Saako muiden lapsia komentaa?

  • Viestiketjun aloittaja vierasssss
  • Ensimmäinen viesti
vierasssss
Meillä oli kylässä tosi vilkkaat lapset, jotka eivät juurikaan totelleet vanhempiaan. Tai itse asiassa vanhemmat eivät kovin paljon puuttuneet lasten tekemisiin. Minua meno vähän hirvitti, kun meidän 2-vuotias juoksenteli siinä joukossa. Omaa lastani komensin ja lopulta myös vieraille sanoin, että tulkaa pois juoksemasta kalliolta, ettei meidän kaks vee putoa. Hän ei saa siellä ikinä yksinkään juoksennella, koska se on aika jyrkkä. Kiva leikki oli myös lelujen heittely alas kalliolta. Ihme, etteivät menneet rikki. Lopulta mieheni sanoi, että lelut kerätään pois, jos heittely ei lopu. Lasten vanhemmat eivät pahemmin puuttuneet tilanteeseen. Minä en kehdannut koko ajan komennella toisten lapsia. Omaani kyllä komentaisin, jos hän alkaisi kyläpaikassa leikkiä niin rajusti, että toisten tavarat ovat vaarassa hajota.
 
Yleensä ottaen oon sitä mieltä, et toisten lapsia saa komentaa, jos omat vanhemmat ei oo paikalla. Jos vanhemmat on vieressä, niin se olis tietenkin heidän tehtävä. mutta jos menee ihan riehumiseksi tai jos joku on vaarassa, niin ainakin itse komennan kyllä jos vanhemmat ei ite ymmärrä
 
saa jos aihetta on,näin meillä ainakin toimitaan.ja mun lapsia saa samalla tavalla komentaa,joskus voi käydä niinkin että en edes itse huomaa jos mun lapset tekee jotain mitä ei saa tehdä,niin silloinkin on hyvä jos toinen komentaa.ja mun mielestä jos siihen komennukseen on aihetta,niin silloin ei pidä suuttua.ja voihan olla että tässä sunkin tapauksessa ne vanhemmat ei puuttuneet sen takia koska heidän lapsiaan jo komennettiin(miehesi),niin eivät katsoneet ehkä tarpeelliseksi enää itse puuttua asiaan..tai mistäs mä tiiän mut tuli mieleen tällänen :)
 
XXS
Mielelläni en toisten lapsia komenna, jos omat vanhemmat paikalla, mutta kun 4-vuotias veti kissaa hännästä ja karvoista ja se oli lapsen vanhemmista vain hauskaa, kielsin lasta jättämään kissan rauhaan. Oikeasti olisin toivonut kissan raapaisevan sitä tenavaa, mutta eihän meidän Vilho-kissa.....
 
Toki saa.
Meillä kävi kerran kyläilyreissulla, että en huomannut, mitä lapseni teki. Leikki haarukalla koputtaen kaapiston ovea. Älysin vasta, ku eräs sukulaismies komensi lasta. Mua suututti se komentaminen, mutta vain sen takia, että itte en ollu huomannu lapsen tekemisiä. Ihan nolotti. :ashamed:
 
saa..
Mä olen niin paljon noottia saanut siitä että komennan muita samanlain kotona kun omaani.. Meillä kun käyttäydytään just niinkun minä sanon! Jos ei oma saa tehdä jotain niin ei muutkaan.. Tällä tyylillä ei kyllä lisää ystäviä saa:)
 
peppari
meillä on samat säännöt omille ja vieraille lapsille. Jos meidän muksut ei saa jotain kotona tehdä niin ei sitä saa vieraittenkaan lapset eli komennan kyllä. Kaverit tietää ja ollaan tästä puhuttu ja kaikille sopii. Jos jollekin ei sovi se ei varmaan tuu meille uudestaan toista kertaa.
 
Riippuu vanhemmista, koska toiset saattavat katkaista semmoisesta vaikka välit kokonaan :xmas:. Mutta toki puutun aina asiaan jos lapsi on vaarassa tai tekemässä jotain tuhoja eli siis ihan pakkotilanteissa. Minä en loukkaannu jos joku muu aikuinen komentaa lastani, koska silloin olen luultavasti itse missannut jonkun tilanteen :).
 
Alkuperäinen kirjoittaja saa..:
Mä olen niin paljon noottia saanut siitä että komennan muita samanlain kotona kun omaani.. Meillä kun käyttäydytään just niinkun minä sanon! Jos ei oma saa tehdä jotain niin ei muutkaan.. Tällä tyylillä ei kyllä lisää ystäviä saa:)
Jos joku ei itse pidä lapsillaan mitään rajoja ja lapset käyttäytyvät miten sattuu niin en ihan välttämättä jaksaisi sitä aikuistakaan ystävänä :ashamed: .
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja saa..:
Mä olen niin paljon noottia saanut siitä että komennan muita samanlain kotona kun omaani.. Meillä kun käyttäydytään just niinkun minä sanon! Jos ei oma saa tehdä jotain niin ei muutkaan.. Tällä tyylillä ei kyllä lisää ystäviä saa:)
Eikö se niin mee että talossa talon tavalla...ainakin meillä. Jos ei tykätä niin ei tulla uudelleen. En usko että silloin paljon menettää.

Tai sit täytyy mennä vastavierailulle ja villitä omat lapset oikein kunnolla ja unohtaa komentaa(; Ehkäpä vieraat sit muistaa komentaa omiaankin seuraavalla kylä reissulla.
 
saa..
On sillä kyseessä olevalla lapsella rajat, jonkinlaiset.. Mutta kun tyyli on niin erilainen kun meillä, sata kertaa sanotaan että ei saa tehdä noin ja ei saa lyödä ja muuta.. Siis aina sanotaan kun kersa pahaa tekee mutta meillä on vissiin kuri kun armeijassa.. Jos mun kersa ei usko niin lelut mistä tapellaan niin otetaan pois ja ketään tuo poika ei ikinä lyö.. Nyt on otettu tämän kanssa käyttöön se mitä en olis halunnu lapselle opettaa, jos joku lyö niin lyö takasin:( pitää varmaan luopua tästä kaverista.. Se kun vaan ei ikävä kyllä ole ihan vaan joku kaveri vaan erittäin läheinen ihminen..
 
Mä ainakin surutta komennan tarvittaessa varsinkin jos meillä ovat ja "talon sääntöjä" rikkovat ja kyllä tuolla leikkipuistossakin tulee ojenneltua muidenkin lapsia jos siellä tollontöitä tekevät eivätkä niiden äidit (harvemmin isiä näkyy..) sano mitään tai ole edes paikalla..
 

Yhteistyössä