeilla!
Sä et ole työntänyt tarpeeksi syvälle. :D
Miten syvälle sen saa työntää? Minua hirvittää että se solahtaa väärään kurkkuun?
Ei se mene väärään kurkkuun. Ihan rohkeasti vaan. =)

 
Niin syvälle kun saat, sitten nokasta kiinni ja hierot kaulaa tai puhallat nokkaan. Mutta ei se välttämättä toimi jos koiralla on älliä sylkäistä lääke pois/jemmata poskeen ja myöhemmin sylkäistä. Kannattaa kokeilla jotain mukavampaa lääkkeenantotapaa, koira oppii hyvin äkkiä tuon epämiellyttäväksi kokemukseksi!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Älä avaa.

Mene koiran viereen ja ota se kunnon otteeseen, niin että saat avattua sen suun kokonaan. Työnnä kapseli ihan sinne syvälle kurkkuun ja pistä sen suu kiinni. Silitä hieman kurkusta. Sitten kun se lipoo kielellään, niin katso suuhun ja varmista että kapseli on mennyt alas. Sitten kehut koiraa.

Parempi tehdä se kerralla ja kunnolla. Koira ei ymmärrä että lääke auttaa sen oloa, joten se ei sellaista suuhunsa yleensäkkään halua. Tällä konstilla myös itse tiedät varmasti että lääke on siellä missä pitääkin. =)
No kun noin minä koitan tehdäkin. ELi avaan suun ammolleen ja sitten laitan sen sinne kurkkuun. Ja olen pitänyt kiinni, kuono kohti kattoa, silitellyt ja koira tekee nielemisliikettä ja lipoo kielelläkin mutta aina se perhana saa ainakin osan kapselista pihalle.

Onko se huono jos sen kapselin sitten avaa? Mietin miehen kanssa, että mitä merkitystä sillä on jos minä avaan sen kun kerran se näyttää aukeavan melkein joka kerta koiran suussakin.
Älä avaa sitä, ellei eläinlääkäri ole antanut lupaa. Parempi että lääke alkaa vaikuttamaan tasaisesti.

Kokeile kastella hieman omia sormiasi kun tunget sen tabun koiran nieluun. Näin se tabu on hieman liukkaampi ja sujahtaa helpommin alas. Ja ihan rohkeasti vaan sormet sinne syvälle.
Mulla on tommoset käsineet ollut kädessä nyt kun sain toissailtana hirveän sätkykohtauksen jostain canimorsus-bakteerista. Mut peloteltiin täällä palstalla sillä, kun sain koiran verta käsiini ja mulla kädet kuivat ja halkeilevat. Koiralta siis poistettiin hampaita ja hammaskiveä. Säikähdin hulluna sitä ja nyt pakko pitää noita käsineitä kun annan lääkkeen. :(

Mutta entäs tuo tosiasia, että se tabu tuntuu aukeevan siellä koiran suussa kuitenkin?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupikkarainen:
Niin syvälle kun saat, sitten nokasta kiinni ja hierot kaulaa tai puhallat nokkaan. Mutta ei se välttämättä toimi jos koiralla on älliä sylkäistä lääke pois/jemmata poskeen ja myöhemmin sylkäistä. Kannattaa kokeilla jotain mukavampaa lääkkeenantotapaa, koira oppii hyvin äkkiä tuon epämiellyttäväksi kokemukseksi!
Pelottaa just toi, että syljeskelee jotain palasia lattialle kun toi 10kk syö lattialta ihan kaikkea ja koko ajan. :(
 
Not! Älä puhalla koiran kuonoon. Jos sun koirallasi on vähänkään luonnetta, niin se näyttää kyllä oman mielipiteensä puhaltamisesta... :whistle: Ja kuten sanoin, parempi tehdä asia kerralla ja kunnolla, niin se on nopeasti ohi. Muuten sä vekslaat edes ja takas niiden tablettien kanssa koko sen kuurin ajan ja se ei ole hyvä laisinkaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Not! Älä puhalla koiran kuonoon. Jos sun koirallasi on vähänkään luonnetta, niin se näyttää kyllä oman mielipiteensä puhaltamisesta... :whistle: Ja kuten sanoin, parempi tehdä asia kerralla ja kunnolla, niin se on nopeasti ohi. Muuten sä vekslaat edes ja takas niiden tablettien kanssa koko sen kuurin ajan ja se ei ole hyvä laisinkaan.
Minä yritän. Pelottaa vaan ensinnäkin siis toi helvatun canimorsus-bakteeri minkä kekkasin ja sitten se, että koiralla on poistettu melkein kaikki hampaat ja pelkään että rusikoin sen leuat vahingossa. :(
 
Tiedän monta kenelle tuo puhaltaminen on toiminut, jotka ovat käyttäneet ko lääkkeenantotapaa. Sinä olet isäntä, ei koira, eikä se myöskään saa näyttää omistajalleen moisia mielipiteitä!

Mä ottaisin puhelun eläinlääkäriin ja kysyisin jotain muuta lääkettä, sillä siitä ei tuu kun huono mieli kaikille jos lääkkeitä pitää vartti päivässä pakottaa koiran suuhun! Tiedän sen tunteen, kun aikoinaan kun koiralle alotettiin lääkekuuri niin meni tosiaan se vartti että saatiin lääke suuhun, jonka jälkeen se löytyi jostain ihan muualta. Muta
usein nuo nestemäiset lääkkeet ovat koirien mielestä hyviä, meillä on ainakin maistunut koiralle suurena herkkuna! Tabletit menee edelleen maksamakkaran sisässä, mutta ei se toimi jos koira lajittelee herkut ja ei-herkut tarkasti :D Tsemppiä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Not! Älä puhalla koiran kuonoon. Jos sun koirallasi on vähänkään luonnetta, niin se näyttää kyllä oman mielipiteensä puhaltamisesta... :whistle: Ja kuten sanoin, parempi tehdä asia kerralla ja kunnolla, niin se on nopeasti ohi. Muuten sä vekslaat edes ja takas niiden tablettien kanssa koko sen kuurin ajan ja se ei ole hyvä laisinkaan.
Minä yritän. Pelottaa vaan ensinnäkin siis toi helvatun canimorsus-bakteeri minkä kekkasin ja sitten se, että koiralla on poistettu melkein kaikki hampaat ja pelkään että rusikoin sen leuat vahingossa. :(
Sun ei tartte työntää kun etusormella se lääke nieluun. Siis ensin avaat suun, niin että suu on kohti kattoa, pudotat tabun mahd. syvälle ja sormella työnnät sen alas. Pidät koiran suuta kiinni ja sivelet hellästi kurkkua.

 

Yhteistyössä