Saako noi lääkekapselit avata (koiran antibiootti)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Not! Älä puhalla koiran kuonoon. Jos sun koirallasi on vähänkään luonnetta, niin se näyttää kyllä oman mielipiteensä puhaltamisesta... :whistle: Ja kuten sanoin, parempi tehdä asia kerralla ja kunnolla, niin se on nopeasti ohi. Muuten sä vekslaat edes ja takas niiden tablettien kanssa koko sen kuurin ajan ja se ei ole hyvä laisinkaan.
Minä yritän. Pelottaa vaan ensinnäkin siis toi helvatun canimorsus-bakteeri minkä kekkasin ja sitten se, että koiralla on poistettu melkein kaikki hampaat ja pelkään että rusikoin sen leuat vahingossa. :(
Koiran leuat voivat muutenkin olla kipeät!! ei missään nimessä kannata siis pakottaa niitä sen suuhun pitämällä nokasta kiinni! Mutta en usko että sieltä mitään bakteeria tulee, jos koira näkee että sua ällöttää, niin sitäkin alkaa ällöttää :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Not! Älä puhalla koiran kuonoon. Jos sun koirallasi on vähänkään luonnetta, niin se näyttää kyllä oman mielipiteensä puhaltamisesta... :whistle: Ja kuten sanoin, parempi tehdä asia kerralla ja kunnolla, niin se on nopeasti ohi. Muuten sä vekslaat edes ja takas niiden tablettien kanssa koko sen kuurin ajan ja se ei ole hyvä laisinkaan.
Minä yritän. Pelottaa vaan ensinnäkin siis toi helvatun canimorsus-bakteeri minkä kekkasin ja sitten se, että koiralla on poistettu melkein kaikki hampaat ja pelkään että rusikoin sen leuat vahingossa. :(
Koiran leuat voivat muutenkin olla kipeät!! ei missään nimessä kannata siis pakottaa niitä sen suuhun pitämällä nokasta kiinni! Mutta en usko että sieltä mitään bakteeria tulee, jos koira näkee että sua ällöttää, niin sitäkin alkaa ällöttää :D
Äh, voi että. Koiraa ei ole tarkoitus satuttaa eikä sen kuonoa pidetä kiinni rystyset valkoisina. Koiran kuonoa kun pystyy pitämään ihan kevyesti kiinni. Tämä on erittäin nopea ja kivuton tapa antaa lääke. Melkein sama kun itse vedät buranan nielusta alas.

 
sairaanhoitaja
älä avaa kapselia! Ne on tehty sitä varten, että vasta tietyssä vaiheessa ruuansulatusta kuori liukenee ja vapauttaa lääkkeen oikeessa kohti. Vatsahapot alottaa "liuotuksen" ja riippuu kapselin koostumuksesta millon se sitten hajoo.
 
ap
Kiitos annetuista ohjeista, erityisesti Saiccu. :) Nyt aamulla eka kapseli solahti nätisti alas, toisen kanssa oli enemmän ongelmia ja se meni lopulta kappaleina alas ja osa kapselin kuoresta meni roskiin. Mutta siis jo paremmin. Ensimmäisen sain siis niin että tuuppasin sen syvälle nieluun ja se solahti sitten samantien koiran nielaistessa alas. Toisen kanssa pyristeli enemmän ja oli vaikeampaa, mutta uskoisin, että näillä ohjeilla pelittää illalla jo paremmin. Koira selvästi aamulla jo tiesi, että homma tehdään kuitenkin, teki hän mitä teki.

Sairaanhoitaja-ystäväni sanoi, että kyllä sen kapselin avata voi, jos se niin vaikeaa on vaikka tosiaan tarkoitus onkin se, että se liukenee vasta tietyssä kohtaa. Mutta toisenkautta siis tosiaan tuo, että koira kyllä itse on usein sen kapselin saanut rikki suussaan eli sikäli sama, että avaanko minä sen vai koira. :)

Mutta kokeilen nyt edelleen tätä kokonaisen kapselin taktiikkaa ja tuuppia sitä sinne nieluun asti. Ehkä se tästä. Parhaiten tuntuu, että koiran suu pysyy auki ja saan kapselin sinne niin että avaan suun ja pistän etusormen ylös kitalakeen ja toisen käden sormella lykkään sen lääkkeen kurkkuun. Sormi kitalaessa ei ehkä ole miellyttävää, mutta toisaalta onko sen väliä koska niin tai näin niin joka tapauksessa koira ei tykkää.
 
