Saako muut rahaa........

  • Viestiketjun aloittaja luuseriko
  • Ensimmäinen viesti
sossun täti
En saa rahaa sossusta, mutta sossu maksaa mun palkan.
Alkuperäinen kirjoittaja :
ei tarvita sossun rahoja! ne on sellasten rahoja mitkä ei käy töissä,
Eipä kyllä pidä paikaansa. On monenlaisia ihmisiä ja ihmisillä erilaisia tilanteita, maailma ei ole niin mustavalkoinen, miltä se ikävä kyllä monen silmissä näyttää.
 
Keittiönoita
Yhden kerran olen elämässäni hakemut toimeentulotukea, mutta en saanut. Minimiäitiyspäivärahalla ja kotihoidontuella elelin - toki pakko oli välillä tehdä töitäkin, että hengissä selvittiin -. mutta hoitovapaan päätyttyä olisin tarvinnut vammaiselle lapselleni polkupyörään turvaistuimen, mihin taas rahani eivät riittäneet. Käännyin siis sossun puoleen, mutta vastaus oli ei. Lupasivat kyllä maksaa siaraalalaskun, jos likka päälleen putoaa polkupyörän kyydistä ennen ensimmäistä tilipäivääni, mutta tuolloin 100 markan arvoiseen istuimeen eivät antaneet penniäkään. Sen koommin en ole siellä asioinutkaan....jos rahani ei riitä, teen enemmän töitä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Alkuperäinen kirjoittaja sossun täti:
Kateuspa hyvinkin... Kuinka moni oikeasti vaihtaisi paikkaa esim. työttömän toimeentulotuen saajan kanssa?
niinpä..
Mutta ihan oikeasti ajateltuna, niin kyllä niitä v*tuttaa, että vähätuloiset saa sossusta rahaa "tekemättä mitään", vaikka niiden vähätuloisten tulot jäisivät silti 2000? heidän tulojensa alle.

Kaikki haluaa ns. "ilmaista" rahaa, mutta eivät he saa sitä, koska heidän tulot ovat valmiiksi suuret.

Tässä pointti =)
Oikea sana mielestäni on katkeruus, eikä kateus.
Katkeruus siitä, että suomessa tuloverotus on kovaa ja se, että veroista maksetaan toimeentulotuki, jota sitten saadaan vain hakemalla ja yleensä sitä saa ne, jotka eivät ole töissä (syitä katsomatta).

Yhteiskunnan toimivuus perustuu sille, että rikkaat antaa köyhille (voi ajatella nämä rikkaat ja köyhä sanat lainausmerkeissä jos haluaa) Tämän tajuamiseen vaaditaan sosiaalista älykkyyttä, jota ei ole riittänyt jokaiselle taapertajalle, mutta sen asian kanssa on vain elettävä, koska jatkossakin näitä ihmisiä löytyy, samoin kun tukien tarvitsijoita.


Sinänsä tämä valitus on hyvinkin turhaa, koska nämä asiat eivät muutu, muuta kuin silloin jos suomeen joskus rantautuu sellainen hallitusmuoto kuin diktatuuri. Pienen joukon ilo, suuren joukon tuho.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
niinpä..
Mutta ihan oikeasti ajateltuna, niin kyllä niitä v*tuttaa, että vähätuloiset saa sossusta rahaa "tekemättä mitään", vaikka niiden vähätuloisten tulot jäisivät silti 2000? heidän tulojensa alle.

Kaikki haluaa ns. "ilmaista" rahaa, mutta eivät he saa sitä, koska heidän tulot ovat valmiiksi suuret.

Tässä pointti =)
Mä olen joskus ajatellut, että olen ihan hullu, kun työtä teen. Superhullu, kun teen työtä yrittäjänä. Voisin varsin hyvin laskea elintasoani, lopettaa työnteon kokonaan. ja siirtyä yhteiskunnan elätettäväksi. Ei mua kukaan pakottaisi töihin...aina sen verran pitää toimeentulotuestakin löytyä rahaa, että saa edellisiltana tupsutettua halpaa punaviiniä kainaloihinsa ennen työhaastatteluun menoa. Ei Suomessa töitä tarvitse tehdä, jos ei halua.

Mutta mä olen vanha ja mut on kasvatettu siten, että terveen ihmisen pitää itsensä työllään elättää. Sanotaan niin, että se on ylpeys, joka estää heittämästä hanskoja tiskiin...vaikka mieli lähes joka päivä tekisikin.

 
kuka vaan voi satunnaisesti tarvita asioida elämäntilanteen yhtäkkiä muututtua huonoon suuntaan. Mutta olen edelleen sitä mieltä että kunkin pitää pääsääntöisesti pyrkiä itsensä ja perheensä elättämään ja sen mukaan elämänsä suunnittelemaan. En näe järkeä siinä että koko elämä eletään vain sossun rahoilla, ilman että edes oikeasti tosissaan yritetään töitä tehdä . jos ei ole koulutusta niin silloin pitäisi kelvata työ kuin työ ja työn perässäkin ihmisen pitäisi muuttaa jos ei ole omistusasuntoja yms paikalleen sitovaa.
tuohon omien varojen mukaan elämiseen sekin että ei tehdä sitä neljättä tai kolmatta lasta enää, jos ei varaa ole. Ei työssäkäypä ihminenkään hanki lapsia yli varojensa, siis sellainen joka oikeasti itse aikoo heidät elättää ja kunnon työtätekeviksi kansalaisiksi kasvattaa
 
Itse asiassa saan kun meillä on mm.tukiperhelapsia, joista sossu maksaa kulukorvausta =)
Ja jos jostain syystä joutuisin toimeentukeeni sieltä apuja hakemaan, hakisin varmasti enkä mitenkään häpeillen. Siksi veroja maksamme, että tarvittaessa sossusta saadaan.
En lukenut koko ketjua läpi, niin että tän saattaapi joku ehtinyt kirjoittamaankin.
 

Yhteistyössä