ap
Luin netistä mitä lääkkeestä sanottiin, kun mulla ei ole mitään pakkausselostetta koska en saanut sellaista. Eläinlääkärillä oli antaa vain yksi levy, haen tänään loput apteekista, joten siitä syystä ei ole pakkausta tai selostetta. Mutta tuolla lääkelaitoksen sivulla ei kyllä siinä ohjeessa kielletä kapselin avaamista. Lukisiko se siinä, jos se olisi erityisen tärkeää, että kapseli pidetään kiinni?
 
ap
Jihuu! En voi sanoa vielä, että homma sujuisi leikiten mutta siis parempaan suuntaan koko ajan. Taas hajosi koiran suussa se toinen kapseli, mutta sain senkin silti näpsemmin menemään alas mitä aamusella. Kyllä tämä tästä, kun oma rohkeus lisääntyy ja koira nöyrtyy hommalle.

Toi toinen sormi kitalaessa on nyt se avainjuttu mulla tässä, onnistun parhaiten niin.
 
lähihoitajaksi opiskeleva
Jos se kapseli on avattava, niin sen saa avata! Eli jos rakenne on tulppa ja siihen hattu -mallia, niin senkus avaat. Tarkoitus varmasti on että lääke imeytyy vasta ohutsuolessa, mutta rakeet itsessään muodostuvat lääkeaineesta ja kuorikerroksista.

Jos kapseli on yhtenäinen, ei sitä saa avata.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja lähihoitajaksi opiskeleva:
Jos se kapseli on avattava, niin sen saa avata! Eli jos rakenne on tulppa ja siihen hattu -mallia, niin senkus avaat. Tarkoitus varmasti on että lääke imeytyy vasta ohutsuolessa, mutta rakeet itsessään muodostuvat lääkeaineesta ja kuorikerroksista.

Jos kapseli on yhtenäinen, ei sitä saa avata.
Jep on kaksiosainen. Apteekista tänään hain lisää ja kysyin asiaa ja oli sitä mieltä myös, että koska on kaksiosainen niin saa avata. SItten luki vielä lääkeselosteesta ja sanoi, että se mainittaisiin siinä jos ei saisi avata.

Mutta nyt kun kerran näyttäisi siltä, että toi homma alkaa sujua noinkin niin en niitä nyt ala availla, koska se on aina turhaa sättäämistä sekin.
 
Sissi
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupikkarainen:
Koira kyllä haistaa lääkkeen helposti, meilläkin oli aluksi vaikeaa mutta nyt sujuu hyvin kun piilottaa maksamakkaran sisälle, mutta koira on tosi ahne muutenkin! :heart: En usko, että lääkkeen avaaminen ainakaan auttaa tuohon "makuelämykseen" ja lääkkeen voi olla tarkoitus imeytyä vasta ohutsuolessa, joten ei taida kapselin avaaminen olla järkevää. Entä jos kysyisit eläinlääkäriltä jotain vaihtoehtoista lääkettä, esim. nestemäisenä?
Muistelisin, että se hoitaja sanoi että voi avata ja sekoittaa mutta kun en ole varma. Pitäis soittaa.

Mutta mitä tulee tohon aukeamiseen niin lääkkeen antaminen on sellaista taistelua, että se on kyllä nyt useasti auennut ihan siinä koiran suussakin kun ei vaan millään niele sitä. Vaikka nielee monta kertaa niin kapseli ei silti mene.

Koira ei ole ahne eli nassutellessaan sitä maksamakkaraa tai muuta herkkua niin saa eriteltyä lääkkeen vaikka ei osaisi epäillä että herkussa on jotain hämärää.
Muistan lukeneeni, että kapselin sisällä oleva lääke on sellaista, minkä pitäisi hitaasti imeytyä ja tuo yyleensä muovisen ( ei se sitä ole ) kapselin tarkoituksen aon hidastaa imeyttymistä. En menisi omin päin avaamaan,
Itse olen tavallisia antibiootteja morttelissa hakannut jauhoksi ja sekoittanut ruokaan, tästä ei ainakaan Viikin pieneläinpäivystyksen vastaaja sanonut mitään, etteikö niin voisi tehdä.
 

Yhteistyössä